Pagina 39 van 65

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 16 nov 2024, 17:23
door Kampeerder
Ik vind dat best meevallen eigenlijk. De route door Nijega/Opeinde heeft een brug en enkele drempels, maar je kan over het algemeen prima doorrijden. Route door Oudehaske heeft vooral wat rare slingers en ook enkele drempels. Ik kan echter zat andere routes noemen die naar mijn idee vele malen erger zijn. Het meest extreme voorbeeld is de 20 route tussen Drachten en Heerenveen... Dat loopt in de tientallen, en zijn vooral drempels op 60 wegen waar je nog niet eens met 40 overheen kan.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 16 nov 2024, 17:26
door Fris44
Kampeerder schreef: za 16 nov 2024, 16:51 Ook vervallen op heel veel streeklijnen allemaal avondritten, zoals lijn 13, 15, 16, 18, 41, 48, 51, 55, 72 en 92. Erg jammer, vooral laat in de avond kom je bijna nergens meer. En Opeinde en Oudehaske/Haskerhorne verliezen hun bediening op zondag volledig.
Wat een mooie verbeterde dienstregeling _O-
Lijn 13 werd in de avond uren naar mijn gevoel toch wel degelijk gebruikt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 16 nov 2024, 18:56
door Lijn 45
Volgens mij was er hier nog geen foto van een Setra Qliner voorbij gekomen. :)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 16 nov 2024, 19:01
door Heel_Holland_Spot
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat ze de grijze band weg hebben gehaald. Ik vind dit saaier en de grijze band die de bus had, vond ik er luxe uitzien.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 00:03
door miron
Waar kan je de nieuwe dienstregeling zien kan iemand een link op het forum zetten

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 00:16
door Milco
Gewoon de ovinfo-app raadplegen. En anders geduld hebben tot Qbuzz de dienstregeling op hun website publiceert.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 00:44
door wiebeveer
De nieuwe dienstregeling komt maandag online op de site van Qbuzz.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 08:57
door gakinho
Ik ben wel verbolgen over het feit dat een plaats als Oudehaske op zondag alleen door een Opstapper wordt bediend. Hoe moeilijk kan het zijn om buslijn 99 op zondag binnendoor te laten rijden?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 10:28
door Zonnig
Qbuzz pronkt met de zgn verbeteringen.

Ik zie ook zeer veel verslechteringen.
Slechtere overstap in de avond / weekend tussen de 315 en bus naar Sneek.
Lemmer Balk schrappen vroege en late verbindingen.
Overkill tussen Woudsend-Wellebrug en Sneek (2 bussen per uur welke achterelkaar aab riijden.
Vreemde lus in de 390 bij Tinga.

En zo zijn er nog veel meer verslechteringen.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 10:32
door BusFreakRotterdam
Kampeerder schreef: za 16 nov 2024, 16:51 E Ook vervallen op heel veel streeklijnen allemaal avondritten, zoals lijn 13, 15, 16, 18, 41, 48, 51, 55, 72 en 92. Erg jammer, vooral laat in de avond kom je bijna nergens meer.
Als je goed naar de dienstregelingen kijkt in de OV info app zie je dat er voor bijv. lijn 51 helemaal geen avondritten vervallen omdat de laatste ritten savonds in een ringlijn rijden. Voor lijn 92 zijn er nog wel ritten die eindigen na middernacht maar dan in 1 richting. Qbuzz heeft gewoon gekeken waar de vraag ligt naar reizigers en daarop geanticipeerd. Voorts gaan er ook lijnen in het weekend rijden die nu helemaal niet zoals lijn 15 wat nu 115 is. Lijn 15 rijdt dalijk 7 dagen per week en dat doet lijn 115 niet dus niet alles wordt zoveel slechter. ;) Daarbij kan je niet iedereen tevreden stellen. ;) Je benoemt bijvoorbeeld niet dat lijn 52 er enorm op vooruit gaat. Die gaat heel de dag rijden naar o.a. Paezens, Moddergat, Nes en Wierum wat nu een spitslijn is in de ochtend en daartussen in een lijntaxi... ;) Prorata gaan er heel veel reizigers op vooruit! :)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 10:52
door zone2000
Zonnig schreef: zo 17 nov 2024, 10:28 Qbuzz pronkt met de zgn verbeteringen.

