Pagina 340 van 794
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 03 mar 2017, 21:00
door trolly
n-evo schreef:We zien sinds de Ringlijn is aangelegd ook niet heel Nieuw Sloten en Hoofddorppleinbuurt massaal naar Station Henk Sneevliegweg of Heemstedestraat lopen. Dus waarom ze dat wel zullen doen naar een hypothetisch metrostation ergens in Osdorp of aan de Overtoom, echt geen idee. Volgens mij ligt de realiteit toch een stukje anders dan je doet voorkomen en is het niet helemaal waar dat mensen bereid zijn véél verder naar een metro te lopen dan naar een tram. Dwangmaatregelen door van alles op te heffen en mensen verplichten naar een metrostation te lopen/fietsen/whatever laat ik even buiten beschouwing.
Volgens mij ben je meer met jezelf in discussie dan met mij. Om je te helpen herinneren waar het ook weer over ging: volgens VIRM en mezelf zou de aanleg van een OWL weleens van invloed kunnen zijn op de lijnvoering van de lijnen die per 2018 de Leidsestraat zullen doorklieven. Mijn gedachte was, dat lijn twee dan best een andere route zou kunnen krijgen. Eén van de argumenten zou daarbij kunnen zijn, dat metrostations een grotere invloedssfeer hebben dan tramhaltes.
Hoewel de cijfers waarschijnlijk niet één op één zijn over te zetten naar tram- versus metrohalte, toch even
dit verhaal — zomaar een voorbeeldje.
Dus nee — lijn twee hoeft niet te worden opgeheven (ik ben sowieso een warm tegenstander van het opheffen van tramlijnen, of er nou een bewandelbaar alternatief in de buurt is of niet), en nee — een metro is geen panacee dat mensen aanzet tot het afleggen van recordafstanden. Maar ja, ik denk dat een OWL die (ten dele) het tracee van lijn 1 volgt best van invloed kan zijn op de frequentie en route van lijn twee. Niet meer, maar ook niet minder,
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 03 mar 2017, 21:31
door Alargule
Dames, dames.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 08:12
door n-evo
trolly schreef:Volgens mij ben je meer met jezelf in discussie dan met mij. Om je te helpen herinneren waar het ook weer over ging: volgens VIRM en mezelf zou de aanleg van een OWL weleens van invloed kunnen zijn op de lijnvoering van de lijnen die per 2018 de Leidsestraat zullen doorklieven. Mijn gedachte was, dat lijn twee dan best een andere route zou kunnen krijgen. Eén van de argumenten zou daarbij kunnen zijn, dat metrostations een grotere invloedssfeer hebben dan tramhaltes.
Hoewel de cijfers waarschijnlijk niet één op één zijn over te zetten naar tram- versus metrohalte, toch even dit verhaal — zomaar een voorbeeldje.
Dus nee — lijn twee hoeft niet te worden opgeheven (ik ben sowieso een warm tegenstander van het opheffen van tramlijnen, of er nou een bewandelbaar alternatief in de buurt is of niet), en nee — een metro is geen panacee dat mensen aanzet tot het afleggen van recordafstanden. Maar ja, ik denk dat een OWL die (ten dele) het tracee van lijn 1 volgt best van invloed kan zijn op de frequentie en route van lijn twee. Niet meer, maar ook niet minder,
Ik deel die visie wat betreft lijn 2 dus niet direct omdat beide routes (lijn 1 - lijn 2) twee compleet verschillende gebieden bedienen, en er ondanks hun parallel lopende routes na het Leidseplein 700-1100 meter lopen afstand tussen zit. Die afstand is van trambaan tot trambaan, mensen die zuidelijk van de route van lijn 2 wonen zitten dus nog eens maximaal 800 meter verder. Die afstand ligt buiten het invloedsgebied van maximaal 1 kilometer die in die link van je wordt besproken voor metro's. Het ligt ook verder dan de 700-900 meter lopen voor HOV-haltes. Het stuk binnen de Ring wordt ook nog eens grotendeels gescheiden door dat ene bekende park.
Voor bus en tramlijnen is een invloedsgebied van 400 tot 500 meter gebruikelijk, voor
metro’s 700 tot 1000 meter.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 08:32
door trolly
Ha, n-evo! Vroeg hè? Ik lees dat je nog steeds denkt dat ik lijn 2 wil opheffen zodra de OWL rijdt. Dat is niet zo, en dat schrijf ik ook niet, dat is geheel voor jouw rekening. Maar om het allemaal wat inzichtelijker voor je te maken: in geval van een lijn-1-achtige-OWL zou het westelijke deel van lijn 2 weleens via het Surinameplein naar het noorden afgebogen kunnen worden, terwijl voor het prangende probleem dat je voor de bewoners ten zuiden van het Vondelpark ziet, wellicht het beste lijn 16 weer in ere hersteld kan worden. Of twintigduizend andere varianten, waarbij lijn 2 in ieder geval niet tot in lengte van dagen over het huidige tracée blijft boemelen.
