Pagina 31 van 113

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 17:33
door Suus
Die bussen rijden nu ook al regelmatig op lijn 187 wat moeilijk een stadslijn genoemd mag worden. Met goed plannen zullen er zeker wel mogelijkheden zijn. Ik hoop alleen dat ze wel een interieur met meer stoelen krijgen dan ze nu hebben als ze echt naar de streekdienst gaan.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 19:19
door ThatPCDude
Ik heb vernomen dat ze flink verbouwd gaan worden (grotere accupakketten mede door het verwijderen van de pantograaflaadmogelijkheid, nieuwe streekbusstoelen en uiteraard nieuwe livrei)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 22:34
door UtrechtOV
Gebeurt dat al direct dan of wachten ze eerst tot er voldoende Yutongs zijn?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 11:42
door ThatPCDude
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Qbuzz doet vrij vaag hierover. Het is al heel wat dat we te horen hebben gekregen dat die dingen van nieuw meubilair voorzien worden

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 13:41
door Milco
In het vervoerplan staan diverse wachtgaranties genoemd: de bus wacht maximaal 5 of 10 minuten op een vertraagde trein. Hoe wordt zoiets naar de chauffeurs gecommuniceerd? Moet een chauffeur simpelweg zelf weten dat de halte bij station x een wachthalte is en moet een chauffeur ook zelf in de gaten houden of de trein op tijd of vertraagd is, of wordt zoiets gedeeld op het scherm van de chauffeur of op een andere manier?

Ik weet even niet of dit in de praktijk al elders wordt toegepast en hoe dat dan gaat.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 13:55
door Daniel
Qbuzz doet dit ook in Bilthoven, maar ben idd ook wel benieuwd of het simpelweg opletten of de trein gepasseert is of geautomatiseerder.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 14:02
door Speedmaster
Wacht het wel af, ik ken de treintijden niet uit mijn hoofd en als dit niet via een boordcomputer gecommuniceerd wordt is het pech, bus weg….

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 14:38
door BasGeluk
Bij station Soest-Zuid staat al sinds de tijd van Midnet een lamp op het busstation die aangeeft of de trein geweest is. Geen idee of die nog werkt nu.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 15:02
door UtrechtOV
ThatPCDude schreef: vr 18 okt 2024, 11:42 Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Qbuzz doet vrij vaag hierover. Het is al heel wat dat we te horen hebben gekregen dat die dingen van nieuw meubilair voorzien worden
Merkwaardig wel toch. Jullie moeten er al bijna mee rijden.

Zijn de IJslandse citea's al gesignaleerd?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 15:30
door Buschauffeur ZHN
Verwacht met de Volvo's beetje hetzelfde als hoe dat ging met de Van Hool's welke Arriva overnam van Connexxion. Oftewel, ik verwacht niet dat ze er de eerste maanden heel erg anders uit zullen zien behalve een paar logo's. Sowieso zullen de bussen in het begin compleet door elkaar gehusseld worden.

Ik heb de IJslandse bussen nog niet gezien.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 16:11
door Stan_Bronstring
UtrechtOV schreef: vr 18 okt 2024, 15:02
ThatPCDude schreef: vr 18 okt 2024, 11:42 Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Qbuzz doet vrij vaag hierover. Het is al heel wat dat we te horen hebben gekregen dat die dingen van nieuw meubilair voorzien worden
Merkwaardig wel toch. Jullie moeten er al bijna mee rijden.
Lijkt me vrij lastig voor Qbuzz om ze meteen te verbouwen, gezien de materieelkrapte en ze het ook niet van te voren kunnen doen, Arriva heeft ze t/m 14 december natuurlijk ook nodig. Maar wel mooi om te lezen dat ze überhaupt een opknapbeurt krijgen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:19
door ThatPCDude
Milco schreef: vr 18 okt 2024, 13:41 In het vervoerplan staan diverse wachtgaranties genoemd: de bus wacht maximaal 5 of 10 minuten op een vertraagde trein. Hoe wordt zoiets naar de chauffeurs gecommuniceerd? Moet een chauffeur simpelweg zelf weten dat de halte bij station x een wachthalte is en moet een chauffeur ook zelf in de gaten houden of de trein op tijd of vertraagd is, of wordt zoiets gedeeld op het scherm van de chauffeur of op een andere manier?

Ik weet even niet of dit in de praktijk al elders wordt toegepast en hoe dat dan gaat.
De centrale communiceert dit dmv een tekstbericht of een belletje aan het voertuig. Als je als chauffeur tegenstribbelt wordt er "een passende oplossing gezocht". Als iemand die graag op tijd rijdt zie ik t niet bepaald zitten om mezelf zomaar +10 aan te laten naaien.
UtrechtOV schreef: vr 18 okt 2024, 15:02 Merkwaardig wel toch. Jullie moeten er al bijna mee rijden.

