Pagina 358 van 589
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 06 jul 2023, 07:36
door MaartenD
Bemined schreef: ↑wo 05 jul 2023, 16:44
Ik vind de hele aanname dat het spoor zo verweven is dat alles omvalt nogal stellig. De complexiteit van de dienstregeling speelt vooral wanneer je volgens ETMET rijdt. Zodra de dienstregeling wordt uitgedund ben je die complexiteit ook vrij snel kwijt en is de noodzaak voor de vergaande efficiëntie in de materieel- en personeelsomloop ook niet meer nodig.
Daar heeft ETMET niet zoveel mee te maken. Ook met halfuursdiensten kreeg NS het niet voor elkaar om verstoringen goed op te lossen.
De problemen ontstaan omdat materieeldiensten, machinistendiensten en conducteursdiensten geen van allen overlappen, dus als er een verstoring is heb je 3x kans dat een van de drie productiemiddelen niet aanwezig is.
Dan heb je nog een probleem met langetreinseries die door het hele land rijden en daardoor altijd wel in een gebied komen met een verstoring, en de drang van Prorail om alle wissels op te ruimen zodat je treindiensten niet kunt inkorten op knooppunten.
Niet dat dat laatste veel helpt, want de machinist van die trein uit Maastricht moet in Utrecht op een trein naar Arnhem, de conducteur gaat naar Den Haag en het materieel moet verder naar Alkmaar.
En op stel en sprong een nieuwe dienstregeling inelkaar draaien gaat blijkbaar nog niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 06 jul 2023, 08:01
door Bemined
Daarom gaf ik ook aan dat er mankracht ontbreekt, maar dat deel van mijn bericht negeer je. Uitdunnen van ETMET naar een lagere frequentie is hoe dan ook nodig omdat veel stations niet de capaciteit om elke 10 minuten een trein te laten keren. Maar er zijn wel degelijk genoeg wissels en perrons om een halfuurdienst te laten keren, het kost alleen (te) veel tijd om de planning rond te krijgen.
Welke treinseries er opgeheven worden kan vanuit de versperringsmaatregelen bepaald worden, maar het afrangeren van de treinen die reeds onderweg waren en aanpassen van dienstroosters is altijd maatwerk omdat dit op elk moment dat de versperring optreed anders is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 06 jul 2023, 09:11
door VIRM
Zo te zien hebben ProRail en de aannemers goed hun best gedaan afgelopen nacht, want het aantal storingen vanochtend als gevold van de storm was beperkt.

Vanuit Zwolle zag ik richting de randstad ook treinen die goed op lengte waren.

Mijn
726 rijdt nu met ICM8. Wel opvallend dat we bij Kampen Zuid een stukje linkerspoor hebben gereden, ik denk roestrijden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 07 jul 2023, 17:13
door ArrivaBas
Dit weekend inclusief vrijdag/vandaag zijn er werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal, waarbij mij opvalt dat de treinmaatregelen een behoorlijk ingewikkelde indruk maken:
Rijden de Treinen schreef:Aangepaste dienstregeling
Tijdens deze werkzaamheden is de dienstregeling aangepast. De volgende aanpassingen zijn gemaakt aan de treindienst:
Tussen vrijdag 7 juli 2023 05:20 uur en zaterdag 8 juli 2023 01:25 uur:
- Intercity 2200 Vlissingen/Amsterdam C. - Amsterdam C./Vlissingen rijdt niet tussen Lage Zwaluwe en Vlissingen
- Sprinter 6100 Vlissingen/Roosendaal - Roosendaal/Vlissingen rijdt niet tussen Roosendaal en Vlissingen
Tussen vrijdag 7 juli 2023 04:40 uur en maandag 10 juli 2023 00:30 uur:
- Er rijden bussen tussen Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.
- Intercity 3600 Zwolle/Roosendaal - Roosendaal/Zwolle rijdt als extra trein tussen Roosendaal en Vlissingen
Op vrijdag 7 juli 2023 tussen 16:00 en 18:20 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal
In de nacht van donderdag op vrijdag 7 juli 2023 tussen 01:05 en 02:25 uur:
- Er rijden snelbussen tussen Dordrecht en Roosendaal.
- Er rijden stopbussen tussen Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.
