Gewenste viersporigheid
Re: Gewenste viersporigheid
Geen enkele snelwegbrug hoeft gesloopt te worden. Er kan gewoon een tweede identieke naast worden gebouwd. Niet heel anders als bij een verdubbeling van het spoor.
De vraag is alleen of die extra treinen ook benut gaan worden. Waar ga je die 6000 extra passagiers per uur vinden? Veel automobilisten rijden nu eenmaal van/naar locaties die niet regelmatig per ov bereikbaar zijn.
De vraag is alleen of die extra treinen ook benut gaan worden. Waar ga je die 6000 extra passagiers per uur vinden? Veel automobilisten rijden nu eenmaal van/naar locaties die niet regelmatig per ov bereikbaar zijn.
Re: Gewenste viersporigheid
SLToilet heeft weinig op met auto's.
Re: Gewenste viersporigheid
De A2-corridor is een van de snelst groeiende spoorverbindingen van Nederland, het proefballonnetje voor 8 IC's per uur komt niet nergens vandaan. De stap om tot volledige viersporigheid over te gaan biedt een hoop kansen: IC-treinen kunnen volledig gescheiden worden van sprinters en goederentreinen, de IC-treinen kunnen versneld worden terwijl Sprinters nieuwe stations kunnen bedienen (Waardenburg, Hedel) zonder rijtijdverlies doordat er niet meer ingehaald hoeft te worden.
Een eerste goede stap zou viersporigheid zijn tussen Houten Castellum en Geldermalsen, omdat daarmee de inhaling in Geldermalsen voor sprinters naar Den Bosch geschrapt kan worden en de IC-treinen tussen Utrecht en Den Bosch 8x per uur kunnen rijden. Dat benodigt alsnog twee nieuwe bruggen, maar dat is een investering die zich goed terugverdiend. Ook kan dan de frequentie tussen Geldermalsen en Houten tot een tienminutendienst verhoogd worden, wat nu niet kan door de benodigde goederenpaden.
Een eerste goede stap zou viersporigheid zijn tussen Houten Castellum en Geldermalsen, omdat daarmee de inhaling in Geldermalsen voor sprinters naar Den Bosch geschrapt kan worden en de IC-treinen tussen Utrecht en Den Bosch 8x per uur kunnen rijden. Dat benodigt alsnog twee nieuwe bruggen, maar dat is een investering die zich goed terugverdiend. Ook kan dan de frequentie tussen Geldermalsen en Houten tot een tienminutendienst verhoogd worden, wat nu niet kan door de benodigde goederenpaden.
Re: Gewenste viersporigheid
Tijdens de proeven in 2010 hebben er zelfs gewoon 6 intercity's en 6 stoptreinen gereden. Daarnaast met nog 2 goederenpaden per uur en bovendien nog op een tweesporig traject Utrecht - Houten. Inmiddels is Ut - Htc viersporig dus zou dat ook moeten passen.
Re: Gewenste viersporigheid
Dat was nog zonder Castellum en zonder Vaartsche Rijn, en dan alsnog passen er geen 8 IC's per uur.
-
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Gewenste viersporigheid
Ik kan niet anders zeggen, deze redenatie verdient echt een pluim. 2000 auto's per rijstrook is inderdaad een mooi aantal. Bovendien is het volgens mij 600 reizigers in een VIRM-6, dus 1000 reizigers op VIRM-10, dus je mag er wat mij betreft ook 8000 van maken. Neemt niet weg dat deze redenatie natuurlijk prachtig is, want hiermee geef je nog eens in cijfers weer wat de effecten zijn van een rijstrook en een spoor, waarbij het misschien ook nog eens zo is dat je met 4 sporen op de lange termijn oneindig kunt doorgroeien, aangezien met 4 sporen de mogelijkheid geeft om sprinters en intercity's te scheiden, waardoor je effectief veel meer treinen kwijt zou kunnen, doordat de 3 minuten opvolgtijd dan veel meer toelaat.SLToilet schreef:En al helemaal niet met de slappe veengrond daar bij Weesp, neuh kost bijna nikstrolly schreef:We doen een boortunnel, dat kost toch bijna niks.
