Pagina 4 van 17

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 17:32
door Bartjk
Er rijdt momenteel een iris crossway LE mee op de stadsdienst achter de reguliere bus. Wat is arriva van plan? :P

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 18:37
door Etienne
Kijken of het een bus is om stadsdiensten mee te rijden. :wink:

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 19:10
door Meltrain
Zo'n bus toevallig?

Ziet er best mooi uit. :)

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 19:32
door Bartjk
Meltrain schreef:Zo'n bus toevallig?

Ziet er best mooi uit. :)
Ja maar dan met 3 deuren zoals deze:
Afbeelding

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 19:39
door Michael 1988
Het is geen bus wat dienst hoort te doen op de stadsdienst. Het is een bus die vergelijkbaar is met de Volvo 8700 of 8900 of de Mercedes-Benz Integro of O408. Zo'n bus doet normaal dienst op het interstedelijk vervoer (Qliner, Interliner, Bizzliner enz.) en eventueel voor de streekdienst. Maar ja er rijden ook Ambassadors op de stadsdiensten..... :S

Zie hier voor een Nederlandstalige versie

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 20:26
door Daniel
Interessant is wel dat het om een 12-meterversie gaat terwijl Arriva eerst van plan was met Optares in Lelystad te gaan rijden. Kennelijk heeft men dan toch geconstateerd dat het aantal reizigers daarvoor te hoog is... de Crossway LE is namelijk niet korter dan 12-meter verkrijgbaar (de gewone Crossway is wel een 10,6 meter versie van)

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 21:24
door flipje
De bus staat inmiddels op http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/ ... vanseijen/.
In het bovenschrift staat vermeld dat de Optare in Januari zijn testronde in Lelystad mag gaan doen.
Maar waarom geen Iris Citelis of GX 127? Lijkt me veel geschikter voor Lelystad.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 21:59
door Michael 1988
flipje schreef:Maar waarom geen Iris Citelis of GX 127?
Dan konden ze net zo goed de GX 127 door laten stromen naar Lelystad i.p.v. de Commanders. Daar rijden nog een aantal exemplaren van rond in de Drechtsteden.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 22:14
door Daniel
Nee dat kon niet, de GX127's zijn immers juist nodig in het DAV-gebied terwijl de Wrights "over" waren. Overigens heeft de GX127 ook nog een vrij beperkte capaciteit en is ook dat slechts een low-entry bus, waarbij de weinige zonder opstapje ook nog achteruit zitten.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 22:21
door Michael 1988
Ik meende in eerste instantie dat de GX 127 even oud als de Wrights waren, maar dat is dus niet zo. Dan was inderdaad de keuze om de GX 127 in de DAV te behouden en de Wrights ergens anders te plaatsen.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 23:08
door Meltrain
Sowieso zijn de GX 127 (ongeveer) 4 jaar jonger dan de Wrights, maar een andere belangrijke reden is dat ze een stuk kleiner zijn, waardoor ze op een aantal lijnen kunnen rijden waar Wrights niet kunnen rijden (o.a. lijn 10 in Dordrecht).

Maar als er gekozen moet worden tussen Crossways en Optares, hoef ik niet lang na te denken. *O*

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 23:19
door Daniel
Meltrain schreef:maar een andere belangrijke reden is dat ze een stuk kleiner zijn, waardoor ze op een aantal lijnen kunnen rijden waar Wrights niet kunnen rijden (o.a. lijn 10 in Dordrecht)
OT: Daar kunnen prima Wrights op rijden (bewijsmateriaal op verzoek verkrijgbaar), maar het mag niet (Irisbusjes hebben al een lengte-ontheffing...)

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 20 dec 2011, 07:41
door Stefan
Meltrain schreef:Maar als er gekozen moet worden tussen Crossways en Optares, hoef ik niet lang na te denken. *O*
Inderdaad, er is niks mis met Optares van 10 meter. :Y

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: di 20 dec 2011, 14:24
door Michael 1988
Welke wil je dan hebben? De 10m volgens het ontwerp dat al in Nederland rijdt of de versie in een strakker ontwerp (SR-versie)?

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 22 dec 2011, 18:30
door Flevolander
Het aanpassen van de busroute in de Lelystadse Atolwijk is te duur. Dat schrijft het college van b en w in een brief aan de gemeenteraad.
Wethouder Wout Jansen heeft onderzoek laten uitvoeren op welke plekken de stadsbuslijnen van busmaatschappij Arriva aangepast kunnen worden. Dat gebeurde na klachten van vooral mensen in de Atolwijk.
Buslijn 2 rijdt daar sinds september door de Buitenplaats. Bewoners daar zeggen last te hebben van meer lawaai en trillingen.