- Intercity 2200 Vlissingen/Amsterdam C. - Amsterdam C./Vlissingen rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal (alleen richting Roosendaal)
In de nacht van donderdag op vrijdag 7 juli 2023 tussen 05:35 en 06:35 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal
Op vrijdag 7 juli 2023 tussen 06:30 en 09:50 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal
Op vrijdag 7 juli 2023 tussen 09:20 en 16:05 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal
Op vrijdag 7 juli 2023 tussen 18:20 en 20:50 uur:
- Sprinter 5900 Dordrecht/Roosendaal - Roosendaal/Dordrecht rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal
Tussen vrijdag 7 juli 2023 20:05 uur en maandag 10 juli 2023 00:25 uur:
- Sprinter 5100 Den Haag C./Dordrecht - Dordrecht/Den Haag C. rijdt niet tussen Dordrecht en Roosendaal
In de nacht van vrijdag op zaterdag 8 juli 2023 tussen 00:15 en 01:30 uur:
- Er rijden bussen tussen Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.
Tussen zaterdag 8 juli 2023 06:25 uur en maandag 10 juli 2023 00:40 uur:
- Intercity 2200 Vlissingen/Amsterdam C. - Amsterdam C./Vlissingen rijdt niet tussen Dordrecht en Vlissingen
- Sprinter 6600 Arnhem C./Dordrecht - Dordrecht/Arnhem C. rijdt 2 maal per uur tussen Dordrecht en Breda
Op zondag 9 juli 2023 tussen 00:15 en 07:55 uur:
- Er rijden bussen tussen Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.
In de nacht van zondag op maandag 10 juli 2023 tussen 00:15 en 01:47 uur:
- Er rijden bussen tussen Dordrecht, Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal.
Kort samengevat rijdt de
2200 tot Lage Zwaluwe en de
3600 door naar Vlissingen, zoals gewoonlijk bij eerdere werken op hetzelfde traject, maar dat de
5900 als spitstrein blijft rijden verbaast mij. Naast dat dat ding voor de kat zijn viool vlak voor en achter de
6600 sukkelt, lijkt het mij dat die behoorlijk in de weg staat op beide eindpunten. Vanmiddag valt overigens de helft van deze spitstreinen uit door 'logistieke beperkingen'.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 07 jul 2023, 23:39
door DDietzen
De groeten vanuit trein
2978, die twee uur geleden een aanrijding met een persoon (mijn eerste ooit) had op Eindhoven Strijp-S. Het scheelde waarschijnlijk in de afhandeling dat we nog half langs het perron stonden toen we tot stilstand kwamen. Uiteindelijk met een evacuatietrein naar
Ht gebracht, waar we precies op tijd aankwamen om de IC's naar Arnhem en Enkhuizen nog te halen. Eindstand is anderhalf uur vertraging op dit stuk. Nu nog hopen dat mijn laatste bus van Arnhem naar Apeldoorn wel rijdt (schietgebedje naarrr RRReis), anders ben ik alsnog de sjaak
Er zit wel doodleuk iemand te roken in mijn coupé

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 08 jul 2023, 12:37
door Meltrain
En, heb je de bus nog gehaald?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 08 jul 2023, 12:46
door DDietzen
De overstap was ruim (26 minuten) en de bus heeft netjes daadwerkelijk gereden. Was ook goed beklant, een halfvolle bus om half één 's nachts is niet slecht naar mijn idee.
Uiteindelijk slechts een kleine twee uur later thuis dan gepland. Ik heb vooral te doen met het treinpersoneel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 08 jul 2023, 20:37
door Etienne
Een hele onderneming om in Leuven te geraken vandaag, zodat ik morgenochtend op tijd ben voor een afscheidsrit.
Vanmiddag eerst van Gouda naar Rotterdam, alwaar de
9240 was opgeheven door een wisselstoring bij Breda. Daarom maar met de
1144 naar Breda en vervolgens bus 19 naar Antwerpen Linkeroever en aldaar met tram 6 naar Astrid.
In Antwerpen bleek dat IC2616 inmiddels +13 had als gevolg van een eerdere bermbrand bij Aarschot. Uiteindelijk met +23 vertrokken en in Mechelen was het opnieuw raak. Via de stationsomroep werd gemeld dat het vertrek nog bevestigd moest worden. Reizigers voor Leuven werd daarom geadviseerd om de L4117 te nemen.