Wat mij betreft staat een stuk langer traject van eerder genoemde trajecten op het wensenlijstje:
- Houten Castellum-Boxtel.
Een kleine veertig kilometer. Met de volgende beredenering: minister Cora van Nieuwenhuizen had het al over een studie voor het verbreden van de A2 tussen Deil en Den Bosch naar 2x4 rijstroken. De capaciteitswinst hiervan is zo'n 33%, 2x 2000 voertuigen per uur. Maar ik heb het idee dat het weinig zoden aan de dijk zet terwijl ondertussen zowel de Maasbrug als de Waalbrug hiervoor compleet gesloopt en opnieuw opgebouwd moeten worden waarbij waarschijnlijk ook weer een brede reservering bijkomt met alleen nog maar hogere kosten. Ook geldt hier natuurlijk dat andere kunstwerken ook vervangen moeten worden. En het verkeer kan met de huidige stedelijke verdichting steeds moeilijker de stad in en we moeten dat ook niet meer makkelijker willen maken.
Plus het feit dat een proefballonnetje is gelanceerd voor 8 treinen per uur en voor de spoorlijn alleen bruggen met twee sporen hoeven te worden bijgebouwd en de huidige sporen per stuk 6000* reizigers kunnen vervoeren op ongeveer dezelfde maten als een rijstrook, geven mij de doorslag.
*Gebaseerd op 6x een volle VIRM-10. Dat is 3x zoveel als het aantal auto's dat een rijstrook normaliter kan hebben. Ga er gemakshalve vanuit dat weinig auto's met drie man zijn gevuld.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Gewenste viersporigheid
Je kan inderdaad veel meer treinen laten rijden. Hoe ga je ze vol krijgen?
-
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Gewenste viersporigheid
Nou het gaat hard hoor. De intercity van 7.58 vertrek uit Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel die ik meestal op dinsdagen heb is gewoon stampvol, ook als het een 10 is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Gewenste viersporigheid
Wat is het prijsverschil tussen een spoorlijn en een snelweg?Western Soldier schreef:Ik kan niet anders zeggen, deze redenatie verdient echt een pluim. 2000 auto's per rijstrook is inderdaad een mooi aantal. Bovendien is het volgens mij 600 reizigers in een VIRM-6, dus 1000 reizigers op VIRM-10, dus je mag er wat mij betreft ook 8000 van maken. Neemt niet weg dat deze redenatie natuurlijk prachtig is, want hiermee geef je nog eens in cijfers weer wat de effecten zijn van een rijstrook en een spoor, waarbij het misschien ook nog eens zo is dat je met 4 sporen op de lange termijn oneindig kunt doorgroeien, aangezien met 4 sporen de mogelijkheid geeft om sprinters en intercity's te scheiden, waardoor je effectief veel meer treinen kwijt zou kunnen, doordat de 3 minuten opvolgtijd dan veel meer toelaat.
En hoe vol zit de intercity van 11.58 vertrek uit Den Bosch naar Utrecht op vrijdag?Western Soldier schreef:Nou het gaat hard hoor. De intercity van 7.58 vertrek uit Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel die ik meestal op dinsdagen heb is gewoon stampvol, ook als het een 10 is.
Re: Gewenste viersporigheid
Ook die is vol genoeg om rendabel te zijn hoor.
Re: Gewenste viersporigheid
Oh ja? Want... jij hebt een telling gedaan in die trein?
En rijdt die trein ook met VIRM-10 waar in dit topic meegerekend wordt?
En rijdt die trein ook met VIRM-10 waar in dit topic meegerekend wordt?
Re: Gewenste viersporigheid
Om de capaciteit fors te vergroten, hoef je helemaal geen integrale 4-sporigheid te hebben tussen Houten Castellum en Geldermalsen.
