Pagina 38 van 42

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 17:19
door ZipperZapper
Hebben de nieuwe eCitaro's eigenlijk ook een pantograaf om mee te laden?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 17:39
door marcel.nl

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 18:18
door Gartlin9
ZipperZapper schreef: ma 21 okt 2024, 17:19 Hebben de nieuwe eCitaro's eigenlijk ook een pantograaf om mee te laden?
De Q-Link variant heeft dit wel, de streek variant niet

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 20:25
door Zonnig
The Greyhound schreef: ma 21 okt 2024, 17:00
iamthedutchdude schreef: ma 21 okt 2024, 15:16 Wat betreft de arbeidsomstandigheden begrijp ik ten dele je bezwaar. Echter ben ik van mening dat ook binnen Europa de arbeidsomstandigheden soms fors verschillen met de arbeidsomstandigheden die in de Benelux gangbaar zijn. Dat verschil is overigens wel minder groot dan de praktijken die we mondjesmaat uit China e.o. te zien krijgen. Overigens betwijfel ik ook of van de Nederlandse en Europese arbeidsmarkt het eerlijke verhaal te zien krijgen, naast dat ik betwijfel of de arbeidsomstandigheden in China overal zo slecht zijn. We hebben als Europa de afgelopen decennia een positie op het wereldtoneel ingenomen in de trant van "Kijk ons eens deugen". Ik betwijfel terdege of we wel zulke heilige boontjes zijn als we ons doen voorkomen (daarbij neem ik o.a. de incidenten en beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag mee...).
Je moet zo'n Chinese arbeider van BYD, Yutong of BMI(de bouwer van de Ebusco 2.2) maar eens vragen of hij lid mag worden van een vakbond, iedere 4 jaar naar de stembus mag. Als hij eerlijk durft te antwoorden begrijp je dat China goedkoper kan produceren en daar geen Europees belastinggeld moet besteden voor de aanschaf van OV bussen.
Het is een kwalijke zaak dat de NL-overheid (incl. de vervoersbedrijven) daaraan voorbij gaan.
Ook de chauffeurs zouden zich daar hard voor moeten maken en moeten weigeren om met bijv Chinese bussen te rijden.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 22:16
door BasGeluk
In Gelderland en Overijssel zijn meerdere chauffeurs met rug- en schouderklachten langdurig ziek geworden. Deze klachten zijn ontstaan omdat de BYD bussen naar rechts trekken en de chauffeur steeds tegen moet sturen. Ook staat in sommige bussen de stoel verkeerd tov het stuur. Keolis is met een verbeterstraat begonnen maar veel bussen zijn met deze fouten over gegaan naar EBS. Vakbond FNV heeft er meerdere keren over geschreven.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: ma 21 okt 2024, 22:19
door iamthedutchdude
Zonnig schreef: ma 21 okt 2024, 20:25
The Greyhound schreef: ma 21 okt 2024, 17:00Je moet zo'n Chinese arbeider van BYD, Yutong of BMI(de bouwer van de Ebusco 2.2) maar eens vragen of hij lid mag worden van een vakbond, iedere 4 jaar naar de stembus mag. Als hij eerlijk durft te antwoorden begrijp je dat China goedkoper kan produceren en daar geen Europees belastinggeld moet besteden voor de aanschaf van OV bussen.
Het is een kwalijke zaak dat de NL-overheid (incl. de vervoersbedrijven) daaraan voorbij gaan.
Ook de chauffeurs zouden zich daar hard voor moeten maken en moeten weigeren om met bijv Chinese bussen te rijden.
Laten we niet doen alsof Nederland zoveel beter is.
The Greyhound schreef: ma 21 okt 2024, 17:00Je moet zo'n Chinese arbeider van BYD, Yutong of BMI(de bouwer van de Ebusco 2.2) maar eens vragen of hij lid mag worden van een vakbond, iedere 4 jaar naar de stembus mag.
Oh, en misschien had je je eerst even moeten inlezen over de ACFTU en het Chinese kiesrecht. Dan had je namelijk geweten dat die chinese arbeider "ja" had geantwoord op die eerste vraag en "nee, maar wel elke 5 jaar" op de tweede.
BasGeluk schreef: ma 21 okt 2024, 22:16 In Gelderland en Overijssel zijn meerdere chauffeurs met rug- en schouderklachten langdurig ziek geworden. Deze klachten zijn ontstaan omdat de BYD bussen naar rechts trekken en de chauffeur steeds tegen moet sturen. Ook staat in sommige bussen de stoel verkeerd tov het stuur. Keolis is met een verbeterstraat begonnen maar veel bussen zijn met deze fouten over gegaan naar EBS. Vakbond FNV heeft er meerdere keren over geschreven.
Wat heeft dit te maken met de concessie GD, Qbuzz of de Yutong-bussen die Qbuzz aan wil schaffen?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 08:46
door ZipperZapper
Gartlin9 schreef: ma 21 okt 2024, 18:18
ZipperZapper schreef: ma 21 okt 2024, 17:19 Hebben de nieuwe eCitaro's eigenlijk ook een pantograaf om mee te laden?
De Q-Link variant heeft dit wel, de streek variant niet
Interessant! Je zou denken dat het beter is om dat allemaal gelijk te trekken, ook gezien het design van de stalling met alle faciliteiten voor pantograafladen.

