Pagina 4 van 11
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: ma 14 dec 2015, 23:19
door Mikos
Als die technische beperkingen er niet waren, was alles in één keer al zo optimaal mogelijk ingezet en hadden we de huidige flauwekul niet met alternerende tussenstops, rare toegevoegde regels met 'stopt ook in Duivendrecht' en dat soort vaagheden.
Er wordt momenteel gewerkt aan de optimalisatie van de reisinformatie bij verstoringen en daarna gaat men weer verder kijken naar de uitbreiding van de mogelijkheden. Want er is zo veel meer mogelijk met InfoPlus.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: ma 14 dec 2015, 23:20
door Meltrain
Overigens snap ik niet dat in Haarlem niet gewoon "Hoorn" als eindbestemming voor de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie] wordt getoond.
Het is inderdaad iets langzamer dan het reizen via
Ass, maar het is wel een overstap-vrije verbinding.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:10
door Ardan
Mikos schreef:Momenteel zitten er nogal wat beperkingen aan de digitale schermen, er zal uiteindelijk een zelfde soort situatie komen als 'vroeger' met de CTA's; daarop werd Beverwijk groot aangegeven en daarna de rest van de bestemmingen, zodat duidelijk is dat de trein via Beverwijk rijdt, maar ook verder.
Op dit moment is dat nog geen mogelijkheid.
Ik zat vanavond op
Gvc er eens op te letten, op de TBP die de sprinter naar 'Weesp' aankondigde. Via ..., ..., ... 'en Diemen Zuid'. De rest volgde niet. Kan bij alternerende bestemmingsweergave ook wel verwarring opleveren, wie naar het bord gaat kijken als de latere bestemmingen in beeld staan kan dan denken 'Weesp via Hilversum'.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:12
door Somoht
Mikos schreef:Als die technische beperkingen er niet waren, was alles in één keer al zo optimaal mogelijk ingezet en hadden we de huidige flauwekul niet met alternerende tussenstops, rare toegevoegde regels met 'stopt ook in Duivendrecht' en dat soort vaagheden.
Er wordt momenteel gewerkt aan de optimalisatie van de reisinformatie bij verstoringen en daarna gaat men weer verder kijken naar de uitbreiding van de mogelijkheden. Want er is zo veel meer mogelijk met InfoPlus.
Dat soort vaagheden zijn allemaal precies hoe InfoPlus is ontworpen, dit zijn niet zozeer technische beperkingen maar hoe het systeem doelbewust is opgezet.
Bijvoorbeeld "Die stopt ook op Duivendrecht" is een direct gevolg van de combinatie Intercity en de status van Duivendrecht als "knooppuntStoptreinstation".
Had dvd een intercitystation status of hoger had dan had de IC tussen Amstel en Duivendrecht weer vermeld "Stopt niet op Duivendrecht". Beide kun je beargumenteren als consistent en dus optimaal.
Over die verkorte routes, zie onderstaand, die lijken mij dus ook opgesteld te worden aan de hand van stamtabellen waarbij tussenliggende stations als "belangrijk" worden genoteerd.
Verkorte route
In een aantal gevallen wil de vervoerder niet de eindbestemming of alle stopstations van een
(stop)trein al publiceren vanaf het begin van de rit omdat verwarring mogelijk is met een andere trein
die een gunstiger reismogelijkheid aanbiedt. In zo’n geval biedt een verkorte route uitkomst: i.h.a.
wordt de trein naar een fictief eindstation gepubliceerd met de belangrijkste uitstapstations. Anders
gezegd: de verkorte route bevat een beperkte blik op een rit: een selectie van de uitstapstations en
een fictieve eindbestemming die eigenlijk een stopstation onderweg is. Deze beperkte blik is
afhankelijk van het station waarvoor een DVS wordt samengesteld.
Reistip
Een tip dat een trein afwijkend stopgedrag vertoont t.o.v. zijn treinformule (intercity, stoptrein). Bijv.
een intercity die op een of meer niet-intercity stations stopt.
Instaptip
Een tip die van belang is voor een reiziger die van plan is te gaan instappen op de betreffende trein op
het betreffende station. Belangrijkste toepassing:
bij een stoptrein wordt vermeld dat voor bepaalde bestemmingen van die trein een andere (snel)trein
een sneller alternatief is (ook al vertrekt deze later).
Overstaptip
Een tip die de reiziger moet helpen het juiste overstapstation te kiezen als dit niet intuïtief is.