Moraal van het verhaal: het lijkt plausibel dat een OWL invloed heeft op de route van lijn 2 — maar dat zei VIRM een pagina terug geloof ik al.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 08:39
door Alargule
Min of meer dezelfde argumentatie ligt ten grondslag aan het handhaven van lijn 4. Daar gaat alleen de frequentie van omlaag.
Nu valt op zich nog te beargumenteren dat de NZL straks reizigers van lijn 4 gaat wegnemen, vooral op de tracés CS-Muntplein en op de relatie CS/binnenstad - RAI/Europaplein. Bij lijn 2 zie ik dat eigenlijk alleen gebeuren als de OWL als een verlenging van de Oostlijn wordt uitgevoerd. Dan wordt de relatie CS-Leidseplein(buurt) immers per metro aangeboden. Het ligt dan voor de hand lijn 2 na het Leidseplein richting het oosten te sturen. De OWL heeft dan vooral invloed op de route van lijn 2. Bij een als 'echte' oost-westlijn uitgevoerde OWL (dus na Leidsepleinbuurt verder richting het oosten), denk ik dat vooral de frequentie van lijn 2 zal wijzigen/omlaaggaan, omdat het me dan voor de hand liggend lijkt dat reizigers van de OWL richting de binnenstad sneller zullen kiezen voor een overstap op de NZL bij Vijzelgracht.
Dan heb ik het alleen nog gehad over de invloed van een OWL ten oosten van Leidseplein op lijn 2. Voor wat betreft het westelijk deel denk ik dat de invloed beperkter zal zijn. Ik denk dat er wel enige aantrekkingskracht vanuit de metro gaat zijn die reizigers in plaats van lijn 2 voor de metro laat kiezen; het zullen echter vooral wijzigingen in het tramnet zijn die sturend gaan zijn in de keuze van reizigers voor een bepaalde lijn (zoals straks met de opening van de NZL ook het geval gaat zijn). Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat men de huidige lijn 2 ten westen van Leidseplein in twee delen opknipt. Het gedeelte Leidseplein-Amstelveenseweg kan dan bijvoorbeeld doorrijden naar VU/MC; het gedeelte Nieuw Sloten - Hoofddorpplein zou je - in combinatie met de in de Investeringsagenda voorgestelde aanleg van tramsporen in de Haarlemmermeerstraat - naar het Surinameplein kunnen sturen en daar op de route van lijn 17 kunnen laten aantakken. Die lijn hoeft immers niet meer naar Osdorp toe met de OWL. In Osdorp zelf zie ik nog wel een tramshuttle Osdorp De Aker - Dijkgraafplein ontstaan.
(edit: ik zie dat bovenstaande ook min of meer door trolly wordt voorgesteld in zijn voorgaande parallelpost. Great minds...)
Maar goed, allemaal verre toekomstmuziek natuurlijk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 09:09
door n-evo
Maar goed, allemaal verre toekomstmuziek natuurlijk.
Dat sowieso. Het zal me verbazen als die
O/W-lijn er veel eerder dan 2040 lig. Wie weet wat er tegen die tijd allemaal nog meer veranderd is.
trolly schreef:Ha, n-evo! Vroeg hè? Ik lees dat je nog steeds denkt dat ik lijn 2 wil opheffen zodra de OWL rijdt.
Ha trolly! Niet puur opheffen, ook ingrijpende routewijzigingen. De bestemmingen langs de route van lijn 2 in de binnenstad schijnen nogal populair te zijn onder haar reizigers. Een van de redenen waarom lijn 2 ook ná 2018 hetzelfde blijft i.p.v. aftakt naar Azartplein. Een
O/W-lijn bedient die locaties niet. Wanneer je lijn 2 een "feeder" functie geeft voor de
O/W-lijn is het maar heel beperkt hoe ver je met die metro komt voordat je wéér moet overstappen. Dan ga ik er nu wel van uit dat een Oost/Westlijn niet verder het centrum in gaat dan hoogte Leidseplein. Dus samenvattend: aan de westkant valt lijn 2 buiten de invloedssfeer van een
O/W-lijn en voorbij het Leidseplein ook weer. De onderlinge relatie
O/W-lijn - tram 2 is dusdanig beperkt dat ik zou zeggen blijf gewoon van die lijn af.
Maar goed, misschien zijn de relaties door stedelijke ontwikkelingen in 2040 weer compleet anders.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 23:21
door duucoo
Testritje tussen station Europaplein en station Vijzelgracht:
https://youtu.be/pEbjBlw5nQQ
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 23:23
door Ardan
Had het gezien vanmiddag, tof! En dit is ook de definitieve tunnelverlichting, nietwaar?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 23:24
door trolly
n-evo schreef:Maar goed, misschien zijn de relaties door stedelijke ontwikkelingen in 2040 weer compleet anders.
Laten we het er op houden dat je er op tijd bij bent met je actiegroep.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 23:26
door trolly
Ardan schreef:tof!