Zijn de IJslandse citea's al gesignaleerd?
We hebben nog nieteens meer van de elektrische bussen gezien waar we mee moeten gaan rijden over een kleine twee maanden dan een paar renders...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:20
door Z2N
Heb je liever een paar minuten vertraging of laat je liever je reizigers achter als de aansluitende trein te laat is?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:25
door Hainje
Een paar minuten of tien minuten is nogal een verschil.
En vooral, zit er tien minuten aan marge in de dienstregeling om zoiets te ondervangen. Niet dat je dan tien minuten van je pauze op moet gaan offeren.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:27
door ThatPCDude
De waarheid ligt in het midden. Twee tot drie minuutjes kan nog wel, maar bij veel meer dan dat begin ik te neigen naar het laatste.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:27
door Z2N
Dan alsnog, als je de keuze hebt tussen 10 minuten wachten of leeg wegrijden, hoop ik toch echt dat de keuze valt op met 10 minuten vertraging vertrekken. De chauffeur rijdt voor de reiziger, als die geen aansluiting heeft reist die de volgende keer misschien niet mee. Het zal natuurlijk niet te vaak gebeuren, maar je kan prima een dienstrooster in elkaar zetten waarin het mogelijk is om dit soort garanties op te nemen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:32
door Dionysusnu
Hainje schreef: vr 18 okt 2024, 18:25 Een paar minuten of tien minuten is nogal een verschil.
En vooral, zit er tien minuten aan marge in de dienstregeling om zoiets te ondervangen. Niet dat je dan tien minuten van je pauze op moet gaan offeren.
Heb je dan niet het recht om de hele pauzetijd te nemen? Dan vertrekt de rit daarna maar te laat; niet jouw schuld als de centrale je vroeg om te wachten.
Z2N schreef: vr 18 okt 2024, 18:27 Dan alsnog, als je de keuze hebt tussen 10 minuten wachten of leeg wegrijden, hoop ik toch echt dat de keuze valt op met 10 minuten vertraging vertrekken. De chauffeur rijdt voor de reiziger, als die geen aansluiting heeft reist die de volgende keer misschien niet mee.
Heb je natuurlijk wel weer de reizigers die met 10 minuten vertraging de aansluiting bij het eindpunt missen. Het is allemaal een subtiele afweging.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:35
door ThatPCDude
Als de centrale dat van me wil, prima, zolang ik maar niet (te veel) pauze in hoef te leveren of de vertraging niet over meerdere ritten hoef mee te nemen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:37
door Z2N
Dionysusnu schreef: vr 18 okt 2024, 18:32
Z2N schreef: vr 18 okt 2024, 18:27 Dan alsnog, als je de keuze hebt tussen 10 minuten wachten of leeg wegrijden, hoop ik toch echt dat de keuze valt op met 10 minuten vertraging vertrekken. De chauffeur rijdt voor de reiziger, als die geen aansluiting heeft reist die de volgende keer misschien niet mee.
Heb je natuurlijk wel weer de reizigers die met 10 minuten vertraging de aansluiting bij het eindpunt missen. Het is allemaal een subtiele afweging.
Daar bestaat rijtijdmarge voor, en in ZHN moet die op veel plekken toch al redelijk zijn vanwege de vele opengaande bruggen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:39
door ThatPCDude
Dat zal je nog vies tegenvallen kan ik je zeggen, met de huidige rijtijden. (Al kijk ik natuurlijk wel vanuit een weekeindeperspectief waar de ritten sowieso wat krapper ingelegd zijn)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 18:59
door ArrivaBas
De wachtgarantie die Qbuzz aanbiedt geldt overigens alleen voor de laatste rit van een lijn. In negen van de tien gevallen is wachten dus het maken van overuren, omdat je daarna toch leeg terug rijdt naar de stalling.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 19:49
door Hainje
Oh als het alleen bij de laatste rit is wordt het al een ander verhaal. Dan maakt het me niet zoveel uit of ik 10 minuten moet wachten. Zeker met late diensten ben je toch al vaak een aantal minuten voor diensttijd op de stalling, dus als je dan een keer 10 minuten te laat binnen rijd, dan boeit dat ook niet zo. Dat compenseer je dan weer met een andere late dienst.

Nu spreek ik uiteraard voor mijzelf, maar ik denk dat toch 80% van de chauffeurs er ongeveer hetzelfde in staan.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 19:58
door Milco
Oh, ik dacht in het vervoerplan toch echt te lezen dat er straks bij een aantal stations een aansluitgarantie van 5 tot 10 minuten geldt, ook overdag.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 21:23
door iamthedutchdude
Staat er ook: paragraaf 1.2.4 van het definitief vervoerplan (pdf).

11 reisrelaties met wachtgarantie van 5 minuten, 2 reisrelaties met wachtgarantie van 10 minuten. Wel altijd op een station. Daar bovenop geldt voor de laatste rit een wachtgarantie van vijftien minuten, om te voorkomen dat reizigers stranden op een station.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 21:44
door Stadsbus
De eerste elektrische Iveco stadsbus is gearriveerd in Nederland. Kleuren net zoals de Ebuscos in Dordrecht.
Helemaal goed lezen kan ik het niet op het doorgestuurde fototje maar de bus lijkt nummer 8051 te dragen.