Uiteindelijk dus pas 18:04 in Leuven, terwijl dat 16:23 had kunnen zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 08 jul 2023, 20:50
door Suus
Ik zou bijna de krant bellen, de 9212 was vanochtend op tijd in Antwerpen! Dat heb ik de vorige drie keer niet meegemaakt met die trein

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 09 jul 2023, 09:46
door Ferdinand
Wat fijn; de sprinter van Rotterdam Centraal naar Blaak van 1:01 afgelopen nacht heeft een kwartier gewacht totdat de intercity uit Utrecht aankwam. Hetzelfde verhaal voor de andere treinen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 09 jul 2023, 13:27
door henrivanderweijden
Voor zover ik weet gebeurd dat altijd bij laatste aansluitingen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 09 jul 2023, 18:26
door teun
Ik heb de laatste 13500 wel eens met drie minuten gemist vanuit de RE13.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 08:55
door IIVQ
Ik zit in de IC naar Rijssen!
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 09:07
door Milco
Ja, wat is daarmee?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 10:05
door DDietzen
Normaal gaat er geen IC naar Rijssen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 10:21
door jelmerrr
En de IC gaat daarna met conducteur en machinist leeg naar Wierden. Waarom er geen reizigers meemogen? Geen idee.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 10:34
door Bemined
Perron niet lang genoeg voor een IC? Hoewel een deel van de IC's met solo ICM lijkt te rijden rijden er ook een aantal treinen met 7 bakken wat niet langs het perron van Wierden past.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 11:28
door jelmerrr
1. 7 bakken passen prima op spoor 2 in Wierden.
2. Alle ICs keren al in Wierden, de treinen staan dus al langs het perron
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 11:55
door dennistd
jelmerrr schreef: ↑ma 10 jul 2023, 10:21
En de IC gaat daarna met conducteur en machinist leeg naar Wierden. Waarom er geen reizigers meemogen? Geen idee.
Wierden is niet zo heel handig station om veel bussen af te handelen. En het perron daar is maar 171 meter lang waardoor je maar 6 bakken kwijt kunt. In Rijssen kun je met 236 meter perronlengte 9 bakken kwijt. Nou kun je natuurlijk zeggen: als de trein korter dan 7 bakken is rijdt ie wel door naar Wierden, maar geheid dat dat een keer fout gaat. En er zullen bij doorrijden veel reizigers in Wierden stranden omdat ze niet doorhebben dat ze in Rijssen al moeten overstappen op TVV.
Ondergetekende is trouwens deze week 's avonds actief op het TVV Hgl-Bh, dus voor wie me eens wil spotten
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:19
door jelmerrr
De laatste keer dat er wkz waren bij Almelo ging dat gewoon prima. De achterzijde werd gebruikt als buffer en genoeg parkeerplaatsen die je af kunt sluiten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 12:24
door dennistd
Ik kan me niet anders heugen dan dat al jaren Rijssen gebruikt wordt als eindpunt van de IC's. In het verleden werd er ook nog regelmatig aan het perron gekeerd daar.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 13:10
door Bemined
jelmerrr schreef: ↑ma 10 jul 2023, 11:287 bakken passen prima op spoor 2 in Wierden.
Spoor 2 is maximaal 6 bakken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 21:30
door VIRM
Mijn
757 vertrok met +2 uit Lelystad. Door een tegentrein die linkerspoor reed moest er net na Lelystad worden gewacht, waardoor aankomst in Zwolle met +5 was. Als dat roestrijden was, was dat wel een heel stuk linkerspoor rijden...
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 21:45
door Bemined
Dat was bij Swifterbant, er waren weer testritten over de Hanzelijn en een van die testritten (trein 93217/93218) maakte daar kop. Doordat er geen overloopwissels bij Swifterbant liggen moet je dan een stuk linkerspoor rijden. Geen idee wat men aan het testen is, maar morgen schijnbaar weer (alleen dan zonder de slag naar Swifterbant).
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 10 jul 2023, 21:49
door Chrysa
Er zijn al meer zaterdagavonden testen geweest op Kampen Zuid waarbij ze met testtreinen 160km/h langs het perron rijden. Misschien is het weer zoiets.