Een fly-over aan de westkant van Geldermalsen voor de doorgaande IC's Ehv --> Asd (waardoor de doorgaande IC's de Tiel-sprinters niet meer kruisen) scheelt al een hoop.
Ook bij iedere 7,5' een IC kan (komend vanaf Utrecht) de sprinter voorbij Castellum iets na de IC invoegen, en dan (na een stop op Culemborg) vóór de volgende IC op Gdm aankomen.
Wanneer je van een 7,5' frequentie een miljardeninvestering maakt (door twee peperdure rivierbruggen te willen verbreden), maak je het op voorhand onhaalbaar.
Alleen al een investering in seinverdichting (waardoor de opvolgtijd met éénm minuut kan verminderen) leidt tot een forse capaciteitsvergroting.
Een fly-over aan de westkant van Geldermalsen voor de doorgaande IC's Ehv --> Asd (waardoor de doorgaande IC's de Tiel-sprinters niet meer kruisen) scheelt al een hoop.
Ook bij iedere 7,5' een IC kan (komend vanaf Utrecht) de sprinter voorbij Castellum iets na de IC invoegen, en dan (na een stop op Culemborg) vóór de volgende IC op Gdm aankomen.
Wanneer je van een 7,5' frequentie een miljardeninvestering maakt (door twee peperdure rivierbruggen te willen verbreden), maak je het op voorhand onhaalbaar.
Alleen al een investering in seinverdichting (waardoor de opvolgtijd met éénm minuut kan verminderen) leidt tot een forse capaciteitsvergroting.
Re: Gewenste viersporigheid
Op 's-Hertogenbosch - Utrecht is het qua reizigerstreinen inderdaad wel goed te doen 8x per uur een intercity te laten rijden, de sprinter gaat circa 5 minuten voor de IC weg uit 's-Hertogenbosch en wordt dan in Geldermalsen ingehaald, waarna deze weer tijdig voor de volgende IC bij Houten op de eigen sporen zit, vanaf waar deze t/m Woerden op eigen sporen zit. Tiel zou ook prima moeten passen, maar vanwege het kruisen van de intercity en het enkelspoor kan het zijn dat de reistijd hier toeneemt als er geen gunstig pad te krijgen is en de sprinter langer dan gewenst op Geldermalsen stil moet staan. Goederentreinen durf ik echter niets over te zeggen, als de intercity strak om de 7,5 minuut rijdt wordt het wel krap om er eentje tussendoor te proppen ben ik bang.
Re: Gewenste viersporigheid
Ik denk dat je in Geldermalsen geholpen zou zijn met een extra zijperron op de plek waar nu spoor 1 ligt en een mogelijkheid om snel over spoor 3 te kunnen rijden. Daarmee bereik je dat de trein uit Tiel niet eerst de hoofdlijn moet kruisen om daarna alsnog op de hoofdlijn in te voegen, maar dat je pas na een stop op spoor 2 in Geldermalsen de hoofdlijn op rijdt. Minpunt is wel dat je niet meer cross-platform kan overstappen richting 's-Hertogenbosch, maar het lijkt mij goedkoper dan een ongelijkvloerse oplossing aanleggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Gewenste viersporigheid
Dat is dan ook soort van wat men in het kader van PHS nu aan het uitvoeren is Als ik het me goed herinner komt er langs spoor 1 een perron voor de treinen uit Tiel, zou spoor 3 keerspoor worden voor de [serie=Sprinter|2018|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie] (idee was dat deze op termijn naar Geldermalsen zou gaan), spoor 4 wordt voor de treinen naar Tiel, spoor 6 voor de sprinters naar 's-Hertogenbosch en spoor 7 voor het boemeltje vanuit Dordrecht.
