Pagina 323 van 795
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 24 okt 2016, 08:10
door trolly
Twintig had inderdaad wel een einde. Vrij vlot zelfs.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 24 okt 2016, 12:20
door JHPart
Je zou zelfs een tramlijn kunnen invoeren in een dubbele lus en die 8 noemen. In Brussel hebben ze ongeveer in dezelfde periode tijdens de kerst- en oudejaarsfeesten een buslijn in de vorm van een 8 laten rijden. Dus een dubbele lus vanaf het Centraal Station. Deze lijn heette dan ook 8.
Er zijn ook steden die een tram 0 laten rijden. In het Poolse Poznan is dit de museumtramlijn die met oud materieel wordt gereden en die een circelvormige traject volgt.
Ik las net ook het voorstel over de trein door de N/Z-lijn naar Schiphol. Kan er ook een tramlijn naar Schiphol aangelegd worden? Toen ze de Zuidtangent opstartten, werd gezegd dat die een sneltram zou kunnen worden, als er te veel passagiers zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 24 okt 2016, 12:40
door Ardan
De Zuidtangentbusbaan is inderdaad zó aangelegd dat daar gemakkelijk een trambaan van gemaakt kan worden. Volgens mij was het alleen een kwestie van tramrails erin leggen, de fundering is erop berekend.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 24 okt 2016, 12:58
door paolie
Ja, alleen ligt het busbaangedeelte dat geschikt is voor een tram tussen Schiphol en Haarlem. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt de Zuidtangent maar een klein stukje op een compleet vrije baan, daarna een stuk over de A9 en over reeds bestaande infra met (deels) reguliere busstroken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 24 okt 2016, 13:02
door Alargule
*knip* en opgelost. Gaan ze met de AVL immers ook doen.
Tsja, dan kan dit bericht ook wel weg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 24 okt 2016, 19:09
door Wubbo
Enkele berichten weggehaald, nadat het bericht waarop gereageerd werd is leeggehaald. Laten we het hier weer gewoon over Amsterdam hebben.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: di 25 okt 2016, 08:46
door Wievank
Nieuwe pont over het IJ vaart vanaf 31 oktober:
http://over.gvb.nl/nieuws/nieuwe-pont-o ... 31-oktober
Afgelopen weekend is IJveer 60 naar Amsterdam gevaren. Daarnaast is IJveer 61 nu definitief besteld.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: di 25 okt 2016, 18:36
door Vinny
paolie schreef:Ja, alleen ligt het busbaangedeelte dat geschikt is voor een tram tussen Schiphol en Haarlem. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt de Zuidtangent maar een klein stukje op een compleet vrije baan, daarna een stuk over de A9 en over reeds bestaande infra met (deels) reguliere busstroken.
Je zou dan natuurlijk het tracé kunnen verleggen en vanuit Schiphol niet naar Amstelveen afbuigen, maar naar Amsterdam en daar aantakken op het bestaande tramnet. In exploitatie laat je dan buslijn R310 uit Nieuw-Vennep via Schiphol Plaza naar Amstelveen en Amsterdam Bijlmer rijden.
Maar goed, dit hoort meer thuis in concessie Amstelland-Meerlanden: De Toekomst.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: di 25 okt 2016, 18:55
door Ardan
Lijkt net een speelgoedbootje zoals het aan die kabels bungelt

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 28 okt 2016, 09:49
door Suus
Defecte bovenleiding op het Leidseplein. Zie afbeelding voor de omleidingen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 28 okt 2016, 09:52
door isadora
Ik zou niet eens een begin van lezen maken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 28 okt 2016, 09:53
door Hainje
Als ze eens alinea's gingen gebruiken, dan zou dat al een hoop schelen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 28 okt 2016, 10:00
door Alargule
Iets zegt mij dat dit een automatisch gegenereerd bericht is.
En jammer dat GVB zo slecht gebruik maakt van het potentieel van hun plattegrond. Daar zou je haltes die niet aangedaan worden met een indicatie kunnen aangeven. Evenals de route van omgeleide lijnen.
Jammer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 28 okt 2016, 10:03
door Chrysa
Ardan schreef:
Lijkt net een speelgoedbootje zoals het aan die kabels bungelt

Elk voertuig is speelgoed, zolang degene achter het stuur maar kinderachtig genoeg is. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: za 29 okt 2016, 15:12
door Vinny
Quote van de week *bus*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: wo 02 nov 2016, 19:18
door Natorious
Die nieuwe pont moet nog wel ingevaren worden :')
Ik stond op de NDSM-pont op CS toen de nieuwe in kwam varen. Hij schoot alleen uit en stootte (op een of andere manier) tegen onze pont. Bij ons stond iedereen nog, op de nieuwe moesten wel wat fietsen en mensen omhoog geholpen worden. Dat was een klap zeg pffff! :o
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 17:16
door Pooh
http://www.at5.nl/artikelen/162082/man- ... je-in-west
Het is maar goed dat die straks over de hoofdweg gaat rijden. Die bocht is met fietsers en auto's altijd een probleem. Al snap ik niet goed hoe iemand dit voor elkaar kon krijgen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 17:57
door Alargule
Skills. Vette.
