Pagina 38 van 42
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: do 23 mei 2024, 10:48
door zone2000
Arriva haalt zomerrooster Twente vijf weken naar voren om werkdruk chauffeurs
Vijf weken voor de start van de zomervakantie in Overijssel laat Arriva al minder bussen rijden in de regio Twente. Het vervoersbedrijf schakelt half juni over op een vakantiedienstregeling, wat betekent dat de bussen in steden als Almelo, Enschede en Hengelo minder vaak rijden dan normaal. Arriva hoopt hiermee de buschauffeurs te ontlasten, die al maanden klagen over een hoge werkdruk.
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/05/23 ... hauffeurs/
Dat kan allemaal zomaar?
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: do 23 mei 2024, 11:12
door Tochjo
In het artikel staat dat Arriva toestemming heeft gekregen van de provincie Overijssel om de dienstregeling eerder af te schalen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: do 23 mei 2024, 12:24
door zone2000
zal wel weer een boete opleveren omdat er minder ritten uitgevoerd worden dan afgesproken.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: do 23 mei 2024, 14:22
door Hainje
Het is natuurlijk wel zo dat het in de laatste weken voor de zomervakantie altijd wat minder druk is in de bussen. Je hebt een percentage studenten dat is afgehaakt, scholieren die eindexamen heeft gedaan. Dus het hoeft niet voor heel veel problemen te zorgen. Onhandig is het wel voor de forens welke nu wellicht een lagere overstap heeft.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 20:12
door RTBS
Met die afschaffing waren ze in december al begonnen! Ook vanochtend in de spits weer eens anderhalf uur geen enkele bus op mijn lijn.
Ik vraag me ook af waar zie die ritten willen gaan schrappen, de dienstregeling in Hengelo e.o. was sowieso al flink uitgekleed door Arriva, met name op lijn 51 en 59. In de regio Almelo zie ik ook weinig mogelijkheden.
Ik zie alleen mogelijkheden om de dienstregeling in Enschede af te schalen, daar is ieder kwartier een bus op vele lijnen sowieso een overkill, ik zie er regelmatig een aantal achter elkaar compleet leeg rondrijden. Of misschien lijn 60 opheffen? Ik heb niet het idee dat daar veel mensen gebruik van maken.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 21:13
door Meltrain
RTBS schreef: ↑vr 24 mei 2024, 20:12
Ik vraag me ook af waar zie die ritten willen gaan schrappen, de dienstregeling in Hengelo e.o. was sowieso al flink uitgekleed door Arriva, met name op lijn 51 en 59. In de regio Almelo zie ik ook weinig mogelijkheden.
Volgens de Wiki heeft Arriva op lijn 51 geen wijzigingen doorgevoerd en op lijn 59 (nu: 65) alleen een frequentieverlaging tijdens de vroege daluren.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 21:35
door RTBS
Meltrain schreef: ↑vr 24 mei 2024, 21:13
RTBS schreef: ↑vr 24 mei 2024, 20:12
Ik vraag me ook af waar zie die ritten willen gaan schrappen, de dienstregeling in Hengelo e.o. was sowieso al flink uitgekleed door Arriva, met name op lijn 51 en 59. In de regio Almelo zie ik ook weinig mogelijkheden.
Volgens de Wiki heeft Arriva op lijn 51 geen wijzigingen doorgevoerd en op lijn 59 (nu: 65) alleen een frequentieverlaging tijdens de vroege daluren.
Klopt niet, zowel 51 als 59 reden onder Keolis ieder half uur overdag. Beide lijnen (59 nu als 65) rijden nu overdag in de daluren slechts 1x per uur ondanks dat deze best een goede bezetting hadden in de Keolis tijd. En dan vallen die bussen nog zeer regelmatig uit en dan rijden ze slechts 1x per 2 uur...
En dan is er ook nog de lijn 8 die compleet opgeheven is terwijl deze bussen vaak zo vol zaten dat er gestaan moest worden, met name in de ochtendspits.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 21:45
door Daniel
RTBS schreef: ↑vr 24 mei 2024, 21:35
Klopt niet, zowel 51 als 59 reden onder Keolis ieder half uur overdag.
