Pagina 328 van 795
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 11:48
door trolly
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 17:14
door Vinny
IJburg is zo'n beetje de enige VINEX wijk waar inwoners tamelijk massaal hebben gekozen om te reizen met het openbaar vervoer in plaats van met de auto. Dat de trams daarvan vol raken is daar een logisch gevolg van...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 17:18
door Alargule
En dan moeten de Sluisbuurt, IJburg Centrumeiland en IJburg 2 nog gebouwd worden.
GVB zal tzt wel overgaan tot ombouw tot een busbaan, omdat de tram zo onbetrouwbaar is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 17:55
door Ardan
Hadden ze nou tóch maar die metro gebouwd

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 17:59
door trolly
Alargule schreef:GVB zal tzt wel overgaan tot ombouw tot een busbaan, omdat de tram zo onbetrouwbaar is.
:Y Zo'n comfortabele dubbelgelede regiobus! En dan toch maar gewone stadsbussen bestellen, want dat is namelijk goedkoper.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 18:17
door Alargule
Belbussen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 18:23
door Ardan
Misschien hebben ze die tuktuks nog ergens in een schuurtje staan die 's nachts de pleinen bedienden :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 18:57
door n-evo
En dan met de eerstvolgende nieuwe lichting trams er nog niet voor zorgen dat je gekoppeld kan rijden op de 26. Daar hebben ze 4 extra trams voor nodig (16 i.p.v. 20), maar die zijn naar de optie doorgeschoven en maken geen deel uit van de basisbestelling. :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 20:11
door Natorious
Alargule schreef:En dan moeten de Sluisbuurt, IJburg Centrumeiland en IJburg 2 nog gebouwd worden.
GVB zal tzt wel overgaan tot ombouw tot een busbaan, omdat de tram zo onbetrouwbaar is.
Bestaat er ook zoiets als een 'reactie van het jaar' op dit forum? Ik geniet namelijk intens van deze.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 21:44
door pedaalemmerzak
GVB kan toch een parallelle spitsbus laten rijden, die niet op alle haltes stopt, maar bv. alleen bij:
CS
Rietlandpark
P+R Zeeburg
+ nog enkele belangrijke haltes in IJburg
Een alternatief zou zijn spitsbussen over de snelweg laten rijden naar andere locaties in A'dam behalve CS. Bijvoorbeeld:
IJburg-Steigereiland - A10 - Station RAI - de Boelelaan - Amsterdam Station Zuid (of Boelelaan/VU, of een lusje langs beide)
IJburg-Steigereiland-A10-Gooiseweg-Amstelstation
Dan vang je iig een boel reizigers die niet naar CS of het centrum moeten weg. In combinatie met de bestaande bus 66.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 21:52
door Alargule
Dit topic gaat over de alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam. Niet over de onbevattelijke eigenaardigheden in pedaalemmerzaks hoofd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 21:52
door JWM
Ik denk dat het meest praktisch is om bus 66 te verlengen naar Oost. Ook omdat bus 37 tussen Amstel en het Zeeburgereiland zo langzamerhand uit z'n voegen barst.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 21:54
door pedaalemmerzak
Alargule schreef:Dit topic gaat over de alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam. Niet over de onbevattelijke eigenaardigheden in pedaalemmerzaks hoofd.
Vind je wat ik zeg off-topic of anderszins niet kloppend? Zeg dat dan op een normale manier. Nu heb ik je post gerapporteerd.
De tram is vol, en blijkbaar kan dat met meer trams momenteel niet worden opgelost. Dan is het logisch om parallelle buslijnen in te zetten in de spits, zelfs al gaat het om maar een paar ritten per dag (b.v. in de studentenspits).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 21:55
door Suus
Alle lijnen barsten zo ondertussen uit hun voegen. De reizigersgroei is nu voor het tweede jaar dusdanig (bijna 10%) dat er bij de investeringen voor tram en bus eigenlijk een tandje bijgeschakeld moet gaan worden. Die paar extra gelede bussen dit jaar waren hooguit een doekje voor het bloeden.
Veeg teken is dat de laatste Jonckheren ondertussen ook weer bijna dagelijks op de lijndienst rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:00
door Alargule
pedaalemmerzak schreef:
Vind je wat ik zeg off-topic of anderszins niet kloppend? Zeg dat dan op een normale manier.
Volgens mij was ik heel to the point. Ga jij maar lekker in de fantasiesectie je hersenkronkels spuien. Laat ik je daar met rust. Maar kom je onzin niet ook nog eens in het grotemensentopic spuien.
Nu heb ik je post gerapporteerd.
