Pagina 39 van 58
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 16:28
door VIRM
Laat die roltrappen en liften nu net een vrij groot probleem zijn...
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 20:05
door iamthedutchdude
Milco schreef: ↑vr 09 aug 2024, 15:49
Overstappen op een andere bus gaat dan via lopen tussen de Houtveldweg en het busstation, maar zo heel ver is dat ook weer niet.
Zolang die overstap uit de reisplanner komt gaat dat voor de gemiddelde reiziger wel goed. Al zie ik ook wel gebeuren dat er in de reisplanners wordt geadviseerd over te stappen op lijn 64 of 65 om op het busstation te komen... De gemiddelde reiziger kijkt slechts naar de tijd die uit de reisplanner komt. Als daar een langere rit met 2 extra overstappen in komt te staan, heb je redelijke kans dat je die reiziger kwijt bent.
Maar als lijn 63 een lijn is die veel door ouderen gebruikt wordt, kan een dergelijke overstap ook een vervelend effect op het aantal reizigers hebben. De leeftijd van de reizigers is echter niet in de cijfers terug te zien, daarvoor heb je fysieke waarnemingen nodig (of data meer op detailniveau dan openbaar geleverd mag worden). Als ik naar
de cijfers van het CBS kijk, lijken er lang de route van lijn 63 echter wel relatief veel ouderen te wonen (in vergelijking met andere buurten die ik recent bekeken heb, o.a. als onderdeel van een reactie op de ontwerp hoofdlijnen in Groningen-Drenthe). Wat overigens nog niet alles zegt over de reizigers in lijn 63.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 08:32
door EWilsonAdam
Ik zag gisteren in app OVinfo dat bijvoorbeeld de 305 en 316 nog zeker tot 18 oktober 2024 tot Amsterdam Noord blijven rijden. Een collega op mijn werk zei dit ook donderdag. Wel apart dat op de site van zowel EBS en GVB geen meldingen staan dat omleiding of stremming langer gaat duren
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 09:59
door Milco
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de werkzaamheden aan de A7 die uitlopen, waardoor er meer tijd benodigd is en er geen ruimte is om verder te rijden naar Amsterdam Centraal. Wel gaat vanaf september een tijdelijke lijn 291 rijden die wel naar Amsterdam Centraal rijdt, die tot medio oktober rijdt als de lijnen 305, 314, 316 en 391 wel worden verlengd.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 10:18
door vissertw
Suus schreef: ↑vr 09 aug 2024, 13:31
De roltrappen en liften in het centrum en het busstation van Zaandam zijn geen taak van ProRail maar van de wegbeheerder, waarschijnlijk de gemeente.
Wat is de overeenkomst tussen het pontje Oostknollendam en deze lift en nog wel een paar publieke zaken?
Iedereen zegt er niet voor verantwoordelijk te zijn en wijst naar elkaar.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 13:55
door EWilsonAdam
Milco schreef: ↑za 10 aug 2024, 09:59
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de werkzaamheden aan de A7 die uitlopen, waardoor er meer tijd benodigd is en er geen ruimte is om verder te rijden naar Amsterdam Centraal. Wel gaat vanaf september een tijdelijke lijn 291 rijden die wel naar Amsterdam Centraal rijdt, die tot medio oktober rijdt als de lijnen 305, 314, 316 en 391 wel worden verlengd.
Begrijpelijk maar wel jammer. Ik werk bij Sloterdijk en in de ochtend 10 minuten langer onderweg en in de middag soms 15 minuten afhankelijk van de overstaptijd van trein naar bus 316 waar mee ik reis richting Edam Tjaskermolen
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 14:48
door Milco
Is in de spits overstappen bij Schouw op lijn 272 dan geen optie? Wellicht is dat sneller,
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 16:18
door TLP
Zo te zien is er 's ochtends met lijn 110 en lijn 272 een reis van 47 minuten en 's middags met lijn 272 en 316 een reis van 46 minuten mogelijk die concurreert met de route via station Noord en Centraal. De overstap bij de splitsing is met één minuut 's ochtends wel krap, maar deze is wel op hetzelfde perron. 's Middags is de overstap vier minuten en dan moet je de N247 oversteken, maar in mijn ervaring is dat wel haalbaar. Echter lijkt lijn 272 onder dezelfde grote vertragingen te lijden waardoor lijn 370 voorlopig niet rijdt.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 20:19
door EWilsonAdam
Milco schreef: ↑za 10 aug 2024, 14:48
Is in de spits overstappen bij Schouw op lijn 272 dan geen optie? Wellicht is dat sneller,
Het zou een optie zijn als de 272 nog vroeger vertrekt dan nu. Voor de nieuwe consessie heb ik het wel gedaan met de 309. Gelukkig neem ik in september vrij en heb ik gelukkig weinig last van de huidige dienstregeling
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 15 aug 2024, 16:47
door Jelmer
Het gaat snel met de bussen in de Zaanstreek. Ben vandaag eens via de rdw-site aan het kijken geweest wat de status van de bussen is.
Van de oude CXX-Amba's rijden er nog maar rijden er nog maar 6. APK t/m 28-09-2024 hebben de 4147, 4150, 4153 en 4154. APK t/m 02-12-2024 hebben: 4151 en 4152.
De rest is verkocht, hiervan zijn volgens de RDW de 4133 en 4141. De 4135 is geëxporteerd.
