Pagina 37 van 43
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: ma 12 aug 2024, 21:03
door ICE11
en-es schreef: ↑zo 11 aug 2024, 10:23
Tja, met veel bombarie en ronkende persberichten een drielandentrein aankondigen. Gaat weer goed zo.
Ook vandaag de meeste treinen tussen Heerlen en Maastricht vervallen. Officieel vanwege "beperkingen in de materieelinzet".

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 07:30
door Vinny
Suus schreef: ↑ma 12 aug 2024, 00:32
In België is de betrokkenheid van de treinbegeleider bij het vertrekproces strikt vastgelegd. Waar de machinist in Nederland theoretisch gewoon de lamp dat de deuren gesloten zijn mag vertrouwen en vervolgens op basis van de seinen de trein in beweging mag brengen, mag dat in België niet, en moet aan alle voorwaarden in LINDA voldaan zijn voordat de trein mag vertrekken.
Off topic: Het zou wel goed zijn als ze in België ook voorbereidingen treffen voor éénmansbediening. Dan wordt het in stand houden van het spooornetwerk in de wat minder dichtbevolkte gebieden ook een heel stuk meer rendabel.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 08:00
door DovaModaal
waldo79 schreef: ↑zo 11 aug 2024, 19:11
En die nare valpartij van Dova Modaal, met hopelijk geen gevolgen, zal zich toch niet bij de FLIRT in Nederland hebben voorgedaan?
Nee, ik wou gewoon schetsen waarom de veiligheidsprocedure bestaat. Daarnaast zijn er (ook van elders) verhalen over reizigers of huisdieren die aan de buitenkant van sluitende deuren vast komen te zitten met een hand of een riem of leiband en zo meegesleurd worden.
Zelf was ik vorige week maar wat blij dat er een conducteur dichtbij stond te kijken terwijl ik een na een mijn kinderen en vrouw aan het helpen was hun fiets van de trein te tillen. Niet leuk trouwens als er een klein kind in een uurlijkse trein zou achterblijven omdat iemand vanop afstand even niemand meer zag uitstappen en veronderstelde dat de deuren wel dicht mogen.
Machinisten hebben ook liever een tweede man die hen kan helpen bij een evacuatieprocedure, er is ook de kans dat de machinist gewond raakt bij een ongeval, of te aangedaan is na een aanrijding ("persoonsongeval") en het vervullen van alle formaliteiten daarbij.
Ook kortere stoptreinen rijden in België soms door tunnels, en dan zijn het niet alleen de lijnen in de Ardennen.
Toegegeven dat de bestaande procedure niet goed is bij gebruik van een Flirt die daarvoor niet uitgerust is, maar jullie weten ook dat dat soort veiligheidsprocedures, die in principe gelden voor heel het werkgebied, niet een-twee-drie gewijzigd raken.
Zeker niet als het zoiets gevoeligs is als eenmansbediening. Als buitenstaander acht ik de kans klein dat een nationale veiligheidsprocedure van de NMBS gewijzigd wordt omdat er op één kleine, uurlijkse stoptrein niet-compatibel materieel rijdt.
Je zou een gewijzigde vertrekprocedure kunnen invoeren voor de drie Nederlandse stations die door de NMBS bediend worden, maar dat vergt vooraf overleg, duidelijke afspraken en opleiding voor alle Belgische machinisten én conducteurs die op die trein zullen werken.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 08:07
door ICE11
En ook vandaag weer geen RE18 tussen Heerlen en Maastricht!

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 08:59
door Dennenboom
Het is nieuws als ze wel rijden

