Pagina 32 van 174
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 19:37
door Dennenboom
Terwijl ze met Frits Wester toch altijd zeer ingewijd waren.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 19:40
door VIRM
Goed nieuws! Hopelijk wordt er wel gekeken naar trajectne waar regelmatig passagiers moeten staan in de spits als dat staan niet de bedoeling is (in mijn eigen regio bijvoorbeeld Zaandam - Sloterdijk). En krijgen conducteurs nu uitdrukkelijk de instructie om servicerondes te doen en mensen te wijzen op de mondkapplicht?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 19:47
door Daniel
Tja, we moeten nog zien hoeveel capaciteitsproblemen er daadwerkelijk in de spits ontstaan. Immers is er nog altijd de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken, dus het grootste potentiële probleem zal 'm verbindingen met grote hoeveelheden scholieren zitten (vanaf september dan).
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 19:52
door RnBn
Wel interessant aangezien 40% van de zit- en staplaatsen in de bus meer is dan het aantal zitplaatsen. Dit betekent voor de vervoerders die de vorige regeling 40% van de capaciteit hadden gerekend met zit- en staplaatsen (onder andere Connexxion) nu minder capaciteit hebben.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 19:59
door henrivanderweijden
Wel leuk die regelwijziging in het OV: ik ga dus as maandag "illegaal" via de IC Berlijn Duitsland in en kom donderdag "legaal" via Emmerich terug.
Ik zal t nog leuker maken: nergens op de DB site werd , toen ik mijn ticket boekte, mij twee weken geleden verteld dat je in Nederland het advies krijgt om alleen noodzakelijke reizen te maken met het OV. (Ik heb geen auto dus een langere reis dan fietsafstand is al snel noodzakelijk). De enige vermelding was dat er tussen Amsterdam en Bentheim geen fietsen mee mogen terwijl de NS in de app weer aangeeft dat fietsreservering verplicht is.
Snapt u t nog ?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 20:03
door Aking
Ja, het is eigenlijk vrij simpel.
Om in de IC Berlijn te zitten op de grens bij Oldenzaal, is het noodzakelijk om er on Nederland al in te stappen aar
Ht ding niet op de grens stopt. Derhalve is de reis binnen Nederland dus noodzakelijk :Y
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 20:09
door Wubbo
RnBn schreef:Wel interessant aangezien 40% van de zit- en staplaatsen in de bus meer is dan het aantal zitplaatsen. Dit betekent voor de vervoerders die de vorige regeling 40% van de capaciteit hadden gerekend met zit- en staplaatsen (onder andere Connexxion) nu minder capaciteit hebben.
Echte staanplaatsen (met lussen aan het plafond enzo) mogen wel. Staanplaatsen in het gangpad en vasthouden aan de stang van de deur niet.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 20:24
door Dennenboom
De tekst op de site van de Rijksoverheid is al aangepast aan de nieuwe situatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-vervoer
Ook bij internationaal reizen mag de trein nu. Kennelijk vond men het niet meer interessant om aan te geven dat e.e.a. per 1 juli ingaat. Die details kun nog wel vinden als je doorlinkt naar de info over de persconferentie. Zijn de tramposters in de abri's overigens nog ergens aanwezig?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 20:39
door Z2N
Ik kan ze vanuit mijn keuken nog zien in de bushalte hierachter.

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 21:39
door VIRM
Misschien krijgen we daar nog een verslag over van onze razende reporter: Suus?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 21:50
door Daniel
De Partij voor de Dieren heeft in elk geval Suus' foto alvast gecorrigeerd...
https://twitter.com/PartijvdDieren/stat ... 8287341568
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 24 jun 2020, 22:00
door Suus
En dat hadden ze best wel even kunnen vragen voordat ze dat deden

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 25 jun 2020, 11:23
door StefanH
Daniel schreef:Tja, we moeten nog zien hoeveel capaciteitsproblemen er daadwerkelijk in de spits ontstaan. Immers is er nog altijd de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken, dus het grootste potentiële probleem zal 'm verbindingen met grote hoeveelheden scholieren zitten (vanaf september dan).
Zouden de buurtbussen dan ook eindelijk weer gaan rijden? Nu rijdt scholierenlijn 648 wel, maar buurtbuslijn 248 niet. Oftewel, scholieren uit de dorpen tussen Waardenburg en Tiel kunnen wel naar school, maar niet terug...
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 25 jun 2020, 12:06
door Dennenboom
Dat is niet zo gemakkelijk omdat de vrijwilligers op de buurtbus vaak mensen uit de risicogroep zijn (ouderen).
Maar als je een beetje out-of-de-box denkt zouden mensen die in branches werken die nu weinig te doen hebben vanwege de crisis dit gat tijdelijk kunnen vullen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:45
door cassie127
Reden dat de buurtbussen niet reden was vooral vanwege de 40% capaciteit. Dus maximaal 3 of 4 passagiers in zo'n busje
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 25 jun 2020, 21:48
door Daniel
Nee de voornaamste reden waren de chauffeurs in de risicogroepen en daarnaast ook dat 1,5 meter afstand van de chauffeur niet gaat lukken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 25 jun 2020, 23:08
door dennistd
Maar bij een buurtbus is het juist heel makkelijk om een scherm tussen chauffeur en passagiers te maken, omdat de passagiers toch al achter en niet naast de chauffeur instappen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 25 jun 2020, 23:48
door Chrysa
Dat ligt heel erg aan de regio.

Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 26 jun 2020, 05:37
door cassie127
Aan de vervoerder voor. Bij Arriva stap je vrijwel altijd naast de chauffeur in. Bij Syntus/Keolis vrijwel altijd achter de chauffeur (met uitzondering van regio Utrecht en lijnen 516 & 517 in Overijssel).
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 26 jun 2020, 13:25
door ibodejoode
Met name bij buurtbussen, hebben de maatschappijen maandenlang kunnen nadenken en uitproberen hoe dat op te lossen. Dit is weer iets, we doen niets totdat we zeker weten dat de maatregelen versoepeld worden en dan gaan we maar eens kijken hoe we het gaan regelen. Je kon op je klompen aanvoelen dat wat voor maatregelen er ook komen het contact chauffeur - reiziger voor lange tijd niet meer mogelijk zal zijn.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 26 jun 2020, 14:12
door TLP
cassie127 schreef:Aan de vervoerder voor. Bij Arriva stap je vrijwel altijd naast de chauffeur in. Bij Syntus/Keolis vrijwel altijd achter de chauffeur (met uitzondering van regio Utrecht en lijnen 516 & 517 in Overijssel).
In principe wordt bij buurtbussen met (deels) lage vloer achter de chauffeur ingestapt, bij buurtbussen met hoge vloer naast de chauffeur. Waarom sommige vervoerders (met name Arriva) ook in hun nieuwere wagenpark (van ongeveer de laatste 5 jaar) buurtbussen met hoge vloer hebben besteld is mij eerlijk gezegd een raadsel, want burtbussen met lage vloer zijn al even gemeengoed (zelfs de Civitassen op Renault Master-chassis in de Veluwe hebben er één) dus dat de OV-autoriteit daar niet strenger op toeziet alleen al i.v.m. toegankelijkheid verbaast me. En nu blijkt ook de afstand naar de chauffeur dus een ding omdat dit de mogelijkheid geeft om al dan niet een scherm te plaatsen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 09 jul 2020, 08:54
door VIRM
Uit het liveblog van de NOS:
Vervoerders vrezen ontslaggolf in ov
Er dreigt een ontslaggolf in het openbaar vervoer. Als gevolg van de coronacrisis mijden veel mensen het ov, ook nu de dienstregeling weer normaal is. Dat leidt tot financiële problemen bij vervoerders, die ontslagen tot gevolg zullen hebben, waarschuwt koepelorganisatie OV-NL. De vereniging waarin de NS en de regiovervoerders samenwerken, houdt rekening met het verlies van honderden banen, boven op de ongeveer 2000 banen die NS denkt te moeten schrappen.
"We zitten op dit moment op ongeveer de helft van het aantal reizigers die we voor corona hadden", zei voorzitter Pedro Peters van OV-NL in het NOS Radio 1 Journaal. "Het kabinet heeft opgeroepen: mijd het ov. We moesten echt alleen voor de hoogstnoodzakelijke reizen ermee reizen. Daar hebben de mensen ongelofelijk goed naar geluisterd. We zijn teruggezakt naar nog maar 10 procent van het aantal reizigers dat we hadden. We zitten nu weer op 50 procent, dus het gaat langzaamaan de goede kant op, maar we zitten nog lang niet op 100 procent."
Dit jaar wordt het openbaar vervoer nog gesteund met een compensatiepakket ter waarde van zo'n 1,5 miljard euro, zegt Peters. "Maar ja, in januari is dit probleem echt nog niet opgelost." OV-NL verwacht dat eind dit jaar maximaal 70 procent van de reizigers het ov weer gebruikt, waarmee de vervoerders dus 30 procent van hun inkomsten zouden mislopen.
Begin volgende week hebben de openbaarvervoerbedrijven een spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. "
Wij willen voor Prinsjesdag duidelijkheid hebben hoe we verdergaan in het nieuwe jaar.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 09 jul 2020, 10:19
door Roeland
Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf, hoe de spits zich gaat ontwikkelen in september. Gaan veel mensen weer fulltime naar hun werk toe, en in welke mate blijft het hoger onderwijs digitaal?
Als veel reizigers ook na de zomer niet meer terugkomen, heb je als sector inderdaad wel een groot probleem.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 09 jul 2020, 11:42
door en-es
Dat zag zeker niemand aankomen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 14 jul 2020, 17:54
door ODRAIL
De NS gaat digitaal fluiten.
Zie het onderstaande bericht:
https://www.ad.nl/binnenland/corona-maa ... ~a76611c1/