Pagina 4 van 10

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 05 sep 2023, 21:13
door reisthijs
Waarom is het een probleem als Innsbruck-Hamburg nieuwe rijtuigen krijgt maar Innsbruck-Amsterdam (nog) niet? Kunnen die nieuwe niet meer aan de oudere types gekoppeld worden?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 05 sep 2023, 21:14
door MetroRET
De nieuwe '"rijtuigen" zijn een complete stam, zoals de Railjets. Dat zijn dus geen losse rijtuigen meer.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 05 sep 2023, 21:36
door ICE11
De nieuwe stammen zijn o.a. hier te zien: https://www.bahnonline.ch/7628/nightjet ... f-schiene/

Overigens heb ik net deze link ontdekt https://www.fhstp.ac.at/de/newsroom/new ... geschichte met een "Zielnetz 2024" (de uiteindelijke plannen voor 2024 dus). Op deze kaart rijden de rijtuigen naar Brussel voortaan altijd samen met deze naar Paris en niet meer samen met de rijtuigen naar Amsterdam. De trein naar Amsterdam rijdt in de grafiek nog steeds samen met de trein naar Hamburg. Omdat de Railjet-stammen ook in dubbeltractie rijden kan ik me dat voor de nieuwe NJ-stammen ook voorstellen. Dus is het nu maar de vraag of misschien de nieuwe NJ-stammen inclusief de 1293 toelating in Nederland krijgen of andersom de NS-Vectron voor de nieuwe NJ-stammen geschikt zijn?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 05 sep 2023, 22:10
door Nitein-Repart
MetroRET schreef: di 05 sep 2023, 21:14 De nieuwe '"rijtuigen" zijn een complete stam, zoals de Railjets. Dat zijn dus geen losse rijtuigen meer.
Waarschijnlijk betekent dit ook het einde van de autoslaaptreinverbinding tussen Hamburg en Innsbruck. De autoslaaptreinverbinding tussen Düsseldorf en Innsbruck is ook al gesneuveld omdat de nachttrein per sé doorgetrokken moest worden naar Brussel en Amsterdam.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 05 sep 2023, 22:35
door reisthijs
MetroRET schreef: di 05 sep 2023, 21:14 De nieuwe '"rijtuigen" zijn een complete stam, zoals de Railjets. Dat zijn dus geen losse rijtuigen meer.
Ja, dat weet ik.
Mijn vraag is waarom je achter zo'n stam niet nog een aantal losse rijtuigen zou kunnen koppelen voor de verbindingen van/naar Amsterdam.
ICE11 schreef: di 05 sep 2023, 21:36Omdat de Railjet-stammen ook in dubbeltractie rijden kan ik me dat voor de nieuwe NJ-stammen ook voorstellen.
Daarom bestaan de nieuwe NJ-stammen net zoals Railjet-stammen uit 7 rijtuigen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 10:02
door cassie127
De 420/421 zal over Siegen gaan rijden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 10:59
door Suus
De oude rijtuigen kunnen gewoon gekoppeld aan de nieuwe Nightjet-stammen worden. Dat gaat dan ook gebeuren totdat de nieuwe Nightjet-treinen ook naar Amsterdam gaan rijden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 13:03
door henrivanderweijden
Ik las op een Facebook pagina dat de 407/406 "Chopin" Warszawa - Wien verlengd gaat worden naar/van München hbf ipv Graz hbf per dec.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 13:33
door MaartenD
cassie127 schreef: wo 06 sep 2023, 10:02 De 420/421 zal over Siegen gaan rijden.
En de 424/425 dan ook? Of worden die losgekoppeld.
En is er een reden genoemd om over Siegen te gaan rijden?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 14:42
door MetroRET
Suus schreef: wo 06 sep 2023, 10:59 De oude rijtuigen kunnen gewoon gekoppeld aan de nieuwe Nightjet-stammen worden. Dat gaat dan ook gebeuren totdat de nieuwe Nightjet-treinen ook naar Amsterdam gaan rijden.
Waar is dat bevestigd ?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 16:33
door Suus
Waar staat dat het niet zo is?

Het is in ieder geval gewoon technisch mogelijk, gebeurt nu ook met de Railjet tussen Berlijn en Graz op het Tsjechische gedeelte.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 06 sep 2023, 19:57
door ICE11
MaartenD schreef: wo 06 sep 2023, 13:33
cassie127 schreef: wo 06 sep 2023, 10:02 De 420/421 zal over Siegen gaan rijden.
En de 424/425 dan ook? Of worden die losgekoppeld.
En is er een reden genoemd om over Siegen te gaan rijden?
De trein Wien-Brussel rijdt vanaf december vooralsnog op dinsdag, donderdag en zaterdag (ik moet dus corrigeren wat ik boven schreef) vanuit Wien via München, Mannheim (rangeerwerk met de rijtuigen uit Berlin en naar Paris), Koblenz, Köln en Aachen. Op de twee eerstgenoemde dagen rijdt hij dus zeker niet meer samen met de rijtuigen naar Amsterdam, wat met de huidige vertrek op zondag vanuit Wien gebeurt is onduidelijk.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 14 sep 2023, 12:18
door Seat Ibiza
Weet iemand toevallig vanaf wanneer tickets te boeken zijn voor de nieuwe dienstregeling? Ik wil eind december op pad in Duitsland, maar kan nu dus nog niet boeken. Normaal gesproken wordt het ergens in oktober opengesteld, maar ik heb nog geen exacte datum gevonden. Bij voorbaat dank.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 14 sep 2023, 12:32
door Nitein-Repart
Meestal start de kaartverkoop de tweede of derde dinsdag in oktober, dus in dit geval 10 of 17 oktober. Dan wordt ook de nieuwe dienstregeling beschikbaar.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 15 sep 2023, 11:54
door cassie127
Hou 11 oktober in de gaten :X

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 08:25
door Nitein-Repart
Op X heeft Marcus Grahnert al een vooruitblik gegeven op wat er gaat veranderen met de dienstregeling van 2024. Zie hier: https://twitter.com/marcusgrahnert/stat ... UpQbUjzVRw

Ik heb helaas geen account op X (wil Musk niet sponseren), dus je moet het even zonder samenvatting doen.

