Pagina 36 van 43
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 17:48
door cassie127
Misschien omdat Keolis voor 70% de SNCF is en wie is met 55% ook alweer groot aandeelhouder van Eurostar?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 19:00
door Gydo
Ja dat wist ik, maar ik dacht dat DB wel de treinen zou rijden, net als NMBS en NS, DB heeft zelf ook twee EST TGV PBKA-stellen in bezit. Keolis NL rijdt in ons land ook niet de EST.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 19:32
door cassie127
Zo goed is de samenwerking tussen DB en Eurostar niet. DB kan bijvoorbeeld niet of nauwelijks tickets voor deze treinen verkopen in haar Reisezentrum vestigingen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 21:03
door Suus
SNCF/SNCB en DB hebben ruzie gehad in de tijd van Thalys. Vervolgens heeft Thalys eind 2016 de exploitatie in Duitsland aan Eurobahn overgedaan, dat voorheen via Keolis een dochterbedrijf van SNCF was. Dat ging trouwens niet geheel probleemloos, in dezelfde periode had Eurobahn opeens een tekort aan machinisten voor de treindienst tussen Venlo en Mönchengladbach. Inmiddels heeft Keolis de aandelen in Eurobahn overgedaan aan een Duits managementbureau en zich teruggetrokken uit Duitsland, maar de overeenkomst voor het rijden van de Eurostar Red treinen bestaat nog.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 22:15
door ICE11
IIVQ schreef: ↑wo 24 jul 2024, 08:40
Op een zaterdag in de zomervakantie?
Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
Het was afgelopen zaterdag, inderdaad. Overigens vandaag ook weer hetzelfde advies met lijnen 350 & 658, dus wel een weekdag, maar het zijn nog steeds schoolvakanties....
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 25 jul 2024, 08:03
door MaartenD
Suus schreef: ↑wo 24 jul 2024, 21:03
maar de overeenkomst voor het rijden van de Eurostar Red treinen bestaat nog.
Eurobahn schermt bij hun wervingen voor machinisten ook met "had je altijd al eens een hogesnelheidstrein willen rijden?".
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 25 jul 2024, 09:15
door DovaModaal
Gydo schreef: ↑wo 24 jul 2024, 19:00
Ja dat wist ik, maar ik dacht dat DB wel de treinen zou rijden, net als NMBS en NS
Kleine correctie: NMBS is niet de vervoerder van de Eurostar-treinen in België, Eurostar heeft zelf een licentie in België en personeel.
Het is enkel in Nederland dat buitenlandse treinen inbegrepen zitten in de concessie van de NS, tot en met 2024. Nadien is onderhandelen vrij tussen de vervoerders.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 25 jul 2024, 12:42
door IIVQ
ICE11 schreef: ↑wo 24 jul 2024, 22:15
IIVQ schreef: ↑wo 24 jul 2024, 08:40
Op een zaterdag in de zomervakantie?
Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
Het was afgelopen zaterdag, inderdaad. Overigens vandaag ook weer hetzelfde advies met lijnen 350 & 658, dus wel een weekdag, maar het zijn nog steeds schoolvakanties....
Dat lijkt mij dan een fout in de aangeleverde data, want Hafas gaat niet zomaar verbindingen verzinnen niet gepland zijn...
Ik krijg die route van de 658 er trouwens niet uit. Wel krijg ik sowieso vooral adviezen met de 350 en een andere bus of trein binnen Aken tot de Schanz en dan de 350.
Wat ik niet krijg is het advies wat ns.nl geeft: om 12:47 uit Aken de sneltrein
18936 (richting Maastricht) naar
Hrl en daar overstappen op de stoptrein
32037 (ri Maastricht Randwyck), die er 1:03 over doet itt de 1:19 voor 350 of 1:10 voor stoptrein naar Schanz en dan 350.
Overigens geeft NS.nl "door beperkingen in de materieelinzet". Is dat een leugen of kan het materieel niet ingezet worden omdat er geen personeel voor is

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 25 jul 2024, 13:33
door en-es
Afgelopen zaterdag nog mogen ervaren

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 25 jul 2024, 19:30
door IIVQ
Dat je de 653 voorgeschoteld kreeg? Of dat er een trein van Maastricht naar
Luik reed? Of dat
Keolis Deutschland Eurobahn de
Thalys Eurostar Red reed?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 25 jul 2024, 19:37
door en-es
IIVQ schreef: ↑do 25 jul 2024, 12:42
beperkingen in de materieelinzet
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: za 10 aug 2024, 19:03
door Suus
Vandaag was ik op station Eijsden, na afloop van de eerste etappe van het Krijtlandpad. Er staan gebroederlijk paaltjes van NS en Arriva naast elkaar opgesteld, maar nergens uitleg welk paaltje je voor wat moet gebruiken. Er is ook compleet geen tariefinformatie, waardoor ik uiteindelijk zelf maar een echtpaar adviseerde om niet voor bijna 60 euro twee retourtjes naar Aachen te kopen, maar het Euregioticket aan te schaffen. Van de bespaarde 40 euro kan je toch een hoop leuke dingen doen

