Pagina 32 van 39
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: za 28 dec 2024, 17:50
door hauptbahnhof
cassie127 schreef: ↑wo 11 dec 2024, 19:40
De Talgo is uitgesteld, toch is er een relatief grote kans aanwezig dat in het tweede kwartaal vqn 2025 de materieelinzet (tijdelijk) gaat wijzigen.
Ik hoop wel dat er snel hierover besloten word. In februari ga ik namelijk boeken en zolang het huidige materieel nog rijdt, ga ik toch echt de veel langere reis via Keulen (komende zomer) boeken. Alles om die oude gedrochten te vermijden.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: za 28 dec 2024, 20:22
door Commendatore
Wat is er zo erg aan die rijtuigen dan?
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: za 28 dec 2024, 20:50
door hauptbahnhof
Er is altijd wel iets defect. Daarnaast ontbreekt er een bistro (toch behoorlijk fijn op lange reizen).
Sinds we een keer in Deventer eruit gezet zijn omdat de rijtuigen geen laagspanning hadden (dus omroep, toiletten, verlichting etc werkten niet) ben ik steevast met de ICE gaan reizen. Iets langere reis maar veel comfortabeler, ook met de overstap in Duisburg/Düsseldorf want de beentjes kunnen ook even gestrekt worden.
Alleen wordt er aankomende zomer weer 's omgereden waardoor de overstap helemaal in Keulen plaatsvindt en daardoor de reis Amsterdam Centraal - Berlin Hbf wat normaal 6uur en 38 min duurt, dan minimaal 1,5 uur langer duurt. Tenzij er dus ander materieel rijdt dan de huidige IC-rijtuigen, zou ik die langere reistijd maar voor lief nemen.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: za 28 dec 2024, 20:57
door Nitein-Repart
Als je in Twente woont of ergens anders waarbij reizen via Arnhem of Utrecht te ver om is, kun je nog altijd met de RB61 naar Bielefeld reizen en in Bielefeld op de ICE stappen. Tegenwoordig is er dacht ik een stuk minder uitval van de RB61 ten opzichte van eerder, zie het niet zo vaak meer in de storingsberichten staan.
Wat @hauptbahnhof aangeeft: altijd wel iets defect, geen eet- en drinkgelegenheid en in de eerste klasse enkel zespersoonscoupés. Als je dan toch de IC Berlin nodig hebt, kun je nog beter tweede klasse reizen, terwijl voor bijvoorbeeld de ICE (alsmede de Oberstdorfer en Gerarer IC) de eerste klasse wel een echte upgrade is, ten opzichte van de tweede klasse.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: za 28 dec 2024, 21:03
door hauptbahnhof
Ook dat idd. Voor zulke reizen reis ik graag ik 1e kl. maar dat vind ik echt niet het geld waard in de ICBerlin, eerder minder waard dan 2e kl.
Overigens is de ICE-verbinding ook niet geweldig maar de comfort is er wel tenminste en zeker nu de 408 rijdt, zijn de storingen aan ieder geval materieel sterk verminderd.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: za 28 dec 2024, 21:56
door ICE105
hauptbahnhof schreef: ↑za 28 dec 2024, 17:50
cassie127 schreef: ↑wo 11 dec 2024, 19:40
De Talgo is uitgesteld, toch is er een relatief grote kans aanwezig dat in het tweede kwartaal vqn 2025 de materieelinzet (tijdelijk) gaat wijzigen.
Ik hoop wel dat er snel hierover besloten word. In februari ga ik namelijk boeken en zolang het huidige materieel nog rijdt, ga ik toch echt de veel langere reis via Keulen (komende zomer) boeken. Alles om die oude gedrochten te vermijden.
Het besluit is er, je kan gaan boeken via Keulen. Fijne reis!
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: za 28 dec 2024, 22:53
door waldo79
Ik heb vandaag Hengelo - Hannover gereisd per RB/RE. Geen oncomfortabel materieel, maar zulke afstanden zijn prettiger in ICEs. Zegt degene die ook Mönchengladbach Hbf

Koblenz Hbf al meermaals heeft afgelegd in een BR425

Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 02:06
door hauptbahnhof
ICE105 schreef: ↑za 28 dec 2024, 21:56
Het besluit is er, je kan gaan boeken via Keulen. Fijne reis!
Er is nog helemaal niks definitief besloten...

Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 10:27
door Vinny
Nitein-Repart schreef: ↑za 28 dec 2024, 20:57
Als je in Twente woont of ergens anders waarbij reizen via Arnhem of Utrecht te ver om is, kun je nog altijd met de RB61 naar Bielefeld reizen en in Bielefeld op de ICE stappen.
Dat heb ik afgelopen herfst ook gedaan omdat de IC in Berlijn uitviel en iedereen in de ICE naar Keulen werd gedirigeerd.
Op de heenweg was er ook al een uitval en forse vertraging. Als er dan ook nog eens geen eetgelegenheid meer is wordt het wel erg armzalig.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 11:14
door RTBS
Het mogen dan wel oude rijtuigen zijn, ik reis er nog altijd erg graag mee. Ze zijn altijd schoon, fijne verstelbare stoelen, 230V aansluiting en wifi. Als ik dat vergelijk met de vieze treinen waarmee NS haar reizigers vervoert dan reis ik liever met DB. Hopelijk gaat IC Berlijn in de toekomst ieder uur rijden.
Weet iemand of en wanneer er een spanningssluis komt tussen Oldenzaal en Bad Bentheim? Dat zou een mooie tijdwinst kunnen betekenen als de stop in Bad Bentheim kan komen te vervallen.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 11:44
door en-es
Volgens mij zijn daar geen plannen voor.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 11:55
door marvinkok
De plannen zijn er wel, alleen is er nog geen planning voor. De techniek in Bentheim is echter behoorlijk op leeftijd, dus bij een vernieuwing is een Spanningssluis ergens rond de grens wel denkbaar. De tijdswinst is vooral afhankelijk van je door rijsnelheid door het station, maar een minuut of 6 win je er wel mee.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 13:52
door hauptbahnhof
RTBS schreef: ↑zo 29 dec 2024, 11:14
Het mogen dan wel oude rijtuigen zijn, ik reis er nog altijd erg graag mee. Ze zijn altijd schoon, fijne verstelbare stoelen, 230V aansluiting en wifi. Als ik dat vergelijk met de vieze treinen waarmee NS haar reizigers vervoert dan reis ik liever met DB. Hopelijk gaat IC Berlijn in de toekomst ieder uur rijden.
Weet iemand of en wanneer er een spanningssluis komt tussen Oldenzaal en Bad Bentheim? Dat zou een mooie tijdwinst kunnen betekenen als de stop in Bad Bentheim kan komen te vervallen.
Jij hebt het zoals ik lees over binnenlandse reizen? Dat is wat anders. Dan is het maar voor een kort stukje en is het voor jou een betere optie dan de smerige treinen (die de reizigers zelf smerig maken) van de NS.
Maar voor een 6-uur durende reis is een hogere betrouwbaarheid toch echt wel gewenst, net als ergens wat voer of drinken kunnen halen.
Op mijn reizen van en naar Berlijn met deze trein kun je echt alle vakken van de Bingo-kaart wegstrepen. Met ICE gebeurde er af en toe ook wat maar doorgaans waren de reizen best ok (hoogstens wat vertraging).
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 13:58
door mave94
Op zich is er niet veel verschil is in de betrouwbaarheid tussen de IC Berlijn rijtuigen en de oude ICE 3M. In de ICE heb ik ook alles gehad, van een defecte airco tot defecte deuren. Maar toch, die ICE reed meestal wel gewoon. De laatste maanden valt er bijna dagelijks wel een IC Berlijn uit vanwege materieelproblemen. Tsja, en de volgende gaat pas 2 uur later. Ik kan mij voorstellen dat je liever via Duisburg reist.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 16:42
door gpvos
Het nadeel van een spanningssluis is natuurlijk dat de NS dan geen binnenlandse treinstellen meer naar Bentheim kan laten rijden. Doorgaande treinen hoeven niet per se te stoppen op Bentheim maar kunnen, mits de beveiliging en overige technische installaties dat daar toestaan, door dat station rijden alsof het een spanningssluis is; dat werd voorheen ook in Emmerik gedaan door de ICE's.
Ik zou zelf inschatten dat het aanleggen en onderhouden van één ingewikkelde omschakelinstallatie op het grensstation eenvoudiger, goedkoper en verkieslijker is dan ingewikkeldere techniek in àlle treinen die over het grenstraject rijden. Toch is er een tendens naar spanningssluizen in plaats van omschakelbare stations. Kan iemand me uitleggen waarom? En welke van de twee is het ingewikkeldst voor machinisten?
