Pagina 31 van 31
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: di 22 apr 2025, 19:41
door Dosje
omaylie schreef: ↑do 17 apr 2025, 13:28
In
dit bericht van Syntus Utrecht staat ook een stukje over de bussen in Utrecht Binnen. Aangezien ze het hier hebben over 69 over te nemen bussen, lijkt het erop dat de oudste Ebusco's (4601-4611), die nu voornamelijk op lijn 1 rijden, ook meegaan.
Meende dat die serie Ebusco's net gloednieuwe accu's hebben, dus ik acht best de kans in dat het gaat gebeuren.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: di 22 apr 2025, 19:51
door OVSpotterReko
Kopri schreef: ↑vr 18 apr 2025, 08:42
Er is nog weinig bekend over de bussen van Transdev omdat er bij het CBB nog een bezwaarprocedure loopt.
Is er toevallig al meer bekend over wanneer hier nieuws over komt?
Begin nu wel een beetje benieuwd te worden naar de details, zeker na het zien van de Keolis-bussen haha.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: di 22 apr 2025, 19:58
door Daniel
De zitting bij het CBB is op 16 september.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:23
door Daniel
Het ROCOV heeft inmiddels
advies uitgebracht over de plannen voor 2026.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: vr 13 jun 2025, 23:38
door OVSpotterReko
Ik ben erg benieuwd wat de reactie zal zijn op het advies om onderzoek te doen naar lijn 146. Naar mijn idee wordt er op deze lijn nog lang niet alles uit de mogelijkheden gehaald. Als de frequentie verhoogd zou worden naar twee keer per uur, zou het niet alleen voor mij, maar ook voor anderen in de omgeving een veel aantrekkelijkere optie worden. Misschien is het zelfs een idee om, net als bij lijn 90, met kleinere busjes te rijden tijdens de daluren en in de spits grotere bussen in te zetten. Zo zouden plaatsen als Hagestein en Everdingen eindelijk beter bediend kunnen worden, iets wat echt een grote verbetering zou zijn.
Tegelijk zie ik ook wel een mogelijk probleem, vooral als er wordt gedacht aan een doortrekking naar Utrecht. Arriva is namelijk van plan om vanaf volgend jaar lijn 46 en 146 weer samen te voegen. Dat zou het doortrekken van de huidige lijn 146 een stuk ingewikkelder maken. Bovendien vraag ik me af of zo’n doortrekking wel echt nodig is. Zou het niet verstandiger zijn om eerst de frequentie te verhogen? Een doortrekking naar Utrecht lijkt me vooral handig op momenten dat er een storing is bij NS in Culemborg, dat zijn eigenlijk de enige momenten waarop de bus echt goed gevuld is.
Weet iemand wanneer we hier een reactie op kunnen verwachten? Ik ben benieuwd wat ermee gedaan wordt.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: za 14 jun 2025, 00:25
door Kopri
Definitieve vervoerplan is pas in december bekend, al hebben ze recentelijk wel een enquête gedaan voor iedereen over het concept.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: za 14 jun 2025, 08:46
door MdJ
December?
Op het zelfde moment als ze moeten starten met het uitvoeren ervan?
In vorige jaren werd in september het definitieve plan bekend.
Misschien nu gecombineerd met (of net na) de uitspraak van de rechtzaak van Qbuzz.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: za 14 jun 2025, 16:14
door Gartlin9
MdJ schreef: ↑za 14 jun 2025, 08:46
December?
Op het zelfde moment als ze moeten starten met het uitvoeren ervan?
In vorige jaren werd in september het definitieve plan bekend.
Misschien nu gecombineerd met (of net na) de uitspraak van de rechtzaak van Qbuzz.
Vorig jaar duurde het ook heel lang totdat er een definitieve plan was van Qbuzz Fryslân door de bezwaren van arriva. Door dit juridisch proces wordt het vrij laat totdat er een plan bekend is.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 23 jun 2025, 21:09
door Daniel
MdJ schreef: ↑za 14 jun 2025, 08:46
In vorige jaren werd in september het definitieve plan bekend.
In september staat er in elk geval een informatiesessie over de bijgestelde vervoerplannen voor de statencommissie Mobiliteit gepland, dus dan zouden er in elk geval definitieve plannen moeten zijn.
