Pagina 33 van 36

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 09:51
door Meltrain
Er is nu een formeel niet-bestaande overstap van 1 minuut.
Een doorgaande verbinding lijkt dus wel mogelijk.
MetroRET schreef: za 19 apr 2025, 09:10 Sowieso is er ma-do toch al 4x/uur een verbinding mee, met de 3200 en 3500.
Klopt, het is dus vooral 's avonds, op vrijdag en in het weekend een probleem.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 09:58
door Bemined
Dan heb je het over iets anders, namelijk dat de tijden richting Schiphol op vrijdag t/m zondag afwijken ten opzichte van doordeweeks. Doordeweeks vertrekt de 3100 om :16/46 van Leiden richting Schiphol en heb je twee minuten overstaptijd. Op vrijdag t/m zondag vertrekt deze meestal om :15/45 en gaat de overstap inderdaad de mist in die kant op. De andere kant op is het soms 0 soms 2 minuten afhankelijk van de aanwezigheid van een Eurostar. Die 0 minuten richting Den Haag maken een omwisseling van de bestemmingen wat lastig.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 10:02
door Daniel
Meltrain schreef: za 19 apr 2025, 09:51 Er is nu een formeel niet-bestaande overstap van 1 minuut.
Een doorgaande verbinding lijkt dus wel mogelijk.
Wel zonder stop in Leiden dan, want voor die stop heb je toch echt ook tijd nodig. En 1 minuut lijkt me op Leiden Centraal wat krap eerlijk gezegd.
Bemined schreef: za 19 apr 2025, 09:58 Doordeweeks vertrekt de 3100 om :16/46 van Leiden richting Schiphol en heb je twee minuten overstaptijd. Op vrijdag t/m zondag vertrekt deze meestal om :15/45 en gaat de overstap inderdaad de mist in die kant op.
Vanwaar dat verschil eigenlijk. Is 'ie daar dan al minuutjes aan het winnen voor de stop op De Klomp verderop in de route ofzo?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 13:24
door gpvos
's Avonds en in het weekend slechts een halfuurdienst Schiphol-Delft is aan de karige kant, maar lijkt me geen groot probleem. Op vrijdag vind ik het wel onder de maat.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 18:44
door Gamma
Daniel schreef: za 19 apr 2025, 10:02 Vanwaar dat verschil eigenlijk. Is 'ie daar dan al minuutjes aan het winnen voor de stop op De Klomp verderop in de route ofzo?
Dat heeft met de inpassing op Schiphol en Amsterdam Zuid te maken. Het is niet zo dat de landelijke dienstregeling is gebaseerd op de bediening van De Klomp.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 18:50
door Daniel
Nee maar hij moet wel ergens de minuten vandaan halen om daar op VZZ te kunnen stoppen natuurlijk, vandaar de vraag.
Rond Schiphol is de dienstregeling op die dagen toch niet heel erg anders?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 18:59
door Dionysusnu
Misschien dat ik een typefout niet herken, maar wat bedoel je met VZZ?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 19:02
door MetroRET
Vrijdag-Zaterdag-Zondag

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 20:09
door Wubbo
Daniel schreef: za 19 apr 2025, 18:50 Nee maar hij moet wel ergens de minuten vandaan halen om daar op VZZ te kunnen stoppen natuurlijk, vandaar de vraag.
Rond Schiphol is de dienstregeling op die dagen toch niet heel erg anders?
Hij moet eerder op Utrecht Centraal zijn om aan te sluiten op de 2700. Daarvoor moet hij eerder op Schiphol zijn om Thalys voor te blijven, in plaats van erachter te rijden. De tijd voor De Klomp wordt gevonden door eerder te vertrekken uit Utrecht, wat kan omdat er geen 3900 meer is waar dus ook niet op aangesloten hoeft te worden.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 20:28
door Daniel
Best kritisch dan, als dat met een minuutje in Leiden al lukt.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 22:06
door Bemined
De vrijdagse dienstregeling is op meer plekken een beetje vreemd. Op even uren zit de 9300 in noordelijke richting voor de 3100, in oneven uren er achter. Hierdoor heb je 5 verbindingen per 2 uur op vrijdag tussen Den Haag HS en Schiphol, omdat je op even uren wel om :16 een overstap hebt in Leiden (maar in het andere halve uur is het dan gewoon :45).

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 19 apr 2025, 22:48
door MetroRET
En waar die :45 voor nodig is, is ook weer af te vragen.
Hij staat 3 min stil op zowel Shl als Asdz, dat is wel erg ruim.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 13 mei 2025, 18:46
door Bemined
De NS heeft het wijzigingsblad van 30 juni verwerkt in de reisinformatie. Vanwege de wijzigingen rondom Groningen heb ik een nieuwe uitdraai gemaakt van de lijstjes per treinserie: https://nsdr.bemined.nl/2025-4/

Nieuwe treinserienummers rond Groningen zijn:
37300 Leeuwarden - Groningen Europapark (sneltrein).
37400 Leeuwarden - Groningen Europapark, in de spits te Groningen doorgekoppeld aan de 37900.
37500 Groningen - Bad Nieuweschans (zondag).
37600 Eemshaven - Bad Nieuweschans (maandag t/m zaterdag), Eemshaven - Groningen (zondag).
37700 Delfzijl - Groningen (zondag).
37800 Delfzijl - Veendam (maandag t/m zaterdag, in de avond knip in Groningen), Groningen - Veendam (zondag)
37900 Sneltrein Groningen - Winschoten (sneltrein, spits), doorgekoppeld aan de 37400.

