Pagina 4 van 7
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 13:56
door Suus
Bij treinen werkt het systeem anders, dat kan gewoon doorgaan. Bij bussen moet er dan misschien naar een vergelijkbare oplossing gekeken worden?
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 14:07
door Frank
Bij de treinen wordt de treinserie in de categorie "station zyx" gezet als de trein op station zyx komt. Dat levert soms wel veel categorieën op, maar het werkt wel makkelijk :) .
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 14:12
door Suus
Het zorgt er wel voor dat pagina's aangepast moeten worden, maar het resultaat is wel het betrouwbaarste als ik dit soort verhalen lees. En je hebt ook meteen alle buslijnen in de categorie van stations/busstations waarmee je eventuele fouten alsnog kan controleren.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 14:14
door regenmaker
Roelof's pagina ([wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki]) heeft dezelfde fout met
linksto=, opeens verschijnt random lijn 105 Arnhem - Barneveld op zijn pagina, die niet in Apeldoorn komt. Alleen omdat er staat zoals:
Er kan te Otterlo Rotonde worden overgestapt naar [[Apeldoorn]]. neemt die hem opeens op in het overzicht. Totaal niet betrouwbaar.

Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 14:24
door Frank
Bee schreef:Het zorgt er wel voor dat pagina's aangepast moeten worden, maar het resultaat is wel het betrouwbaarste als ik dit soort verhalen lees. En je hebt ook meteen alle buslijnen in de categorie van stations/busstations waarmee je eventuele fouten alsnog kan controleren.
Dat denk ik ook. Bovendien, als je toch een categorie:station xyz hebt is het bovendien niet zo raar dat de buslijnen die daar komen erin staan. De vraag is even of die categorieën (station xyz) eenmalig handmatig toegevoegd moeten worden op alle buslijnpagina's of dat dit automatisch kan. Dat eerste hoeft op zich ook niet zo'n heel groot probleem te zijn natuurlijk. Het automatiseren van bus- en treinserieoverzichten op stationspagina's is denk ik wel een stap die we nu "moeten" nemen. Of in ieder geval, het lijkt mij wel extreem handig als we het nu (goed) doen, ook al is het even wat meer werk. Zeer fijn dat een aantal problemen in ieder geval voortijdig wordt gesignaleerd.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 15:21
door Suus
Bij treinstations gaan de categorieën door middel van het sjabloon in de routerij, dat kan bij de bussen, sjabloon kan gedubliceerd worden van het sjabloon voor de trein.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 15:33
door regenmaker
Bee schreef:Bij treinstations gaan de categorieën door middel van het sjabloon in de routerij, dat kan bij de bussen, sjabloon kan gedubliceerd worden van het sjabloon voor de trein.
Ik zal wel even kijken voor de bussen.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 16:21
door regenmaker
Het is niet zo eenvoudig als gewoon kopiëren bij treinen heb je:
Bij bussen heb je:
Code: Selecteer alles
{{BusRouteRij| {{Rimg|0sTr}} | [[Middelburg|Middelburg, Station]]}}
Nog een extra |Middelburg, Station erbij. De haakjes zijn het probleem niet, maar het krijgen van alleen Middelburg in de Categorie lukt me niet.
Maar je hebt ook voor busstations:
Code: Selecteer alles
{{BusRouteRij| {{Rimg|0sBr}} | [[Zierikzee Busstation|Zierikzee, Busstation]]}}
Dan zou je Zierikzee Busstation als categorie krijgen. Maar voor Middelburg zou je ook Middelburg Busstation als categorie willen krijgen. En je hebt het probleem dat niet bij elk station meteen een busstation ligt, dan zou je 3 sjablonen moeten maken.
