Pagina 4 van 65
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 12 sep 2023, 10:09
door teun
Ik denk dat we dat nooit te weten gaan komen, 30 oktober zou de winnaar bekend moeten worden.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 12 sep 2023, 10:39
door Roeland
Meestal maken ze bij de gunning wel bekend wie er ook hebben meegedaan.
Maar wanneer je het echt wilt weten, kun je een informatieverzoek bij de provincie indienen met een beroep op de WOB?
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: za 14 okt 2023, 14:59
door zone2000
Volgens week de bekendmaking, meende de 18de
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: zo 15 okt 2023, 11:52
door teun
Apart, de gunning stond immers de 30e gepland.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 09:14
door zone2000
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 13:30
door ovforens
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 13:32
door Buba
QBUZZ HEEFT GEWONNEN!
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 13:32
door sneltram
Ben nog altijd benieuwd wie er ingeschreven hadden. QBuzz en Arriva was bekend. Maar deden Transdev, EBS en Keolis mee?
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 13:33
door Buba
Aanbod Qbuzz (Vervoerplan 2025)
Het aanbod van Qbuzz betekent een forse verbetering voor het Friese busvervoer. Het be- dieningsniveau uitgedrukt in dienstregelingsuren stijgt met meer dan 20% ten opzichte van 2023 en met meer dan 6% ten opzichte van 2019 (voor corona).
Het Vervoerplan 2025 van Qbuzz kenmerkt zich door de voile inzet op het terugwinnen van reizigers en het aantrekken van potentieel nieuwe reizigers. Dit blijkt uit de forse frequentie- verhogingen op de hoofdstructuur en de introductie van nieuwel-10V-Iijnen. Ook de (veel) ruimere aangeboden bed ieningstijden ten opzichte van de huidige maken dat een aantrekke- lijk reisproduct ontstaat voor nieuwe reizigers, zoals bijvoorbeeld forensen. Qbuzz komt met (nieuwe) rechtstreekse verbindingen en een (veel) duidelijker ov-netwerk, wat de reizigerste- vredenheid in Fryslan ten goede kan komen. Ook worden op een aantal trajecten die onder- deel zijn van de hoofdstructuur kortere reistijden gerealiseerd. Alle kernen die nu een vorm van openbaar vervoer hebben, blijven dit ook in de nieuwe concessie houden.
Na de gun- ning van de concessie volgt nu de implementatiefase van de nieuwe concessie.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 14:24
door regenmaker
Qbuzz haalt de ene naar de andere concessie binnen onder het mom van meer ritten en een uitgebreidere dienstregeling. Ik vraag me ten eerste af waar ze al dat extra personeel vandaan halen en ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 14:42
door Hainje
Dat valt toch wel mee? Alleen ZHN en Fryslân, wat toevallig flinke vissen zijn. De ene vooral qua omzet en de andere vooral qua grondgebied, maar toch. En allebei gewonnen van Arriva. Dus wellicht ligt het probleem meer bij het businessmodel van Arriva dan van Qbuzz.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 14:55
door teun
Kanttekening bij deze uitbreiding is ook gewoon dat de provincie zelf heel hoog heeft ingezet, de eis om een som van kernen met 75% van de totale bevolking van het Friese vasteland tot middernacht met een uurdienst en overdag een halfuurdienst te bedienen vond ik niet niks. Implementatie wordt inderdaad nog leuk, maar dat lijkt momenteel voor alle concessies te gelden.

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 14:55
door regenmaker
Hainje schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:42
Dat valt toch wel mee? Alleen ZHN en Fryslân, wat toevallig flinke vissen zijn. De ene vooral qua omzet en de andere vooral qua grondgebied, maar toch. En allebei gewonnen van Arriva. Dus wellicht ligt het probleem meer bij het businessmodel van Arriva dan van Qbuzz.
Dat zou zeker ook kunnen, maar ik vraag wel af hoe Qbuzz denkt met deze uitbreiding een concessie als Fryslân winstgevend te krijgen. Als de provincie inderdaad een grote zak geld tegenover deze uitbreidingen zet, dan snap ik het wel.
