Pagina 36 van 37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 16:17
door htm_tram
12 bakken V-IRM? Sinds wanneer zet de "wij ontkennen de vrijdag spits" vervoerder die een onwettig cadeautje hebt gekregen zulke lange treinen in?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 16:44
door BasGeluk
Negen schreef: do 13 feb 2025, 15:14 Wil je dat iedereen hun baan kwijt raakt ofzo? :X
Vooralsnog is er een personeelstekort in Nederland dus waarom zouden we doorgaan met minder zinvolle functies zoals conducteur op een trein?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 16:48
door TffpaA
Hoewel ik vermoed dat we al enige tijd in sarcasmeland zitten, denk ik dat de conducteursfunctie toch nog zeer zinvol is, al is het maar uit een gevoel van veiligheid voor de reizigers. Anders eens even je licht opsteken in het subforum 'OV in Woord'.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 16:54
door BasGeluk
Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 17:06
door TffpaA
Sarcasmeland dus inderdaad.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 18:39
door WSM
BasGeluk schreef: vr 14 feb 2025, 16:54 Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.
De belangrijkste taak van de conducteur is het Garanderen van De Veiligheid.

Op een of andere manier kan de veiligheid vaak het beste gegarandeerd worden in een afgesloten cabine of in de 1e klasse. (A)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 19:00
door Negen
BasGeluk schreef: vr 14 feb 2025, 16:54 Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.
Dat er een paar mensen zijn die dat doen betekent nog niet dat elke HC dat doet.
En vergeet niet dat bij meerdere treinstellen of bij een dubbeldekker dat je de HC sowieso niet altijd meteen ziet.
Voor de incidentele reizigers kan een HC handig zijn als ze ergens vragen over hebben. En je hebt ze nodig om de kaartjes te controleren want anders krijg je veel meer zwartreizigers. En ja controleren doen ze gewoon vaak genoeg uit mijn eigen ervaring. Misschien niet in elke trein maar ze doen het wel.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 19:06
door Negen
WSM schreef: vr 14 feb 2025, 18:39
BasGeluk schreef: vr 14 feb 2025, 16:54 Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.
De belangrijkste taak van de conducteur is het Garanderen van De Veiligheid.

Op een of andere manier kan de veiligheid vaak het beste gegarandeerd worden in een afgesloten cabine of in de 1e klasse. (A)
Dat mag jij wel zo denken maar dat één HC dat doet betekent niet dat alle 100 HCs dat doen. Er zijn genoeg HCs die wel gewoon controleren of op z'n minst hun gezicht laten zien.
Sorry hoor, maar als je denkt dat alle HCs lui zijn heb je het fout.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 19:11
door Jelle
Afgelopen half jaar heb ik bijna dagelijks heen en weer gereisd tussen Almelo en Utrecht, met daar bovenop nog een hoop andere treinen. Heb vaker wel dan niet een HC gezien, zeker op het traject Almelo - Utrecht.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 20:27
door WSM
Negen schreef: vr 14 feb 2025, 19:06 Dat mag jij wel zo denken maar dat één HC dat doet betekent niet dat alle 100 HCs dat doen. Er zijn genoeg HCs die wel gewoon controleren of op z'n minst hun gezicht laten zien.
Sorry hoor, maar als je denkt dat alle HCs lui zijn heb je het fout.
Ik denk helemaal niet dat alle HCs lui zijn.

Ik denk wel dat er een te grote discrepantie is tussen de gespendeerde arbeidsuren en de resultaten die daartegenover staan voor wat betreft zichtbaarheid/trefkans hc, pakkans zwartrijders en (sociale) veiligheid in de trein.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 15 feb 2025, 11:14
door Vinny
Er zijn maar een paar regels en procedures waar een conducteur echt voor nodig is. Wat mij betreft wordt de verplichting om in iedere trein een conducteur mee te laten rijden dan ook geschrapt, voor sociale veiligheid heb je meer aan controleteams die op risicolijnen in de avonduren ingezet worden. Voor de vertrekprocedure kun je ook wat dingen automatiseren en met cameratoezicht werken.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 15 feb 2025, 19:33
door Negen
Jelle schreef: vr 14 feb 2025, 19:11 Afgelopen half jaar heb ik bijna dagelijks heen en weer gereisd tussen Almelo en Utrecht, met daar bovenop nog een hoop andere treinen. Heb vaker wel dan niet een HC gezien, zeker op het traject Almelo - Utrecht.
Hetzelfde op de 5500 voor mij: Als ik een HC zie wordt ik meestal 9/10 keer gecontroleerd en dat is wel echt zeker 5x per week gemiddeld. (Soms zelfs heen en terugreis)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 11:21
door VIRM
sneltram schreef: wo 12 feb 2025, 23:45 Precies. Iedereen probeert het topic te kapen met allerlei eigen verzinsels over het ideaal van aanbesteden, maar uiteindelijk verandert er bar weinig.