Zijdelingse vraag: moeten Nederlandse treinstellen en locs voorzien zijn van PZB om op het traject tussen de grens en Bentheim te mogen, en zo ja hoeveel zijn daarvan voorzien, of is daar iets anders voor geregeld zoals dat ze een stukje zonder treinbeïnvloedingssysteem rijden of dat er ook ATB ligt?
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 17:08
door Z2N
Gelukkig heeft NS naast de ICNG-stellen voor België ook stellen in bestelling die in Duitsland kunnen rijden, die kunnen dan als vervanger ingezet worden voor uitvallende DB-treinen tot over de grens.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 17:16
door Dionysusnu
Die ingewikkelde techniek krijg je toch wel vanwege de vraag naar doorgaande, snelle verbindingen; dat zie je bij Bentheim ook. En op het moment dat de treinen het ondersteunen, is het goedkoper om een statische spanningssluis te gebruiken.
Volgens mij ligt er bij Bentheim een stukje ATB om de Nederlandse kant te beveiligen.
Op het stuk na de grens richting
Bh gaat ATB wel even BD, maar hij komt weer terug rond het voorsein. Onder andere te horen in
https://youtu.be/SoY-C2NlIsA?t=2027.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 19:01
door RTBS
hauptbahnhof schreef: ↑zo 29 dec 2024, 13:52
RTBS schreef: ↑zo 29 dec 2024, 11:14
Het mogen dan wel oude rijtuigen zijn, ik reis er nog altijd erg graag mee. Ze zijn altijd schoon, fijne verstelbare stoelen, 230V aansluiting en wifi. Als ik dat vergelijk met de vieze treinen waarmee NS haar reizigers vervoert dan reis ik liever met DB. Hopelijk gaat IC Berlijn in de toekomst ieder uur rijden.
Weet iemand of en wanneer er een spanningssluis komt tussen Oldenzaal en Bad Bentheim? Dat zou een mooie tijdwinst kunnen betekenen als de stop in Bad Bentheim kan komen te vervallen.
Jij hebt het zoals ik lees over binnenlandse reizen? Dat is wat anders. Dan is het maar voor een kort stukje en is het voor jou een betere optie dan de smerige treinen (die de reizigers zelf smerig maken) van de NS.
Maar voor een 6-uur durende reis is een hogere betrouwbaarheid toch echt wel gewenst, net als ergens wat voer of drinken kunnen halen.
Op mijn reizen van en naar Berlijn met deze trein kun je echt alle vakken van de Bingo-kaart wegstrepen. Met ICE gebeurde er af en toe ook wat maar doorgaans waren de reizen best ok (hoogstens wat vertraging).
Nee, ik gebruik de ICB voornamelijk naar Berlijn maar gebruik ze af en toe ook wel richting Amsterdam, vooral omdat deze sneller zijn en ik niet over hoef te stappen. Het overstappen in Amersfoort is tegenwoordig ook bagger, kun je vaak 15-20 min. wachten in de kou.
Persoonlijk heb ik vrijwel nooit noemenswaardige vertraging met de ICB. Als ik de prestaties van de ICB van vandaag bekijken dan rijden ze allemaal en de trein met de meeste vertraging heeft slechts 13 minuten vertraging en dat is verwaarloosbaar over zo'n lange afstand.
Zou mooi zijn als er als tijdelijke oplossing een paar Siemens-ICE's de ICB's komen versterken totdat de Talgo's eindelijk afgeleverd worden. DB had beter niet in zee kunnen gaan met Talgo, had gewoon bij Siemens of Stadler besteld... Ben ook benieuwd hoe die Talgo's gaan presteren, zeker in ons klimaat.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 20:58
door Nitein-Repart
Volgens mij is die vraag al eerder gesteld, waarom Siemens niet de Viaggo Comfort kon leveren aan Deutsche Bahn en Danske Statsbaner, maar schijnbaar heeft Siemens zich niet ingeschreven voor de aanbestedingen voor de ICE-L en de DSB-EC. Wellicht dat gelijkvloersheid in combinatie met verschillende perronhoogtes een rol speelt. En heeft Stadler überhaupt treinstammen vergelijkbaar met Talgo en de RailJet/ComfortJet? Stadler is leuk voor regionale treinen, metro's en trans, maar van Intercitytreinen en hogesnelheidstreinen heeft Stadler weinig kaas gegeten naar mijn mening.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 21:32
door Suus
Zelfs als de Viaggo Comfort-stammen aangeboden zijn, dat is nu niet bepaald te kwalificeren als een toegankelijke trein. Slechts een aantal deuren met gelijkvloerse instap, maar al snel stuit je op trappetjes overal in de trein. Misschien comfortabel, maar dat heeft de Talgo toch echt voor op de rijtuigen van Siemens.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 21:57
door Commendatore
Op een enkele miskleun na staat Talgo toch ook helemaal niet slecht bekend?