Bron:
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/86 ... te-te-duur

En veel meer informatie wat er op de stadsdienst gaat wijzigen:
http://www.lelystad.nl/nl/Gemeente/DeGe ... ienst.html

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 22 dec 2011, 18:54
door Klaasje
Mooi leesvoer. *O*

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 22 dec 2011, 20:18
door Bartjk
Ik woon zelf in de atolwijk en vind ook dat er iets moet veranderen. Niet zo zeer in de route maar aan de wegen. Omdat ik dagelijks op dit traject rij lijkt mij dit handig:
  • Buitenplaats moet geasfalteerd worden - De weg is sowieso aan onderhoud toe. Om sluipverkeer te voorkomen lijken mij verkeers lussen geschikt. Dit moet echter de dienstregeling niet beinvloeden.
  • Extra parkeervakken bocht atol t.h.v. de 2 basisscholen - Hier staat tijdens schooltijden veel verkeer op de weg geparkeerd. Hierdoor kan in het ergste geval de bus er niet langs
  • Parkeerverbod AH voorhof - Op de weg naast de supermarkt staan veel auto's geparkeerd. Dit is een punt waar de bussen elkaar kruisen. Nu staan hier veel auto's aan de weg geparkeerd.
  • Stopstrepen in bochten - De laatste is dat er op de weg strepen moeten komen wat aangeeft waar de voertuigen moeten wachten als de bus door de bocht komt. Dit zijn bij weten 3 bochten. Nu moeten vaak auto's achteruit rijden omdat de bus de bocht niet kan maken. Een andere oplossing is de bocht breder maken maar dit is duurder en onveiliger aangezien personen auto's dan sneller door de bocht kunnen.

Het asfalteren zou de grootste kost zijn maar dit kan uit het rijkspotje voor de wegen gehaald worden.
Maar ja, hier in lelystad is niemand iets kwa verkeersdrukte gewend. vandaar dat er hier zo gezeurd word. En op de buitenplaats wonen alleen mensen met een grote mond en huis. Scheuren in de muren is wel erg overdreven.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 05 jan 2012, 08:00
door Bartjk
En daar hebben we de optare! (toevallig was ik als test een time-laps opname bij mij in de straat aan het maken en nu ik het terug kijk zag ik dit)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog een foto van een chauffeur op twitter:
Afbeelding
Zijn reactie erbij zegt al genoeg :roll:
@rickvangerven schreef:Mag ik toch even hopen dat dit NIET de keus wordt voor onze nieuwe bussen! Stadsdienst Lelystad. Deze week wel op proef

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 05 jan 2012, 11:13
door NintendoC
Ik vind het een mooi busje. Natuurlijk gaat dit hem niet worden, maar een langere versie zou wmb prima zijn voor lelystad.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 05 jan 2012, 11:32
door MdJ
Hoe zijn de bezettingcijfers van Lelystad? Cappaciteit is 23+2/24/1 (zitplaatsen/staanplaatsen/rolstoel). Als er niet meer dan 20 mensen in de bussen zitten, kan een optare als deze prima. Indien meer, moet je een langere hebben...

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 05 jan 2012, 14:46
door Michael 1988
Nou er reden VDL Kusters Parade-bussen rond bij Connexxion voor een korte tijd op de stadsdienst van Lelystad, maar vanwege capaciteitsproblemen verdwenen deze bussen snel van de stadsdienst. En deze bus is vergelijkbaar met die Optare. Ik weet niet of de situatie nu gelijk is, maar ik denk dat een langere bus/versie wat meer gepaster is voor Lelystad.

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 05 jan 2012, 15:15
door Bartjk
Michael 1988 schreef:Nou er reden VDL Kusters Parade-bussen rond bij Connexxion voor een korte tijd op de stadsdienst van Lelystad, maar vanwege capaciteitsproblemen verdwenen deze bussen snel van de stadsdienst. En deze bus is vergelijkbaar met die Optare. Ik weet niet of de situatie nu gelijk is, maar ik denk dat een langere bus/versie wat meer gepaster is voor Lelystad.
Hij rijd vandaag gewoon rond op de stadsdienst. Met personen. Alleen had hij nu al vertraging omdat het heel lang duurde om de mensen in en uit te laten aangezien er maar 1 deur is. T wordt hem niet denk ik :wink:

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 05 jan 2012, 15:22
door Daniel
NintendoC schreef:Ik vind het een mooi busje. Natuurlijk gaat dit hem niet worden, maar een langere versie zou wmb prima zijn voor lelystad.
Het gaat deze zeker niet worden nee, ding is onlangs uit productie genomen. Bestaande orders worden nog geleverd van dit model, nieuwe orders worden de nieuwe versie :wink:

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: do 05 jan 2012, 15:25
door Michael 1988
Bartjk schreef:
Michael 1988 schreef:Nou er reden VDL Kusters Parade-bussen rond bij Connexxion voor een korte tijd op de stadsdienst van Lelystad, maar vanwege capaciteitsproblemen verdwenen deze bussen snel van de stadsdienst. En deze bus is vergelijkbaar met die Optare. Ik weet niet of de situatie nu gelijk is, maar ik denk dat een langere bus/versie wat meer gepaster is voor Lelystad.
Hij rijd vandaag gewoon rond op de stadsdienst. Met personen. Alleen had hij nu al vertraging omdat het heel lang duurde om de mensen in en uit te laten aangezien er maar 1 deur is. T wordt hem niet denk ik :wink:
Deze bus heeft 1 deur ja, maar de Optare is ook beschikbaar als 2-deursversie ;). Alleen het beste is dan om een langere versie te nemen. Bijvoorbeeld de M950, van 9,54m lang.

Zie hier

Re: Arriva Lelystad topic

Geplaatst: vr 06 jan 2012, 00:09
door webguy
Baalt Syntus op de Veluwe even dat dit model niet meer leverbaar is nu ze er 10 hebben, lijkt me miskoop van het jaar namelijk...