Re: Mag ik even kwijt #80
Geplaatst: ma 16 mei 2011, 10:55
Nogmaals, gecondoleerd en sterkte met het verlies.
Dit heeft men ook geprobeerd om bij NS in te voeren, maar daar is de Hollandse cultuur niet rijp voor of misschien wel om de reden die men in het artikel aanvoert:Bee schreef:Aan de treinmachinisten hier: Neem eens een kijkje in de keuken van een Japanse treinmachinist: [...] Alles wat de machinist aanwijst moet hij ook hardop zeggen :).
De Japanse cultuur is dan ook heel anders en de mensen zijn veel gedisciplineerder. Maar dat wil niet zeggen dat wij hier minder oplettend zijn. Iedere machinist heeft simpelweg zijn eigen manier op gefocust te blijven.anyone witnessing it for the first time might well wonder if there's a madman at the controls
In het artikel staat wel dat de foutkans stevig afgenomen is door een combinatie van aanwijzen en praten. Van 2,38% naar 0,38% is best een klapper. Wat dat betreft is de hollandse cultuur misschien wel te eigenzinnig. Toch denk ik dat het opnieuw proberen, het proberen waard zal zijn. Er worden vele miljoenen uitgegeven aan het verbeteren van veiligheid op het spoor terwijl een zeer groot gedeelte van de STS-passages te maken heeft met Pavlovreacties. (Ik maak dat op uit de IVW-rapportages.) Die miljoenen worden vooral uitgegeven aan het verlagen van risico's bij het door rood rijden. Terwijl dat eigenlijk absurd is. (Er zou geen trein door rood mogen rijden.)Dexter schreef:Dit heeft men ook geprobeerd om bij NS in te voeren, maar daar is de Hollandse cultuur niet rijp voor.Bee schreef:Aan de treinmachinisten hier: Neem eens een kijkje in de keuken van een Japanse treinmachinist: [...] Alles wat de machinist aanwijst moet hij ook hardop zeggen :).
Mooi om te zien hoe jij het doet. Bij 'ons' is het iets anders, omdat de mcn ook de deuren moet sluiten. Ook daarin zie je veel verschillende werkwijze.Dexter schreef:De Japanse cultuur is dan ook heel anders en de mensen zijn veel gedisciplineerder. Maar dat wil niet zeggen dat wij hier minder oplettend zijn. Iedere machinist heeft simpelweg zijn eigen manier op gefocust te blijven.
Dus mij zal je het niet zien doen als ik straks voorin de s2100 zit. Ik check-check-check: Vertrektijd -> is het sein veilig? HC sleutelt -> Is het sein veilig? Groene lamp Deuren dicht -> Is het sein veilig? En dan rij ik weg.
Ik zie het al helemaal voor me, bij een trein als s5000 - s5700 waarbij zowel de Mcn als de Hc alles hardop zeggen en noteren. 32 stations ofzo, plus als de Mcn bij het binnenrijden/vertrekken op een groot station dingen zou moeten gaan noteren lijkt me dat de veiligheid ook niet echt ten goede komen. OEPS!!! seintje gemist ik was even aan het opschrijven wat mijn vorige sein was.Klaasje schreef:In het artikel staat wel dat de foutkans stevig afgenomen is door een combinatie van aanwijzen en praten. Van 2,38% naar 0,38% is best een klapper. Wat dat betreft is de hollandse cultuur misschien wel te eigenzinnig. Toch denk ik dat het opnieuw proberen, het proberen waard zal zijn. Er worden vele miljoenen uitgegeven aan het verbeteren van veiligheid op het spoor terwijl een zeer groot gedeelte van de STS-passages te maken heeft met Pavlovreacties. (Ik maak dat op uit de IVW-rapportages.) Die miljoenen worden vooral uitgegeven aan het verlagen van risico's bij het door rood rijden. Terwijl dat eigenlijk absurd is. (Er zou geen trein door rood mogen rijden.)Dexter schreef:Dit heeft men ook geprobeerd om bij NS in te voeren, maar daar is de Hollandse cultuur niet rijp voor.Bee schreef:Aan de treinmachinisten hier: Neem eens een kijkje in de keuken van een Japanse treinmachinist: [...] Alles wat de machinist aanwijst moet hij ook hardop zeggen :).
In het vliegtuigenwereldje is het ook normaal om bepaalde procedures en checks gedisiplineerd te doen door bepaalde dingen op te schrijven. Het Japanse voorbeeld hoeft niet 1-op-1 te worden overgenomen maar er mag best een nederlandse versie komen.
Wat betreft jouw procedure.. Bij een waarnemingsfoutkans van 2,38% is de kans op het fout interpreteren van een sein bij vertrek statistisch gezien 0,00135%. Beter dus dan de Japanse methode. (Eigenlijk zou iedereen dat dus moeten doen.)