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: za 10 aug 2024, 20:06
door Etienne
Off-topic: Succes met dat pad; zitten best wat heuveltjes in op de komende etappes.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: za 10 aug 2024, 20:23
door Suus
Off-topic: Daarom doe ik de route ook, ik zie het als een goede oefening voordat ik met mijn SpoorLangsWandelingen de Ardennen in duik

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 10:17
door ICE11
Vandaag vervallen alle RE18 tussen Heerlen en Maastricht vanwege gebrek aan personeel.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 10:23
door en-es
Tja, met veel bombarie en ronkende persberichten een drielandentrein aankondigen. Gaat weer goed zo.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 15:46
door Sorry_geen_dienst
Het is ook grappig om in Maastricht de vertrekprocedure van de Belgen te zien, dat slaat echt helemaal nergens op. In Duitsland en Nederland sluit de mcn gewoon de deuren terwijl hij op zijn luie stoel zit maar de Belgen maken er een enorm complexe en tijdrovende (nutteloze) procedure van. Duurde meer dan een minuut voordat de trein eindelijk vertrok. Interessant om te zien hoe relatief 'veiligheid' is, ik neem aan dat daarom de vertrekprocedure bij de Belgen is zoals die is (en stukje werkgelegenheid van de conducteur wellicht).
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 18:11
door DovaModaal
Sorry_geen_dienst schreef: ↑zo 11 aug 2024, 15:46
Het is ook grappig om in Maastricht de vertrekprocedure van de Belgen te zien, dat slaat echt helemaal nergens op. In Duitsland en Nederland sluit de mcn gewoon de deuren terwijl hij op zijn luie stoel zit...
Even relativeren dat ook bij de NS (op de meeste treinen) de conducteur de deuren sluit, en deze versie van de Stadler Flirt (zonder de sleutelkast) zou daarvoor niet geschikt zijn;
Ook de NS zou niet op een-twee-drie de rol van de conducteur willen/kunnen terugschroeven zonder akkoord met hen.
Op het Belgische deel van het traject heeft een van de stations een lagere perronhoogte, daar is een uitschuifbare gelijkvloerse trede van geen nut.
Als reiziger ben ik zelf eenmaal (als gezonde dertiger die heel wat bagage moest dragen en op een van mijn kinderen moest letten) bij het op/afstappen tussen trein en perron gevallen, ik zou niet graag gehad hebben dat de trein toen vertrok omdat de machinist mij niet kon zien :-(
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 18:37
door waldo79
Maar met het Belgische materieel wat voorheen naar Maastricht reed werd toch op eenzelfde manier de deuren gesloten op de 3 Nederlandse stations?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 19:03
door Daniel
Nee, daarin hoefde de conducteur niet naar de machinist te roepen "sluit de deuren"

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 19:11
door waldo79
En die nare valpartij van Dova Modaal, met hopelijk geen gevolgen, zal zich toch niet bij de FLIRT in Nederland hebben voorgedaan?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 20:45
door IIVQ
Rijdt Arriva alleen maar met eenmansbediening?
Ik vroeg me af of de treinbegeleider de vertrekprocedure niet vanuit de deuropening van de machinistencabine kan doen... maar die is er niet. Bij niet-gebogen perrons misschien vanuit het geopende raam, maar ja, die van Visé en Bressoux zijn wel (licht) gebogen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 21:27
door cassie127
Ik denk dag die treinbegeleider weer niet bevoegd is om aan de knoppen van de stuurtafel van de machinist te zitten.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 22:49
door IIVQ
Nee, maar wel om ernaast te staan en zo iets naar de mcn te communiceren. Dat gaat wat makkelijker dan steeds heen en weer rennen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: ma 12 aug 2024, 00:32
door Suus
In België is de betrokkenheid van de treinbegeleider bij het vertrekproces strikt vastgelegd. Waar de machinist in Nederland theoretisch gewoon de lamp dat de deuren gesloten zijn mag vertrouwen en vervolgens op basis van de seinen de trein in beweging mag brengen, mag dat in België niet, en moet aan alle voorwaarden in LINDA voldaan zijn voordat de trein mag vertrekken.