Pagina 4 van 26
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 08 feb 2022, 21:25
door VIRM
SuperGhost schreef: ↑di 08 feb 2022, 16:17
Blijkbaar wel, anders oppert de NS niet om de spits-IC er te laten stoppen.
De
3300 is voor wat ik kan zien geen hele drukke serie tussen Amsterdam en Hoorn. Enkele ritten in de spits zijn wat druk, en daarbuiten valt het wel mee.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: wo 09 feb 2022, 09:30
door reisthijs
SuperGhost schreef: ↑di 08 feb 2022, 16:17
Blijkbaar wel, anders oppert de NS niet om de spits-IC er te laten stoppen.
Het is niet NS die het oppert, het is een wens van de lokale/regionale overheden. NS is alleen maar bereid daar (als pilot) aan mee te werken omdat ze een mogelijkheid zien dat te doen zonder reistijdverlenging.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: wo 09 feb 2022, 10:14
door VIRM
Ah, volgens
dit artikel in het NHD lopen de onderhandelingen over de extra stop al een poosje.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: wo 09 feb 2022, 19:13
door Staatslijn K
reisthijs schreef: ↑wo 09 feb 2022, 09:30
SuperGhost schreef: ↑di 08 feb 2022, 16:17
Blijkbaar wel, anders oppert de NS niet om de spits-IC er te laten stoppen.
Het is niet NS die het oppert, het is een wens van de lokale/regionale overheden. NS is alleen maar bereid daar (als pilot) aan mee te werken omdat ze een mogelijkheid zien dat te doen zonder reistijdverlenging.
Op zich, als de reistijd tussen Sloterdijk en Hoorn niet toeneemt, niet eens met een minuut, wat zou er dan op tegen zijn niet in Purmerend te stoppen?
Het treingebruik in Purmerend is inderdaad relatief laag doordat elke wijk een hoogfrequente verbinding per bus heeft naar Amsterdam CS/Noord, ook nabijgelegen kernen zowel in het westen: Middenbeemster en de Rijp, als (noord)-oosten: Oosthuizen, Edam en Volendam hebben een snelle directe busverbinding. Volgens de cijfers van ProRail staan zelfs Zaandam Kogerveld en Hoorn Kers boven Amsterdam CS, dat zegt genoeg.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: wo 09 feb 2022, 19:31
door SuperGhost
Staatslijn K schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:13
Volgens de cijfers van ProRail staan zelfs Zaandam Kogerveld en Hoorn Kers boven Amsterdam CS
Ik weet niet, maar die cijfers komen mij dan weer niet zo geloofwaardig over