Overigens, heeft Arriva op zijn beurt dan Twente weer binnengesleept. Als Arriva ook de concessies in Brabant en Achterhoek-Rivierenland kwijtraakt (die staan ook binnenkort op de kalender) dan hebben ze wel een enorm verlies aan omzet.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 15:00
door busvader
Zijn dat winstgevende concessies dan?
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 15:37
door Daniel
Omzet is wat anders dan winst he

Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 15:52
door Chauffeur Friesland
sneltram schreef: ↑di 17 okt 2023, 13:32
Ben nog altijd benieuwd wie er ingeschreven hadden. QBuzz en Arriva was bekend. Maar deden Transdev, EBS en Keolis mee?
EBS heeft, naast Arriva en Qbuzz, ingeschreven!
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 16:44
door buschauffeurDH
Lekker dan. Staat hun hoofdkantoor in een Qbuzz-concessie.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 16:51
door dennistd
Het hoofdkantoor van Keolis staat in een EBS-concessie en het hoofdkantoor van Qbuzz in een Keolis-concessie. Niks bijzonders toch?
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 17:22
door Daniel
buschauffeurDH schreef: ↑di 17 okt 2023, 16:44
Lekker dan. Staat hun hoofdkantoor in een Qbuzz-concessie.
Heeft Arriva ervaring mee: van 2009 t/m 2012 reden er rond hun hoofdkantoor alleen Connexxion en Qbuzz bussen.
Het hoofdkantoor van Qbuzz heeft zelfs nog nooit in een concessie van hen gestaan, al kan je er sinds 2013 wel per Qbuzz-bus komen.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 17:54
door The Greyhound
Hainje schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:42
Dat valt toch wel mee? Alleen ZHN en Fryslân, wat toevallig flinke vissen zijn. De ene vooral qua omzet en de andere vooral qua grondgebied, maar toch. En allebei gewonnen van Arriva. Dus wellicht ligt het probleem meer bij het businessmodel van Arriva dan van Qbuzz.
Misschien is het business model van Arriva wel, alleen inschrijven op een manier dat er geld te verdienen valt.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 18:07
door PHS
-
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 20:10
door Daniel
The Greyhound schreef: ↑di 17 okt 2023, 17:54
Misschien is het business model van Arriva wel, alleen inschrijven op een manier dat er geld te verdienen valt.
Arriva is vooral goed in het schrappen van alle verbeteringen zonder ze überhaupt een kans te geven. In Friesland werkt dat businessmodel echter niet, want daar hebben ze zowat alles al geschrapt.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 20:19
door Suus
The Greyhound schreef:Hainje schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:42
Dat valt toch wel mee? Alleen ZHN en Fryslân, wat toevallig flinke vissen zijn. De ene vooral qua omzet en de andere vooral qua grondgebied, maar toch. En allebei gewonnen van Arriva. Dus wellicht ligt het probleem meer bij het businessmodel van Arriva dan van Qbuzz.
Misschien is het business model van Arriva wel, alleen inschrijven op een manier dat er geld te verdienen valt.
Die indruk heb ik bij Transdev ook.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 20:20
door Meltrain
Leuk voor Qbuzz.
Maar dat wordt wel een flinke kluif: twee grote concessies die op hetzelfde moment ingaan.
regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:55
Overigens, heeft Arriva op zijn beurt dan Twente weer binnengesleept. Als Arriva ook de concessies in Brabant en Achterhoek-Rivierenland kwijtraakt (die staan ook binnenkort op de kalender) dan hebben ze wel een enorm verlies aan omzet.
Twente was dan ook wel hun eerste gewonnen concessie sinds 2016 (op de Noordelijke Nevenlijnen na)!
Arriva heeft tussen neus en lippen laten weten het liefst in te schrijven op concessies waarin zowel bus- als treinvervoer zit. Het zou me niet verbazen als ze West-Brabant kwijtraken en Achterhoek-Rivierenland (blijft die naam zo?) wel winnen.
Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 20:24
door Milco
Nog even en Qbuzz heeft straks één grote concessie "FGD" in handen