:Y
Jammer dat dat ding niet gewoon automagisch wordt, dan zou je leuk uitzicht hebben voorin.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 23:28
door Ardan
trolly schreef:automagisch
Metronum vertrekkus! *zwoesj met stafje*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 23:32
door trolly
Hoewel ik mezelf toch wel tot de fappers reken, verdom ik het toch echt om een metro een vertrekkus te geven. Maar ieder z'n ding.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: di 07 mar 2017, 00:02
door duucoo
Ardan schreef:Had het gezien vanmiddag, tof! En dit is ook de definitieve tunnelverlichting, nietwaar?
Klopt inderdaad!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: di 07 mar 2017, 09:46
door n-evo
trolly schreef: :Y
Jammer dat dat ding niet gewoon automagisch wordt, dan zou je leuk uitzicht hebben voorin.
Ik zat net hetzelfde te denken. Inderdaad jammer.
Het ziet er ontzettend netjes uit. Blijf de schaal van de stations indrukwekkend vinden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 13 mar 2017, 18:26
door Frank93
Er komt een proef met aftellers bij tramhaltes.
Er komt bij drie drukke kruispunten in de stad een afteller voor het tramverkeer. De zogeheten halteertijd-afteller moet bijdragen aan een betere doorstroming van het openbaar vervoer.
De afteller wordt getest op drie haltes die geschikt zijn, omdat ze direct voor een kruispunt met verkeerslichten liggen. Het gaat om: Wibautstraat / Ruysstraat, Ruysstraat richting Muiderpoortstation lijn 3, Overtoom / 1e Constantijn Huijgensstraat, stad in lijn 1 en Roelof Hartplein, stad uit, lijnen 3, 5, 12.
De proef start op 15 maart voor een periode van zes weken.
Bron: AT5
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: za 18 mar 2017, 01:22
door Ardan
De verlenging van de kap van Van der Madeweg ziet er zó exáct hetzelfde uit als het oorspronkelijke stuk dat het me niet eens opviel dat het verlengd was, zag het pas bij de tweede keer dat ik er langs reed. Hoe lang is dat al trouwens?
Op het perron stad-uit van Spaklerweg heeft men nu ook al dakspanten geplaatst. Précies over de plek waar nu lichtmasten staan, waardoor die masten nu opzij zijn gedrukt en schots en scheef staan :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 20 mar 2017, 23:19
door duucoo
Op donderdagavond 23 maart kan je een kijkje nemen in metrostation Rokin. Je kan je inschrijven via:
http://wijnemenjemee.nl
Een korte teaser:
https://www.youtube.com/watch?v=19iaBWWK4FU
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: ma 27 mar 2017, 18:48
door Raymond
Het had 1 april kunnen zijn, maar helaas..

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: di 28 mar 2017, 08:42
door groningen
Zal lekker druk worden vanavond op Amsterdam Bijlmer. Drake in de Ziggo Dome (als hij komt opdagen) en het Nederlandse elftal in de Arena.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: di 28 mar 2017, 08:56
door Alargule
Nadat Oranje en Drake collectief op hun fans hebben zitten schijten, denk ik dat de meesten vanavond gewoon lekker thuis blijven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: za 01 apr 2017, 23:16
door VIRM
Het was inderdaad lekker druk bij Bijlmer/ArenA.
Op de heenweg in een SLT6 in de [serie=Sprinter|2017|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] en vanaf Amsterdam Centraal was het redelijk druk.
Op de terugweg viel h et overigens rond 23:00 uiteindelijk wel mee in een SLT10.
Overigens worden dit weekend de nieuwe poortjes op Centraal Station naar de metro toe in gebruik genomen, inclusief nieuwe sensoren. Is dit bedoeld om het tailgaten tegen te gaan?
http://www.at5.nl/artikelen/167487/nieu ... ik-genomen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: za 01 apr 2017, 23:23
door Ardan
Ik ben geen fan van onnodig Engels maar ik vind tailgating wel een mooi woord :) Het is denk ik eerder een mooi nevenresultaat áls het daar al tegen helpt. Nu beginnen de poortjes ook vaak onterecht te loeien als je een fiets of kinderwagen ofzo bij je hebt, dat zal dan niet meer gebeuren.
Ik vind het wel een gemiste kans dat de pijlen en kruisen niet aan die stang zijn aangebracht, dan zie je van een afstand al waar je naartoe moet al is de verdeling hier al wel aangegeven met borden en de pilaren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: za 01 apr 2017, 23:28
door trolly
VIRM schreef:Overigens worden dit weekend de nieuwe poortjes op Centraal Station naar de metro toe in gebruik genomen, inclusief nieuwe sensoren.
Daar had
mijnneefjevantwee het ook over.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: do 06 apr 2017, 21:14
door trolly
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: vr 07 apr 2017, 15:26
door Suus
Allemachtig, wat is het verkeerslicht op de kruising De Ruijterkade / Droogbak slecht afgesteld. Het verkeerslicht voor het verkeer dat vanaf de Westerdokskade/Westerdoksdijk komt aanrijden blijft voor circa twee auto's op groen. Lijn 48 richting Borneo Eiland rijdt daardoor eigenlijk constant met enorme vertraging.