Bijvoorbeeld: voor de Utrechtboog bestond was de kortste verbinding naar Schiphol met een overstap
in Duivendrecht. Daarom kreeg de trein Utrecht - Amsterdam een tip mee dat reizigers met
bestemming Schiphol moeten overstappen in Duivendrecht (veel reizigers zullen denken dat ze in
Amsterdam moeten overstappen).
Dit is geloof ik de stamtabel die gebruikt word, in ieder geval in het reisplanner systeem:
[serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie]
-hn
-utg
-bv
-hlm
Andere richting
-ass
-hlm
-bv
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:18
door Mikos
Consistent en optimaal vanuit het systeem misschien, maar het zal er allemaal uitgewerkt moeten worden, want overkill aan informatie. Dat noem ik wel technische beperkingen, ja

Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:24
door Somoht
Ook consistent aan de reiziger, omdat DVD nu eenmaal geen IC station is dus moet het duidelijk zijn welke IC's daar dan wel stoppen. Je zou hoogstens dvd in twee stations moeten opdelen waarin de 1e verdieping wel IC status heeft, maar ja hoe communiceer je dat weer aan de reiziger?
Je zou de boel kunnen opdelen in lijnnummers maar dat is nooit verder gekomen dan een pilot-fase.
Wat mijn klacht dan weer is dat NS SLT'tjes en SGM'tjes rijden met koersborden die conflicteren met de bestemmingen zoals op I+, zoals op Amsterdam Zuid met een Sprinter met op het koersbord Utrecht en op de TBP "Hilversum".
Daarnaast ontbreekt op Zuid daar ook weer de reistip dat de IC richting Enschede sneller in Hilversum is. Anyways dat zijn dus allemaal stamtabel aanpassingen die niet gedaan worden om welke reden dan ook.
Daarnaast zou ik juist zeggen dat het verkorte route verhaal juist het tegenovergestelde van overkill aan info is

Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:30
door Mikos
Geef het een paar jaar de tijd, dan hebben ze al die onzinnige dingen eruit gewerkt, hebben we de ruimte op de schermen om meerdere tussenstops tegelijkertijd te tonen en je dus in maximaal 3x alterneren in Den Helder alle stops tot aan Nijmegen kunt zien, wordt alle reisinformatie uit één bron gevoed en staat er zowel op de borden op het station als op de koersborden op de trein dezelfde bestemming én kunnen wij als treinpersoneel de reisinformatie zelf instellen in plaats van dat het systeem wat anders vindt en de handmatige instellingen doodleuk overrulet.
Tot die tijd; blijven lachen, ooit wordt het beter en zal het systeem optimaal benut worden!
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:36
door Somoht
Mwah ik heb zeer sterk het idee dat het precies werkt zoals ze willen dat het werkt en dat je teleurgesteld zal raken ;)
Daarnaast zal dat koersborden systeem niet veranderen totdat ze ooit OBIS in de SLT's gaan plaatsen.
Overigens zijn mijn grootste klachten over I+ dat het systeem gewoon slecht is qua detectie dat treinen wegrijden. Het aantal treinen dat geen vertrekstatus krijgt is gewoon te hoog, vooral in geval van vertragingen.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:40
door Ardan
Dat soms een IC sneller is mag trouwens ook wel handmatig omgeroepen worden in sommige gevallen. Ik moest vanavond van
Gvc naar
Dv, maar door een wisselstoring reden er geen IC's tussen
Gvc en
Gd, en niet tussen
Ut en
Amf. Ik ben met de sprinter
Gvc -
Ut gereisd, tot
Gd, waar ik op de IC uit
Rtd naar
Ut ben overgestapt. Er werd met geen woord gerept dat overstappen op die IC sneller was, er werd alleen gezegd dat 'reizigers naar Utrecht op de IC konden overstappen'. Velen deden dat, maar veel mensen zagen op de schermen in de trein dat onze sprinter ook naar
Ut ging en bleven dus zitten, ook omdat de HC omriep dat die IC 'slechts uit drie wagentjes bestond'. Gelukkig wist ik wel dat er op
Gdg werd ingehaald dus ik ben ondanks de drukte wél overgestapt. Ik was anders nog een half uur later geweest want nu kon ik in
Ut een overstap naar
Amf halen.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 00:57
door reisthijs
Somoht schreef:Ook consistent aan de reiziger, omdat DVD nu eenmaal geen IC station is dus moet het duidelijk zijn welke IC's daar dan wel stoppen. Je zou hoogstens dvd in twee stations moeten opdelen waarin de 1e verdieping wel IC status heeft, maar ja hoe communiceer je dat weer aan de reiziger?