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 14:32
door IIVQ
DovaModaal schreef: ↑di 13 aug 2024, 08:00
waldo79 schreef: ↑zo 11 aug 2024, 19:11
En die nare valpartij van Dova Modaal, met hopelijk geen gevolgen, zal zich toch niet bij de FLIRT in Nederland hebben voorgedaan?
Machinisten hebben ook liever een tweede man die hen kan helpen bij een evacuatieprocedure, er is ook de kans dat de machinist gewond raakt bij een ongeval, of te aangedaan is na een aanrijding ("persoonsongeval") en het vervullen van alle formaliteiten daarbij.
Ook kortere stoptreinen rijden in België soms door tunnels, en dan zijn het niet alleen de lijnen in de Ardennen.
Toegegeven dat de bestaande procedure niet goed is bij gebruik van een Flirt die daarvoor niet uitgerust is, maar jullie weten ook dat dat soort veiligheidsprocedures, die in principe gelden voor heel het werkgebied, niet een-twee-drie gewijzigd raken.
Zeker niet als het zoiets gevoeligs is als eenmansbediening. Als buitenstaander acht ik de kans klein dat een nationale veiligheidsprocedure van de NMBS gewijzigd wordt omdat er op één kleine, uurlijkse stoptrein niet-compatibel materieel rijdt.
Je zou een gewijzigde vertrekprocedure kunnen invoeren voor de drie Nederlandse stations die door de NMBS bediend worden, maar dat vergt vooraf overleg, duidelijke afspraken en opleiding voor alle Belgische machinisten én conducteurs die op die trein zullen werken.
Er wordt gedaan alsof een machinist gewoon deuren sluit en verder niet kijkt, dat is niet zo. En ook met HC kan het fout gaan: ik heb eens meegemaakt dat een wat oudere vrouw met 7 koffers 's avonds uit een SGM op
Asdm wilde stappen (in de buitenbocht, dus nog hogere uitstap) en zij met 4 koffers buiten stond, en 3 koffers + 4 mensen die nog uit wilden stappen (waaronder ik) binnen. Niet alsof ze talmde, naar mijn gevoel waren de deuren 5s open geweest. Dat heb ik toen opgelost door het noodruitje in te slaan, maar als ze alleen was geweest had de meerderheid van haar koffers in Uitgeest gestaan.
Maar zeker met modern materieel is het niet moeilijk om elke deur met camera's te overzien en kan een machinist behalve elke deuropening indien nodig ook elk balkon overzien. Eenmansbediening moet dan wmb veilig kunnen.
Ik heb overigens het idee dat in België de optimalisatie van veiligheid en productie beter werkt dan in Nederland (zie de discussie over ATB 140 - terwijl in België grotendeels al ERTMS ligt - al is het niet overal actief).
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 15:10
door Milco
En ook vandaag treinuitval tussen Maastricht en Heerlen... Misschien kunnen ze juist beter een bericht plaatsen als die sneltreinen daar wel een keer rijden...
Goed idee wel hè, die Drielandentrein?

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 15:19
door cassie127
8 stellen voor 6 omlopen waarbij de er tussen
Luik en Maastricht ook nog 90 zitplaatsen minder zijn ten opzichte van de MS80.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 15:30
door Milco
De keren dat ik wel eens met de NMBS naar
Luik reisde werd de trein vaak erg druk vanaf Visé...
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 17:03
door waldo79
NMBS heeft toch een binnenlandse trein die start in Visé. Maar die zal in het weekend niet rijden.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 13 aug 2024, 17:18
door en-es
Mijn laatste reizen met NMBS op deze verbinding was altijd in behoorlijk volle treinen. Dat was kort geleden met Arriva heel anders. Een vier-zitter voor mij alleen, dat had ik niet verwacht.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 14 aug 2024, 07:25
door Vinny
Visé heeft 18.000 inwoners; de meeste reizigers zijn Franstalig en dus gericht op
Luik en niet op Maastricht. Geen wonder dat de trein na dat station dus een stuk drukker is in zuidelijke richting.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 14 aug 2024, 07:41
door ICE11
Dennenboom schreef: ↑di 13 aug 2024, 08:59
Het is nieuws als ze wel rijden
Vandaag tot nu toe nog geen beperkingen aangekondigd!