Ach dat valt wel mee Geert, de Hc controleert hier toch al nooit ;)Geert schreef:Ik denk dat de rol van conducteur ook anders is in Japan als de rol van conducteur in Nederland? Vrees dat zwartrijden wel heul gemakkelijk wordt als de conducteurs de hele tijd alleen maar seinen aan het noteren zijn
De conducteur is natuurlijk erg belangrijk, maar meer in het verlenen van service aan de zitplaats. Rondom Tokyo zit de conducteur vaak in de achterste cabine en controleert vanuit het raam of de trein veilig het station verlaat. Daarnaast is hij erg belangrijk bij de vertrekprocedure. Hij drukt op de knop waarmee op het perron een liedje wordt afgespeeld als de trein gaat vertrekken.Geert schreef:Ik denk dat de rol van conducteur ook anders is in Japan als de rol van conducteur in Nederland? Vrees dat zwartrijden wel heul gemakkelijk wordt als de conducteurs de hele tijd alleen maar seinen aan het noteren zijn
Zolang er mensen onder de bomen doorkruipen, om de bomen heen slalommen, en weet ik wat voor capriolen men nog meer uithaalt, kan je peilen en weet ik veel wat installeren, maar daarmee zal je weinig veranderen. als we de bevolking hier eens zouden veranderen en aanpassen aan de Japanse maatstaven, dan ben je al een heel eind op weg.Bee schreef:De conducteur is natuurlijk erg belangrijk, maar meer in het verlenen van service aan de zitplaats. Rondom Tokyo zit de conducteur vaak in de achterste cabine en controleert vanuit het raam of de trein veilig het station verlaat. Daarnaast is hij erg belangrijk bij de vertrekprocedure. Hij drukt op de knop waarmee op het perron een liedje wordt afgespeeld als de trein gaat vertrekken.Geert schreef:Ik denk dat de rol van conducteur ook anders is in Japan als de rol van conducteur in Nederland? Vrees dat zwartrijden wel heul gemakkelijk wordt als de conducteurs de hele tijd alleen maar seinen aan het noteren zijn
Voor elke treinserie is dat geluidje anders, zodat ook blinden weten welke trein langs het perron staat. Voor doven zijn er dan weer verschillende kleuren, zodat de treinen te herkennen zijn.
Maar ze hebben nog meer fantastische snufjes:
- Een lamp bij spoorwegovergangen die aangeeft uit welke richting de treinen komen voordat de spoorwegovergang weer open gaat. Als de trein gepasseerd is gaat het lampje uit, en als alle treinen zijn geweest gaat direct de spoorwegovergang weer open.
- In treinen zijn er bij sommige lijnen voor elk station andere melodietjes, zodat ook daar direct het station te herkennen is.
Er is zoveel te leren van de Japanse spoorwegen, we lopen hier soms lichtjaren achter.
Dus omdat mensen zo denken, niet een minuut eerder naar het station gaan (omdat ze al 10 x hun trein hebben gemist (zou er dan niet eens een lampje gaan rinkelen of een belletje gaan branden?)) zouden we maar miljoenen moeten investeren om de boel aan te passen. En met de Nederlandse "mijn gebeurt toch nooit wat" mentaliteit voorkom je zulke dingen toch niet, want als de bomen 30 sec later dicht gaan, dan gaat men 30 sec later naar het station.Klaasje schreef:De beste manier om mensen niet onder de bomen door te laten kruipen en niet te slalommen is door te zorgen dat ze niet onnodig staan te wachten. Bij een hoop stop-door schakelingen ligt de overweg regelmatig meer dan een minuut dicht voordat er eindelijk eens een trein komt. Bij de tiende keer dat ze hun trein missen door netjes te wachten hebben mensen dat ook wel gezien. Toevallig komt die keer een tegentrein langs. Helaas reageren mensen zo, maar hieraan zie je ook dat het overdreven veiligheidsdenken voor nieuwe onveiligheid zorgt. (Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer ofzo. :X )
Soms zijn mensen laat op het station doordat een bus slecht aansluit. Dan kun je best eerder aan willen komen, maar ben je afhankelijk van iets anders. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af hoe een lampje wat aangeeft uit welke richting een trein komt (zoals in Japan) dit probleem op moet lossen. In Nederland gaan de bomen toch ook omhoog zodra alle trein voorbij zijn geweest? Totdat de bomen op zijn moet je gewoon wachten.Ennes schreef:Dus omdat mensen zo denken, niet een minuut eerder naar het station gaan (omdat ze al 10 x hun trein hebben gemist (zou er dan niet eens een lampje gaan rinkelen of een belletje gaan branden?)) zouden we maar miljoenen moeten investeren om de boel aan te passen. En met de Nederlandse "mijn gebeurt toch nooit wat" mentaliteit voorkom je zulke dingen toch niet, want als de bomen 30 sec later dicht gaan, dan gaat men 30 sec later naar het station.Klaasje schreef:De beste manier om mensen niet onder de bomen door te laten kruipen en niet te slalommen is door te zorgen dat ze niet onnodig staan te wachten. Bij een hoop stop-door schakelingen ligt de overweg regelmatig meer dan een minuut dicht voordat er eindelijk eens een trein komt. Bij de tiende keer dat ze hun trein missen door netjes te wachten hebben mensen dat ook wel gezien. Toevallig komt die keer een tegentrein langs. Helaas reageren mensen zo, maar hieraan zie je ook dat het overdreven veiligheidsdenken voor nieuwe onveiligheid zorgt. (Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer ofzo. :X )