Aanvulling:

Ik heb hier toch de lijst met veranderingen inzake dienstregeling 2024: https://threadreaderapp.com/thread/1703 ... 41478.html

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 10:04
door MaartenD
Ik vind het wel een beetje jammer dat de laatste trein terug naar Amsterdam al om 16:00 uur gaat. Als je voor je werk in Berlijn bent dan moet je eigenlijk te vroeg naar huis. 18:00 zou veel beter zijn.
In de tegenrichting hetzelfde met de trein die maar tot Hannover gaat. Goed, er zal wel nog latere ICE rijden (nu met een half uur overstaptijd), maar dat is ook niet echt wat je als reiziger wil.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 10:07
door en-es
Het zal allemaal te maken hebben met vervoersvraag maar ook beschikbaarheid materiaal en personeel.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 10:44
door Z2N
Zo'n verbinding zou rond middernacht in Amsterdam zijn, en gegeven de staat van het Duitse spoor zou je dus vaak met gestrande reizigers zitten die laatste aansluitingen missen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 11:51
door MaartenD
:o Wat een argument! Ja, laten we de laatste langafstandstreinen van de dag maar afschaffen want als we vertraging hebben moeten we de reiziger compenseren. Dat de trein ook een uur eerder nog in Deventer is en dat je dan nog tot na middernacht naar (bijvoorbeeld) Groningen kunt maakt niks uit. Want die ene reiziger dit naar Den Helder moet zou misschien zijn aansluiting kunnen missen.

Zo'n opmerking geeft toch wel weer de ambitie van het spoor weer.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 13:41
door waldo79
Zolang Duitsland niet structureel meer gaat begroten in het oplossen van infrastructurele knelpunten, zal dit nog decennia zijn weerslag hebben.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 13:47
door Z2N
MaartenD schreef: ma 18 sep 2023, 11:51 :o Wat een argument! Ja, laten we de laatste langafstandstreinen van de dag maar afschaffen want als we vertraging hebben moeten we de reiziger compenseren. Dat de trein ook een uur eerder nog in Deventer is en dat je dan nog tot na middernacht naar (bijvoorbeeld) Groningen kunt maakt niks uit. Want die ene reiziger dit naar Den Helder moet zou misschien zijn aansluiting kunnen missen.

Zo'n opmerking geeft toch wel weer de ambitie van het spoor weer.
Ik had het liever ook anders gezien, maar als je elke dag voor (ik doe een gok) 100 mensen vervangend vervoer moet organiseren omdat de laatste treinen, trams of bussen al niet meer te halen zijn, loont zo'n trein niet en zal een commerciële partij het niet proberen. Het is namelijk een dubbele kostenpost op late ritten, naast de vervangende Taxiritten moet je ook nogsteeds GTBV betalen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 13:58
door en-es
Gezien de staat van het spoorwegnet moeten de ambities even op de lange baan geschoven worden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 14:00
door Suus
De komende jaren gaat DB natuurlijk verder met de totaalsaneringen van de belangrijkste corridors. Daarvoor wordt er steeds een spoorlijn voor 5 maanden afgesloten, met elke half jaar een nieuwe spoorlijn.

In 2024 de Riedbahn Frankfurt - Mannheim
In 2025 Hamburg - Berlijn en Oberhausen - Emmerich
In 2026 Hamburg - Hannover, Hagen - Köln, Troisdorf - Koblenz, Koblenz - Wiesbaden, Nürnberg - Regensburg en Obertraubling - Passau
In 2027 Lübeck - Hamburg, Bremerhaven - Bremen, Lehrte - Berlin, Hamm (Westf) - Düsseldorf - Köln, Frankfurt - Heidelberg, München - Rosenheim en Rosenheim - Salzburg
In 2028 Bremen - Hamburg, Nordstemmen - Göttingen, Uelzen - Stendal, Stendal - Magdeburg, Hagen - Hamm, Köln - Bonn - Koblenz, Koblenz - Mainz, Bebra - Fulda en Würzburg - Nürnberg.
In 2029 Hamburg - Hannover deel 2, Bremen - Wunstorf, Lehrte - Gross Gleidingen, Aachen - Köln, Bebra - Erfurt, Forbach - Ludwigshafen en Stuttgart - Ulm
In 2030 Bremen - Osnabrück, Osnabrück - Münster, Minden - Wunstorf, Münster - Recklinghausen, Weddel - Magdeburg, Kassel - Friedberg, Würzburg - Treuchtelingen, Mannheim - Karlsruhe, Ulm - Augsburg.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 18 sep 2023, 14:48
door Z2N
Waarbij wel gezegd moet worden dat de enige verbouwing op die lijst op een baanvak van/naar Nederland (Emmerich-Oberhausen) al begint op vrijdag 1 november 2024 21:00, en pas eindigt op 17 mei 2026. In deze periode van 80 weken is de spoorlijn 60 weken eensporig open, en 20 weken helemaal dicht (waaronder de gehele zomervakantie van 2025, en van 20 april 2026 tot 17 mei 2026).