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: wo 09 feb 2022, 23:35
door Vinny
reisthijs schreef: ↑wo 09 feb 2022, 09:30
SuperGhost schreef: ↑di 08 feb 2022, 16:17
Blijkbaar wel, anders oppert de NS niet om de spits-IC er te laten stoppen.
Het is niet NS die het oppert, het is een wens van de lokale/regionale overheden. NS is alleen maar bereid daar (als pilot) aan mee te werken omdat ze een mogelijkheid zien dat te doen zonder reistijdverlenging.
Het is een wens die al heel lang staat: Purmerend heeft zijn directe trein met Amsterdam Centraal een jaar of 15 geleden verloren, hetgeen destijds voor de nodige ophef zorgde. De NS heeft er toen op gewezen dat voor de meeste reizigers de bus naar Amsterdam ongeveer net zoveel reistijd zou kosten; alleen sinds de Noord-Zuidlijn is opgeleverd zullen Purmerenders ook hier langer voor reizen en/of extra moeten overstappen. Voor een gemeente die min of meer fungeert als buitenwijk van Amsterdam is dat wel een zure appel geweest.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 10 feb 2022, 07:55
door Roeland
Purmerend is juist de enige kern, waarvan vrijwel alle wijken goede rechtstreekse OV-verbindingen hebben met bijna alle Amsterdamse bestemmingen:
* naar Amsterdam Noord en CS de R-net bussen
* naar Sloterdijk, West en Schiphol de trein
* naar Zuidoost lijn 376 (en nog een paar spitslijnen vanuit andere wijken)
En dan met één overstap van R-net op de NZ-lijn ook een goede verbinding met Centrum en Zuidas.
Alleen Haarlem heeft ook zo'n rechtstreekse OV-waaier naar allerlei Amsterdamse wijken (maar weer niet vanuit alle Haarlemse wijken, dus dan is vaak toch nog een overstap nodig).
Alleen jammer dat de NZ-lijn normaliter op een 6'-frequentie rijdt (nu tijdelijk vanwege Corona 7,5'), dat is lastig aansluiten voor streeklijnen. Een 5'-frequentie overdag voor de NZ-lijn (en 7,5' in avond/zondag) zou de aansluitingen voor R-net streeklijnen een stuk makkelijker maken.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 10 feb 2022, 12:38
door sirvinniei
Haarlem mist een fatsoenlijke verbinding met Amsterdam Nieuw-West. Die staat dan wel weer in de planning.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: za 12 feb 2022, 18:18
door hauptbahnhof
6'-minutenfrequentie een slechte aansluiting noemen...
De wachttijd is dus maximaal 6 minuten. Dat zou waarschijnlijk ook zijn als de frequentie om het kwartier is, immers, er moet ook overstaptijd tussen zitten.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: za 12 feb 2022, 19:19
door Wubbo
Huh? De wachttijd komt toch bovenop de tijd die je nodig hebt om van het ene vervoermiddel in het andere te komen? Dan kun je met een aansluiting van kwartierdienst-op-kwartierdienst toch tot een wachttijd van 0 minuten komen?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: za 12 feb 2022, 19:31
door hauptbahnhof
Heb het een beetje slecht verwoord (haast want moest iets anders gaan doen). Geen idee wat ik zelf geschreven heb
Maar bedoelde dat het een kwartiersdienst bij de metro het een probleem zou kunnen zijn maar met 6 minuten hoven we niet te klagen.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: za 12 feb 2022, 20:55
door diederickx
Het klagen gaat niet over (maximaal) 6 minuten wachten. Stadinwaarts is er inderdaad geen probleem.
Maar staduit betekent een metro eens per 6 minuten dat er niet een vast en makkelijk te hanteren stramien van aansluitingen op je bus is. Die rijdt bijvoorbeeld om de 10 of 15 minuten en als je die niet wil missen moet je wel vrijwel altijd de reisplanner raadplegen.
Daarnaast zou een capaciteitsprobleem kunnen ontstaan als een bus moet aansluiten op een veranderlijk aantal metro' s.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: ma 14 feb 2022, 09:45
door VIRM
SuperGhost schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:31
Staatslijn K schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:13
Volgens de cijfers van ProRail staan zelfs Zaandam Kogerveld en Hoorn Kers boven Amsterdam CS
Ik weet niet, maar die cijfers komen mij dan weer niet zo geloofwaardig over
Waarom zijn die cijfers niet geloofwaardig volgens jou?
sirvinniei schreef: ↑do 10 feb 2022, 12:38
Haarlem mist een fatsoenlijke verbinding met Amsterdam Nieuw-West. Die staat dan wel weer in de planning.
Daar heb je toch de treinverbinding voor? Wat voor vraag zou er zijn tussen Haarlem en Nieuw West, behalve misschien een verbinding naar het kantoorpark bij IBM?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: ma 14 feb 2022, 10:34
door tsov
Geen representatieve steekproef, maar ik heb jarenlang in Osdorp gewoond en in Haarlem-Noord gewerkt
Snelste optie was om vanuit Osdorp naar Halfweg-Zwanenburg te fietsen
Dat kostte me circa 45 minuten deur tot deur.
Anders moest ik eerst met de tram naar Lelylaan, dan met de trein of metro naar Sloterdijk en vervolgens naar Haarlem. Dat was een uurtje, net zo lang als de hele afstand fietsen...
Met de auto deed ik het in 20-25 minuten

