Pagina 4 van 14
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: di 26 nov 2019, 17:25
door Daniel
Hoe wil je de busdienst daar verbeteren dan? Een veel snellere route dan die van lijn 55 naar Utrecht is er niet.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: di 26 nov 2019, 20:09
door visgraat
Ronaldussen schreef:ZO6176 schreef:Het idee vind ik goed maar laat de infrastructuur van Deventer nog een kerende trein toe?
Infrastructuur kun je aanpassen.
Kan je niet op spoor 3a keren? De sprinter naar Almelo/Enschede kan naar spoor 3b.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 27 nov 2019, 12:53
door MLouter
Het oude zakperron weer opgraven!
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 27 nov 2019, 13:22
door SuperGhost
Is het grotere probleem niet waar je die sprinter in Zwolle moet laten?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 27 nov 2019, 16:56
door Klaasje
Gewoon buiten de knoop leggen: alleen maar verliezers!
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 27 nov 2019, 20:11
door Vinny
Ik zou zeggen: tijd om Zwolle te ontknopen. Als er op korte termijn in alle richtingen minimaal vier treinen per uur gaan vertrekken dan is een volledige knoop natuurlijk ook niet meer nodig. Dan is het wel belangrijker dat er in een goede candans wordt gereden; dus elk half uur een intercity. De wachttijden nemen natuurlijk wel toe, maar het is dan niet zo dat je 59 minuten overstaptijd hebt.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 27 nov 2019, 20:42
door Milco
Over knoop Zwolle gesproken, ik vind het wel jammer dat er nét geen aansluiting bestaat tussen de [serie=Sprinter|2019|Groningen - Zwolle8100[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie]. Geen idee of dit qua tijden überhaupt zou passen met een cross-platformoverstap, maar goed...
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 27 nov 2019, 23:50
door SuperGhost
Zou koppeling wellicht een optie kunnen zijn, dus een sprinter Groningen - Amsterdam Centraal?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 28 nov 2019, 08:13
door Roeland
Dan krijgt Hoogeveen weer een directe verbinding met de Amsterdamse regio :D
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: vr 29 nov 2019, 22:00
door Klaasje
Met onderweg minimaal één inhaling. Dat zou een topproduct zijn!
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: vr 29 nov 2019, 22:44
door SuperGhost
Ze kunnen dan in Lelystad op hetzelfde eilandperron overstappen i.p.v. in Zwolle middels trappen. Is ook al meer comfort natuurlijk :Y
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: za 30 nov 2019, 21:04
door Vinny
Gewoon de zonetrein weer tot leven roepen: een IC die van Groningen tot Lelystad op alle tussengelegen stations stopt en daarna alleen te Almere Buiten, Almere Centrum en Amsterdam Centraal

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 01:33
door lijntaxi
Waarom moet iedereen zo nodig naar Amsterdam met een rechtstreekse trein?
Gewoon de verbinding Maastricht - Groningen weer in ere herstellen. En dan op knooppuntstations en/of de huidige (intercity)stations stoppen.
De trein zal dan vertrekken vanaf station Maastricht en daarna de volgende stations aan doen: Sittard, Roermond, Venlo, Blerick, Venray, Boxmeer,
Nijmegen Heyendaal, Nijmegen Centraal, Arnnhem, Dieren, Zutphen, Deventer, Zwolle, Meppel, Hoogeveen, Assen, Groningen.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 08:09
door trolly
lijntaxi schreef:Waarom moet iedereen zo nodig naar Amsterdam met een rechtstreekse trein?
Dat vraag ik me ook wel eens af. Maar hoe dan ook: ze doen het. Wie denk je dat er allemaal in een doorgaande trein Maastricht-Groningen zullen zitten? En wanneer zou die trein ooit gereden hebben?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 09:50
door Wubbo
In de jaren 90 reden dat soort treinen (inclusief exoten als Zwolle - Horst-Sevenum enzo). Was vooral omdat ze anders in Utrecht ernstig in de weg stonden, dus dan maar aan elkaar knopen.
Maar ook Maastricht - Amsterdam als rechtstreekse verbinding wordt niet door honderden mensen per dag gebruikt. Het meeste dat in Maastricht instapt is in Eindhoven weer weg, maar ondertussen zijn er dan wel weer mensen ingestapt die naar Utrecht willen, en zo liggen die vervoersstromen mooi over elkaar heen.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 10:03
door trolly
Nee, oké, vooruit — maar lijntaxi wil een trein die zelfs niet in de buurt van Utrecht komt. Van zo'n verbinding kan ik me de gloriedagen echt niet herinneren.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 10:14
door diederickx
Ik herinner me een Valkenburg-expres via de IJssellijn en de Maaslijn.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 10:25
door en-es
Volgens mij heeft vroeger een spits-intercity Groningen-Maastricht gereden die ook in Harderwijk stopte. En die Valkenburg Expressen waren inderdaad legendarisch. Heb ooit in zo'n trein gereden van Utrecht naar Maastricht in een vierdelige plan V. En je had inderdaad een Valkenburg Express die over de IJssellijn en de Maaslijn reed.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 10:33
door Jef400
Net zoals je toentertijd in de zomervakantie internationale treinen naar Alkmaar had.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 10:50
door Post
en-es schreef:een vierdelige plan V.
