Treinverbinding Maastricht-Luik
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Misschien omdat Keolis voor 70% de SNCF is en wie is met 55% ook alweer groot aandeelhouder van Eurostar?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
- Locatie: Lievelde
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ja dat wist ik, maar ik dacht dat DB wel de treinen zou rijden, net als NMBS en NS, DB heeft zelf ook twee EST TGV PBKA-stellen in bezit. Keolis NL rijdt in ons land ook niet de EST.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Zo goed is de samenwerking tussen DB en Eurostar niet. DB kan bijvoorbeeld niet of nauwelijks tickets voor deze treinen verkopen in haar Reisezentrum vestigingen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Suus
- Berichten: 52108
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
SNCF/SNCB en DB hebben ruzie gehad in de tijd van Thalys. Vervolgens heeft Thalys eind 2016 de exploitatie in Duitsland aan Eurobahn overgedaan, dat voorheen via Keolis een dochterbedrijf van SNCF was. Dat ging trouwens niet geheel probleemloos, in dezelfde periode had Eurobahn opeens een tekort aan machinisten voor de treindienst tussen Venlo en Mönchengladbach. Inmiddels heeft Keolis de aandelen in Eurobahn overgedaan aan een Duits managementbureau en zich teruggetrokken uit Duitsland, maar de overeenkomst voor het rijden van de Eurostar Red treinen bestaat nog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Het was afgelopen zaterdag, inderdaad. Overigens vandaag ook weer hetzelfde advies met lijnen 350 & 658, dus wel een weekdag, maar het zijn nog steeds schoolvakanties....IIVQ schreef: ↑wo 24 jul 2024, 08:40 Op een zaterdag in de zomervakantie?
Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Kleine correctie: NMBS is niet de vervoerder van de Eurostar-treinen in België, Eurostar heeft zelf een licentie in België en personeel.
Het is enkel in Nederland dat buitenlandse treinen inbegrepen zitten in de concessie van de NS, tot en met 2024. Nadien is onderhandelen vrij tussen de vervoerders.
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Dat lijkt mij dan een fout in de aangeleverde data, want Hafas gaat niet zomaar verbindingen verzinnen niet gepland zijn...ICE11 schreef: ↑wo 24 jul 2024, 22:15Het was afgelopen zaterdag, inderdaad. Overigens vandaag ook weer hetzelfde advies met lijnen 350 & 658, dus wel een weekdag, maar het zijn nog steeds schoolvakanties....IIVQ schreef: ↑wo 24 jul 2024, 08:40 Op een zaterdag in de zomervakantie?
Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
Ik krijg die route van de 658 er trouwens niet uit. Wel krijg ik sowieso vooral adviezen met de 350 en een andere bus of trein binnen Aken tot de Schanz en dan de 350.
Wat ik niet krijg is het advies wat ns.nl geeft: om 12:47 uit Aken de sneltrein 18936 (richting Maastricht) naar Hrl en daar overstappen op de stoptrein 32037 (ri Maastricht Randwyck), die er 1:03 over doet itt de 1:19 voor 350 of 1:10 voor stoptrein naar Schanz en dan 350.
Overigens geeft NS.nl "door beperkingen in de materieelinzet". Is dat een leugen of kan het materieel niet ingezet worden omdat er geen personeel voor is

-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Afgelopen zaterdag nog mogen ervaren 

-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Dat je de 653 voorgeschoteld kreeg? Of dat er een trein van Maastricht naar Luik reed? Of dat Keolis Deutschland Eurobahn de Thalys Eurostar Red reed?
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
- Suus
- Berichten: 52108
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Vandaag was ik op station Eijsden, na afloop van de eerste etappe van het Krijtlandpad. Er staan gebroederlijk paaltjes van NS en Arriva naast elkaar opgesteld, maar nergens uitleg welk paaltje je voor wat moet gebruiken. Er is ook compleet geen tariefinformatie, waardoor ik uiteindelijk zelf maar een echtpaar adviseerde om niet voor bijna 60 euro twee retourtjes naar Aachen te kopen, maar het Euregioticket aan te schaffen. Van de bespaarde 40 euro kan je toch een hoop leuke dingen doen 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 8488
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Off-topic: Succes met dat pad; zitten best wat heuveltjes in op de komende etappes. 

Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Suus
- Berichten: 52108
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Off-topic: Daarom doe ik de route ook, ik zie het als een goede oefening voordat ik met mijn SpoorLangsWandelingen de Ardennen in duik 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ICE11
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Vandaag vervallen alle RE18 tussen Heerlen en Maastricht vanwege gebrek aan personeel.
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Tja, met veel bombarie en ronkende persberichten een drielandentrein aankondigen. Gaat weer goed zo. 

-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Het is ook grappig om in Maastricht de vertrekprocedure van de Belgen te zien, dat slaat echt helemaal nergens op. In Duitsland en Nederland sluit de mcn gewoon de deuren terwijl hij op zijn luie stoel zit maar de Belgen maken er een enorm complexe en tijdrovende (nutteloze) procedure van. Duurde meer dan een minuut voordat de trein eindelijk vertrok. Interessant om te zien hoe relatief 'veiligheid' is, ik neem aan dat daarom de vertrekprocedure bij de Belgen is zoals die is (en stukje werkgelegenheid van de conducteur wellicht).
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Even relativeren dat ook bij de NS (op de meeste treinen) de conducteur de deuren sluit, en deze versie van de Stadler Flirt (zonder de sleutelkast) zou daarvoor niet geschikt zijn;Sorry_geen_dienst schreef: ↑zo 11 aug 2024, 15:46 Het is ook grappig om in Maastricht de vertrekprocedure van de Belgen te zien, dat slaat echt helemaal nergens op. In Duitsland en Nederland sluit de mcn gewoon de deuren terwijl hij op zijn luie stoel zit...
Ook de NS zou niet op een-twee-drie de rol van de conducteur willen/kunnen terugschroeven zonder akkoord met hen.
Op het Belgische deel van het traject heeft een van de stations een lagere perronhoogte, daar is een uitschuifbare gelijkvloerse trede van geen nut.
Als reiziger ben ik zelf eenmaal (als gezonde dertiger die heel wat bagage moest dragen en op een van mijn kinderen moest letten) bij het op/afstappen tussen trein en perron gevallen, ik zou niet graag gehad hebben dat de trein toen vertrok omdat de machinist mij niet kon zien :-(
-
- Berichten: 8476
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Maar met het Belgische materieel wat voorheen naar Maastricht reed werd toch op eenzelfde manier de deuren gesloten op de 3 Nederlandse stations?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Nee, daarin hoefde de conducteur niet naar de machinist te roepen "sluit de deuren" 

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 8476
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
En die nare valpartij van Dova Modaal, met hopelijk geen gevolgen, zal zich toch niet bij de FLIRT in Nederland hebben voorgedaan?
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Rijdt Arriva alleen maar met eenmansbediening?
Ik vroeg me af of de treinbegeleider de vertrekprocedure niet vanuit de deuropening van de machinistencabine kan doen... maar die is er niet. Bij niet-gebogen perrons misschien vanuit het geopende raam, maar ja, die van Visé en Bressoux zijn wel (licht) gebogen.
Ik vroeg me af of de treinbegeleider de vertrekprocedure niet vanuit de deuropening van de machinistencabine kan doen... maar die is er niet. Bij niet-gebogen perrons misschien vanuit het geopende raam, maar ja, die van Visé en Bressoux zijn wel (licht) gebogen.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ik denk dag die treinbegeleider weer niet bevoegd is om aan de knoppen van de stuurtafel van de machinist te zitten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Nee, maar wel om ernaast te staan en zo iets naar de mcn te communiceren. Dat gaat wat makkelijker dan steeds heen en weer rennen.
- Suus
- Berichten: 52108
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
In België is de betrokkenheid van de treinbegeleider bij het vertrekproces strikt vastgelegd. Waar de machinist in Nederland theoretisch gewoon de lamp dat de deuren gesloten zijn mag vertrouwen en vervolgens op basis van de seinen de trein in beweging mag brengen, mag dat in België niet, en moet aan alle voorwaarden in LINDA voldaan zijn voordat de trein mag vertrekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten