Pagina 31 van 51
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 07:10
door sirvinniei
Edit: woops, verkeerde link
Uitwisseling lijkt me niet zo'n groot probleem. De meeste bussen zullen toch op dezelfde lijnen rijden, en met de hoge frequentie die er komt krijg je waarschijnlijk toch reserves per lijn. Je kan verver nog wat algemene reserves met algemene kleurstelling achterhouden. Net zoals je in de Veluwe soms bussen ziet met andere concessiekleuren of stadsbussen op de streek of andersom.
Ik denk dat het voor een BRT systeem belangrijk is om duidelijk onderscheid tussen hoogfrequente lijnen te maken.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 07:44
door regenmaker
Het plaatje is van een qliner niet van de qlink. ;)
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 08:40
door Suus
Bussen per lijn een andere kleur geven is een onzinnig Gronings idee. In de rest van het land kan je kleurendisplays gebruiken, zo te zien is dat bij de MAN ook van toepassing.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 10:01
door Meltrain
Een mooie bus. :pos: De combinatie van busmerk, vorm en kleurstelling doet me denken aan de tijd toen Connexxion Qliner 315 (met MAN Lion's Regio) reed.
Ik zou zelf in dit geval voor een iets lichtere kleurstelling gekozen hebben, maar misschien is het in werkelijkheid ook wel lichter.
sirvinniei schreef:
Uitwisseling lijkt me niet zo'n groot probleem. De meeste bussen zullen toch op dezelfde lijnen rijden, en met de hoge frequentie die er komt krijg je waarschijnlijk toch reserves per lijn.
Uitwisseling is inderdaad geen probleem, niet kunnen uitwisselen wel.
Sommige lijnen (zoals M2) zijn fors langer dan andere (zoals M3). Dat betekent dat de bussen op M2 dus per rit een grotere afstand afleggen. Weliswaar kun je met een bus op lijn M3 meer ritten uitvoeren, maar in verband met de verwachte keer- en buffertijd enz., vermoed ik dat een bus die uitsluitend op M2 rijdt meer kilometers per dag aflegt dan een bus die uitsluitend op M3 rijdt.
Dit betekent dat de bussen op lijn M2 sneller in onderhoud moeten dan de bussen op lijn M3.
Dat is gewoon niet rendabel.
Daarnaast zijn de lijnen M1 en M2 vrijwel altijd gekoppeld (zie plannen van Syntus), waardoor de bussen op die lijnen alsnog twee kleurstellingen moeten hebben.
Verder ben ik het met Suus eens dat kleurendisplays ook een prima oplossing zijn.
marvinkok schreef:Het staat er een beetje vaag. Sowieso gaat Almere niet meer als Syntus, maar als Keolis Nederland rijden.
Jammer. :(
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 10:24
door Klaasje
In Almere wordt traditiegetrouw door ontzettend veel bussen van lijn gewisseld op station Centrum. Dat komt de efficiëntie van het netwerk ten goede en dat zou je moeten doorbreken door op de bussen een kleur aan te brengen. Het lijkt mij niet dat Syntus die dienstregelingsvrijheid al bij voorbaat weggooit.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 10:48
door isadora
Sorry Klaasje, ik heb het tien keer over gelezen, maar snap je verhaal nog steeds niet.
Kun je het mogelijk iets anders formuleren, alsjeblieft.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 11:40
door sirvinniei
Suus schreef:Bussen per lijn een andere kleur geven is een onzinnig Gronings idee. In de rest van het land kan je kleurendisplays gebruiken, zo te zien is dat bij de MAN ook van toepassing.
Zijn die kleurendisplays van een afstand goed zichtbaar?
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 11:40
door Suus
Uitstekend. Ga maar eens op het busstation van Utrecht Centraal staan.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 13:39
door ArrivaBas
isadora schreef:Sorry Klaasje, ik heb het tien keer over gelezen, maar snap je verhaal nog steeds niet.
Kun je het mogelijk iets anders formuleren, alsjeblieft.
Klaasje bedoelt dat in Almere een bus niet continu op dezelfde lijn rijdt. Dit zou dan efficiënter zijn voor het net en voor het onderhoud. Dit zou echter niet gebeuren door bussen verschillende kleuren op de bus (welke dus een lijn als de M4 aangeven) te geven. Kleurendisplays zijn veelzijdiger in gebruik.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 15:25
door frankberg19
Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 16:12
door isadora
Rood-bruin, geel-groen, paars-blauw, ik hou het sowieso niet uit elkaar.
Dus wat mijn betreft, weg met dat kleurengeneuzel.