Is dat nieuw? Heb ik iets gemist?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 11:06
door trolly
Oplossingsrichtingen:
- Eén plan T, of
- Twee plan V's
en-es schreef:Volgens mij heeft vroeger een spits-intercity Groningen-Maastricht gereden die ook in Harderwijk stopte. En die Valkenburg Expressen waren inderdaad legendarisch. Heb ooit in zo'n trein gereden van Utrecht naar Maastricht in een vierdelige plan V. En je had inderdaad een Valkenburg Express die over de IJssellijn en de Maaslijn reed.
Die laatste trein kwam volgens Wikipedia uit Zwolle. En als er al ooit een trein Groningen-Maastricht gereden heeft die in Harderwijk stopte, dan lijkt het me sterk dat die dan Utrecht over zou slaan. Hard bewijs voor een reguliere trein Groningen-Maastricht over Maas- en IJssellijn mis ik nog.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 11:11
door en-es
Moet plan T zijn, klopt. Vierdelig met buffet die niet bediend werd. Ik dacht toch dat er ooit een rechtstreekse spits IC Maastricht-Groningen heeft gereden via Zwolle-Utrecht maar zoals gezegd weet ik het niet zeker. En wat die Valkenburg Express over de IJssellijn en Maaslijn betreft dat was een trein Zwolle-Valkenburg.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 11:20
door trolly
Zo'n IC via Utrecht lijkt me niet onbestaanbaar. Het ging mij (of eigenlijk lijntaxi) om een directe trein Groningen-Maastricht over de IJssellijn.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 13:03
door SuperGhost
Een IC Groningen - Maastricht lijkt me wat onlogisch i.v.m. het kopmaken in Zwolle en omdat er meer reizigers over Zwolle heen reizen op Groningen<->Utrecht/Amsterdam dan Groningen<->Deventer/Arnhem. Ik ben voor het vastmaken van de sprinter uit Leeuwarden en Groningen op sneltreinen naar Utrecht en Amsterdam (en dan halve knopen tussen IC en S in Zwolle), maar ri. Arnhem zie ik minder heil in.
Maar lijnvoering is volgens mij een ander topic, dit is alleen nieuwe stations.
Maar laat ik ook 2 'nieuwe' stations voorstellen die bestaande stations kunnen vervangen (verplaatste stations dus):
Arnhem Presikhaaf
Ter hoogte van het Lange Water (direct naast de HAN-campus) ter vervanging van het oude. Dit station kan dan 1 eilandperron en 1 zijperron krijgen, waarbij het middelste spoor als keerspoor kan dienen voor een trein die anders op Arnhem Centraal moet keren. Dit kan dan ook de spitsdrukte verlichten.
Lochem
Ter hoogte van de N332, zodat buslijn 56 overstap kan bieden op de trein en Laren en Barchem-Borculo verbinding met dit station krijgen.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: zo 01 dec 2019, 13:22
door umbusko
lijntaxi schreef:Waarom moet iedereen zo nodig naar Amsterdam met een rechtstreekse trein?
Gewoon de verbinding Maastricht - Groningen weer in ere herstellen. En dan op knooppuntstations en/of de huidige (intercity)stations stoppen.
De trein zal dan vertrekken vanaf station Maastricht en daarna de volgende stations aan doen: Sittard, Roermond, Venlo, Blerick, Venray, Boxmeer,
Nijmegen Heyendaal, Nijmegen Centraal, Arnnhem, Dieren, Zutphen, Deventer, Zwolle, Meppel, Hoogeveen, Assen, Groningen.
lijntaxi schreef:Blerick
:')
lijntaxi schreef:Hoogeveen
:') :')
Ik zie best wel heil in een snelle verbinding die niet door Utrecht komt; ook op zo'n verbinding kun je best meerdere vervoersstromen bedienen. Een IC Maastricht-Nijmegen is meer dan welkom in ieder geval. :Y Qua lijnvoering zou ik in ieder geval kijken naar: waar reizen veel mensen met de stoptrein van begin- tot eindpunt?
Op dergelijke verbindingen kunnen snellere treinen gewenst zijn. Roermond-Nijmegen is daar zeker één van. (Maar dat moet je per geval bekijken: Kampen-Zwolle lijkt me er bijvoorbeeld niet één van.

)