Zie ook deze uitspraak van Professor van Wee van de TU Delft:"een vrije markt op het spoor in feite neer op een management buy-out" en "Je kunt een aanbesteding wel winnen, maar zonder machinisten, conducteurs en ander personeel ben je nog nergens, zegt Van Wee. 'Die zijn niet voorhanden, zeker niet met de huidige schaarste. Dat betekent dat het personeel van de huidige NS wordt overgenomen. De directie kan opstappen en die wordt vervangen door de directie van de concurrentie."

https://www.bnr.nl/nieuws/infrastructuu ... -personeel

Kortom, al zou Brussel de HRN-concessie afkeuren en er een aanbesteding volgen, dan hebben alleen de juristen gewonnen en dat moet door iemand betaald worden -> de reiziger.
De treinen en het personeel kunnen dan elke nieuwe concessieperiode worden overgenomen en (een deel van) het personeel op het hoofdkantoor niet. Maar welk probleem los je daar inderdaad nu mee op? Als je het spoor gaat opknippen in lijnbundels, heb je elke paar jaar een aanbestedingscircus en een risico op een puinhoop bij de concessieovergang. Als reiziger ben ik kritisch op NS (zoals reinheid van de treinen, zichtbaarheid personeel in de trein), maar ze hebben wel een coherent netwerk en doen het verder best okay. Alleen als het echt toegevoegde waarde zou hebben, zou je wat mij betreft er lijnen uit kunnen halen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 12:37
door Negen
Zouden ze het dan niet kunnen doen zoals België het nu doet? Aanbestedingen maken waarbij de eisen zo zijn dat alleen de nationale vervoerder kan inschrijven. (Mocht het aanbestedingsproces opnieuw moeten worden gedaan)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 14:59
door cassie127
Dan zou je bijvoorbeeld het aanbieden en uitbaten van stationswinkels of fietsen onderdeel moeten laten zijn van de concessie.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 15:26
door Ivan
Welke consessieeisen hebben ze in België dan eigenlijk welke het voor anderen dan de nmbs onaantrekkelijk maken?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 12:17
door VIRM
Europese Commissie stapt naar de rechter om eenzijdige aanbesteding NS
De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie vanwege het bevoordelen van de NS op de belangrijkste spoorverbindingen van Nederland. Het is een tik op de vingers voor het kabinet.
Volgens de Europese regels had het vorige kabinet de NS niet zomaar het hoofdspoornetwerk mogen gunnen zonder voorstellen van concurrenten in overweging te nemen. Nederland had dat beter moeten onderzoeken. "Concurrentie is essentieel op het spoor", meent de commissie. "Om passagiers betere en innovatievere service te verlenen tegen een lagere prijs."

Bron en meer:
NOS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 12:57
door en-es
Dat lijkt me knap vervelend voor NS.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 13:17
door htm_tram
Fantastisch nieuws! Nu aanbesteden via bijvoorbeeld een aantal logische lijnbundels. Misschien in het begin een tijd tussen het aanbesteden zodat de nieuwe vervoerders rustig de tijd hebben voor materiaal en personeel. Uiteraard met strenge regels zodat een vervoerder tot einde concessie verplicht zijn of haar zaken op orde moet houden. Denk hierbij aan sociale veiligheid, materiaal enz. Tot die tijd zou je de nog niet aanbestede lijnbundels als noodconcessie door NS kunnen laten rijden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 13:35
door Tom024
Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
htm_tram schreef: do 17 jul 2025, 13:17 Fantastisch nieuws! Nu aanbesteden via bijvoorbeeld een aantal logische lijnbundels.
Of het voor de reiziger uiteindelijk zo fantastisch is waag ik te betwijfelen. Overstappen naar een andere vervoerder zijn nu al kwetsbaar, dat zul je dan waarschijnlijk vaker moeten gaan doen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 13:47
door Heel_Holland_Spot
Tom024 schreef: do 17 jul 2025, 13:35 Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
Zou dat kunnen liggen aan de actieve houding van Arriva in Nederland?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 13:52
door Djeez
Vaak eindigen deze procedures met een schriftelijke waarschuwing of boete voor de overheid/NS die de reizigers dan weer indirect betalen. Ze gaan echt niet de consessie tussentijds beëindigen en opnieuw aanbesteden. En stel Arriva heeft intresse, die hebben niet genoeg personeel en materiaal dus dan krijg je net als met busvervoer gewoon een omstickering en overgang personeel. NS personeel gaat ook niet overstappen gezien slechtere cao Arriva. De reiziger schiet er niks mee op.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 14:58
door webguy
Tom024 schreef: do 17 jul 2025, 13:35 Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
Ik denk vooral aan Duitsland en ook heel erg Frankrijk overigens. In Frankrijk rijdt SNCF al het regionale vervoer, ook al is het soms aanbesteed. In Duitsland veel regionaal vervoerders, maar in beide gevallen is al het lange-afstandsverkeer niet aanbesteed.

Overigens zegt EU niet "mag niet", maar zo te lezen meer "betaal paar miljoen aan een onderzoek van consultants, dan is het goed"

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 15:51
door VIRM
Heel_Holland_Spot schreef: do 17 jul 2025, 13:47
Tom024 schreef: do 17 jul 2025, 13:35 Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
Zou dat kunnen liggen aan de actieve houding van Arriva in Nederland?
Of zou het kunnen dat dat soort nieuws onze media nooit haalt?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 15:51
door Suus
Sinds deze maand rijdt SNCF niet meer alle regionale treinen in Frankrijk. Transdev rijdt aan de Côte d’Azur.

Langeafstandstreinen in Duitsland en Frankrijk zijn in theorie open access, in de praktijk zijn er natuurlijk wel schimmigheden.