Pagina 31 van 32
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: di 10 dec 2024, 17:58
door Daelea
In het topic over Haaglanden werd al gemeld dat er wat Citaro's deze kant op komen. Het valt me op dat nu voor de tweede dag op rij de 87 geheel met Citaro's wordt gereden. Puur uit nieuwsgierigheid: is dat nu ook het plan, met Iveco's op de andere niet-R-netlijnen?
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: di 10 dec 2024, 18:28
door ovVeluwe
MetroRET schreef: ↑di 10 dec 2024, 17:40
Lijn 102 lijkt het alleen digitaal wat minder te doen, daar wordt de ritinfo niet getriggerd.
Eveneens bij de nieuwe 116.
De dienstregeling is blijkbaar nog niet goed geüpdatet in alle ticketboxen (of over het algemeen). Bij bepaalde lijnen komen de tijden in de ticketbox niet overeen met de tijden van de dienstregeling en andere lijnen hebben geen live gegevens.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: di 10 dec 2024, 18:30
door Suus
MetroRET schreef:Lijn 102 lijkt het alleen digitaal wat minder te doen, daar wordt de ritinfo niet getriggerd.
Eveneens bij de nieuwe 116.
Ik weet ook niet waar Apple het op baseert, maar de helft van de busdienstregeling in Voorne-Putten wordt ook als RRReis getoond, en de andere helft als EBS.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: di 10 dec 2024, 19:55
door Busfanaat5139
Daelea schreef: ↑di 10 dec 2024, 17:58
In het topic over Haaglanden werd al gemeld dat er wat Citaro's deze kant op komen. Het valt me op dat nu voor de tweede dag op rij de 87 geheel met Citaro's wordt gereden. Puur uit nieuwsgierigheid: is dat nu ook het plan, met Iveco's op de andere niet-R-netlijnen?
Planmatig worden de citaro's inderdaad op de lijn 87 omlopen ingezet. Met ingang zomerdienst 2025 zullen alle iveco's weer in VPR rijden.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: di 10 dec 2024, 20:07
door Milco
Of we wachten gewoon tot de zomer. Als de nieuwe bussen op tijd geleverd worden komen we vanzelf te weten wat er met het huidige wagenpark gaat gebeuren.

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: di 10 dec 2024, 21:03
door ITF
Suus schreef: ↑di 10 dec 2024, 18:30
MetroRET schreef:Lijn 102 lijkt het alleen digitaal wat minder te doen, daar wordt de ritinfo niet getriggerd.
Eveneens bij de nieuwe 116.
Ik weet ook niet waar Apple het op baseert, maar de helft van de busdienstregeling in Voorne-Putten wordt ook als RRReis getoond, en de andere helft als EBS.
En zo te zien wordt lijn 115 gereden door Connexxion...
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: vr 13 dec 2024, 14:24
door Meltrain
Ik zit nu zelf in lijn 105 en net voor ons vertrok lijn 102 vanaf Schiedam.
Lijn 102 had 10 instappers en lijn 105 had 18 instappers.
Ik vind dat mooie scores voor vrijdagmiddag 14:30 uur.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: vr 13 dec 2024, 15:59
door Gartlin9
Zeker in de eerste week waar vaak reizigers nog de nieuwe verbindingen moeten vinden
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: do 30 jan 2025, 17:06
door Stadsbus
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: do 30 jan 2025, 17:20
door Daniel
Oei dat ziet er niet best uit, valt nog mee dat er maar zes gewonden zijn. Zeker gezien het ene slachtoffer dat pas na een halfuur gevonden is.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: do 30 jan 2025, 18:43
door marcel.nl
Las dat de bus in botsing kwam met een auto? Maar het is daar toch juist ene vrije busbaan?
Of was dit juist bij 1 van de kruisingen; Bus krijgt voor zover ik weet op voorhand en per definitie voorrang op die busbaan toch?
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: do 30 jan 2025, 19:00
door Dionysusnu
Klopt, het was bij een kruising (met de Kraakweg). Aan de schade te zien is de auto afgeslagen van de N218, en heeft waarschijnlijk dan geen voorrang verleend aan de bus op de busbaan.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: do 30 jan 2025, 19:03
door Milco
Voor zover ik weet ligt er bij Zwartewaterland geen busbaan. Wit of groen licht betekent niet per se dat je ook direct voorrang krijgt… De oorzaak is nog niet bekend en zal dus onderzocht moeten worden.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: do 30 jan 2025, 19:16
door mb90
Dit is de locatie:
https://maps.app.goo.gl/nqF5vLtgxebrWgaMA
Dit is dus ook een busbaan, alleen geen busbaan met verkeerslichten zoals verderop vanaf Heenvliet richting Spijkenisse.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: do 30 jan 2025, 19:17
door Milco
Ah daar, die busbaan had ik met Google Maps even niet zo snel gezien op mobiel…
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: do 30 jan 2025, 23:02
door mave94
Zo te zien sloeg de auto vanaf de N218 deze weg in. Eigenlijk is het best gek dat deze kruising een voorrangsbord heeft en geen stopbord. Als je namelijk vanaf de richting Zwartewaal de N218 deze weg inslaat, dan kan de bus zomaar in de dode hoek zitten.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: vr 31 jan 2025, 10:57
door iamthedutchdude
Vermoedelijk is er te weinig ruimte tussen de N218 en de busbaan om daar een auto stil te laten staan (als in: die auto staat dan ofwel met de neus op de busbaan, ofwel met de kont op de N218), wat bij een stopverplichting weer tot onveilige situaties kan leiden. Al zou ik er in dit geval voor opteren om de Kraakweg eenrichtingsverkeer te maken richting de N218, zodat die afslaande beweging niet langer toegestaan is.* De Kraakweg is immers ook prima bereikbaar via de Kanaaldijk West en de Korte Welleweg. Gezien de breedte van de Kraakweg lijkt me dit ook geschikter.
* of nog beter: maak er een doodlopende weg van en verwijder de aansluiting naar de N218.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: vr 31 jan 2025, 11:22
door ArrivaBas
Voor een auto van enigszins normaal formaat zou er voldoende ruimte moeten zijn tussen de N218 en de busbaan zonder het achteropkomende verkeer te hinderen. Die bedraagt namelijk ongeveer zes meter volgens afstand meten op Google Maps. Als ik de foto's zo zie heeft de auto duidelijk geen voorrang verleend aan de bus die op dat moment rechts achter de auto reed. Dit ongeluk bewijst in elk geval maar weer eens hoe belangrijk het is om als bestuurder over de schouder te kijken voor het afslaan.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: vr 31 jan 2025, 11:37
door nvdw
In principe hoeft dat voorrangsbord er voor verkeer vanaf de N218 niet te staan: als je afslaat laat je rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor, in dit geval dus de bus die op de naastgelegen busbaan rijdt.
Ik snap dat de wegbeheerder het evengoed heeft gedaan, want het verhoogt de attentiewaarde van de oversteek. Zoals zoveel verkeersmaatregelen is het paarlen voor de zwijnen, in elk geval paarlen voor Lynk&
Co-bestuurders, want die heb ik nooit op enig talent voor verkeersdeelname betrapt.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: vr 31 jan 2025, 12:41
door Sorry_geen_dienst
"... Lynk&
Co-bestuurders, want die heb ik nooit op enig talent voor verkeersdeelname betrapt.". Ik moest even lachen en kan dit inderdaad bevestigen, man man man wat een volk rijdt er in die auto's, wat ik die figuren allemaal uit heb zien halen