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: ma 14 feb 2022, 10:36
door Staatslijn K
Roeland schreef: ↑do 10 feb 2022, 07:55
Alleen jammer dat de NZ-lijn normaliter op een 6'-frequentie rijdt (nu tijdelijk vanwege Corona 7,5'), dat is lastig aansluiten voor streeklijnen. Een 5'-frequentie overdag voor de NZ-lijn (en 7,5' in avond/zondag) zou de aansluitingen voor R-net streeklijnen een stuk makkelijker maken.
Vergeet niet dat in Amsterdam Zuid slechts 1 keerspoor is voor de metro, de passage vindt plaats in Europaplein, daarna heeft de metro ongeveer 3 minuten om te keren. Station Zuid had eerst wel twee sporen, maar bij het afbreken van de Amstelveenlijn is een spoor opgebroken.
Zou het geen mogelijkheid zijn om de NZ-lijn te verlengen naar Amstelveenseweg (bus richting Aalsmeer/Uithoorn, Olympisch stadion) en het buurtschap het Schouw (waardoor de bussen richting Amsterdam Noord kunnen worden ingekort, bij hoge frequenties kunnen 5 minuten reistijd een aantal slagen besparen, of verder doorrijden dan de huidige eindhalte
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: ma 14 feb 2022, 10:53
door VIRM
De metrohalte op Zuid wordt nog verbouwd. en het doortrekken is zeker mogelijk, met Schiphol als de grote kanshebber.

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: ma 14 feb 2022, 11:38
door Meltrain
VIRM schreef: ↑ma 14 feb 2022, 09:45
SuperGhost schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:31
Staatslijn K schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:13
Volgens de cijfers van ProRail staan zelfs Zaandam Kogerveld en Hoorn Kers boven Amsterdam CS
Ik weet niet, maar die cijfers komen mij dan weer niet zo geloofwaardig over
Waarom zijn die cijfers niet geloofwaardig volgens jou?
Het is niet helemaal duidelijk over
welke cijfers het gaat, maar als het over
reizigersaantallen gaat, is de bewering erg onwaarschijnlijk.

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: ma 14 feb 2022, 12:00
door Bemined
Lijkt me duidelijk dat het hier om de bestemmingen van instappers op Purmerend gaat

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: ma 14 feb 2022, 16:50
door gpvos
Ja, dat was wel duidelijk, maar iemand wou een typfout uitmelken en een ander had het niet door, dan krijg je dit.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: ma 14 feb 2022, 20:41
door Vinny
Bemined schreef: ↑ma 14 feb 2022, 12:00
Lijkt me duidelijk dat het hier om de bestemmingen van instappers op Purmerend gaat
Dat had ik ook wel begrepen, alleen dan verbaast het me alsnog wel. Zaandam Kogerveld vind ik geen logische bestemming voor treinreizigers vanuit Purmerend. Hoorn Kersenboogerd begrijp ik wel wat beter, maar dan andersom; dat is een vrij grote woonwijk waar ook wel wat mensen in Purmerend werken. Niet iedereen heeft een hipsterbaan in de hoofdstad

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 15 feb 2022, 06:15
door Suus
Van station Kogerveld is het niet ver lopen naar het ZMC, ik kan mij voorstellen dat daar zeker wat Purmers werken

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 28 jul 2022, 16:57
door Bemined
CamilleKreemers schreef: ↑wo 27 jul 2022, 18:27
Zijn er meer aanpassingen gepland voor komende dienstregeling?
Weinig grote wijzigingen volgens mij, de
4500 ging te Purmerend stoppen en de
17800 dus overdag op werkdagen door naar Amersfoort. Maar de definitieve capaciteitsverdeling is pas volgende maand.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 28 jul 2022, 19:17
door Zugführer
De discussie over de verbouwing van het emplacement in Apeldoorn afgesplitst naar dit topic
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: do 28 jul 2022, 22:10
door Bemined
Ohja, en de Arriva dienstregeling in Limburg wordt anders natuurlijk omdat de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf dan gebruikt kan worden voor een nieuwe opzet van de dienstregeling. De
32000 en
32500 worden omgewisseld (
32000 naar Kerkrade,
32500 keert in Heerlen) en er zijn 2 paden per uur naar Aken.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 01:24
door SuperGhost
Zomaar een vraag, maar waarom wordt de sneltrein Maastricht-Heerlen niet als stopper doorgetrokken naar Kerkrade? Dat zou immers een snellere reistijd naar Maastricht opleveren.