De
consultatienota is in elk geval ondertussen wel naar alle deelnemers aan de enquête gemaild.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: za 28 jun 2025, 07:18
door OVinspecteur
In de consultatienota wil men lijn 111 doortrekken naar Kockengen en Breukelen en lijn 127 opheffen. Voor de bediening van kasteel De Haar en Kockengen is dat wel een mooie oplossing, ook voor bezoekers vanuit Amsterdam. Maar in Vleuten dorp rijdt dan in het weekeinde helemaal geen vaste bus meer, aangezien 128 geen dienst heeft in het weekeinde en 111 helemaal buitenom gaat zonder halteren. Om over Haarzuilens/Thermaat nog maar te zwijgen. Waarom de route van 111 niet wat verleggen? Wellicht zou de Bochtdijk opengesteld kunnen worden voor die paar lijnbussen (mits ze onder het bruggetje door kunnen). Maar als dat onmogelijk blijkt, zou het bedienen van ten minste de halte Van Woerdenstraat in Vleuten nog altijd meegenomen zijn.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: za 28 jun 2025, 11:27
door nvdw
De Bochtdijk is nu al de vaste omleiding als er wat in Haarzuilens gaande is (kermis en dergelijke), maar dat gaat alleen goed omdat er nu relatief smalle bussen op de 127 rijden. Feitelijk is het een fietspad.
In autodorp Vleuten krijgen ze vlekken van grote bussen (zelfs klachten over de inzet van 12-meters tijdens corona op wat nu de 128 is; je moet maar durven) dus die zijn ook al voor het voorstel gaan liggen om de 11 om te leggen via de dorpskern.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: za 28 jun 2025, 23:08
door Dosje
OVinspecteur schreef: ↑za 28 jun 2025, 07:18
In de consultatienota wil men lijn 111 doortrekken naar Kockengen en Breukelen en lijn 127 opheffen. Voor de bediening van kasteel De Haar en Kockengen is dat wel een mooie oplossing, ook voor bezoekers vanuit Amsterdam. Maar in Vleuten dorp rijdt dan in het weekeinde helemaal geen vaste bus meer, aangezien 128 geen dienst heeft in het weekeinde en 111 helemaal buitenom gaat zonder halteren. Om over Haarzuilens/Thermaat nog maar te zwijgen. Waarom de route van 111 niet wat verleggen? Wellicht zou de Bochtdijk opengesteld kunnen worden voor die paar lijnbussen (mits ze onder het bruggetje door kunnen). Maar als dat onmogelijk blijkt, zou het bedienen van ten minste de halte Van Woerdenstraat in Vleuten nog altijd meegenomen zijn.
Klopt, de 524 willen ze dan laten keren in Kockengen, en doortrekken naar Nieuwkoop, wel benieuwd hoe ze dat willen gaan doen als je vanaf Noorden al een volle bus hebt.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: za 28 jun 2025, 23:57
door Jonkervoort
De vereniging achter lijn 524 (waar ik voor alle transparantie onderdeel van uitmaak

) heeft aangegeven te blijven rijden tussen Breukelen en Noorden, en niet door te gaan rijden naar Nieuwkoop. Met name vanwege de reden die Dosje aangeeft inderdaad, en daarnaast wordt het dan ook onmogelijk om goed op de treinen aan te blijven sluiten. Die gaat dus samen met lijn 111 rijden. Omrijden voor lijn 111 door Vleuten-Dorp is niet mogelijk, wil men in één omloop rijden.
Dat daarnáást de bus door Vleuten-Dorp wordt opgeheven, heeft puur te maken met een inschatting over de levensvatbaarheid van die lijn. Als je 'gewoon' zou blijven pendelen tussen station Vleuten en Haarzuilens met lijn 127, was je nog altijd goedkoper uit geweest dan in de plannen van het oorspronkelijke vervoerplan. Nu verliest een groot deel van Vleuten permanent haar busverbinding. Sowieso onwenselijk, maar dat opeens ná de consultatieversie erin gefietst wordt dat een hele wijk zijn bus verliest, vind ik redelijk onbestaanbaar. Zeker in een jaar waarin de dienstregeling eigenlijk niet mocht wijzigen...
Dat bezwaar tegen grote bussen komt trouwens niet uit het hele dorp, maar goeddeels vanuit één woning, bij mijn weten. Deze woning ligt veel dichter op de straat dan alle anderen, en heeft zodoende veel meer last van trillingen dan andere woningen. Daar kunnen die mensen niets aan doen, die klinkers waren op dat stukje weg gewoon geen goed idee. Qbuzz heeft eerder al gevraagd aan de gemeente of hier iets aan kon gebeuren, Transdev nu ook weer, maar de gemeente weigert een poot uit te steken. Zodoende is het nooit goed gelukt om de buslijnen in Vleuten goed aan te sluiten op de rest, en ja, dan blijft het gebruik ook achter...