Van de ex-BVG-Berlijn Citea's zijn weg de 4109, 4117, 4118, 4119, 4121, 4122, 4124 en 4128. Hiervan zijn de 4117, 4119, 4121, 4122 en 4124 geëxporteerd.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 17:32
door david_meyer24
de 4127 is deze maand de apk verlopen namelijk 31 augustus 2024
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: di 20 aug 2024, 10:20
door Station Luchtbal
Over toch kunnen laden van de bussen in een gebied met netcongestie,
Solarmagazine:
Voor busremises is er een zogenaamd capaciteitsbeperkend contract (cbc) van kracht. In de praktijk betekent dit dat in Zaandam in de wintermaanden 12 uur lang geen vermogen van het stroomnet afgenomen kan worden.
Op de locatie in Purmerend is een batterij met een vermogen van 1 megawatt en capaciteit van 2,15 megawattuur geïnstalleerd. Voor Zaandam geldt het dubbele: een vermogen van 2 megawatt en een capaciteit van 4,3 megawattuur. Verder wordt op beide locaties niet alleen gebruikgemaakt van de batterij, maar ook van zonnecarports die zonne-energie opwekken. (
meer)
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 06 sep 2024, 10:59
door VIRM
EBS-bussen vallen uit, scholieren de klos
Het was donderdagmiddag tussen 13.00 – 15.00 uur weer goed hommeles met EBS.
Op een tijdstip dat scholieren huiswaarts gaan, viel de een na de andere rit uit. Tientallen scholieren werden er vanmiddag bij het busstation Zaandam mee geconfronteerd. Het busstation Zaandam liep helemaal vol geïrriteerde scholieren.
Naast uitval van ritten, werden de wachttijden van andere ritten bizar lang. Meer dan een kwartier en enkele zelfs langer dan 20 minuten. Scholieren wisten even niet meer hoe het nu verder ging. RadioTV Zaanstreek kreeg van menig scholier te horen dat het elke keer weer een uitdaging is om thuis te komen. Ouders zijn niet altijd in staat om hun kroost op te halen. Bij enkele scholieren sloeg de paniek toe. Duidelijk werd wel dat veel scholieren en ouders het zo langzamerhand wel hebben gehad met EBS en de busuitval: “Ik ben er helemaal klaar mee”, zei de een. “Spuugzat ben ik er van”, zei de ander. Ouders vinden het ook wel mooi geweest.
Bron en meer:
RTV Zaanstreek
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 06 sep 2024, 12:15
door Daniel
Is een wachttijd van een kwartier tegenwoordig al bizar lang? Dat is op veel niet R-net lijnen daar dus hooguit één bus die uitviel.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: wo 11 sep 2024, 20:15
door EWilsonAdam
Is de levering van de nieuwe bussen inmiddels weer op gang gekomen?
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: wo 11 sep 2024, 20:57
door Meltrain
Op vrijdag 30 augustus zag ik op de E19 ter hoogte van Brasschaat twee R-net Citea's richting Nederland rijden.
Ik ging er dus vanuit dat de levering gestaag doorging.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: wo 11 sep 2024, 21:15
door Station Luchtbal
Sinds de zomerstop zijn zes 13,5 meters en een 12,2 meter op naam gezet.
Op kenteken staan momenteel respectievelijk 43 en 17 bussen, die zijn dus nog niet afgenomen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 00:56
door omaylie
Nou dit klopt niet helemaal. Vandaag zijn de laatste 5 12.2m bussen op kenteken gezet (van de 60 zijn er 38 op naam gezet). Bij de 13.5m bussen zijn er 96 op kenteken gezet, waarvan er 53 op naam zijn gezet.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 15:58
door Station Luchtbal
Een van de 12.2 meters ( 72-BZF-3 ) wijkt af in aantal zitplaatsen en in massa tov de rest. En het tweetal 70-BXN-1 en 71-BXN-1 wijkt ook af in massa. Hebben die dan geen andere bestemming?
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 16:07
door Lijn 45
De wagens voor Hermes Brabant worden nu ook geleverd, mogelijk zijn deze voor hen.
Hun eerste bus uit die serie heeft in ieder geval 43 zitplaatsen en een massa van 13175.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 16:15
door Stan_Bronstring
Hebben die bussen voor Hermes toevallig een kleiner accupakket? Ze zijn volgens mij namelijk ruim 1000 kilo lichter dan de wagens voor EBS
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 16:26
door Jelmer
Opvraagbaar zijn momenteel van de LE122 56 BX-kentekens en 1 BZ (totaal 57) en van de LE135 69 BX en 27 BZ (totaal dus 96)
In ieder geval de LE122 22-BXJ-2 is van Hermes (2250)
bron:
https://www.rdwdata.nl/merken/vdl/citea ... 7Celectric
https://www.rdwdata.nl/merken/vdl/citea ... 7Celectric
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 16:40
door teun
Ook Arriva in Brabant en het GVB staan op de lijst bij VDL.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 16:47
door Station Luchtbal
Lijn 45 schreef: ↑do 12 sep 2024, 16:07
De wagens voor Hermes Brabant worden nu ook geleverd, mogelijk zijn deze voor hen.
Hun eerste bus uit die serie heeft in ieder geval 43 zitplaatsen en een massa van 13175.
De 72-BZF-3 zal dan voor Hermes zijn. De andere twee met afwijkende massa zijn misschien voor Arriva? Ik ken geen andere LE-122 bestelling in Nederland. (?) NB GVB heeft
LF-122 besteld.
Screenshot van RDW data, bovenste drie wijken af tov de rest (EBS).

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 13 sep 2024, 16:27
door Jelmer
70-BXN-1 = EBS 4210
71-BXN-1 = EBS 4209