Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)
Elk bedrijf is ergens begonnen met weinig tot geen ervaring. Ze zullen vast weten wat ze doen, anders hadden ze zich niet ingeschreven 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
-
Zou je denken? EBS heeft bij de afgelopen twee concessieovernames er een puinhoop van gemaakt. Iets met 'concessiehonger'...
Beul van de blindegeleidelijn
-
In mijn herinnering hebben eigenlijk alle vervoerders post-corona een potje gemaakt van de implementatie. Bij EBS valt het meer op omdat ze twee enorme concessies met ambitieuze vervoerplannen hebben binnengehaald, maar Arriva in Twente doet het volgens mij ook nog steeds belabberd en daar is eigenlijk slechts één lijn erbij gekomen. Het zal me benieuwen hoe Qbuzz en Arriva het komend jaar gaan doen in Friesland, ZHN, en West-Brabant.
-
Ook de overname door Arriva begin 2003 van het concessiegebied ten zuiden van Utrecht (Gorinchem/Leerdam + Rivierenland) was al een enorm zooitje. Wel leuk voor alle busfanaten met die enorme hoeveelheid MB200'en in die tijd.
F.k.a. Bollenstad
-
Dat was de concessie DAV, Dordrecht-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.
De oorzaak hiervan was dat er maar 5 maanden zat tussen gunning en start van de concessie. Gemiddelde levertijd van de bussen was 9 maand. Hier kun je Arriva niet de schuld van geven, dit werd veroorzaakt door de veel te late bekendmaking door de provincie.
De oorzaak hiervan was dat er maar 5 maanden zat tussen gunning en start van de concessie. Gemiddelde levertijd van de bussen was 9 maand. Hier kun je Arriva niet de schuld van geven, dit werd veroorzaakt door de veel te late bekendmaking door de provincie.
Laatst gewijzigd door gkw1969 op wo 17 jul 2024, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
Niet helemaal…. Veluwe Zuid ging redelijk goed volgens mij. Maar dat komt mogelijk doordat het een tijdelijk concessie is waarbij voor het materiaal afspraken zijn gemaakt waardoor direct voldoende bussen beschikbaar waren, al was het niet het betrouwbaarste materiaal.teun schreef: ↑wo 17 jul 2024, 09:13 In mijn herinnering hebben eigenlijk alle vervoerders post-corona een potje gemaakt van de implementatie. Bij EBS valt het meer op omdat ze twee enorme concessies met ambitieuze vervoerplannen hebben binnengehaald, maar Arriva in Twente doet het volgens mij ook nog steeds belabberd en daar is eigenlijk slechts één lijn erbij gekomen. Het zal me benieuwen hoe Qbuzz en Arriva het komend jaar gaan doen in Friesland, ZHN, en West-Brabant.
Een deel van de probleem ligt wel bij de opdrachtgever, die stellen allerlei eisen aan de voertuigen waardoor de vervoerder niet de standaard lopende band bus kan aanschaffen maar er tussentijds en achteraf nog het een en ander aan moet gebeuren. Datzelfde geldt voor vervoerders die in het verleden bepaalde eisen hebben vastgelegd in de bedrijfsregels. Zoals plaats van de deurbediening, spiegels etc. Al die aanpassingen zijn niet standaard en daardoor meer storingsgevoelig. Met als resultaat: rituitval door een defecte nieuwe bus.
-
Dat er oude bussen reden was inderdaad niet de schuld van Arriva. Daar doelde ik ook niet op. De start van de concessie zelf verliep ook dramatisch slecht. En ik denk dat dat inherent is aan het systeem van aanbesteden. Een nieuwe partij zal altijd last hebben van kinderziektes; de ene keer wat meer en de andere keer wat minder.gkw1969 schreef: ↑wo 17 jul 2024, 10:07 Dat was de concessie DAV, Dordrecht-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.
F.k.a. Bollenstad
- nvdw
- Donateur
Hoe meer je omgooit, hoe groter het risico dat het fout gaat.
Lange implementatietijd geeft je als nieuwe vervoerder weliswaar meer tijd om bepaalde kritische zaken te regelen (zoals vastgoed en voertuigen), maar vaak is de overname van het personeel iets dat pas in de laatste maanden handen en voeten krijgt. Volgens de letter heb je feitelijk pas de beschikking over het over te nemen personeel op de aanvangsdatum van de concessie.
Implementeren is één ding, integreren is twee.
Daarbovenop komen dan nog de tegenwoordige risico's van personeelstekort en eventuele elektrische voertuigen. Door die eerste sta je vanaf dag één al in je hemd omdat je niet genoeg mensen hebt om je mooie vervoerplan uit te kunnen voeren, en door die tweede loop je tegen de grenzen aan van wat a) leverbaar is en b) aan infrastructuur te regelen is.
Lange implementatietijd geeft je als nieuwe vervoerder weliswaar meer tijd om bepaalde kritische zaken te regelen (zoals vastgoed en voertuigen), maar vaak is de overname van het personeel iets dat pas in de laatste maanden handen en voeten krijgt. Volgens de letter heb je feitelijk pas de beschikking over het over te nemen personeel op de aanvangsdatum van de concessie.
Implementeren is één ding, integreren is twee.
Daarbovenop komen dan nog de tegenwoordige risico's van personeelstekort en eventuele elektrische voertuigen. Door die eerste sta je vanaf dag één al in je hemd omdat je niet genoeg mensen hebt om je mooie vervoerplan uit te kunnen voeren, en door die tweede loop je tegen de grenzen aan van wat a) leverbaar is en b) aan infrastructuur te regelen is.
Feed the childrens
-
Een vlotte en mooie concessiewisseling is mogelijk met de goede wil van de oude en nieuwe concessiehouder. Daar waar Veolia=>Syntus op de Veluwe redelijk chaotisch was ging CXX=>Syntus in Midden Overijssel en Twente vele malen beter waarbij in Twente ook nog eens oud-Syntus in nieuw-Syntus moest worden geïntegreerd.
Toegegeven: er was stallingsproblematiek in Hengelo en Oldenzaal, maar hier was de gemeente verantwoordelijk voor. (Hengelo bestemmingsplan niet op tijd klaar, Oldenzaal een wethouder die zijn belofte niet kon houden en kopje onder ging in de bezwaarprocedure). Maar het materiaal reed en er was vrijwel geen rituitval.
Maar…. We dwalen af.
De concessie overgang in 2010 ging volgens mij best wel goed in de Achterhoek.
Toegegeven: er was stallingsproblematiek in Hengelo en Oldenzaal, maar hier was de gemeente verantwoordelijk voor. (Hengelo bestemmingsplan niet op tijd klaar, Oldenzaal een wethouder die zijn belofte niet kon houden en kopje onder ging in de bezwaarprocedure). Maar het materiaal reed en er was vrijwel geen rituitval.
Maar…. We dwalen af.
De concessie overgang in 2010 ging volgens mij best wel goed in de Achterhoek.
-
Er viel ook erg veel sneeuw in de eerste periode van DAV. Dat hielp ook niet mee.T-hijs schreef: ↑wo 17 jul 2024, 10:18Dat er oude bussen reden was inderdaad niet de schuld van Arriva. Daar doelde ik ook niet op. De start van de concessie zelf verliep ook dramatisch slecht. En ik denk dat dat inherent is aan het systeem van aanbesteden. Een nieuwe partij zal altijd last hebben van kinderziektes; de ene keer wat meer en de andere keer wat minder.gkw1969 schreef: ↑wo 17 jul 2024, 10:07 Dat was de concessie DAV, Dordrecht-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.
Gr BasG
- The Greyhound
Er zijn genoeg bedrijven met kennis van zaken op het gebied van trein exploitatie. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je daar in een tender vragen over stelt en de antwoorden laat meewegen.
Of EBS bij de overname van de concessie op de Veluwe het winnen van IJssel Vecht wist wat ze aan het doen waren valt te betwijfelen als je naar de huidige stand van zaken kijkt.
Concessies rondom Rotterdam en Den haag gingen wel netjes in tegenstelling tot de puinhoop van de buitencategorie die Qbuzz er van maakte in DMG in dezelfde periode.
-
- Contacteer:
Klopt het moederbedrijf van Connexxion, Transdev, wil stoppen met diesel, ze willen wel met treinen rijden maar alleen als het duurzaam is dus met batterij/ waterstoftreinen. Er zijn geruchten, heb ik gehoord van een mcn van CXX en van andere ook, dat CXX interesse heeft voor de RE19 die binnenkort wordt aanbesteed.
Heeft EBS een ECM-certificaat om zelf treinen te rijden?
Laatst gewijzigd door Gydo op wo 17 jul 2024, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Da's aan te vragen lijkt me: Qbuzz had ook nooit met treinen gereden voor ze DMG wonnen. Hoewel ze daar al wel treinexpertise in het moederbedrijf hadden, dat is bij EBS niet het geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Bij een overlegvergadering tussen statenleden en provincieambtenaren afgelopen woensdag (4 september) werd bekend gemaakt dat de provincie drie inschrijvingen voor deze concessie heeft ontvangen. Er werd niet bij verteld welke inschrijvers dat zijn.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Gelukkig staat dat al eerder in dit topic vermeld:
Updates:
Updates:
-
Oei, die had ik gemist. Dank je!
-
De uitslag is een week uitgesteld, op dinsdagmiddag 15 oktober wordt nu bekend wie de concessie krijgt.
-
Hoop gewoon dat Arriva de concessie krijgt, zit niet te wachten op Keolis of EBS.
Arriva heeft het openbaar vervoer in de Achterhoek een flinke kwaliteitssprong gegeven, EBS en Keolis hebben voor veel chaos gezorgd in de concessiegebieden die zij in beheer hebben.
Arriva heeft het openbaar vervoer in de Achterhoek een flinke kwaliteitssprong gegeven, EBS en Keolis hebben voor veel chaos gezorgd in de concessiegebieden die zij in beheer hebben.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 27 sep 2024, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
Waarom niet?
-
En Twente?Nitein-Repart schreef: ↑vr 27 sep 2024, 18:40 EBS en Keolis hebben voor veel chaos gezorgd in de concessiegebieden die zij in beheer hebben.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Daar heeft Arriva voor veel chaos gezorgd in het concessiegebied dat zij in beheer hebben. 

Updates:
Updates:
-
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.Nitein-Repart schreef: ↑vr 27 sep 2024, 18:40 Arriva heeft het openbaar vervoer in de Achterhoek een flinke kwaliteitssprong gegeven

-
Hoe doet Keolis het bij concessieovernames dan?
Beul van de blindegeleidelijn
-
Mijne inziens is de meest recente concessieoverdracht naar Keolis eigenlijk wel de minst geplaagde van de afgelopen tijd. Maar of je de valleilijn als maatstaf moeten nemen voor Achterhoek-Rivierenland?
- Meltrain
- Donateur
Op welke manier dan?Nitein-Repart schreef: ↑vr 27 sep 2024, 18:40 Arriva heeft het openbaar vervoer in de Achterhoek een flinke kwaliteitssprong gegeven,
De basis van het huidige lijnennet is toch echt door Syntus gelegd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.