Ik zie toch echt al sinds 2015 een uurdienst op de wiki staan voor lijn 51. De frequentie is aan de randen van de daluren bij de komst van Arriva zelfs verhoogd i.p.v. verlaagd.
Lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan, maar rijdt in het middagdal nog altijd 2x/uur.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 22:09
door RTBS
Klopt niet, zo rijdt lijn 65 bijvoorbeeld nu van 08.22 tot 13.22 uur slechts een uurdienst, dat zijn 5 uren. Andere kant op ongeveer een half uur verschoven. In het verleden hebben lijn 50 en 51 afwisselend gereden onder Syntus, later werd dat alleen lijn 51.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 22:17
door Daniel
Dan geloof je het toch lekker niet, maar in de
dienstregeling 2022 van lijn 51 staat toch echt een uurdienst.
En zoals ik al schreef: lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan t.o.v. de oude Keolis dienstregeling.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 22:39
door RTBS
Laatste jaar van Keolis/Syntus was dienstregeling 2023 he, niet de 2022 die jij stuurde. Dus als je die ook hebt...
Los van lijn 51 had je toen ook nog lijn 8 op gedeeltelijk hetzelfde traject, op veel uren had je onder Keolis/Syntus 4x per uur een bus tot Westermaat. Nu slechts 1 of 2 per uur, mits ze zin hebben om te rijden, anders mag je gerust een uurtje langer wachten.... Gelukkig gaat de provincie nu eindelijk boetes opleggen aan Arriva.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 22:48
door Jelle
De 65 heeft niet bepaald een hoge bezetting na de ochtendspits. Kan ik weten, want ik zit er vrijwel dagelijks in.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 24 mei 2024, 23:00
door RTBS
Jelle schreef: ↑vr 24 mei 2024, 22:48
De 65 heeft niet bepaald een hoge bezetting na de ochtendspits. Kan ik weten, want ik zit er vrijwel dagelijks in.
Tja daar hebben heel veel lijnen last van, maar als je terug gaat naar een uurdienst verlies je heel veel reizigers, uw verhaal bevestigd dat. In november/december onder Keolis zag ik toch echt in die uren vaak rond de 50% bezetting.
Na de afschaling van Arriva is het niet zo dat die uurdienst dan ineens veel voller zit, in tegendeel. Heel veel reizigers laten het OV nu links liggen.
Kijk ook eens naar lijn 60 die wel ieder half uur rijdt, de keren dat ik die zag rijden zat er niemand in.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 25 mei 2024, 09:18
door Daniel
RTBS schreef: ↑vr 24 mei 2024, 22:39
Laatste jaar van Keolis/Syntus was dienstregeling 2023 he, niet de 2022 die jij stuurde. Dus als je die ook hebt...
Die heb ik niet, maar de wiki bevestigd dat er toen niks aan de frequentie verandert is. Er rijdt dus al sinds de opheffing van 50 onder Syntus slechts 1x/uur een bus tussen Hengelo en Borne, stellig beweren dat het er twee waren verandert daar niets aan. En onder Arriva is daar dus niets aan verandert.
(Overigens ben ik ook geen fan van de gebruikelijke werkwijze van Arriva hoor, maar ook niet van stellige beweringen dat iets niet zo was terwijl meerdere bronnen het tegendeel bewijzen)
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 25 mei 2024, 09:39
door gkw1969
Daniel schreef: ↑vr 24 mei 2024, 21:45
RTBS schreef: ↑vr 24 mei 2024, 21:35
Klopt niet, zowel 51 als 59 reden onder Keolis ieder half uur overdag.
Ik zie toch echt al sinds 2015 een uurdienst op de wiki staan voor lijn 51. De frequentie is aan de randen van de daluren bij de komst van Arriva zelfs verhoogd i.p.v. verlaagd.
Lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan, maar rijdt in het middagdal nog altijd 2x/uur.
Daniel schreef: ↑vr 24 mei 2024, 22:17
Dan geloof je het toch lekker niet, maar in de
dienstregeling 2022 van lijn 51 staat toch echt een uurdienst.
En zoals ik al schreef: lijn 59 is alleen in het ochtenddal naar een uurdienst gegaan t.o.v. de oude Keolis dienstregeling.
De wiki geeft bij lijn 51 toch echt: spits: 2x per uur en dal 1-2x per uur (ongewijzigd sinds 2015 zoals al gemeld was)
De lijnfolder geeft in de spits toch echt 2x per uur aan in 2022. Dus als er al een frequentiewijziging heeft plaats gevonden dan is dat per 2024 gegaan en niet per 2023. En volgens OVinfo (je kunt geen tabellen opzoeken voor Twente op de site van Arriva), is de frequentie op dit moment exact hetzelfde als in 2022 en 2015 en 2013. Dus bekijk de maandag-vrijdag tabel nog maar eens goed in de lijnfolder die Daniel heeft gepubliceerd. De frequentie op lijn 51 is de afgelopen 10 jaar niet gewijzigd
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 25 mei 2024, 18:14
door iamthedutchdude
RTBS schreef: ↑vr 24 mei 2024, 22:39
Laatste jaar van Keolis/Syntus was dienstregeling 2023 he, niet de 2022 die jij stuurde. Dus als je die ook hebt...
Die bestaat niet, vandaar dat hij die ook niet heeft:
twents.nl via archief schreef:In Twente blijft de dienstregeling grotendeels gelijk. Er zijn een paar kleine wijzigingen.
Omdat er weinig verandert, blijven de vertrektijden in huidige lijnfolders van 2022 geldig.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 28 jun 2024, 13:28
door BusGozer
Heeft iemand enig idee waarom sommige bussen met een ander lettertype op de display rond rijden?
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: vr 28 jun 2024, 17:56
door Nickipedia
Ik vermoed om de leesbaarheid te verbeteren, het lijnnummer is een stuk groter en ook de tekst is iets gegroeid.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 29 jun 2024, 10:38
door gkw1969
BusGozer schreef: ↑vr 28 jun 2024, 13:28
Heeft iemand enig idee waarom sommige bussen met een ander lettertype op de display rond rijden?
Dat vraag ik me al jaren af bij Arriva. Soms lijkt het wel of elke bus afzonderlijk geprogrammeerd is in de Achterhoek.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 20 jul 2024, 19:01
door sven_engelen
BusGozer schreef: ↑vr 28 jun 2024, 13:28
Heeft iemand enig idee waarom sommige bussen met een ander lettertype op de display rond rijden?
Dat is een test die op een aantal bussen loopt. Heeft ook te maken met software.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 21:10
door Etienne
Volgens de wiki gaat vanaf 2 september de buurtbus tussen Losser, Glane en Overdinkel rijden. Een nette uurdienst van maandag t/m zaterdag overdag met het lijnnummer 507.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 21:21
door omaylie
Tubantia had eind mei al een nieuwsbericht hierover
https://archive.ph/zeU7f
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 03:34
door dennistd
Etienne schreef: ↑za 10 aug 2024, 21:10
Volgens de wiki gaat vanaf 2 september de buurtbus tussen Losser, Glane en Overdinkel rijden. Een nette uurdienst van maandag t/m zaterdag overdag met het lijnnummer 507.
Klopt, was al bekend dat ie er kwam na de zomervakantie en inmiddels stond ie ook op OVinfo, dus op basis daarvan maar even een wiki-pagina ervoor aangemaakt. Enige jammere is dat de halte bij station Glanerbrug in de reisinfo Enschede als plaatsnaam heeft ipv Glanerbrug

Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 13:21
door waldo79
Ik lees in zowel het artikel over het station als het artikel over de buurtbus de plaatsnaam Glanerbrug.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 11 aug 2024, 13:37
door dennistd