Maar dat gevoel heb ik ook bij bestuurders van Fiat 500 en Mini Cooper.
Neemt niet weg dat je ook (
juist) als buschauffeur in dit soort situaties (je bent bekend op de lijn en kent dit soort gevaarpunten) behoedzaam de situatie moet benaderen en altijd uit moet gaan van het onverwachte ("auto geeft mij geen voorrang"). Gewoon doorknallen 'want ik heb voorrang' helpt niet in dit soort situaties, ongeacht wat hier gebeurd is want dat weet ik niet, het moet van beide kanten komen en dat geldt in algemene zin. Sterkte aan de betrokkenen in ieder geval.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 13:24
door Meltrain
Het meisje wat pas na een half uur uit de bus gered werd, is overleden.
https://www.ad.nl/binnenland/15-jarige- ... ~a22730a7/
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 13:26
door nvdw
Triest.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 13:51
door omaylie
Gecondoleerd aan alle nabestaanden.

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 15:32
door ArrivaBas
Ontzettend triest inderdaad. Maar gezien ze voorin de bus zat was ze waarschijnlijk zwaargewond en in dat geval telt elke seconde bij hulpverlening. Ze was kennelijk al overleden toen ze gevonden werd, want de hulpdiensten hebben haar nog tien minuten lang gereanimeerd.
Sorry_geen_dienst schreef: ↑vr 31 jan 2025, 12:41
"... Lynk&
Co-bestuurders, want die heb ik nooit op enig talent voor verkeersdeelname betrapt.". Ik moest even lachen en kan dit inderdaad bevestigen, man man man wat een volk rijdt er in die auto's, wat ik die figuren allemaal uit heb zien halen

Maar dat gevoel heb ik ook bij bestuurders van Fiat 500 en Mini Cooper.
Neemt niet weg dat je ook (
juist) als buschauffeur in dit soort situaties (je bent bekend op de lijn en kent dit soort gevaarpunten) behoedzaam de situatie moet benaderen en altijd uit moet gaan van het onverwachte ("auto geeft mij geen voorrang"). Gewoon doorknallen 'want ik heb voorrang' helpt niet in dit soort situaties, ongeacht wat hier gebeurd is want dat weet ik niet, het moet van beide kanten komen en dat geldt in algemene zin. Sterkte aan de betrokkenen in ieder geval.
Ik zou er niet meteen van uitgaan dat dit een gevaarlijk punt is dat bekend is bij de chauffeurs van EBS, want op dit soort zijweggetjes waar die auto naar afsloeg, rijdt normaal gesproken anderhalve man en een paardenkop per etmaal. Kijkend op de openbare ongevallenkaart van
VIAstat zie ik met slechts één eerder ongeval in vijf jaar ook geen aanleiding om de kruising als gevaarlijk te beschouwen. Ondanks de bomen tussen de autoweg en de busbaan in, is de ongevalslocatie ook een redelijk overzichtelijk punt, mits je als afslaande bestuurder netjes alle kanten op kijkt die je in de rijles aangeleerd heb gekregen, oftewel, binnenspiegel, rechter buitenspiegel en rechterschouder. En vergeet vooral niet om richting aan te geven, zodat de buschauffeur ook nog kan reageren op het feit dat men eventueel wil afslaan.
Met een auto die naast mij rijdt, zou ik er overigens zelf niet met volle vaart op de kruising af rijden, maar dat komt misschien doordat ik ook veel op de weg zit (±25.000 km per jaar) en de nodige net-nietmomenten heb gezien of meegemaakt.
Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 16:47
door CSA2
Watwat vooral opvalt is dat men tegenwoordig niet goed in spiegels kijkt of over de schouder bij het afslaan of dat men vertrouwd op autopilots e.d. Wat de oorzaak is moet maar blijken, heeft iig een leven teveel gekost.