1. Voor Stations met busstation
2. Voor Busstation & Haltes
3. Voor Stations zonder busstation
Hier liep ik even in te proberen of het werkte: [wiki]Sjabloon:BusRouteRij[/wiki]
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 16:56
door Frank
Het zal inderdaad niet letterlijk kopiëren zijn ben ik een beetje bang. Bovendien wil je niet van elke bushalte een aparte categorie maken, dan is de weg zoek.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 17:04
door Suus
Je kan TreinRouteRij gebruiken voor haltes bij treinstations, BusRouteRij voor busstations zonder trein en de gewone RouteRij voor de overige haltes, die krijgen dan geen categorie.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 17:14
door regenmaker
Bee schreef:Je kan TreinRouteRij gebruiken voor haltes bij treinstations, BusRouteRij voor busstations zonder trein en de gewone RouteRij voor de overige haltes, die krijgen dan geen categorie.
Nee die moeten dan maar door vrijwilligers worden bijgehouden die haltes.

De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 17:51
door Suus
Je kan je afvragen of je voor bepaalde haltes die geen busstation zijn pagina's wil hebben. Als het een plek is waar bussen op elkaar aansluiten kan je dat ook gewoon een busstation noemen.
Omdat de treinseries worden getoond op basis van bestaan in de categorie Belgische Treinserie of Duitse Treinserie (afhankelijk welk land het betreft, Nederland doet nu niet mee) én op het staan in de categorie Station XYZXYZ zou het opnemen van buslijnen in stationscategorieën geen problemen met de werking van de spoorsjablonen moeten opleveren.
Het voordeel is dat je met categorieën fouten kan dubbelchecken en dat sjablonen gegarandeerd werken, het nadeel is dat je pagina's moet aanpassen.
In theorie zou je zo zelfs overzichten van voormalige buslijnen bij een treinstation/busstation kunnen laten genereren, daar zullen hier ook wel een paar geïnteresseerden voor zijn hier.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 18:41
door regenmaker
Ik denk toch dat het iets gecompliceerder ligt met buslijnen dan met treinen. Soms hebben buslijnen ook een voormalige route in hun geschiedenis staan met een busstation erin die tegenwoordig niet meer wordt aangedaan.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 19:12
door Roelof88
Ik heb het volgende bedacht:
[wiki]Sjabloon:RouteRijStation[/wiki] kan gebruikt worden voor stations. Hij voegt de Categorie:Station <stationsnaam> + Categorie:Plaats <plaatsnaam> toe
Code: Selecteer alles
{{RouteRijStation | {{Rimg|0sTr}} | PLAATSNAAM | STATIONSNAAM | TEKST IN ROUTESTRIP | TEKST DIE JE DIRECT ACHTER DE HALTENAAM WILT PLAATSEN, bijvoorbeeld een aansluiting (optioneel) | TEKST / LOGO DIE JE RECHTS WILT UITLIJNEN (optioneel), bijvoorbeeld logo aansluitende metro}}
Dit
Code: Selecteer alles
{{RouteRij | {{Rimg|0sTr}} | [[Amsterdam Centraal|Amsterdam, Centraal Station]] <small>(aansluiting treinserie xxxx)</small>}}
wordt dan
Code: Selecteer alles
{{RouteRijStation | {{Rimg|0sTr}} | Amsterdam| Amsterdam Centraal|Amsterdam, Centraal Station | <small>(aansluiting treinserie xxxx)</small>}}
Het voordeel van bovenstaande is dat je de link niet hoeft om te keren (dat zou je bij TreinRouteRij wel moeten doen, bovendien gebruikt TreinRouteRij een iets andere uitlijning). Je hoeft dus alleen de haakjes te verwijderen, het woord
Station achter RouteRij en de plaats voor de stationsnaam toe te voegen.
----------------------------------------
[wiki]Sjabloon:RouteRijPlaats[/wiki] kan gebruikt worden voor busstations en haltes. Voegt Categorie:Plaats <plaatsnaam> toe.
