Pagina 37 van 37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 19:11
door Gartlin9
Nou als we zouden decentraliseren dan mogen de nieuwe vervoerders zelf ook de stations, sporen en andere voorzieningen op hun lijnen mogen onderhouden. Kijken hoe blij ze er dan van worden. _O-

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 19:30
door Re.tep
Djeez schreef: do 17 jul 2025, 13:52 NS personeel gaat ook niet overstappen gezien slechtere cao Arriva. De reiziger schiet er niks mee op.
In Limburg zoeken ze nog machinisten, zijn er nog belangstellenden _O_ _O_ ?
Reken maar op een grote chaos bij een nieuwe consessie, immers het NS personeel stapt echt niet over of ze moeten zwaaien met een forse geldbuidel en excellente secondaire arbeidsvoorwaarden.
NS zit dan mooi ruim in het personeel, de nieuwe vervoerder zonder _O_
Gelukkig hebben de politieke partijen dit onderkend.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 20:02
door sirvinniei
Gartlin9 schreef: do 17 jul 2025, 19:11 Nou als we zouden decentraliseren dan mogen de nieuwe vervoerders zelf ook de stations, sporen en andere voorzieningen op hun lijnen mogen onderhouden. Kijken hoe blij ze er dan van worden. _O-
Ik denk dat een vervoerder als Arriva maar al te graag de stations in Groningen zou willen uitbaten en de retail inkomsten zou vangen.
Bovendien betalen vervoerders als een bijdrage aan de infrastructuur per trein.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 20:32
door BasGeluk
Re.tep schreef: do 17 jul 2025, 19:30 Reken maar op een grote chaos bij een nieuwe consessie
Nu hebben we bij iedere verstoring een landelijke chaos omdat de diensten op één dag door het hele land lopen. En de volgende dag hebben we chaos door "logistiek" want de treinen van die diensten door het hele land staan natuurlijk "op de verkeerde plek".

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 21:23
door West
En dat het rondje om de kerk goedkoper is is al meer dan eens ontkracht, dus de kans dat je dat erin gaat krijgen (naast dat veel personeel daartegen in opstand zal komen) is niet zo groot. Geld is voor een prijsvechter zoals arriva namelijk nóg belangrijker.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 21:50
door htm_tram
Ik had al eerder gevraagd om dat rapport over het rondje om de kerk maar dat rapport is nog niet gedeeld hier of verwezen waar dat rapport in te zien valt.

Afhankelijk van hoe je de lijnen gaat indelen qua concessies zal dat rondje om de kerk wel mee vallen. De NS'ers in Venlo, Vlissingen en Den Helder enz. beginnen en eindigen ook op dezelfde standplaats dus het lijkt me sowieso een kul reden

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 22:28
door BasGeluk
West schreef: do 17 jul 2025, 21:23 En dat het rondje om de kerk goedkoper is is al meer dan eens ontkracht, dus de kans dat je dat erin gaat krijgen (naast dat veel personeel daartegen in opstand zal komen) is niet zo groot. Geld is voor een prijsvechter zoals arriva namelijk nóg belangrijker.
Wat is jouw definitie van "rondje om de kerk"? Van mij mag NS-personeel heel het land doorwerken, maar niet op één dag het hele land door. Dat maakt het geheel kwetsbaar en dat zien we vaak genoeg bij een storing. Mijn punt is dus niet dat het goedkoper moet, maar minder kwetsbaar. Waar lees je dat ik zeg dat het goedkoper moet dan?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 22:29
door BasGeluk
htm_tram schreef: do 17 jul 2025, 21:50 Ik had al eerder gevraagd om dat rapport over het rondje om de kerk maar dat rapport is nog niet gedeeld hier of verwezen waar dat rapport in te zien valt.
Dat rapport bestaat niet en is slechts munitie van FNV Spoor en die andere club.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 22:40
door htm_tram
FNV is nooit transparant geweest, maar ik blijf nog steeds oprecht hopen op dat rapport