Je zou een mooi figuur in de oorlog zijn geweest.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:04
door pedaalemmerzak
Alargule, ik negeer je verder gewoon hoor (en rapporteer alle postings die tegen de regels zijn).
Suus schreef:Alle lijnen barsten zo ondertussen uit hun voegen. De reizigersgroei is nu voor het tweede jaar dusdanig (bijna 10%) dat er bij de investeringen voor tram en bus eigenlijk een tandje bijgeschakeld moet gaan worden. Die paar extra gelede bussen dit jaar waren hooguit een doekje voor het bloeden.
Veeg teken is dat de laatste Jonckheren ondertussen ook weer bijna dagelijks op de lijndienst rijden.
Inderdaad moet er worden bijgeschakeld. Maar op korte termijn gaat men het probleem met de te volle trams op deze lijn niet kunnen oplossen. Dus dan maar parallelle bussen laten rijden, of b.v. snellere routes via de snelweg die ik hierboven suggereerde. ;)
Dat is natuurlijk geen permanente oplossing maar kan wel degelijk verlichting bieden op de kortere termijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:13
door trolly
Suus bedoelt met "alle lijnen" waarschijnlijk alle lijnen van het GVB — dus ook de buslijnen. Dat maakt het niet erg waarschijnlijk dat er nog ergens een berg bussen staat te verstoffen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:14
door pedaalemmerzak
trolly schreef:Suus bedoelt met "alle lijnen" waarschijnlijk alle lijnen van het GVB — dus ook de buslijnen. Dat maakt het niet erg waarschijnlijk dat er nog ergens een berg bussen staat te verstoffen.
Dat is waar. Maar een nieuwe bus is sneller geregeld dan een nieuwe IJburgtram ;)
Tot die tijd zou ik die mensen die daar wonen maar adviseren om lekker de fiets te pakken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:17
door Alargule
Ik dacht dat GVB nog steeds moest bezuinigen...extra bussen inzetten zal dus niet snel gaan gebeuren. Hooguit dat men van andere tramlijnen de frequentie nog wat kan verlagen om de IJtram van extra materieel te voorzien.
Maar de komende jaren wordt het sappelen, voor heel Amsterdam. Tenzij de politiek bijdraait, maar dat zie ik met VVD en D66 niet snel gebeuren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:36
door Suus
Het is inderdaad ook op diverse buslijnen bal. Het feit dat er weer bussen uit 2003 in dienst zijn zegt eigenlijk al genoeg.
Helaas duurt het bestellen van bussen door Europese aanbestedingen ook langer dan noodzakelijk door al die kleine aanbestedingen voor pak hem beet 35 bussen die na een vervolgorder meteen is uitgeput. Want dan moet je dus weer van voor af aan beginnen. Schrijf dan meteen een order voor 200 bussen uit waarvan 180 op optie waarbij GVB over een periode van 10 jaar zelf mag kiezen voor standaardbussen of gelede bussen. Dan wordt bijschakelen een stuk eenvoudiger.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:37
door Ardan
Alargule schreef:Hooguit dat men van andere tramlijnen de frequentie nog wat kan verlagen om de IJtram van extra materieel te voorzien.
Moet je die nog wel eerst ombouwen, of is dat niet zo moeilijk?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:50
door Natorious
Alargule schreef:Ik dacht dat GVB nog steeds moest bezuinigen...extra bussen inzetten zal dus niet snel gaan gebeuren. Hooguit dat men van andere tramlijnen de frequentie nog wat kan verlagen om de IJtram van extra materieel te voorzien
Zijn er door de fusie van de 16 & 24 geen trams vrijgekomen?
Op de spitsen na is de algehele frequentie wel omlaag gegaan. Kunnen die BN-stellen wel in de Piet Heintunnel? Die lijkt me wel verraderlijk laag namelijk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:52
door JWM
Die heeft toch metroprofiel? Maarja dat is natuurlijk zonder de bovenleiding mee te rekenen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: zo 11 dec 2016, 22:56
door Natorious
Als het zou kunnen zou ik zeker een paar BN-stellen met steward daar op dienst zetten. Die hebben namelijk echt "propcapaciteit".
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 12 dec 2016, 08:05
door Alargule
SRA kan het beste de optie op 60 extra trams zo snel mogelijk lichten. Het is overal nodig, schijnbaar. En als die huizenproductie doorgaat en er meer toeristen blijven komen zal het alleen maar nodiger worden.
Volgens mij zijn de Combino's op de IJtram speciaal aangepast op rijden door de tunnel. Een materieelverschuiving kan op korte termijn wel, maar dus niet direct: eerst moet een en ander omgebouwd worden. Geen idee hoeveel gedoe dat is, trouwens.