Pagina 32 van 151
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 13:45
door Bakpapier
Pim-AllianceB95 schreef:Die verbinding bloedt volgens mij dood aan gebrek aan promotie, een idiote dienstregeling vanuit Breda gezien waardoor je in de ochtendspits niet eens naar Antwerpen kunt, vreemde halteplaatsen in Antwerpen en het ontbreken van 100 km/h bussen. Met een reiziger of tien zit je denk ik wel op de gemiddelde bezetting, behalve op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagochtend.
Ik zie nog wel een klein beetje brood in die verbinding als je daar een strakke uurdienst aanbiedt met 100 km/h bussen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in beide richtingen, een goede promotie en doorgetrokken naar Terneuzen. Als je hem doortrekt naar Terneuzen, trek hem dan direct door naar Middelburg zodat je de treinen en andere buslijnen daar haalt (100 i.p.v. 80) zonder de knoop in Terneuzen los te laten en dan wordt het misschien nog wat in die hoek.
Klopt. In de studentenspits moet je echter volgens mij wel dan nog met een gewone bus extra ritten rijden, want heel veel studenten gaan dan weer terug naar papa en mama en dan zit het dus vol.
Doortrekken naar Middelburg is wel een leuk idee. Ik denk wel dat middelburg-antwerpen sneller is per trein (en middelburg-breda natuurlijk helemaal), maar met zo'n bus is het ook comfortabel en kun je het misschien goedkoper aanbieden. Door Terneuzen kan een snelle route worden gerden (busstation - scheldeboulevard - stadhuis - oostelijk bolwerk - guido gezellestraat met nog een extra halte thv Alvarezlaan zodat de bus gewoon rechtdoor kan rijden - zo de stad uit).
De bus wordt ook nog wel eens gebruikt door mensen die geen zin hebben om het hele stuk te rijden met de auto. Mijn vader reed wel eens naar Hulst en pakte daar de bus naar Breda, bijvoorbeeld. Zelfde als mensen die naar Goes rijden en daar de trein pakken (wat qua kosten niet efficiënt is vanwege de tol, maar wel comfortabel).
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 14:20
door Frans F
Pim-AllianceB95 schreef:Die verbinding bloedt volgens mij dood aan gebrek aan promotie, een idiote dienstregeling vanuit Breda gezien waardoor je in de ochtendspits niet eens naar Antwerpen kunt, vreemde halteplaatsen in Antwerpen en het ontbreken van 100 km/h bussen. Met een reiziger of tien zit je denk ik wel op de gemiddelde bezetting, behalve op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagochtend.
De bus wordt tegenwoordig volledig betaalt door Zeeland, Brabant doet niet meer mee. Het is dan ook wel logisch dat Zeeland de dienstregeling afstemt op de Zeeuwse reizigers en geen bussen gaat inzetten voor reizigers van Breda naar Antwerpen. In Antwerpen liep de bus steeds vast in het centrum vandaar dat hij daar tegenwoordig niet meer komt.
Het onderliggende probleem is natuurlijk dat het de vraag is of deze bus behalve voor Hulst eigenlijk nog wel zin heeft nu je met de trein naar Goes kunt en vandaar met de bus door de tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 14:43
door Bakpapier
^ Overduidelijk niet bekend in de regio. De bus heeft juist méér zin dan voor de tunnel er lag. Vroeger kon je namelijk met de veerboot naar Kruiningen en daar rechtstreeks op de intercity. Die veerboot bestaat niet meer, dus is deze bus de enige fatsoenlijke optie.
Via de tunnel moet je eerst helemaal naar het westen rijden naar Terneuzen en dan naar Goes, en daar op de trein weer terug naar het oosten. Dat is voor de meeste reizen gewoon langzamer dan deze bus. Het 'break off point' zal ongeveer ergens tussen Terneuzen en hulst liggen (wanneer over antwerpen sneller is of over Goes).
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 15:05
door Hainje
Maar in welke richting is het dan het meest aantrekkelijk. Zo kan ik mij voorstellen dat reizigers naar Rotterdam liever via Goes dan via Breda reizen. Maar ik vraag mij af of er wel zoveel Zeeuws Vlamingen richting Tilburg en Eindhoven willen.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 15:49
door Frans F
Bakpapier schreef:
Via de tunnel moet je eerst helemaal naar het westen rijden naar Terneuzen en dan naar Goes, en daar op de trein weer terug naar het oosten. Dat is voor de meeste reizen gewoon langzamer dan deze bus. Het 'break off point' zal ongeveer ergens tussen Terneuzen en hulst liggen (wanneer over antwerpen sneller is of over Goes).
Ik had ook al gezegd dat Hulst de uitzondering is. Voor Terneuzen, Sas van Gent, Sluiskil en Axel lijkt via Goes de handigste oplossing, ook al gezien het verschil in frequentie.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 16:18
door Mr-W
Hainje schreef:Maar in welke richting is het dan het meest aantrekkelijk. Zo kan ik mij voorstellen dat reizigers naar Rotterdam liever via Goes dan via Breda reizen. Maar ik vraag mij af of er wel zoveel Zeeuws Vlamingen richting Tilburg en Eindhoven willen.