Alleen maar consistent aan het systeem. Dat opdelen zou een mooie oplossing zijn. Beneden is het nu eenmaal wél een IC-station. Voor reizigers op de lijn Amsterdam-Utrecht is het geen IC-station, dus hoef je daar bij een IC niet te vermelden dat die trein er niet stopt.
(Dat was ook de gedachte achter de vertrekstaten, in de 'goede oude tijd' dat die nog een beetje leesbaar waren. Vertrekstaat
Shl: IC-bolletje bij
Dvd. Vertrekstaat
Ut: geen IC-bolletje bij
Dvd.)
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 13:54
door FlyingHollander
Zojuist een kijkje genomen op Sloterdijk wat betreft de info over de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie]. Er staat op de digitale borden nog steeds Beverwijk.
Op de vertrekstaten staat bovenaan als laatste Beverwijk. Er is echter wel een bolletje Heemskerk bijgekomen en ook bij de vertrektijden staat nu spr naar Heemskerk.
Dat ze een keuze maken voor een bepaalde manier van info geven kan ik begrijpen. Maar 3 verschillende eindbestemmingen is volgens mij niet nodig.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 17:01
door Daelea
De oude 4800 (
Asd -
Hlm -
Utg) stond op de vertrekstaten ook altijd al als sprinter naar Heemskerk aangegeven - als ik het me goed herinner zelfs met "Sprinter Beverwijk, rijdt verder naar Heemskerk". Een constructie als "Sprinter Beverwijk, rijdt verder naar Alkmaar - Hoorn" zou het volgens mij nu wel goed doen.
Overigens, de koersdisplays van SGMm tonen te
Asd op de [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)14800[/serie] "Haarlem - Hoorn", wat dus ook weer totaal niet overeenkomt met de digitale schermen (Beverwijk). Maak er dan op de koersdisplays "Beverwijk - Hoorn" van, zou ik zeggen.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 17:22
door JWM
Och, ooit stonden er twee sprinters naar Uitgeest op hetzelfde tijdstip op de borden :')
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 18:32
door Gekko123
En voor zover ik weet is dat over het algemeen ook goed gegaan. Net zoals er op Rotterdam Centraal op de momenten dat de [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie] rijdt er op ongeveer hetzelfde moment een IC naar Groningen/Leeuwarden wordt weergegeven (eentje via Utrecht Centraal, eentje via Schiphol en Amsterdam Centraal).
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: di 15 dec 2015, 18:44
door Daniel
Die is zelfs nog "leuker" reisadviestechnisch gezien. Ik heb al meer dan eens van de IC naar Groningen op de IC naar Groningen mogen overstappen in Rotterdam, maar dat waren toch echt twee verschillende treinen

Die staan trouwens weer wel beide met hun uiteindelijke bestemming op de borden.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: do 17 dec 2015, 09:24
door Meltrain
Zoals bekend, bestaat het bedrag wat met de OV-Chipkaart betaald wordt uit twee delen: het opstaptarief en het kilometertarief.
Voor het kilometertarief geldt dat elke vervoerder precies evenveel krijgt als dat je met die vervoerder hebt verreisd, maar hoe zit dat met het opstaptarief? Is dat allemaal voor de eerste vervoerder, of moet dat achteraf ook nog verdeeld worden?
Je zou kunnen zeggen dat het altijd voor de eerste vervoerder is en dat het gemiddeld altijd precies uitkomt vanwege de heenreis en terugreis, maar dat hoeft helemaal niet waar te zijn.
Zo reisde ik gisteren zowel op de heen- als terugreis met de RET, Connexxion en de RET, zodat de RET twee keer de eerste vervoerder was en Connexxion dus geen enkele keer.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: vr 18 dec 2015, 15:48
door JoostJonker
Tochjo schreef:
Ik zou wel even navragen of je er ook alleen mee mag reizen. De voorwaarden sluiten alleen reizen niet specifiek uit, maar bij een eerdere actie van Etos moest echt met twee personen gereisd worden.