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 23:05
door cassie127
Dan nog blijft dat (rapport) een interne aangelegenheid die niet zomaar extern gedeeld mag worden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 17 jul 2025, 23:08
door Re.tep
BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:28 Van mij mag NS-personeel heel het land doorwerken, maar niet op één dag het hele land door.
Je hebt blijkbaar geen idee hoe de conducteurs en machinisten anno 2025 zijn. Je praat maar wat mee met de rest zonder enig inzicht in de materie.
Anderzijds is de bijsturing materieel en personeel de laatste twee á drie jaar dusdanig verbeterd dat effecten van een storing binnen afzienbare tijd zijn opgelost.
Kijk maar eens hoe het bv ging bij de zeer grote en dagenlange verstoring tunnel Rotterdam, dat had amper invloed op de rest van het land.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 18 jul 2025, 09:58
door IIVQ
Djeez schreef: do 17 jul 2025, 13:52 Vaak eindigen deze procedures met een schriftelijke waarschuwing of boete voor de overheid/NS die de reizigers dan weer indirect betalen.
Volgens mij heeft de NS niets fout gedaan in dezen, de fout (als het dat is, daar zal nog wel een concessieduur over gebakkeleid worden) ligt bij de aanbestedende overheid.

Ik kan mij niet voorstellen dat je voor materieel geen overnameregeling regelt (of dat zelfs in handen komt van de concessieverlener, zoals in veel andere landen gebruikelijk), simpelweg omdat de levensduur van een trein 30-40 jaar is en dat wat lang is voor een concessieduur.

Overname van iig rijdend personeel is verplicht volgens de WP2000. Hoe dat met verschillende CAO's te regelen is het probleem van Arriva of wie dan ook wint.

En ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders expres slechte overstappen gaan bieden, je houdt de reiziger daarmee niet uit handen van de concurrent (er zijn in Nederland maar weinig parallelle trajecten tussen twee bestemmingen) maar drijft hem in handen van die ándere concurrent, de auto.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 18 jul 2025, 11:32
door West
BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:28
West schreef: do 17 jul 2025, 21:23 En dat het rondje om de kerk goedkoper is is al meer dan eens ontkracht, dus de kans dat je dat erin gaat krijgen (naast dat veel personeel daartegen in opstand zal komen) is niet zo groot. Geld is voor een prijsvechter zoals arriva namelijk nóg belangrijker.
Wat is jouw definitie van "rondje om de kerk"? Van mij mag NS-personeel heel het land doorwerken, maar niet op één dag het hele land door. Dat maakt het geheel kwetsbaar en dat zien we vaak genoeg bij een storing. Mijn punt is dus niet dat het goedkoper moet, maar minder kwetsbaar. Waar lees je dat ik zeg dat het goedkoper moet dan?
Dat het kwetsbaar wordt is enkel als de storing van een dusdanig formaat is dat er zeer veel trajecten / treinseries uitvallen. Bijvoorbeeld bij een systeemstoring rondom Utrecht. Die storingen komen in de eerste plaats niet heel vaak voor. Als het wel voorkomt, dan zal het hoe dan ook voor problemen zorgen, zelfs als ik en collega A toevallig in een trein zitten ver weg van onze standplaats. Bijsturing heeft grote personele wijzigingen vaak sneller onder controle door middel van Solver, een soort AI die het puzzeltje weer snel inelkaar zet.

Verder ligt er voor de grotere storingen tegenwoordig een draaiboek voor pendeldiensten klaar. Ik weet zo niet of het al eens in de praktijk is gebruikt. Dat personeel moeilijk doet over pendelen tijdens een storing is trouwens een hardnekkig fabeltje.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 18 jul 2025, 13:20
door htm_tram
cassie127 schreef: do 17 jul 2025, 23:05 Dan nog blijft dat (rapport) een interne aangelegenheid die niet zomaar extern gedeeld mag worden.
Als er verwezen wordt naar een rapport wat blijkbaar geheim is heeft het geen zin om naar dat dat rapport te wijzen. Niemand kan controleren of het rapport eerlijk geschreven is. Met een eerlijk en openbaar rapport kan je het publiek er wel misschien in mee krijgen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 18 jul 2025, 16:18
door Thriller
IIVQ schreef: vr 18 jul 2025, 09:58 En ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders expres slechte overstappen gaan bieden, je houdt de reiziger daarmee niet uit handen van de concurrent (er zijn in Nederland maar weinig parallelle trajecten tussen twee bestemmingen) maar drijft hem in handen van die ándere concurrent, de auto.
In het buitenland heb ik een beetje ervaring met het wonen langs twee parallelle spoorlijnen. In mijn beleving is er best wat voor nodig om een spoorlijn te gebruiken die iets verder weg ligt. (het verschil was ca 1 km). De backup was heel fijn om te hebben, maar de weerstand moet echt hoog zijn voordat het een relevant alternatief wordt. Uiteindelijk heb ik de parallelle spoorlijn zelfs nooit als backup gebruikt, storingen waren zo zeldzaam dat ik nooit zo'n situatie mee heb gemaakt.