Gewoon een bak met keigrote letters en cijfers, en minimaal tekst.
Ook geen icoontjes en dat soort van frutsels, erg storend.
@ArrivaBas
Dank voor het beantwoorden van de vraag aan Klaasje.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 17:23
door sirvinniei
frankberg19 schreef:Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.
Nou, als je 3 verschillende hoogfrequente lijnen hebt die je snel uit elkaar wilt kunnen houden ondanks de drukte op het perron is zoiets als kleur erg belangrijk.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 17:29
door Ardan
Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 17:33
door frankberg19
sirvinniei schreef:frankberg19 schreef:Mensen vergeten het hier blijkbaar, maar er staat ook nog gewoon een nummertje op de bus. (M1, M2, M3 etc.) we zijn toch geen kleine kinderen die alles willen inkleuren.
Nou, als je 3 verschillende hoogfrequente lijnen hebt die je snel uit elkaar wilt kunnen houden ondanks de drukte op het perron is zoiets als kleur erg belangrijk.
Ik ben op drukke busstations toch nog nooit in de verkeerde bus gestapt omdat ik het nummer niet snel genoeg kon lezen/de bus kon vinden. En ik heb het niet over de bushalte bij Veenendaal Centrum, maar over het 'grote' werk: Zuidplein, Schiphol AirPort, Eindhoven.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 17:47
door sirvinniei
Ik heb het ook niet over grote busstations, ik heb het over bushaltes waarbij er geen meerdere perrons zijn waar vanaf een bus kan vertrekken zoals stadhuisplein
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 17:50
door Lijn65
frankberg19 schreef:
Ik ben op drukke busstations toch nog nooit in de verkeerde bus gestapt omdat ik het nummer niet snel genoeg kon lezen/de bus kon vinden. En ik heb het niet over de bushalte bij Veenendaal Centrum, maar over het 'grote' werk: Zuidplein, Schiphol AirPort, Eindhoven.
Gefeliciteerd, maar jij bent helaas niet representatief voor de gehele bevolking.
Bussen stoppen overigens niet alleen op busstations, maar ook op simpele haltes. Juist bij die haltes hebben kleuren nut. Je kunt van veel grotere afstand zien welke lijn eraan komt, en je ziet dus eerder of je kunt blijven zitten of dat je op moet staan. Dat de Q-link lijnen in Groningen elk hun eigen kleur hebben heeft (samen met veel andere factoren) bijgedragen aan het succes van Q-link.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 17:56
door Hainje
Ardan schreef:Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.
Hou wel in gedachten dat er naar schatting 2,5 miljoen laaggeletterden zijn in NL, waarbij een bestemming op een koersbord al een hele uitdaging is. ;)
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 02 mei 2017, 19:43
door Daniel
Ardan schreef:Als je de kleur kunt zien, kun je ook de eindbestemming lezen. Kleur helpt bij het sneller oriënteren maar is niet onmisbaar.
Mwoh, als ik van m'n werk (in Utrecht) naar de bushalte loop en een bus voor rood zie staan bij het nabijgelegen plein dan kan ik echt de bestemming nog niet lezen. De kleur is dan echter wel te onderscheiden waardoor ik weet of ik rustig aan kan doen (bus gaat rechtsaf richting Uithof) of gauw over moet steken (bus komt naar m'n instaphalte richting station).
En als je er dan ook nog kleuren-DRIPs bij hebt zoals op Utrecht Centraal dan is de eerste bus de juiste kant op toch een stuk sneller gevonden op het overzichtsscherm.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: di 09 mei 2017, 11:08
door CASB
http://busjekomtzo.eu/ --> Weer vorderingen en wijzigingen.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 11 mei 2017, 00:20
door Natorious
Wel grappig dat op de tab van het nieuwe r-net staat dat de bussen rijden tot Bijlmer Arena, maar op de kaart toch doorrijden naar Holendrecht. :Y
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 11 mei 2017, 07:57
door CamilleKreemers
Ik dacht dat R-net niet verder kon dan Arena? Dat is op die kaart toch verder?
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 11 mei 2017, 08:06
door Suus
Holendrecht is verder dan Bijlmer ArenA.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 11 mei 2017, 10:54
door BrengMe
Foutje op de kaart: er staat dat de bussen eindigen op Bijlmer ArenA, maar de lijn is getrokken tot Holendrecht.
Link naar kaart
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 11 mei 2017, 13:08
door SuperGhost
Oke jongens, wie heeft stiekem de ArenA verplaatst naar station Holendrecht? Biecht op! :')
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 11 mei 2017, 13:20
door Hainje
:@