Check even de site
http://www.goedkooptreinkaartje.com. Hier vind je alle huidige treinkaartacties.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: vr 18 dec 2015, 16:13
door albertjan96
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: za 19 dec 2015, 20:30
door Suus
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: zo 20 dec 2015, 22:46
door Visgraatmodel
Zijn er andere steden (op Rotterdam na) die het Berlijnse sluitsignaal gebruiken op de metro/trein?
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: zo 20 dec 2015, 23:08
door Ardan
Goeie vraag! Ik kan me zo niks bedenken eigenlijk. Het Berlijnse metrosignaal hoor je wel vaker (Parijs heeft het ook geloof ik) maar dat komt meer omdat zo'n zoemer wel een vrij algemeen geluid is.
Het Rotterdamse signaal is overigens niet exáct hetzelfde, de twee lage tonen zijn iets korter.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: ma 21 dec 2015, 22:53
door Wubbo
Ik probeer de Wiki-pagina van de NoordOost te actualiseren. Ik ben nu in 1995/1996, waarbij de trein naar Schiphol geintegreerd werd in de NoordOost. Daarbij valt me alleen op dat volgens de tabellen in het spoorboekje de volgende verbindingen werden aangeboden:
Den Haag CS - Amersfoort;
Vanaf Utrecht gecombineerd met Rotterdam CS - Enschede;
Vanaf Utrecht gecombineerd met Utrecht CS - Enschede (dit treindeel reed als stoptrein tussen Deventer en Enschede)
Weet iemand hoe dit ging? Het deel uit Den Haag is de achterste vanaf Utrecht, dus dat deel eraf in Amersfoort kan prima. Ik vraag me alleen af hoe ze dan dat treindeel in Utrecht er nog bij kregen, dat zou dan het middelste deel tussen Utrecht en Amersfoort moeten worden en dat lijkt me zo lastig?
Het spoorboekje is wel heel consequent en laat elk uur dit patroon zien, ook in de tegenrichting.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: ma 21 dec 2015, 23:10
door Daniel
Er klopt sowieso ergens nog iets niet in je jaartallen: er staat nu dat in 1995/1996 de Westtak werd geopend en de treinen vanuit Amsterdam CS naar Schiphol gingen rijden, maar er staat ook dat in 1995 de Zuidtak werd geopend en Schiphol een aparte vleugel werd
Hoewel ik zelf de details ook niet ken: zit er voldoende tijd tussen de delen uit Den Haag en Rotterdam zodat er nog een trein ergens anders vandaan kon aankomen misschien die dan ook mee combineert?
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: ma 21 dec 2015, 23:24
door Ronald
Wubbo schreef:Ik probeer de Wiki-pagina van de NoordOost te actualiseren. Ik ben nu in 1995/1996, waarbij de trein naar Schiphol geintegreerd werd in de NoordOost. Daarbij valt me alleen op dat volgens de tabellen in het spoorboekje de volgende verbindingen werden aangeboden:
Den Haag CS - Amersfoort;
Vanaf Utrecht gecombineerd met Rotterdam CS - Enschede;
Vanaf Utrecht gecombineerd met Utrecht CS - Enschede (dit treindeel reed als stoptrein tussen Deventer en Enschede)
Weet iemand hoe dit ging? Het deel uit Den Haag is de achterste vanaf Utrecht, dus dat deel eraf in Amersfoort kan prima. Ik vraag me alleen af hoe ze dan dat treindeel in Utrecht er nog bij kregen, dat zou dan het middelste deel tussen Utrecht en Amersfoort moeten worden en dat lijkt me zo lastig?
Het spoorboekje is wel heel consequent en laat elk uur dit patroon zien, ook in de tegenrichting.
Ik had in die periode die trein heel vaak, maar een treindeel tot Amersfoort kan ik me niet herinneren. Volgens mij was het altijd vanaf Utrecht de voorste delen (minimaal 2x ICM) als IC Rotterdam- Enschede en de achterste (enkele) ICM als IC Den Haag-Enschede, als stoptrein vanaf Deventer.
Re: Korte vragen #17
Geplaatst: ma 21 dec 2015, 23:53
door Ardan
Daniel schreef:Er klopt sowieso ergens nog iets niet in je jaartallen: er staat nu dat in 1995/1996 de Westtak werd geopend en de treinen vanuit Amsterdam CS naar Schiphol gingen rijden, maar er staat ook dat in 1995 de Zuidtak werd geopend en Schiphol een aparte vleugel werd
De Zuidtak is in 1993 geopend (weet ik zeker), de Westtak in 1986 (kan er een jaartje naast zitten).