Pagina 4 van 5
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 14 apr 2024, 17:29
door CamilleKreemers
En als men alleen op die momenten rijdt?
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 14 apr 2024, 18:30
door Z2N
De meeste ritten worden nu al op die momenten gereden, maar de rest van de ritten wordt nu gereden om Hulst en omgeving een redelijke verbinding met de rest van Nederland te geven.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 14 apr 2024, 19:15
door waldo79
Hulst ligt ook decentraal in Zeeuws-Vlaanderen omdat de oeververbinding met de andere eilanden sinds 2003 bij Terneuzen ligt.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: vr 07 jun 2024, 10:28
door ray78
de vertrekstaat is inmiddels geplaatst op de halte ,waarnormaal de NS bussen zouden halteren.dus voor de kantine op RSD....word nog wat,als er en NS bussen rijden en arriva bussen op de buffer staan...
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: vr 07 jun 2024, 10:40
door gkw1969
Lijn 19 heeft een halte op het station in Roosendaal bij NS Bushalte. In geval van calamiteiten of spoorwegwerkzaamheden waarbij NS-bussen worden ingezet, wordt een andere halte gebruikt. Dit zal ter plekke worden aangegeven.
Het gaat tenslotte om maar 3, 4 of 5 retourritten per dag. Dus zoveel overlast is er niet. Hooguit 5x en dan alleen op vrijdag.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 08 jun 2024, 14:33
door ray78
dat klopt,maar als er op RSD diensten uitvallen en er bussen gebufferd worden,is het hek van de dam....de 19 had beter de plek van de buurtbussen kunnen nemen en de buurtbussen op de parkeerplaats er naast,bij de taxi standplaats
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 08 jun 2024, 17:18
door BusFreakRotterdam
19 rijdt vaak met vertraging dus dat levert geen problemen op

Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 08 jun 2024, 19:01
door Milco
Nu ja, maar wellicht straks niet meer als de route door het drukke Antwerpen vervalt…
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 05:29
door OVinspecteur
Ik neem aan dat die bus straks ook langs Bergen op Zoom rijdt, dus waarom daar niet beginnen en eindigen aansluitend op de IC?
Misschien kun je zo zelfs wel sneller via Hulst richting Axel, Sas van Gent en Terneuzen komen dan via Goes als de bus vanaf Hulst verder zou rijden.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 08:54
door ArrivaBas
Vanuit Hulst is het gigantisch omrijden als je in plaats van door België te rijden de Westerscheldetunnel pakt. Beide tunnels zijn overigens tolplichtig met voor lijnbussen vergelijkbare tarieven.
En de nieuwe lijn 19 rijdt wel langs Bergen op Zoom, maar daar zijn minder mogelijkheden om aansluitingen op de treinen te bieden dan in Roosendaal. In plaats van één extra overstap geef je reizigers die naar Breda willen nu bijvoorbeeld twee extra overstappen.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 11:22
door Hainje
Tenzij de intercity uit Zwolle natuurlijk door gaat rijden naar Vlissingen.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 11:28
door OVinspecteur
Ik bedoel dat het voor plaatsen ten westen van Hulst mogelijk ook sneller kan zijn om via Hulst en België naar Bergen op Zoom en de rest van NL te reizen (als Hulst niet het eindpunt van lijn 19 zou zijn aan de westzijde en Bergen op Zoom wel het eindpunt zou zijn aan de oostkant).
In Roosendaal zijn meer aansluitmogelijkheden, dat is waar. Maar het kost waarschijnlijk wel extra reistijd, brandstof en inzet van personeel. En andere bussen in Zeeland rijden toch ook naar het dichtstbijzijnde IC-station?
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 11:32
door Milco
Andere lijnen rijden vaker waardoor verder doorrijden een extra bus en dus extra personeel zou betekenen. Lijn 19 rijdt slechts enkele malen per dag en kan dus prima wat verder doorrijden naar Roosendaal, in plaats van inkorten tot Bergen op Zoom en de bus daar langer stil te zetten. Met inkorten tot BoZ zou je op lijn 19 geen materieel en personeel besparen.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: zo 09 jun 2024, 12:25
door Meltrain
Volgens Google Maps duurt het (met de auto) 54 minuten om vanaf Hulst Busstation naar station Bergen op Zoom te gaan en duurt het (met de auto) 61 minuten om vanaf Hulst Busstation naar station Roosendaal te gaan.
Gezien de lage frequentie van lijn 19 is het verschil dus minimaal.
Waarom stopt lijn 19 niet meer in Clinge en Nieuw-Namen?
Indien er tijd over is, zou je lijn 19 inderdaad wel vanaf Hulst kunnen doortrekken naar Terneuzen of Sas van Gent.