Verder wordt de ECD ingelegd met 200km/u tussen de Groene Harttunnel en Rotterdam, hierdoor ontstaat tijd voor splitsen/combineren in Rotterdam. Tevens worden ICD 2417 en 12478 omgenummerd in ECD 19517 en 19578. De 19517 stopt als enige ECD wel in Duivendrecht.

Tot slot gaat de 8800 in Utrecht Leidsche Rijn stoppen.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 09:43
door MetroRET
https://nsdr.bemined.nl/2025-4/dienstre ... -week.html

Je tabel van de 4300 lijkt niet helemaal op orde, Flevoland komt 2x aan de orde.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 10:13
door iamthedutchdude
Bemined schreef: di 13 mei 2025, 18:46 De NS heeft het wijzigingsblad van 30 juni verwerkt in de reisinformatie. Vanwege de wijzigingen rondom Groningen heb ik een nieuwe uitdraai gemaakt van de lijstjes per treinserie: https://nsdr.bemined.nl/2025-4/

Nieuwe treinserienummers rond Groningen zijn:
37300 Leeuwarden - Groningen Europapark (sneltrein).
37400 Leeuwarden - Groningen Europapark, in de spits te Groningen doorgekoppeld aan de 37900.
37500 Groningen - Bad Nieuweschans (zondag).
37600 Eemshaven - Bad Nieuweschans (maandag t/m zaterdag), Eemshaven - Groningen (zondag).
37700 Delfzijl - Groningen (zondag).
37800 Delfzijl - Veendam (maandag t/m zaterdag, in de avond knip in Groningen), Groningen - Veendam (zondag)
37900 Sneltrein Groningen - Winschoten (sneltrein, spits), doorgekoppeld aan de 37400.
Dank, zal het de komende weken op de wiki verwerken...

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 16:20
door Nicketick
Waar gaat Arriva eigenlijk keren voor de ritten die eindigen op Groningen Europapark? Er lijkt, als ik het sporenplan zo bekijk, een keerspoortje te liggen tussen Groningen Europapark en De Vork maar dat heeft verder geen bordes om tussen stellen te wisselen volgens mij. Of gaan ze wel doorrijden naar De Vork en daar keren?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 16:26
door Gamma
Sporen 355 en 360 zijn keersporen in middenligging.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 17:48
door marvinkok
Nicketick schreef: wo 14 mei 2025, 16:20 Waar gaat Arriva eigenlijk keren voor de ritten die eindigen op Groningen Europapark? Er lijkt, als ik het sporenplan zo bekijk, een keerspoortje te liggen tussen Groningen Europapark en De Vork maar dat heeft verder geen bordes om tussen stellen te wisselen volgens mij. Of gaan ze wel doorrijden naar De Vork en daar keren?
Waarom zou je een bordes nodig hebben om te keren?
Bij NS is dat regel inderdaad, maar bij de rest van de vervoerders wordt daar niet zo moeilijk over gedaan.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 18:39
door Dionysusnu
Is dat niet júíst een probleem bij de GTWs, aangezien die geen cabinedeur en -trapje hebben? Of zijn die via de reizigersdeuren goed begaanbaar vanaf ballasthoogte?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 19:26
door Selivio
En anders is het ongeveer een kilometer tussen de kruiswissels bij het Hoofdstation en Groningen Europapark. Klein stukje links rijden moet te doen zijn daar.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 09:05
door IIVQ
Het valt mij op dat 1800 te Dvd ri Amf op ma-do (tot ±20:00) om :20/:50 vertrekt en vr-zo (en 's avonds) om :21/:51 (en v.v. aankomst wisselt ook tussen :39 en :40).
Wat is hier de reden van?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 17:37
door Suus
Op vr-zo is de dienstregeling van de RoSA/A2-corridor anders door kwartierdiensten in plaats van een tienminutentrein. De inpassing van andere treinen die in aanraking komen met die corridor is daardoor ook soms een paar minuten verschillend.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 17:54
door Wubbo
In dit geval is het het goederenpad Amersfoort - Kijfhoek die net op een ander moment moet oversteken bij Diemen Zuid.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 18:00
door Bemined
De tijden die je in de reisplanner ziet zijn overigens afgerond, in werkelijkheid is het verschil nog geen halve minuut.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 18:37
door IIVQ
Thx, dan vraag ik mij af waarom het goederenpad weer anders is maar dat zal met hetzelfde invoegen op de A2-corridor te maken hebben.

Ik wist niet dat er nog treinseries minder reden op vrijdag dan ma-do!