Het zijn er onder studenten nog wel wat,ook bijvoorbeeld naar Maastricht en natuurlijk voor Breda zelf voor het HBO,de HZ in Vlissingen heeft heel weinig opleidingen.
Pim-AllianceB95 schreef:Die verbinding bloedt volgens mij dood aan gebrek aan promotie, een idiote dienstregeling vanuit Breda gezien waardoor je in de ochtendspits niet eens naar Antwerpen kunt, vreemde halteplaatsen in Antwerpen en het ontbreken van 100 km/h bussen. Met een reiziger of tien zit je denk ik wel op de gemiddelde bezetting, behalve op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagochtend.
Ik zie nog wel een klein beetje brood in die verbinding als je daar een strakke uurdienst aanbiedt met 100 km/h bussen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in beide richtingen, een goede promotie en doorgetrokken naar Terneuzen. Als je hem doortrekt naar Terneuzen, trek hem dan direct door naar Middelburg zodat je de treinen en andere buslijnen daar haalt (100 i.p.v. 80) zonder de knoop in Terneuzen los te laten en dan wordt het misschien nog wat in die hoek.
100 KM/H en zelfs 115 KM/H wordt er al gereden met de Volvo's

(12 minuten eerdere aankomst in Breda in zo'n geval op zondagavond)
Het verlengen van lijn 19 naar Terneuzen en dan Middelburg/Oostburg is wel prettig voor de meeste reizigers en dan kan lijn 50 weer beginnen in Goes.
Frans F schreef:Bakpapier schreef:
Via de tunnel moet je eerst helemaal naar het westen rijden naar Terneuzen en dan naar Goes, en daar op de trein weer terug naar het oosten. Dat is voor de meeste reizen gewoon langzamer dan deze bus. Het 'break off point' zal ongeveer ergens tussen Terneuzen en hulst liggen (wanneer over antwerpen sneller is of over Goes).
Ik had ook al gezegd dat Hulst de uitzondering is. Voor Terneuzen, Sas van Gent, Sluiskil en Axel lijkt via Goes de handigste oplossing, ook al gezien het verschil in frequentie.
Axel is per saldo via Hulst iets sneller,alleen via Goes is een hogere frequentie,dus daar ligt zo'n beetje het omslag punt aan lijn 20.Voor lijn 10 ligt hij in Vogelwaarde.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 16:36
door Busfoto.nl
Er reed net een XX Interliner uit 3500-serie op lijn 20. Weet iemand welke?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 18:13
door Etienne
Volgens OV-Zoeker de 3548
Verder heb ik via diezelfde website de laatste dagen de 3519, 3531, 3532, 3536, 3541 en 3546 in Zeeland gezien:
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 19:50
door Pim-AllianceB95
Frans F schreef:Pim-AllianceB95 schreef:Die verbinding bloedt volgens mij dood aan gebrek aan promotie, een idiote dienstregeling vanuit Breda gezien waardoor je in de ochtendspits niet eens naar Antwerpen kunt, vreemde halteplaatsen in Antwerpen en het ontbreken van 100 km/h bussen. Met een reiziger of tien zit je denk ik wel op de gemiddelde bezetting, behalve op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagochtend.
De bus wordt tegenwoordig volledig betaalt door Zeeland, Brabant doet niet meer mee. Het is dan ook wel logisch dat Zeeland de dienstregeling afstemt op de Zeeuwse reizigers en geen bussen gaat inzetten voor reizigers van Breda naar Antwerpen. In Antwerpen liep de bus steeds vast in het centrum vandaar dat hij daar tegenwoordig niet meer komt.
Het onderliggende probleem is natuurlijk dat het de vraag is of deze bus behalve voor Hulst eigenlijk nog wel zin heeft nu je met de trein naar Goes kunt en vandaar met de bus door de tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen.
Dat is wel typisch, want de huidige route van lijn 19 tikt de Rooseveltplaats bijna, maar net niet helemaal aan, en staat naar mijn idee juist op heel andere locaties in Antwerpen vast. Je kunt volgend jaar de lijn ook naar Antwerpen Centraal sturen en daar laten eindigen natuurlijk, met het oog op de Benelux+.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: vr 28 nov 2014, 21:19
door huibe
Frans F schreef:In Antwerpen liep de bus steeds vast in het centrum vandaar dat hij daar tegenwoordig niet meer komt.
Pim-AllianceB95 schreef:
Dat is wel typisch, want de huidige route van lijn 19 tikt de Rooseveltplaats bijna, maar net niet helemaal aan, en staat naar mijn idee juist op heel andere locaties in Antwerpen vast.