Ik zie ook zeer veel verslechteringen.
Slechtere overstap in de avond / weekend tussen de 315 en bus naar Sneek.
Lemmer Balk schrappen vroege en late verbindingen.
Overkill tussen Woudsend-Wellebrug en Sneek (2 bussen per uur welke achterelkaar aab riijden.
Vreemde lus in de 390 bij Tinga.

En zo zijn er nog veel meer verslechteringen.
Leeuwarden Stad, Lijn 3 Camminghaburen laatste rit al om middernacht. -0-

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 11:38
door Meltrain
Dat is voor verreweg de meeste steden heel normaal.
Daarnaast is Camminghaburen nu net de enige wijk in Leeuwarden die een eigen station heeft, dus reizigers kunnen eventueel ook nog de trein nemen.

Ik vind wel de verdeling van ritten op lijn 3 raar: op zondag lijkt er een 25/35-verdeling te zijn. :s

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 11:46
door MetroRET
Dat is nu bij Arriva ook het geval.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 12:07
door Kampeerder
BusFreakRotterdam schreef: zo 17 nov 2024, 10:32 Als je goed naar de dienstregelingen kijkt in de OV info app zie je dat er voor bijv. lijn 51 helemaal geen avondritten vervallen omdat de laatste ritten savonds in een ringlijn rijden.
Ik weet niet waar je het over hebt. De laatste rit vertrekt nu om 0:20 en straks om 23:58. Met name op vrijdagavond zit de laatste rit van 0:20 gewoon vol, dus het laten vervallen van zo'n drukke rit vind ik belachelijk. Lijn 51 is geen ringlijn.
BusFreakRotterdam schreef: zo 17 nov 2024, 10:32 Voor lijn 92 zijn er nog wel ritten die eindigen na middernacht maar dan in 1 richting. Qbuzz heeft gewoon gekeken waar de vraag ligt naar reizigers en daarop geanticipeerd. Voorts gaan er ook lijnen in het weekend rijden die nu helemaal niet zoals lijn 15 wat nu 115 is. Lijn 15 rijdt dalijk 7 dagen per week en dat doet lijn 115 niet dus niet alles wordt zoveel slechter. ;) Daarbij kan je niet iedereen tevreden stellen. ;) Je benoemt bijvoorbeeld niet dat lijn 52 er enorm op vooruit gaat. Die gaat heel de dag rijden naar o.a. Paezens, Moddergat, Nes en Wierum wat nu een spitslijn is in de ochtend en daartussen in een lijntaxi... ;) Prorata gaan er heel veel reizigers op vooruit! :)
Op lijn 92 heeft Arriva een extra rit toegevoegd om 0:31 uit Leeuwarden. Deze wordt goed gebruikt, maar vervalt nu weer. En wat betreft lijn 15 en 52 zie ik die grote verbeteringen ook niet zo. Lijn 115 rijdt nu ook in het weekend en in de avond, maar dan als 515 tot Jubbega. Dat deze weer doorrijdt naar Oosterwolde is een verbetering en in doordeweeks wordt ook een halfuurtje langer doorgereden, maar in het weekend stopt de lijn al om 21:00, veel eerder dan nu. Hetzelfde geldt voor heel veel andere lijnen. Lijn 52 gaat er ook helemaal niet zo enorm op vooruit. Die rijdt nu ook al de hele dag, alleen dan met taxibusjes op de eerste twee ritten na. Straks gaan alle ritten met 15-persoonsbusjes rijden. Het enige wat verbetert is dat Ljussens en Wierum weer bediend worden en dat er meer capaciteit is, waar het taxibusje nu nog wel eens vol zit. Maar op de tweede ochtendrit wordt het proppen geblazen als er 20 man in zo'n 15-persoonsbusje moeten, en de eerste ochtendrit vervalt volledig terwijl de laatste rit een halfuur eerder vertrekt dan nu. Dus ja er zijn verbeteringen op lijn 52, maar ook verslechteringen.
En op zaterdag gaan een aantal lijnen wel langer doorrijden dan nu, zoals lijn 51, 20 en 21, maar veel andere lijnen rijden zelfs helemaal niet meer op zaterdagavond, zoals lijn 55 en 72.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 12:12
door iamthedutchdude
Zonnig schreef: zo 17 nov 2024, 10:28 Vreemde lus in de 390 bij Tinga.
Dat zal te maken hebben met de bereikbaarheid van de Brede School Duinterpen, die vlak naast die halte ligt. Wel staat die lus wel heel bijzonder in de reisinformatie vermeld: Eerst een Dummyhalte (die per ongeluk zichtbaar is) en vervolgens BEIDE haltes Tinga. In beide richtingen aan één kant stoppen lijkt me toch ruim voldoende.