Re: Gewenste viersporigheid
Er komt een perron aan spoor 1 (en 5/6) in de zomer van 2020.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Gewenste viersporigheid
Kijk! Mijn ideeën zijn zo goed dat ze dankzij telepathie al op de tekentafel van ProRail liggen (A)Bemined schreef:Dat is dan ook soort van wat men in het kader van PHS nu aan het uitvoeren is
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Gewenste viersporigheid
Waarom zou die stop langer worden dan? Met al deze maatregelen kan de stop juist kortere worden.
Daarom lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de intercity strak om de 7,5 minuut gaat rijden.Bemined schreef:Goederentreinen durf ik echter niets over te zeggen, als de intercity strak om de 7,5 minuut rijdt wordt het wel krap om er eentje tussendoor te proppen ben ik bang.
Re: Gewenste viersporigheid
Wormerveer wordt momenteel gebruikt als inhaalstation, aangezien het vier perronsporen heeft. Volgens mij zou je ook met de huidige opzet 6 IC’s en 5 Sprinters kunnen laten rijden. Geen idee of het erg leuk wordt als het 6 Sprinters zou worden.Jelmer schreef:waarom het traject tussen Zaandam en Krommenie-Assendelft niet eigenlijk? Best druk met per richting op werkdagen 4 sprinters en 4 intercitys
Als je de hele Zaanlijn wil gaan verdubbelen, moet je dacht ik vier overwegen gaan weghalen. Later dit jaar gaan de VRA en de gemeente zich weer buigen over het weghalen van de overweg bij de Guisweg naast station Zaandijk-Zaanse Schans. Daarna heb je nog drie overwegen: eentje tussen de Nauernasche Vaart/Forbo, en twee vlak voor station Krommenie-Assendelft. Daarnaast heb je op diverse plekken nog bebouwing en slootjes die vrij dicht langs het spoor liggen.
ProRail ging overigens iets verderop station Uitgeest verbouwen, zodat er twee perronloze sporen ontstaan die door de doorgaande IC’s kunnen worden gebruikt.
Verder kan de rijtijd wel iets worden ingekort als het plan Doorstroomstation Amsterdam wordt uitgevoerd: vanaf iets voor de Zaanstraat tot CS heb je aardig wat leuke wissels.
De Hemtunnel zal denk ik niet zo snel worden uitgebreid van drie naar vier sporen, maar de rijtijd zou wel wat kunnen worden ingekort door aan de zuidkant wissels aan te brengen waar de trein sneller door heen kan. Als je de [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] vanaf Sloterdijk naar Zaandam neemt, is dat denk ik een goed voorbeeld.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Gewenste viersporigheid
Op zich lijkt mij meer dan 4 sprinters niet nodig. Het kan nu net met de huidige treindienst tussen Zaandam en Uitgeest, echter de inhaling kost veel tijd. Er zijn plekken waar meer treinen rijden, maar waar het toch met 2 sporen (net) kan. Uitgeest heeft echter het nadeel dat de kerende sprinters via richting Amsterdam over het spoor richting Alkmaar moeten en dat is erg lastig. Volgens mij zijn de plannen om Uitgeest te verbouwen zodanig dat de kerende sprinters niet meer het spoor richting Alkmaar hoeven te kruisen, maar hoe het daar precies zit weet ik niet. Ik denk in elk geval dat je daar al een hoop mee oplost.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Gewenste viersporigheid
Het probleem op de Zaanlijn is dat de verdeling van de IC’s ongeveer 10-20 is, omdat de lijn naar Hoorn ook meedoet in de tienminutentrein. Om de lange stop van een sprinter weg te krijgen denk ik dat je aan driesporigheid ook al genoeg hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Gewenste viersporigheid
8 niet; 6 wel en inderdaad nog zonder Castellum en Vaartsche Rijn. Echter nog wel met 2 goederenpaden én 6 stoptreinen. In totaliteit meer treinen dan er nu rijden op de 4 sporen.Z2N schreef:Dat was nog zonder Castellum en zonder Vaartsche Rijn, en dan alsnog passen er geen 8 IC's per uur.
Re: Gewenste viersporigheid
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten