Kaart
Mijn opzet voor Berkel-Dinkel. Nogmaals: ik heb de lijnnummers dus opnieuw opgezet en ze naar de nieuwe concessies gesorteerd. Daarnaast waren er in deze concessie anders ook een paar dubbele nummers, waardoor aanpassing sowieso nodig was voor sommige lijnen. Voor Berkel-Dinkel is de 70-serie voor het gebied ten zuidwesten van de Twentse steden en de 80-serie voor het gebied ten noordoosten. Tussen haakjes weer de huidige lijnnummers die de lijn (deels) vervangt:
Stadsdienst Deventer
gelijk aan adviesaanvraag, maar nummertjes aangepast (gesorteerd met de klok mee). De spitslijn naar Kloosterlanden een nummer in de 100-serie gegeven, aangezien die alleen maar in de spits rijdt.
Stadsdienst Zutphen
gelijk aan nu, alleen stadsnummers gebruikt i.p.v. streeknummers.
Stadsdiensten Enschede
1 Deppenbroek - Wesselerbrink (1, 2). Andere doorkoppeling over het CS heen (zie uitleg lijn 3). Rijdt via de Beuningerstraat naar Deppenbroek, zodat er minder paralelliteit met de streeklijnen naar Oldenzaal en Losser ontstaat (dat zijn immers al 8 bussen per uur) en bewoners rond deze straat een halte dichterbij krijgen. De route in Wesselerbrink iets verkort, zodat ook bij het WKC gestopt wordt.
2 't Zwering - Stroinkslanden (5, 4). Deze lijnen weer aan elkaar gekoppeld. Dit is in praktijk volgens mij al het geval (als ik een reis tussen deze wijken plan, krijg ik een overstaploos advies in 9292), maar nu ook op papier dus. In Stroinkslanden een kleine aanpassen, waarbij het Noordwesten van de wijk ook meegenomen wordt (het WKC aandoen heeft weinig zin als je het maar in één richting doet en reizigers dus niet meer terug kunnen). Daarnaast rijdt de buurtbus ook al 2x p/u via het WKC.
3 Universiteit - Helmerhoek (1, 2). De lijn van/naar Helmerhoek doorgekoppeld naar de uni i.p.v. die uit Wesselerbrink. Dit omdat deze langs P+R Zuiderval gaat en automobilisten deze P+R niet zullen gebruiken om naar Deppenbroek te gaan, maar wellicht wel een enkeling voor de Grolsch Veste en de universiteit. Deze doorkoppeling leek me daarom logischer. Daarnaast gaat de lijn via Wesselerbrink-Noordoost rijden ter compensatie voor het strekken van lijn 1 (Stroinkslanden-Noordwest wordt gecompenseerd middels een routewijziging voor lijn 2).
4 Stokhorst - Boekelo (6, 7) Terugkeer oude lijn. Volgens mij heeft men zich destijds een beetje verkeken op het aantal reizigers voor het havengebied en Marssteden, waardoor de buurtbus (die de oude buslijn verving) snel weer vervangen moest worden voor een reguliere buslijn. Deze dus weer vastgemaakt en die naar Stokhorst en ook Boekelo weer meegenomen. De vrijwilligers voor de buurtbus van Boekelo kunnen ingezet worden voor een buurtbus van Boekelo naar Delden via Beckum en Bentelo, zodat Bentelo weer fatsoenlijk OV krijgt (nu slechts een enkele spitsrit van huidige lijn 66). Hiermee krijgt Boekelo ook weer extra reizigers (vanuit Bentelo en Beckum die naar Enschede willen), waardoor een vaste buslijn weer interessant kan worden denk ik. De route van/naar Stokhorst langs het oosten van het centrum ook weer hersteld. Alleen niet meer via de Oosterstraat, maar via de Laaressingel.
5 Hengelo - Glanerburg (3, 9). De lijnen naar Glanerbrug en Hengelo rijden in praktijk al op elkaar door, dus heb ik ook op papier als één lijn neergezet. Verder geen wijzigingen.
100 Enschede - Hengelo (8). Nummer in de 100-serie gegeven aangezien het een spitslijn is.
Stadsdienst Hengelo
lijnen verder genummerd vanaf de Enschedese nummers
6+7 Ringlijnen Hengelo-Noord (11+13) Aan elkaar vast gemaakt en verwerkt tot volledige ringlijn.