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: zo 29 jun 2025, 11:47
door RW2104
Heb op de bekendmakingen pagina van de overheid de omgevingsvergunning aanvraag voor de stalling in Lage Weide gevonden. Alle documenten zijn publiekelijk dus ik kan het hier wel delen voor de liefhebbers denk ik;
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... agelegging
Het gaat om een tijdelijke busremise voor maximaal 5 jaar(?) met kantoorunits en een wasinstallatie. De stalling komt aan de Protonweg 1-2, groot perceel dat tegen het kanaal aan ligt. Bij de documenten staan zowel een situatietekening als een terreininrichting tekening, dit is echter wel een concept. Zo te zien op de tekening is het plan om circa 110 bussen te kunnen stallen bestaande uit 25m,18m en 12m bussen. Tekening van de laadpalen staan er ook in. Reactietermijn eindigt op 3 juli, kan waarschijnlijk na de bouwvak (en beroepsuitspraak) beginnen. Wordt dus de grootste stalling lijkt me, en voor mij ook lekker dichtbij op fietsafstand

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: zo 29 jun 2025, 12:25
door Kopri
Heel interessant nieuws, ben heel benieuwd wat je gaat spotten als het er over een aantal maanden staat.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: zo 29 jun 2025, 23:13
door Dosje
Jonkervoort schreef: ↑za 28 jun 2025, 23:57
De vereniging achter lijn 524 (waar ik voor alle transparantie onderdeel van uitmaak

) heeft aangegeven te blijven rijden tussen Breukelen en Noorden, en niet door te gaan rijden naar Nieuwkoop. Met name vanwege de reden die Dosje aangeeft inderdaad, en daarnaast wordt het dan ook onmogelijk om goed op de treinen aan te blijven sluiten. Die gaat dus samen met lijn 111 rijden. Omrijden voor lijn 111 door Vleuten-Dorp is niet mogelijk, wil men in één omloop rijden.
Dat daarnáást de bus door Vleuten-Dorp wordt opgeheven, heeft puur te maken met een inschatting over de levensvatbaarheid van die lijn. Als je 'gewoon' zou blijven pendelen tussen station Vleuten en Haarzuilens met lijn 127, was je nog altijd goedkoper uit geweest dan in de plannen van het oorspronkelijke vervoerplan. Nu verliest een groot deel van Vleuten permanent haar busverbinding. Sowieso onwenselijk, maar dat opeens ná de consultatieversie erin gefietst wordt dat een hele wijk zijn bus verliest, vind ik redelijk onbestaanbaar. Zeker in een jaar waarin de dienstregeling eigenlijk niet mocht wijzigen...
Dat bezwaar tegen grote bussen komt trouwens niet uit het hele dorp, maar goeddeels vanuit één woning, bij mijn weten. Deze woning ligt veel dichter op de straat dan alle anderen, en heeft zodoende veel meer last van trillingen dan andere woningen. Daar kunnen die mensen niets aan doen, die klinkers waren op dat stukje weg gewoon geen goed idee. Qbuzz heeft eerder al gevraagd aan de gemeente of hier iets aan kon gebeuren, Transdev nu ook weer, maar de gemeente weigert een poot uit te steken. Zodoende is het nooit goed gelukt om de buslijnen in Vleuten goed aan te sluiten op de rest, en ja, dan blijft het gebruik ook achter...
Ik begreep dat er een grote bus vanuit Breukelen zou gaan rijden van Keolis uit?
Leuk om te horen dat je deel uitmaakt van een buurtbusvereniging
Verders vind ik het opheffen van een busverbinding in Vleuten (Dorp) een bijzondere keuze, maar is deze keuze al definitief ?
Die ene bovengenoemde inwoner van een huis in Vleuten gaat het nog moeilijker krijgen, de nieuwe elektrische bussen zijn een stuk zwaarder als de reguliere bussen, en natuurlijk een heel stuk zwaarder als de Altas Cityline.
Het passagiersaanbod vanuit Vleuten is ook wel aardig volgens mij, daarom vind ik de keus erg bijster.
Dat terwijl Vleuten Dorp en Kockengen vroeger op de 127 met gelede wagens werd bediend.. toch enige tijd geleden, zouden daar ook klachten over ingediend zijn?