Klopt het ligt iets genuanceerder. In de tijd dat ZWN/CXX, BBA en De Lijn nog gezamenlijk reden deed de bus idd de Rooseveltplaats aan. De routewijziging is gekomen op het moment dat De Lijn wegviel vanwege de zeeeeeeer goedkope tarieven die gehanteerd zouden moeten worden. Toen werd lijn 19 verbannen van de Rooseveltplaats.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: zo 30 nov 2014, 14:26
door Gino
Op de site van CXX staat dat de lijnennetkaart 2015 voor Zeeland "volgt". (
http://www.connexxion.nl/lijnennetkaarten/433) Iemand enig idee wanneer die kaart beschikbaar zou kunnen komen? Misschien op 14 december?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: ma 01 dec 2014, 15:44
door Meltrain
Aangezien de nieuwe concessie (door alle problemen) pas op 1 maart ingaat en de daarbij behorende dienstregeling ook, vermoed ik dat de nieuwe lijnennetkaart dus medio februari beschikbaar komt.

Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: wo 10 dec 2014, 18:35
door wouter15
Hier zijn de wijzigingen te vinden die CXX doorvoert op 14 december 2014. Wat Veolia gaat doorvoeren weet ik niet wat er staat niks over op hun website.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: wo 10 dec 2014, 18:56
door CamilleKreemers
ik ben juist nieuwsgieriger naar de wijzigingen met ingang nieuwe concessie
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: wo 10 dec 2014, 19:28
door Gino
In de 5388 hing vanmiddag een 'Melding voor de reizigers' waarop het volgende stond: "Hieronder de nieuwe prijzen vanaf 1 januari 2015 die door de nieuwe vervoerder, Connexxion(m.i.v. 14 december 2014), worden ingevoerd. Betekent dat dat Veolia vanaf 14 december helemaal weg is en dat CXX door heel Zeeland gaat rijden? Ze zullen in dat geval meer bussen nodig hebben, gaan ze die uit andere concessiegebieden halen?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: wo 10 dec 2014, 20:35
door BrengMe
Op de website van veolia staat dat de veoliabussen komende maanden nog blijven rijden, dus nee.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: wo 10 dec 2014, 21:35
door Gino
BrengMe schreef:Op de website van veolia staat dat de veoliabussen komende maanden nog blijven rijden, dus nee.
Van de Veolia-site: "De 'Veolia' bus zal de komende maanden nog even op straat zichtbaar zijn, maar uiteindelijk vervangen worden door Connexxion bussen.". Dat vervangen zal dan waarschijnlijk gebeuren als de Iveco's geleverd zijn toch?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: wo 10 dec 2014, 22:16
door Meltrain
Is het zeker dat er bussen van Iveco komen?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: wo 10 dec 2014, 22:24
door Pim-AllianceB95
Voel ik een 85xx serie aankomen?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: wo 10 dec 2014, 23:53
door OVwatcher
Mr-W schreef:
Rdaalwil schreef:Wat voor nieuwe bussen gaan er rijden en welke vervangen zij?
In eerste instantie zouden er IVECO bussen komen,net zoals in de IJselmond. Alle MAN TU en Veolia Amba's worden vervangen.
CNG Man Lions City (G) blijven rijden. Hoe het t met de Citaro's van Van Oeveren weet ik niet.
Worden de nieuwe bussen dan diesel of ook CNG?
Ik begreep van een chauffeur dat de reden dat er nu nog diesels rijden vanuit de stallingen Sint-Maartensdijk en Burgh-Haamstede is dat die wagens zulke lange omlopen maken dat CNG dat niet redt.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: do 11 dec 2014, 12:05
door Pim-AllianceB95
Het wordt diesel. De reden daarvoor berust overigens op het feit dat Noord-Zeeland een andere concessie was dan Midden-Zeeland, met andere eisen.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: zo 14 dec 2014, 01:08
door Gino
Van de PZC-site(
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/c ... -1.4627431): "Ook moeten nog lpg-vulpunten worden geplaatst." LPG?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: zo 14 dec 2014, 22:45
door mb90
Vanmiddag in Breda kwam lijn 19 naar Hulst (met Amba 5378 overigens) langs. Behalve dat het een Amba in plaats van een Volvo was viel mij nog iets op. De chauffeur droeg al Connexxion-kleding, terwijl dacht ik alles vanaf 1 maart over zou gaan. Hier te zien:

Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: zo 14 dec 2014, 23:42
door datm
mb90 schreef:Vanmiddag in Breda kwam lijn 19 naar Hulst (met Amba 5378 overigens) langs. Behalve dat het een Amba in plaats van een Volvo was viel mij nog iets op. De chauffeur droeg al Connexxion-kleding, terwijl dacht ik alles vanaf 1 maart over zou gaan. Hier te zien:
Alle chauffeurs van Veolia staan sinds 14 december op de loonlijst van Connexxion en dragen vanaf nu ook de nieuwe kleding. Maar de nieuwe dienstregeling gaat pas per 1 maart in. Dan worden ook stuk voor stuk de bussen vervangen.
Officeel bericht van Veolia op hun website:
Connexxion wordt met ingang van 14 december 2014 de vervoerder in Zeeuws-Vlaanderen. Door de korte implementatietijd zal voorlopig de huidige dienstregeling gecontinueerd worden. De 'Veolia' bus zal de komende maanden nog even op straat zichtbaar zijn, maar uiteindelijk vervangen worden door Connexxion bussen.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Geplaatst: ma 15 dec 2014, 11:54
door Pim-AllianceB95
Op dit moment rijdt volgens OV Radar voertuig 21020 op lijn 19...