8 Groot Driene - Ziekenhuis (12) Wilderinkshoek eruit gehaald zodat de lus minder groot wordt en je niet onnodig ver moet omreizen als je aan het begin/einde van de lus zit.
9 Station - Wilderinkshoek (12) Overgebleven deel van de 12 , gaat een kleine lus in Wilderinkshoek rijden en vervangt daarmee ook lijn 53 in dit deel van de stad (de bussen van/naar Haaksbergen gaan allen de route van de 59 rijden binnen Hengelo).
10 Station - Veldwijk (10) ongewijzigd.
Stadsdienst Almelo
11 Windmolenbroek - Schelfhorst (21, 22, 23, 24, 66) Gaat via Nijrees rijden (verbind die wijk dan ook met het ziekenhuis). De lijn van/naar Delden neemt dan de route via Windmolenbroek-Oost over (zodat ook deze via het ziekenhuis kan). Rijdt bij het ziekenhuis verder als streeklijn 85). In Schelfhorst ook de route versimpeld. De route door Rumerslanden wordt overgenomen door streeklijn 85. De stadsdienst Almelo gaat in DRU's zo wel achteruit, maar zonder dat het slechter bediend wordt lijkt me (de streeklijnen gaan een actievere rol spelen).
HOV-lijnen
370 Enschede - Winterswijk (73) Gaat weer via het Van Heekplein rijden en gaat zaterdags overdag ook doorrijden naar Enschede.
371 Enschede - Doetinchem (74) Gaat weer via het Van Heekplein rijden. Gaat ook op zaterdag rijden, rijdt dan 2x p/u van Varsseveld naar Groenlo en 1x p/u door naar Enschede (andere rit heeft aansluiting op lijn 370). Wordt 's avonds en in het weekend vervangen door lijn 470.
Streeklijnen
70 Hengelo - Lichtenvoorde (53, 59, 72) Lijnen 53 en 59 op Hengelo-Haaksbergen samengevoegd (binnen Hengelo route van lijn 59, binnen Haaksbergen die van 53) en in Eibergen doorgekoppeld op lijn 72. Tussen Eibergen en Groenlo wordt echter niet meer via de N18 gereden, maar via de oude weg (nu parallelweg), waarbij Hupsel en De Laarberg weer bediend worden. Bij De Laarberg wordt afgeslagen naar de Deventer Kunstweg om vervolgens via Groenlo-West (waar de meeste mensen wonen) te gaan rijden. Momenteel is dat weggetje (Ruiterpad) hier niet geschikt voor, maar die wil men al vervangen door een westelijke toegangsweg voor De Laarberg en dan kan het wel.
Op deze manier krijgt de lijn naar Lievelde een aanvullende rol ten opzichte van de snellijnen i.p.v. dat die gaat concurreren. Er wordt dus ook niet meer bij het busstation gestopt. Als de snellijnen om Haaksbergen heen niet rijden (avond + zondag), rijdt lijn 70 niet meer tussen Hengelo en Groenlo. Eindpunt verschuift dan wel naar het busstation om op de avondlijnen aan te sluiten van/naar Eibergen en verder. Tussen Hengelo en Haaksbergen gaat dan lijn 470 rijden.
71 Enschede - Doetinchem (62, 23) Knip in Borculo ongedaan gemaakt (beide lijnen vallen straks immers weer onder dezelfde concessie). De spitsritten op Borculo-Doetinchem weer opgenomen in de dienstregeling i.p.v. als apart lijntje ingelegd. In Enschede komt er juist een knip om geen vertragingen over Enschede heen door te geven. De korte verdichtingsritten op Haaksbergen-Enschede blijven echter wel gekoppeld aan de lijn naar Oldenzaal De Thij.
72 Vorden - Doetinchem (51) Ongewijzigd.
73 Zutphen - Doetinchem (82) Ongewijzigd.
74 Zutphen - Laren (54) Ongewijzigd.
75 Zutphen - Deventer (81) Ongewijzigd.
76 Borculo - Deventer (56) Ongewijzigd.
77 Borculo - Almelo (95) Rijdt in Almelo via de wijk Aalderinkshoek (wel korte bussluis nodig, maar ik dacht dat hier al wel vage plannen voor waren?)