Verbruikt een Q-link rit meer stroom dan de ritten van/naar bijvoorbeeld Lauwersoog, waar ik de eCitaro vooral op zie rijden momenteel?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 10:21
door marcel.nl
Waar komen die Ebusco's vandaan die Qbuzz nu wil weigeren? Dacht dat die in NL werden geproduceerd maar lees nu dat Ebusco reageerde dat "ze klaar staan voor transport naar Europa."
Ook weer China?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 10:45
door Selivio
Jup, China.

Had iemand eigenlijk die illustere 30 3.0s ergens in Nederland al gespot? Aangezien Ebusco zegt dat ze in Nederland zijn, maar ik vraag me af waar ze ze dan verstopt hebben :s

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 11:58
door ovforens
Kortdurig heeft er eentje op Linkedin gestaan van de verkoopmanager van Ebusco. Ik denk als je nu naar Deurne zou rijden er vast wel eentje ergens staat

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 12:29
door Station Luchtbal
Vier stuks hebben al een tijdje een kenteken: 74-BZG-9, 75-BZG-9, 58-BZH-9 en 60-BZH-9.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 12:44
door nv_busfreak
ZipperZapper schreef: di 22 okt 2024, 08:46
Gartlin9 schreef: ma 21 okt 2024, 18:18
ZipperZapper schreef: ma 21 okt 2024, 17:19 Hebben de nieuwe eCitaro's eigenlijk ook een pantograaf om mee te laden?
De Q-Link variant heeft dit wel, de streek variant niet
Interessant! Je zou denken dat het beter is om dat allemaal gelijk te trekken, ook gezien het design van de stalling met alle faciliteiten voor pantograafladen.

Verbruikt een Q-link rit meer stroom dan de ritten van/naar bijvoorbeeld Lauwersoog, waar ik de eCitaro vooral op zie rijden momenteel?
De meeste stallingen hebben juist alleen stekkerpunten, vandaar de keuze dus

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 12:44
door nv_busfreak
Station Luchtbal schreef: di 22 okt 2024, 12:29 Vier stuks hebben al een tijdje een kenteken: 74-BZG-9, 75-BZG-9, 58-BZH-9 en 60-BZH-9.
Klopt, maar staan nog steeds niet op een naam en zijn ook nog niet gekeurd. Dat eerste zal waarschijnlijk in Nederland ook nooit gaan gebeuren

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 18:01
door marcel.nl
Selivio schreef: di 22 okt 2024, 10:45 Jup, China.

Had iemand eigenlijk die illustere 30 3.0s ergens in Nederland al gespot? Aangezien Ebusco zegt dat ze in Nederland zijn, maar ik vraag me af waar ze ze dan verstopt hebben :s
en die 3.0 bussen zijn dan vanuit China via Deurne voor Qbuzz bestemd? Of zijn dat 2.2 zoals de huidige serie die al bij GD rijdt?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 19:00
door Gartlin9
De bestelling was voor 3.0 in beide 12 en 18

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 19:01
door ArrivaBas
Het was de bedoeling om de 3.0 volledig in Europa te produceren, maar inmiddels heeft Ebusco in een poging tot stabilisatie van de productie gekozen om die ook voor een groot gedeelte in China te laten bouwen.

