Pagina 37 van 39
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: do 06 mar 2025, 12:44
door sirvinniei
Waarom je een toeslag moet betalen voor het overslaan van 3 stations tussen Amsterdam en Arnhem ontgaat me ook een beetje
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: do 06 mar 2025, 12:45
door Gamma
Vrij logisch: voorkomen van overvolle treinen.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: do 06 mar 2025, 21:32
door Gamma
rvdborgt schreef: ↑do 06 mar 2025, 09:03
Daar heeft NS nog niks over gezegd. De IC maakt echter momenteel wel deel uit van het binnenlandse IC-netwerk en dat blijft in drgl 2026 ook zo, zie de adviesaanvraag. Dus als er een toeslag nodig zal zijn, dan zullen er mensen boos worden en dan zou NS eigenlijk extra binnenlandse IC's moeten gaan rijden.
Je bent wel echt schokkend slecht op de hoogte. Ooit meegekregen dat de intercity tussen Amsterdam en Berlijn buiten de concessie is geraakt? En dat ns dit niet meer meeneemt in hun advies aanvraag? Extra binnenlandse treinen mogen niet meer.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: do 06 mar 2025, 21:49
door waldo79
Let je een beetje op je toon, Gamma. Zelfs rvdborgt kan wel een bericht missen - daarvoor hoef je hem niet de vel over de oren te trekken

Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: do 06 mar 2025, 22:19
door sirvinniei
Gamma schreef: ↑do 06 mar 2025, 12:45
Vrij logisch: voorkomen van overvolle treinen.
Maar studenten mogen dan juist weer wel gratis mee, die het goedkoopste spitsabbonement hebben dat je in Nederland kan krijgen

Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: do 06 mar 2025, 22:40
door cassie127
Nee, er is nog een groep die het nog goedkoper heeft en ook nog eens eerste klas

Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 07:02
door Nitein-Repart
sirvinniei schreef: ↑do 06 mar 2025, 22:19
Gamma schreef: ↑do 06 mar 2025, 12:45
Vrij logisch: voorkomen van overvolle treinen.
Maar studenten mogen dan juist weer wel gratis mee, die het goedkoopste spitsabbonement hebben dat je in Nederland kan krijgen
Alleen weet vrijwel niemand het dat reizigers met een Studentenreisproduct zonder toeslag mogen meereizen met de ICE. Ik weet trouwens niet of je met een voordeelabonomment ook zonder toeslag mee mag reizen met de ICE, ik dacht het niet, alleen met een vrij reizen-abonnement mag je zonder toeslag mee in de ICE.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 07:25
door Suus
Als je je dat afvraagt kan je dat ook gewoon even op de website van NS opzoeken:
Bepaalde reizigers kunnen zonder ICE Toeslag gebruik maken van de ICE International op het Nederlandse traject, namelijk:
• Reizigers die met een geldig NS abonnement reizen (alle abonnementsvormen),
• Reizigers die met hun NS-Business Card reizen,
• Reizigers die met een zakelijke OV‑chipkaart reizen,
• Reizigers die met een OV-breed abonnement reizen dat ook geldig is bij NS (bijvoorbeeld het studentenreisproduct),
• Reizigers met een geldig internationaal vervoerbewijs, en
• Kinderen die reizen op een Railrunner.
Dal Voordeel is ook een abonnement, dus daarmee heb je ook geen ICE toeslag nodig.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 08:37
door T-hijs
waldo79 schreef: ↑do 06 mar 2025, 21:49
Let je een beetje op je toon, Gamma. Zelfs rvdborgt kan wel een bericht missen - daarvoor hoef je hem niet de vel over de oren te trekken
T-hijs fka Bollenstad waardeert dit bericht.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 09:10
door rvdborgt
Gamma schreef: ↑do 06 mar 2025, 21:32
rvdborgt schreef: ↑do 06 mar 2025, 09:03
Daar heeft NS nog niks over gezegd. De IC maakt echter momenteel wel deel uit van het binnenlandse IC-netwerk en dat blijft in drgl 2026 ook zo, zie de adviesaanvraag. Dus als er een toeslag nodig zal zijn, dan zullen er mensen boos worden en dan zou NS eigenlijk extra binnenlandse IC's moeten gaan rijden.
Ooit meegekregen dat de intercity tussen Amsterdam en Berlijn buiten de concessie is geraakt? En dat ns dit niet meer meeneemt in hun advies aanvraag? Extra binnenlandse treinen mogen niet meer.
Iets uitgebreider dan:
NS vraagt geen advies meer aan over IC Berlijn maar structureert de dienstregeling wel alsof die IC wel degelijk deel van dat netwerk uitmaakt. Oftewel: als IC Berlijn rijdt, rijdt er 1 binnenlandse IC minder (die zou anders in dat pad rijden).
Extra binnenlandse treinen mogen overigens nog steeds onder bepaalde voorwaarden. Dat is hier dacht ik al eerder bediscussieerd.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 12:44
door Nitein-Repart
Deutsche Bahn wil de klassieke Intercity-stammen tussen Berlin en Amsterdam al deze zomer van het spoor hebben, ze hebben op Facebook aangekondigd dat vanaf de zomer al ICE's gaan rijden tussen Berlin en Amsterdam, zie hier:
https://m.facebook.com/deutschebahn/
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 13:30
door en-es
Nog beter.

Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 14:06
door Meltrain
Gamma schreef: ↑do 06 mar 2025, 21:32
rvdborgt schreef: ↑do 06 mar 2025, 09:03
Daar heeft NS nog niks over gezegd. De IC maakt echter momenteel wel deel uit van het binnenlandse IC-netwerk en dat blijft in drgl 2026 ook zo, zie de adviesaanvraag. Dus als er een toeslag nodig zal zijn, dan zullen er mensen boos worden en dan zou NS eigenlijk extra binnenlandse IC's moeten gaan rijden.
Je bent wel echt schokkend slecht op de hoogte. Ooit meegekregen dat de intercity tussen Amsterdam en Berlijn buiten de concessie is geraakt? En dat ns dit niet meer meeneemt in hun advies aanvraag? Extra binnenlandse treinen mogen niet meer.
Maar weet jij dan het antwoord op de vraag of je zonder toeslag met de ICE naar Hengelo mag reizen?
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 14:10
door Milco
Wellicht heb ik iets gemist, maar gaat de IC Berlijn dan straks daadwerkelijk onder de noemer ICE rijden, of blijft het een IC maar dan gereden met ICE-materieel? In het laatste geval lijkt mij niet dat er een toeslag komt.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 14:38
door rvdborgt
Milco schreef: ↑ma 10 mar 2025, 14:10
Wellicht heb ik iets gemist, maar gaat de IC Berlijn dan straks daadwerkelijk onder de noemer ICE rijden, of blijft het een IC maar dan gereden met ICE-materieel? In het laatste geval lijkt mij niet dat er een toeslag komt.
Op bahn.de kun je nog steeds zitplaatsen voor de huidige IC boeken, ook in de zomer. Als dat nog lang zo blijft, dan gaat dat een hoop teleurgestelde reizigers opleveren, zacht uitgedrukt, aangezien de capaciteit in 2e klas 45% minder wordt.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 15:01
door iamthedutchdude
Ik kom toch echt op een daling van ca. 33% en dus niet op 45%. Tuurlijk is dat een forse daling, maar dus ook flink minder dan jij hier probeert te verkondigen...
- Spoiler: show
- ICE 3neo heeft 340 zitplaatsen 2e klas (bron: de.wikipedia.org)
Huidige IC Berlijn heeft er 503 (bron: vagonweb.cz) → ( (503-340) / 503 ) x 100% = 32,4%
In 2023 waren dat er 512 (bron: vagonweb.cz) →( (512-340) / 512 ) x 100% = 33,6%
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 15:56
door rvdborgt
Hm, ik had de zitplaatsen ook daar opgeteld maar ik moet ergens een fout gemaakt hebben, want als ik het nu nareken, dan kom ik ook op jouw cijfers (al reken ik de klapzitjes meestal niet mee).
Niettemin is een afname met een derde ook best veel, gezien de bezetting tijdens de afgelopen zomers, en de verder toegenomen belangstelling voor internationale reizen.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 19:12
door waldo79
Maar als de inzetbaarheid verbetert ontstaat er wel een betrouwbaar product - zij het met minder capaciteit.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 19:38
door Meltrain
Is/was de inzetbaarheid van de rijtuigen dan zo beperkt?
Ik weet dat de Baureihe 406 de laatste jaren erg onbetrouwbaar was, maar geldt dat ook voor deze rijtuigen?
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 19:50
door cassie127
Er zijn vaak rijtuigen afgesloten wegens defecten aan het klimaatsysteem of vanwege deurproblemen.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 21:11
door Vinny
rvdborgt schreef: ↑ma 10 mar 2025, 14:38
Milco schreef: ↑ma 10 mar 2025, 14:10
Wellicht heb ik iets gemist, maar gaat de IC Berlijn dan straks daadwerkelijk onder de noemer ICE rijden, of blijft het een IC maar dan gereden met ICE-materieel? In het laatste geval lijkt mij niet dat er een toeslag komt.
Op bahn.de kun je nog steeds zitplaatsen voor de huidige IC boeken, ook in de zomer. Als dat nog lang zo blijft, dan gaat dat een hoop teleurgestelde reizigers opleveren, zacht uitgedrukt, aangezien de capaciteit in 2e klas 45% minder wordt.
Je kunt toch geen zitplaatsen reserveren als de trein al is volgeboekt?
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 21:22
door Stan_Bronstring
cassie127 schreef: ↑ma 10 mar 2025, 19:50
Er zijn vaak rijtuigen afgesloten wegens defecten aan het klimaatsysteem of vanwege deurproblemen.
Dan gaat het capaciteitsverlies in de praktijk minder zijn dan in theorie, gezien ik niet verwacht dat het komende zomer anders zou zijn geweest qua afsluiten van de rijtuigen. Desnoods ergens in Duitsland een tweede stel bijplaatsen, dan komt het sowieso wel goed.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 21:25
door waldo79
Zo ruim zit DB niet in de ICE 3neo's om tweede stellen te plaatsen.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 21:30
door MetroRET
Niet alleen dat; het past aan vele perrons geen eens.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 21:41
door CamilleKreemers
Stan_Bronstring schreef: ↑ma 10 mar 2025, 21:22
cassie127 schreef: ↑ma 10 mar 2025, 19:50
Er zijn vaak rijtuigen afgesloten wegens defecten aan het klimaatsysteem of vanwege deurproblemen.
Dan gaat het capaciteitsverlies in de praktijk minder zijn dan in theorie, gezien ik niet verwacht dat het komende zomer anders zou zijn geweest qua afsluiten van de rijtuigen. Desnoods ergens in Duitsland een tweede stel bijplaatsen, dan komt het sowieso wel goed.
Frequentie omhoog