Code: Selecteer alles
{{RouteRijPlaats | {{Rimg|0sTr}} | PLAATSNAAM | PAGINANAAM BUSSTATION OF HALTE | TEKST ROUTESTRIP | TEKST DIE JE DIRECT ACHTER DE HALTENAAM WILT PLAATSEN, bijvoorbeeld een aansluiting (optioneel) | TEKST / LOGO DIE JE RECHTS WILT UITLIJNEN (optioneel), bijvoorbeeld logo aansluitende metro}}
Voorbeeld:
Code: Selecteer alles
{{RouteRij| {{Rimg|rsBr}} | [[Gieten Knooppunt N33/N34|Gieten, OV Knooppunt N33/N34]]}}
wordt dan
Code: Selecteer alles
{{RouteRijPlaats| {{Rimg|rsBr}} | Gieten | Gieten Knooppunt N33/N34|Gieten, OV Knooppunt N33/N34}}
In werking te zien op:
Lijn 300 Groningen Centraal Station - Klazienaveen Centrum
Lijn 50 Amsterdam, Isolatorweg - Gein
regenmaker schreef:Ik denk toch dat het iets gecompliceerder ligt met buslijnen dan met treinen. Soms hebben buslijnen ook een voormalige route in hun geschiedenis staan met een busstation erin die tegenwoordig niet meer wordt aangedaan.
Deze sjablonen moet je dus niet gebruiken bij voormalige routes die onder een kopje geschiedenis bij een huidige lijn staan. Dan gebruik je gewoon RouteRij.
Als een lijn een voormalige lijn wordt, dan blijven die buslijnen wél zichtbaar in de categorieën (maar in stationscategorieën staan ook voormalige treinseries). In een dpl-tabel kun je dat wel oplossen. Voormalige lijnen staan immers in een andere categorie. Voorbeeldcode:
category=Station Utrecht Centraal
category=Buslijnen
Hiermee geef je aan dat de lijn zowel in de categorie Station Utrecht Centraal als in de categorie Buslijnen moet voorkomen.
Zie ik nog dingen over het hoofd?
EDIT: Vanwege sjabloonaanpassing.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 19:25
door regenmaker
Hoe zit het dan met 2 busstations in dezelfde plaats, zoals:
Zierikzee Busstation &
Zierikzee Sas
Krijgen die allebei een aparte lijst aan lijnen?
EDIT: Laat maar natuurlijk je selecteert natuurlijk nog steeds op
linksto=Zierikzee Sas en
linksto=Zierikzee Busstation :@
Zo te zien een waterdichtplan voor zover.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 19:47
door Roelof88
Inderdaad, code wordt dan:
linksto=Zierikzee Busstation
category=Plaats Zierikzee
category=Buslijnen
Oftewel, de lijn moet gelinkt zijn naar Zierikzee Busstation + voorkomen in de categorie Plaats Zierikzee + voorkomen in de categorie buslijnen.
Maar als dit doorgevoerd gaat worden is het natuurlijk verstandig om eerst een paar lijnen te pakken in een bepaalde plaats/concessie, zodat zeker weten alle mogelijke fouten eruit zijn.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:04
door regenmaker
Roelof88 schreef:Maar als dit doorgevoerd gaat worden is het natuurlijk verstandig om eerst een paar lijnen te pakken in een bepaalde plaats/concessie, zodat zeker weten alle mogelijke fouten eruit zijn.
Dan zou ik West Brabant nemen, Huibe heeft daar al een gedeelte geautomatiseerd. Zoals Breda en Roosendaal.
De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:06
door Suus
Maar ik ben eigenlijk ook op zoek naar een plaats met twee busstations die niet een treinstation zijn, dat is nog het enige onderdeel dat niet beproefd is.