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 22:45
door Vinny
RTBS schreef: ↑zo 29 dec 2024, 11:14
Het mogen dan wel oude rijtuigen zijn, ik reis er nog altijd erg graag mee. Ze zijn altijd schoon, fijne verstelbare stoelen, 230V aansluiting en wifi. Als ik dat vergelijk met de vieze treinen waarmee NS haar reizigers vervoert dan reis ik liever met DB. Hopelijk gaat IC Berlijn in de toekomst ieder uur rijden.
De Nederlandse treinen vind ik niet disproportioneel vies. Ik denk dat ik het liefst in een ICE zit, dan de IC Berlijn, dan het IC/Sprinter vervoer in Nederland en dan het regionale vervoer in Duitsland. Maar dat laatste vind ik vooral omdat er chagerijnig personeel dienstdoet en de reizigers vaak in het 'marginale' segment vallen; niet zozeer omdat het materieel afstands is. Dat is bij de IC Berlijn wel een probleem. Er zijn veel te veel storingen die leiden tot vertraging en uitval.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: zo 29 dec 2024, 23:28
door MaartenD
Suus schreef: ↑zo 29 dec 2024, 21:32
Zelfs als de Viaggo Comfort-stammen aangeboden zijn, dat is nu niet bepaald te kwalificeren als een toegankelijke trein. Slechts een aantal deuren met gelijkvloerse instap, maar al snel stuit je op trappetjes overal in de trein. Misschien comfortabel, maar dat heeft de Talgo toch echt voor op de rijtuigen van Siemens.
Ik denk dat Siemens zich ook aardig in de voet heeft geschoten met hoe ze dat materieel hebben ontworpen. Maak dan een toegankelijk rijtuig (de restauratie of zo), maar offer er niet de hele trein voor op.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: di 31 dec 2024, 05:44
door henrivanderweijden
Nitein-Repart schreef: ↑zo 29 dec 2024, 20:58
Volgens mij is die vraag al eerder gesteld, waarom Siemens niet de Viaggo Comfort kon leveren aan Deutsche Bahn en Danske Statsbaner, maar schijnbaar heeft Siemens zich niet ingeschreven voor de aanbestedingen voor de ICE-L en de DSB-EC. Wellicht dat gelijkvloersheid in combinatie met verschillende perronhoogtes een rol speelt. En heeft Stadler überhaupt treinstammen vergelijkbaar met Talgo en de RailJet/ComfortJet? Stadler is leuk voor regionale treinen, metro's en trans, maar van Intercitytreinen en hogesnelheidstreinen heeft Stadler weinig kaas gegeten naar mijn mening.
Je vergeet deze:
De SBB RABe 501 of Giruno is een hogesnelheidstrein, gebouwd door Stadler Rail voor de SBB. Deze elektrisch treinstellen, elk bestaande uit elf rijtuigen, hebben een topsnelheid van 250 km/u. Volgens de fabrikant waren het toen de enige hogesnelheidstreinen met een lage gelijkvloerse toegang voor twee verschillende standaard perronhoogtes.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: do 02 jan 2025, 10:51
door henrivanderweijden
tjoektjoek schreef: ↑do 12 dec 2024, 13:00
De ICE 3neo's gaan ook naar Berlijn rijden?
ICE stel 8024 staat momenteel ( 2 Jan 10.45 uur) in Oranienburg. Wat die daar nu weer doet? Planmatig komen er geen ICE's in Oranienburg en zeker geen ICE-3 neo.
Zou er dan toch personeelsopleiding zijn/komen voor Berlijns personeel?
Of zijn die dingen hier ergens in de buurt in onderhoud?