huibf schreef::
Het nieuwe openbaar vervoersfiets, wandel en carpoolnetwerk is ontstaan uit een onzorgvuldige analyse van reizigersstromen en vervoersvraag. Hierbij is het gelukt om, met een bezuinigingsopdracht van 95% van de provincie Zeeland, het openbaar vervoer voor ongeveer 20% van de huidige reizigers in Zeeland te behouden.
Ik weet niet of het met een onzorgvuldige analyse te maken heeft of met het door de provincie gedefinieerde kernnet, maar feit is wel dat er frequentieverhogingen op plaatsen en momenten worden toegepast waar(op) de vraag helemaal niet zo groot is, terwijl andere ritten met weliswaar geen uitmuntende (op de zomer na dan, daar worden ook echt goed bezette ritten geschrapt) maar toch redelijke bezetting verdwijnen. Juist ritten op drukke ontsluitende lijnen, die in een basismobiliteit voorzien en waar de bezuinigingen er nu voor zorgen dat hele gebieden na zes uur en op zondag onbereikbaar zijn.
Op verschillende plaatsen is gebleken dat het aanbieden van een frequent kernnet werkt voor wat betreft het trekken van meer reizigers, maar dan moet je natuurlijk wel langs locaties rijden waar je reizigers kunt oppikken en niet alleen grote plaatsen met grote plaatsen verbinden, en dat zie ik hier helaas gebeuren. Hartstikke mooi dat je tot middernacht elk uur van Terneuzen naar Middelburg kunt reizen, maar als ik in Veere woon kan ik er toch geen gebruik van maken.
Ik heb even simpel zitten rekenen (een gedetailleerder variant volgt waarschijnlijk nog wel), en daar kwam het volgende uit: Bij het beperken van lijn 50 overdag tot een uurdienst en het niet verder laten rijden van lijn 58 dan Vlissingen Centrum
(56 en 58 rijden in de nieuwe dienstregeling precies op dezelfde tijd tussen 't centrum van Vlissingen en 't station, echt doodzonde van het geld!), behalve in de avond en op zondag (dan bieden ze samen een halfuurdienst), kan voor hetzelfde aantal DRU's het volgende allemaal geboden worden:
- Lijn 27 kan in de avonduren blijven rijden (extra vertrek Goes om 20:32 en 22:32, inclusief bijbehorende retourritten uiteraard) en op zondag blijven rijden (1x/2 uur van globaal 9 tot 21)
- Lijn 52 kan in de avonduren blijven rijden (extra vertrek Middelburg om 20:50 en 22:50), inclusief bijbehorende retourritten op lijn 53 en op zondag blijven rijden (1x/2 uur van globaal 9 tot 21)
- Lijn 53 kan in de avonduren blijven rijden (extra vertrek Middelburg 19:50, 21:50 en 23:50), inclusief bijbehorende retourritten op lijn 52, met uitzondering van de rit van 23:50, die ik als rijdend tot Westkapelle heb meegenomen
- Lijn 57 kan in de avonduren tot ongeveer 22 uur blijven rijden (elk uur), evenals op zondag tot ongeveer 21 uur
En dan heb ik nog uren over om (afhankelijk van de lengte van de lijn uiteraard) met een andere streeklijn die er bekaaid vanaf komt hetzelfde kunstje te verrichten, lijn 10 bijvoorbeeld!
Er vallen nog meer uren vrij te spelen door 52 en 53 anders in te richten: 53 weer over de dijk tussen Westkapelle en Domburg en vervolgens door naar Oostkapelle, op momenten dat je aansluiting kunt bieden op 133 eventueel zelfs door naar Serooskerke, terwijl 52 Middelburg - Grijpskerke - Aagtekerke - Domburg rijdt. Je kunt dan in de avonduren kiezen voor wel een 53, die meer en deels grotere kernen aandoet, en geen 52, terwijl de laatste 53 na Oostkapelle alsnog even via Aagte- en Grijpskerke rijdt voor de laatkomers zonder alternatief vervoer.
Overigens ook vervelend:
de overstap van 133 uit Bruinisse op 132 naar Goes is onmogelijk geworden. Althans, als je dezelfde bus als waar je nu aansluiting op hebt wilt halen.
Daarnaast blijkt het grootste gedeelte van de door de provincie opgelegde 'verdwijnhaltes' ook echt verdwenen, hetgeen resulteert in grote campings zonder halte voor de ingang, terwijl de bus er nog gewoon langsrijdt. :N