78 Holten - Haaksbergen (97) Ongewijzigd.
79 Rijssen - Nijverdal (96) Ongewijzigd.
80 Enschede - Overdinkel (61) Maandag t/m zaterdag overdag weer van/naar het Van Heekplein laten rijden.
81 Enschede - Nordhorn Dierentuin (62, 38) Doortrekking naar Nordhorn (vervangt de Duitse lijn) en geknipt in Enschede (rijdt niet meer door van/naar Haaksbergen). Eindpunt gaat ma-za overdag bij het Van Heekplein liggen, daarbuiten op het station.
82 Enschede - Oldenzaal de Thij (60) Blijft in Enschede doorrijden op de verdichtingsritten van/naar Haaksbergen.
83 Gronau - Oldenzaal Molkenboer (64) Gaat doorrijden naar het station in Gronau. In Oldenzaal wordt die echter geknipt (zie lijn 84), om een verbinding met het ziekenhuis en centrum te behouden ligt het eindpunt bij bustation Molkenboer.
84 Almelo - Oldenzaal (66, 64) Gaat een versnelde route rijden tussen Ootmarsum en Almelo (reistijd wordt zo'n 10 minuten sneller), waardoor ook eerder aangekomen wordt in Oldenzaal. Hierdoor wordt er niet meer doorgereden naar Overdinkel. Door het wegvallen van de 66 in Oldenzaal gaat deze lijn de bediening van de wijk De Essen overnemen. Desondanks door de reistijdwinst op Almelo-Ootmarsum wordt er eerder aangekomen op station Oldenzaal, waardoor er een overstap op de trein ontstaat i.p.v. de huidige achterlichtaansluiting.
85 Almelo Ziekenhuis - Hengelo via Tubbergen (26, 64, 59) Door de versnelde route van de bus naar Ootmarsum gaat deze lijn niet meer verder rijden dan Tubbergen. In Tubbergen wordt hij vervolgens vastgemaakt aan de lijn van/naar Hengelo zodat er een doorgaande buslijn ontstaat en ook Tubbergen-Zuid en rechtstreekse verbinding met Almelo krijgt. In Almelo wordt via de wijk Rumerslanden gereden en vervolgens doorgereden naar het centrum en ziekenhuis, wat de lijn aantrekkelijker maakt voor reizigers uit Tubbergen en Geesteren.
86 Almelo - Hengelo via Borne (51) Ongewijzigd.
87 Delden - Vriezenveen (66, 83) Andere doorkoppeling om vanuit Vriezenveen een rechstreekse verbinding met het ziekenhuis te behouden (die is er nu in praktijk vanwege doorkoppeling, terwijl Albergen die niet heeft omdat de 66 nu nog niet via het ziekenhuis rijdt). Gaat in Almelo-Zuid een andere route rijden, waarbij via Windmolenbroek-Oost en het ziekenhuis gereden wordt i.p.v. via Nijrees.
Op deze manier wordt het ziekenhuis beter bereikbaar vanuit het zuiden. De bediening van Nijrees wordt overgenomen door de stadslijn. De enkele ritten door van/naar Neede verdwijnen (kunnen beter als scholierenlijn gaan rijden die een directe route in Delden en Almelo rijden en niet in de tegenspitsrichting hoeven te rijden)
88 Almelo - Ommen (81) Ik heb hier het eindpunt ingekort tot station Ommen, zodat deze lijn symmetrisch kan rijden en er weer een goede knoop in Westerhaar kan komen. Bij station Ommen ontstaat een korte overstap op een nieuwe buurtbus die Ommen bediend.
89 Hardenberg - Westerhaar (80) Ongewijzigd.
170 Eibergen - Neede (72) Omdat de retourrit tussen Neede Busstation en Eibergen Viersprong maar 16 minuten kost, is er nog tijd om een lusje door Eibergen te maken en Eibergen-West (met verre loopafstanden tot de huidige bushaltes) te bedienen.
176 Lochem Station - Lochem Molengronden (52) Ongewijzigd
470 Hengelo - Varsseveld (53, 474) Avond/zondaglijn: gaat doorrijden naar Hengelo en gaat in Varsseveld via Den
Es rijden i.p.v. via het industrieterrein. Vervangt ten opzichte van overdag lijn 371 op Eibergen-Varsseveld (huidige 474) en lijn 70 op Hengelo-Eibergen (huidige 53).