En ik denk ook even aan treinstations met twee busstations, zoals Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:09
door Daniel
Hendrik-Ido-Ambacht is er eentje voor het eerste wat je wil testen, zowel Cascade en Banckertplein zijn busstation (op de wiki althans) en lijn 88 komt zelfs op allebei.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:31
door Ardan
Ik moet zeggen dat dit gedoe (in drie topics ook nota bene) me behoorlijk begint te duizelen als relatief digibeet. Ik haak in ieder geval af voor wat betreft het aanmaken van nieuwe lijnen en links en zo, al richtte ik me sowieso altijd al meer op beeldmateriaal :) Of verschijnt er nog een handleidinkje? In klare taal? Of klinkt de hele discussie ingewikkelder dan het eigenlijk is?
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:33
door Roelof88
Ik bewerkte per ongeluk mijn bericht hierboven. Hier nog een aanvulling:
Als een halte een station is, dan wordt deze nu niet gekoppeld aan de categorie:Plaats <plaatsnaam> (als tenminste in dezelfde plaats geen andere halte of busstation een RouteRijPlaats sjabloon gebruikt), maar alleen aan de categorie:Station <plaatsnaam>. Zie voorbeeld:
Lijn 300 Groningen Centraal Station - Klazienaveen Centrum (station Groningen). Dit kan wel en zou misschien ook wel moeten, omdat anders de lijst met lijnen in de categorie:Plaats <plaatsnaam> niet compleet is.
Zoals Bee al zegt hebben sommige stations meerdere busstations, bijvoorbeeld
Utrecht Centraal. Op
Lijn 1 Utrecht, CS Centrumzijde - De Kwakel is de link: [[Utrecht Centraal|Utrecht, CS Centrumzijde]]. Er zullen dan dus doorverwijzingen moeten worden gemaakt, want anders kun je op Utrecht Centraal geen onderscheid meer maken tussen de verschillende busstations. De link in de routestrip moet dan verwijzen naar de doorverwijzing (bijvoorbeeld Utrecht Busstation CS Centrumzijde wordt een redirect naar Utrecht Centraal).
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:38
door Suus
Ardan schreef:Ik moet zeggen dat dit gedoe (in drie topics ook nota bene) me behoorlijk begint te duizelen als relatief digibeet. Ik haak in ieder geval af voor wat betreft het aanmaken van nieuwe lijnen en links en zo, al richtte ik me sowieso altijd al meer op beeldmateriaal :) Of verschijnt er nog een handleidinkje? In klare taal? Of klinkt de hele discussie ingewikkelder dan het eigenlijk is?
Deze discussie is even lastig omdat de technische werking wordt uitgevogeld en besproken zodat er straks met eenvoudig te gebruiken sjablonen snel informatie aan een pagina toegevoegd kan worden zonder zes keer hetzelfde te hoeven typen.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:41
door Meltrain
En wat is nu het hele nut van dit alles? :?
Net als bij Ardan, begint het mij ook een beetje te duizelen.
Verder hebben we nu bij (bijvoorbeeld)
Rotterdam_Keizerswaard drie lijstjes: tram, stadsbus en streekbus. Als we bovenstaande methode gebruiken, staan alle lijnen dan ineens door elkaar?
Bee schreef:Maar ik ben eigenlijk ook op zoek naar een plaats met twee busstations die niet een treinstation zijn, dat is nog het enige onderdeel dat niet beproefd is.
Drie posts boven die van jou, geeft regenmaker Zierikzee als voorbeeld.

Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:45
door Suus
De bedoeling van deze exercitie is dat straks met een sjabloon van één regel een altijd actuele lijst van buslijnen aan een pagina kan worden toegevoegd, op dezelfde manier zoals er ook al dergelijke sjablonen zijn voor Belgische en Duitse treinseries.
Re: De toekomst van buslijnpagina's
Geplaatst: za 17 jan 2015, 20:47
door Meltrain
Verder hebben we nu bij (bijvoorbeeld)
Rotterdam Keizerswaard drie lijstjes: tram, stadsbus en streekbus. Als we bovenstaande methode gebruiken, staan alle lijnen dan ineens door elkaar?
Verder: waarom gaat het alleen maar over buslijnen? :? Tellen tram- en metrolijnen niet mee dan?