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 14 aug 2024, 08:28
door Suus
Vinny schreef: ↑wo 14 aug 2024, 07:25
Visé heeft 18.000 inwoners; de meeste reizigers zijn Franstalig en dus gericht op
Luik en niet op Maastricht. Geen wonder dat de trein na dat station dus een stuk drukker is in zuidelijke richting.
De gemeente Visé heeft 18.000 inwoners, maar voor een aanzienlijk deel van de inwoners is het station niet relevant als ze naar
Luik willen, zoals Richelle, Argenteau en Cheratte dat allemaal ten zuiden van het station ligt. Ternaaien en Lieze hebben met buslijn 78 een directe verbinding met
Luik. Daarentegen is het wel de ontsluiting voor de Voerstreek, voornamelijk in de spitsuren. Dat zal nog beter worden als de ingang van het station binnenkort wordt verplaatst richting het busstation.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 14 aug 2024, 08:47
door IIVQ
Alleen doet de bus er 50mn over, de trein 18 en als er een mooie aansluiting zou zijn, zo je vanaf Lanaye Eglise binnen 35 mn op het Willemsstation kunnen staan met bus-trein of fiets-trein.
Overigens belachelijk dat Lanaye slechts eens per 2,5u een bus heeft, maar ok.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: za 17 aug 2024, 09:54
door Vinny
Zo groot is dat dorp niet. In Nederland was er wellicht alleen een belbus.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 30 aug 2024, 21:15
door ICE11
Arriva wil "maximale inzet voor verbetering Drielandentrein"
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10756/ ... trein.html
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: za 31 aug 2024, 09:06
door MaartenD
Tja. Het is echt totaal onnodig om deze trein zo te rijden. En dan moet je moeite doen om het toch te doen.
Je kunt beter Heerlen - Sittard en Roermond -
Luik rijden. Maar dan heb je wel wat meer stellen nodig.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 24 sep 2024, 14:06
door ICE11
Volgende aflevering van onze soap opera "RE18": Sinds afgelopen week rijden vanuit Aachen alleen de treinen met bestemming
Luik verder dan Heerlen. De treinen met normaliter bestemming Maastricht rijden alleen tussen Aachen en Heerlen.
https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... uedlimburg
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: di 24 sep 2024, 14:11
door waldo79
Gevolg van personeelsgebrek bij Arriva.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 26 sep 2024, 07:10
door Suus
Het viel mij afgelopen weekend/week op dat de omroepen zijn verbeterd. Een aantal omroepen in de verkeerde volgorde staat nu in de juiste volgorde. Ook is in de Nederlandstalige omroep Visé aangepast naar Wezet. In Visé is helaas ook een nieuwe bug geïntroduceerd, in plaats van de uitstapzijde wordt nu “Punt. Punkt.” omgeroepen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 26 sep 2024, 07:30
door IIVQ
Volgens de Belgische taalwetten is Wezet natuurlijk goed. Maar deze trein heeft geen haltes in Vlaamse gemeenten of faciliteitengemeenten (al rijdt ze er wel doorheen, wel 900m). Ik weet niet hoe het in Zuid-Limburg zit, maar in de rest van Nederland zal denk ik de overgrote meerderheid Wezet niet herkennen en Visé wel.
Wat wordt er in het Duits omgeroepen?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 26 sep 2024, 07:55
door Suus
In het Duits is het nog steeds Visé.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 26 sep 2024, 08:17
door TomSteyl
IIVQ schreef: ↑do 26 sep 2024, 07:30
Volgens de Belgische taalwetten is Wezet natuurlijk goed. Maar deze trein heeft geen haltes in Vlaamse gemeenten of faciliteitengemeenten (al rijdt ze er wel doorheen, wel 900m). Ik weet niet hoe het in Zuid-Limburg zit, maar in de rest van Nederland zal denk ik de overgrote meerderheid Wezet niet herkennen en Visé wel.
Wat wordt er in het Duits omgeroepen?
Ik denk dat we de Belgische (taal)wetgeving nooit zullen snappen. Ipv beleving van de mensen te volgen wordt er bijna op autistische wijze vastgehouden aan de wetgeving.
En als Limburger kan ik echt wel verklaren dat niemand Wezet zegt

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 26 sep 2024, 09:19
door umbusko
Suus schreef: ↑do 26 sep 2024, 07:10
Het viel mij afgelopen weekend/week op dat de omroepen zijn verbeterd. Een aantal omroepen in de verkeerde volgorde staat nu in de juiste volgorde. Ook is in de Nederlandstalige omroep Visé aangepast naar Wezet. In Visé is helaas ook een nieuwe bug geïntroduceerd, in plaats van de uitstapzijde wordt nu “Punt. Punkt.” omgeroepen.
Volgens mij wordt Wezet al vanaf het begin omgeroepen, al heb ik daar geen bewijs voor. Maar ik ben eigenlijk vrij zeker dat ik dat eind juli al gehoord heb. En dat met die punt is ook al minstens een maand.
umbusko schreef: ↑di 27 aug 2024, 08:37
Bij aankomst in Visé riep de RE18 in plaats van de uitstapzijde vandaag om: "point - punt - Punkt".
Overigens heb ik op verschillende ritten verschillende omroepen meegemaakt, waaronder een keer in Eijsden richting Maastricht “dit is het laatste station tot waar u met de OV-chipkaart kunt reizen. Reizigers naar België … etc.”. Misschien ligt het ook wel aan het treinstel.