Overigens vind ik het wel stom dat het internationale busvervoer in het oostelijk deel van Zeeuws-Vlaanderen zo erg verslechterd is.

Lijn 19 rijdt niet meer via Antwerpen en op één schoolbus na komen er ook geen vaste lijnbussen van De Lijn meer in Hulst.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: wo 12 jun 2024, 14:31
door OVinspecteur
Ja, wat dat betreft zou het handiger zijn als de bus zou beginnen en eindigen op Antwerpen Centraal in aansluiting op de treinen naar NL (en dat worden er langzaamaan wat meer).
Dat dan natuurlijk in combinatie met het mogelijk maken van het gebruik van Nederlandse OV-kaarten (al dan niet voor studenten) op de treinen van en naar Antwerpen.
Zijn daar nog plannen voor?
Initiatief van Belgische zijde hoef je hierbij niet te verwachten denk ik, want de reiziger uit Zeeuws-Vlaanderen is de vragende partij.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: wo 12 jun 2024, 15:05
door April064
Aangezien de Intercity van/naar Nederland tussen Hazeldonk Grens en Brussel-Zuid door de NMBS wordt gereden, verwacht ik niet dat dat zomaar gaat gebeuren. De Drielandentrein heeft al bewezen dat de Belgen heel moeilijk doen over het gebruik van de OV-Chipkaart.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: wo 12 jun 2024, 20:36
door Vinny
Dat zal de Nederlandse overheid dan moeten afkopen met een bepaald bedrag. Ik vermoed niet dat dat gaat gebeuren.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 15 jun 2024, 09:34
door OVinspecteur
Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn om de kosten en opbrengsten te verrekenen en op diverse trajecten naar Duitsland gebeurt dat inmiddels al. Plus er worden redelijk wat buskilometertjes uitgespaard.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 15 jun 2024, 09:56
door en-es
Als één van de partijen moeilijk gaat doen dan wordt het niet zo eenvoudig.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 15 jun 2024, 12:01
door Education
Men blijft maar piepen over deze lijn. De kosten zijn gewoonweg te hoog en er zijn nog meer lijnen in de Provincie te onderhouden.
De Roosendaaloptie mag zijn toekomst bewijzen...
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 15 jun 2024, 12:10
door OVinspecteur
Wat die bus naar Roosendaal dan minimaal zou kunnen doen is op één of enkele plekken een afrit pakken en een halte van De Lijn aandoen, bijvoorbeeld langs de lijnen 84 en/of 85 naar Antwerpen.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 15 jun 2024, 12:23
door Education
Is zeker een welkome optie.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 15 jun 2024, 12:43
door DPDelft
OVinspecteur schreef: ↑za 15 jun 2024, 12:10
Wat die bus naar Roosendaal dan minimaal zou kunnen doen is op één of enkele plekken een afrit pakken en een halte van De Lijn aandoen, bijvoorbeeld langs de lijnen 84 en/of 85 naar Antwerpen.
Maar dat mag dus niet omdat de vergunning ervoor ontbreekt. Dat is toch nu ook het probleem met de stop in Antwerpen?
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: za 15 jun 2024, 17:45
door OVinspecteur
Zo’n vergunning zou toch gewoon verleend moeten kunnen worden, want wie zit je daarmee in de weg?
Op Breda - Antwerpen was dat de NMBS wellicht, maar dat is met de nieuwe route niet meer het geval. Integendeel, De Lijn wordt zo van wat extra overstappende passagiers voorzien.
Re: Toekomst lijn 19 Hulst - Breda
Geplaatst: vr 28 jun 2024, 13:19
door Statler Rail
Zo´n vergunning moet verleend worden, tenzij er voor dezelfde directe verbindingen een concessie is waarbij uit een uitvoerige analyse blijkt dat de busdienst de levensvatbaarheid van die concessie bedreigt. En je moet natuurlijk met de lokale weg-/haltebeheerder je haltes afstemmen, maar ook dat is goed te doen. FlixBus heeft in Antwerpen 4 haltes: Rooseveltplaats, Linkeroever (tramhalte Regatta), P+R Luchtbal en Berchem (Borsbeeksebrug), allemaal in goed overleg met De Lijn en de stad Antwerpen (de gemeente).
Het is mij een raadsel waarom lijn 19 letterlijk langs P+R Luchtbal rijdt zonder er te stoppen, anders dan een totaal gebrek aan interesse bij zowel concessieverlener als concessiehouder om iets van deze verbinding te maken - en wellicht ook gebrek aan kennis hoe je dat dan qua vergunningen in Vlaanderen moet regelen.