En misschien gewoon vet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 19:05
door fred1954
Vandaag is bekend geworden wie de inschrijvers zijn van de concessie AML. Opvallendste nieuws is dat de Stadsregio overweegt om de Uithoornlijn niet onder het GVB te laten vallen, maar misschien door de nieuwe concessiehouder van AML de exploitatie te laten doen en dus ook deel uit te laten maken van die concessie Amstelland Meerlanden.
http://Www.ovmagazine.nl
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 19:10
door Ardan
Ben ik de enige die het raar vindt dat Amstelveen niet bij de concessie Amsterdam hoort? Het is immers één stedelijk gebied.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 19:25
door fred1954
Ardan schreef:Ben ik de enige die het raar vindt dat Amstelveen niet bij de concessie Amsterdam hoort? Het is immers één stedelijk gebied.
Ja,je hebt gelijk, maar ik denk dat dit nog stamt uit de Maarse & Kroon tijd. Overigens grenst Aalsmeer weer aan Amstelveen, dus dan zou Aalsmeer ook bij de concessie Amsterdam moeten horen en zo kan ik nog even doorgaan.
Op zich functioneert AML goed binnen het grootstedelijk gebied Amsterdam, dus waarom veranderen? Zolang men elkaar gedoogd in de wederzijdse concessies is er niks aan de hand.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 21:07
door Suus
Amstelveen is in mei 2006 van GVB naar Connexxion gegaan. Duivendrecht en Diemen zijn toen naar GVB gegaan, en de samenwerking tussen GVB en Connexxion in Zuid-Oost is gestopt, al het vervoer ten oosten van de spoorlijn Amsterdam - Utrecht ging daar naar GVB.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: za 05 nov 2016, 09:53
door Alargule
Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar dit thuishoort. Maar de gemeenteraad heeft zich weer eens laten piepelen door Wiebes cq
heeft weer eens zitten slapen. Halflange metro's worden nu in ieder geval te elfder ure ter discussie gesteld.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: za 05 nov 2016, 10:07
door n-evo
Beter laat dan nooit, maar fijn dat die second opinion er komt. Ik vraag me af of 3-delige metro's überhaupt genoeg capaciteit bieden om ze in enkeltjes te exploiteren. Zo niet is het gevolg dat je altijd gekoppeld moet rijden, maar wat is dan de meerwaarde nog van kortere treinstellen?
Ze willen van de metro dé ruggengraat van het Amsterdamse OV maken. Met de komst van de M5-metro's leken ze daar een serieuze poging van te maken, om daarna een vervolgorder te plaatsen voor minitoestellen. Typisch. Bij het contract met Alstom was er binnen de optie ruimte om nog meer metro's te bestellen, waarom hebben ze die niet in alle volledigheid benut? Uit de optie zijn maar een handje vol gekocht.
Suus schreef:Amstelveen is in mei 2006 van GVB naar Connexxion gegaan. Duivendrecht en Diemen zijn toen naar GVB gegaan, en de samenwerking tussen GVB en Connexxion in Zuid-Oost is gestopt, al het vervoer ten oosten van de spoorlijn Amsterdam - Utrecht ging daar naar GVB.
In Zuidoost of Zuid én Oost?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: za 05 nov 2016, 11:36
door Meltrain
n-evo schreef:Beter laat dan nooit, maar fijn dat die second opinion er komt. Ik vraag me af of 3-delige metro's überhaupt genoeg capaciteit bieden om ze in enkeltjes te exploiteren. Zo niet is het gevolg dat je altijd gekoppeld moet rijden, maar wat is dan de meerwaarde nog van kortere treinstellen?
Overdag moeten ze natuurlijk gekoppeld rijden, maar in de rustige uren ('s avonds en op zondagochtend) zijn losse stellen wellicht voldoende, wat weer kan schelen in de stroom- en afschrijvingskosten. In Rotterdam gebeurt dit ook, al nam men daar het begrip "stille uren" tot zeer recent wel iets té ruim. :X
En wat ook in het eerder (in dit of het andere topic) geplaatste bericht over de bestelling van kortere metro's staat: als er één stel kapot is, kan er gewoon doorgereden worden (weliswaar met een gehalveerde capaciteit totdat er een vervangend stel vanaf de remise wordt gehaald), terwijl al;s de helft van een M5 defect is, de hele M5 aan de kant moet.
Ze willen van de metro dé ruggengraat van het Amsterdamse OV maken. Met de komst van de M5-metro's leken ze daar een serieuze poging van te maken, om daarna een vervolgorder te plaatsen voor minitoestellen.
Waarom zou de bestelling van kortere metro's de ambitie doorkruisen om van de metro dé ruggengraat van het hoofdstedelijk OV te maken? :?