In dat licht begin ik overigens ook een punthoofd te krijgen van die grijsgedraaide plaat over hoe slecht het wel niet is dat we als Europeanen überhaupt bussen in China durven te bestellen. Want die Chinezen springen in het gat dat de Europese fabrikanten laten vallen doordat de markt midden in een energietransitie meer nieuwe elektrische bussen vraagt dan de productieketen aankan.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: di 22 okt 2024, 20:59
door JeroenSpock
Tja we willen nou eenmaal een NL salaris, maar niet de NL kosten.
Waarom honderden euro's uitgeven aan mooi Gedore gereedschap als je het bij de A C tion voor 2 tientjes haalt? De gemiddelde mens denkt in geld en niet in 'beste voor mens en dier'.

Persoonlijk heb ik geen moeite met Chinese producten. Mijn telefoon en radio van een Japans merk zijn waarschijnlijk in China gemaakt.
Waar ik wel moeite mee heb is dat Qbuzz weer een vaag merk bussen hier heen haalt, en na veel klagen van het rijdend personeel moet er van alles aangepast worden en voor je het weet in zo'n bus duurder dan eentje die je bij onze Duitse buren had kunnen kopen. Laat dan fatsoenlijke bussen rustig in stromen, steeds maar op zoek naar van alles en ondertussen 20 verschillende bussen hebben rond rijden.
Ebusco 2.2 by the way, ik vind ze heerlijk rijden.
Made in China of niet.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 18:54
door Selivio
Uitspraak: Ebusco is volledig in het ongelijk gesteld. Geen 3.0's meer voor Qbuzz
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... busco.aspx
(Link gefixt)

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 18:56
door Gartlin9
1, link lijdt nergens naar toe
2, verbaast mij weinig gezien ebusco het orginele nor de verbrede tijdlijn kon waarmaken

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 19:05
door meneerh2o
JeroenSpock schreef: di 22 okt 2024, 20:59
Waar ik wel moeite mee heb is dat Qbuzz weer een vaag merk bussen hier heen haalt, en na veel klagen van het rijdend personeel moet er van alles aangepast worden en voor je het weet in zo'n bus duurder dan eentje die je bij onze Duitse buren had kunnen kopen.
Dat WIJ Yutong niet kennen maakt het geen vaag merk.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 19:27
door Kopri
Ik hoor van Keolis tenminste dat ze al goede ervaringen hebben opgedaan met Yutong elders in Europa. Ik weet niet of je dat ook bij BYD kan zeggen.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 21:35
door Durashift
Selivio schreef: wo 23 okt 2024, 18:54 Uitspraak: Ebusco is volledig in het ongelijk gesteld. Geen 3.0's meer voor Qbuzz
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... busco.aspx
(Link gefixt)
Maar, wát dan wel voor 15 december, om de belofte aan het OV bureau in te lossen?

Het zo lezende dan is feitelijk de transporttijd per boot (neem ik aan) de bottleneck, in dit stadium, waardoor de bussen bij Ebusco in januari 2025 aankomen.
ovforens schreef: di 22 okt 2024, 11:58 Kortdurig heeft er eentje op Linkedin gestaan van de verkoopmanager van Ebusco. Ik denk als je nu naar Deurne zou rijden er vast wel eentje ergens staat
Of in Venray, daar langs de A73 hebben ze toch ook een opslagterrein?

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 22:36
door ov'tje
Er zijn ongetwijfeld nieuwe afspraken gemaakt met het ovbureau waarbij de MAN en Volvo's denk ik wel onderdeel van de afspraken zijn. Mogelijk heeft Qbuzz al elders wat nieuws besteld om 45 standaardbussen en 14 geleed te verkrijgen.

Toch denk ik dat er wel boetes zullen volgen

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 23:19
door Selivio
Nah, ik denk dat Qbuzz eerst Ebusco gaat afhandelen voordat ze ergens anders een nieuwe bestelling gaan plaatsen. En dat gespeculeer over die boetes altijd. Naar mijn weten zijn de afspraken tussen OV-bureau en Qbuzz niet openbaar, dus daar kunnen wij hier verdomd weinig over zeggen (buiten dat wat er in de media is verschenen waaronder dat de elektrificatie van de vloot naar voren getrokken is...https://www.ovmagazine.nl/article/veert ... -drenthe-2)

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Geplaatst: do 24 okt 2024, 00:22
door htm_tram
BasGeluk schreef: ma 21 okt 2024, 22:16 Deze klachten zijn ontstaan omdat de BYD bussen naar rechts trekken en de chauffeur steeds tegen moet sturen. Ook staat in sommige bussen de stoel verkeerd tov het stuur.
klinkt als de Mercedes-Benz Citaro NGT van EBS. En dat zou een degelijk model moeten zijn van een Europese fabrikant. Dus dat zegt eigenlijk niks.