Overigens: was het met die lijn nou echt onmogelijk om bij Nijland Rijksweg en (in iets mindere mate) bij Joure Busstation te stoppen?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 12:16
door Kampeerder
Die halte Tinga is ook bedoeld om van/naar Heerenveen makkelijk te kunnen overstappen op lijn 44/45/46. Je hoeft zo niet eens de weg over te steken.
Als ik de krappe aansluiting in Heerenveen zie samen met de zeer krappe keertijd in Makkum snap ik wel waarom de 390 niet bij Nijland of Joure stopt. De lijn is dan ook enkel een aanvulling op lijn 99 en deels vervanger van de 698, die nu ook niet bij Nijland stopt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 12:21
door Milco
Het zijn vooral de lijnen over hoofdwegen die lang(er) blijven doorrijden terwijl lijnen die door dorpjes kronkelen eerder stoppen met rijden. Op zich niet altijd een verkeerd plan; ik verwacht zelf ook immers meer reizigers in lijn 60 die vaker gaat rijden dan in lijn 72, zeker nu die niet meer langs het centrum rijdt.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 12:31
door Kampeerder
Maar lijn 51 en 55 zijn wel degelijk basislijnen. Lijn 51 zit altijd vol in de avond, maar stopt doordeweeks ook eerder. De reis tussen Dokkum en Groningen wordt op deze manier ook dubbel zo lang als je moet omreizen via Leeuwarden, en er zijn toch best wat reizigers op deze relatie. Lijn 72 is rustiger met wisselend gebruik, maar is ook zeker niet leeg. Op zaterdagavond helemaal niet meer rijden vind ik wel heel ver gaan.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 12:54
door Zonnig
Kampeerder schreef: zo 17 nov 2024, 12:16 Die halte Tinga is ook bedoeld om van/naar Heerenveen makkelijk te kunnen overstappen op lijn 44/45/46. Je hoeft zo niet eens de weg over te steken.
Als ik de krappe aansluiting in Heerenveen zie samen met de zeer krappe keertijd in Makkum snap ik wel waarom de 390 niet bij Nijland of Joure stopt. De lijn is dan ook enkel een aanvulling op lijn 99 en deels vervanger van de 698, die nu ook niet bij Nijland stopt.
Alle lijnen stoppen zowel op Tinga als de Frieswijkstraat.
Maw onnodig extra rondje, Had beter Joure aangedaan kunnen worden.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 13:46
door Meltrain
Jij kan ook absoluut niets positiefs plaatsen in dit topic, hè? :')

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 13:53
door Milco
Zonnig schreef: zo 17 nov 2024, 12:54
Kampeerder schreef: zo 17 nov 2024, 12:16 Die halte Tinga is ook bedoeld om van/naar Heerenveen makkelijk te kunnen overstappen op lijn 44/45/46. Je hoeft zo niet eens de weg over te steken.
Als ik de krappe aansluiting in Heerenveen zie samen met de zeer krappe keertijd in Makkum snap ik wel waarom de 390 niet bij Nijland of Joure stopt. De lijn is dan ook enkel een aanvulling op lijn 99 en deels vervanger van de 698, die nu ook niet bij Nijland stopt.
Alle lijnen stoppen zowel op Tinga als de Frieswijkstraat.
Maw onnodig extra rondje, Had beter Joure aangedaan kunnen worden.
Door de halte Tinga aan te doen met de Qliner heeft Sneek-Zuid straks een mooie snelle busverbinding naar Heerenveen met daar een prima aansluiting
op de treinen richting Zwolle. Nu moeten reizigers vanuit Sneek-Zuid naar Heerenveen omreizen via Spannenburg of Sneek-Centrum wat totaal een uur kost; met lijn 390 bedraagt de reistijd Sneek-Zuid - Heerenveen hooguit 25 minuten. Meer dan de helft winst dus!

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 17:48
door Vinny
Nu moeten reizigers vanuit Sneek-Zuid naar Heerenveen omreizen via Spannenburg of Sneek-Centrum wat totaal een uur kost;
Overdrijven is natuurlijk ook een vak, met een handige aansluiting op de Prins Hendrikkade hoeft zoiets maar 5 minuten langer te duren.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 17 nov 2024, 17:53
door Milco
Is dat zo? Ik zie bij een reis (gepland komende woensdag) van Tinga naar station Heerenveen in 9292 reistijden van rond een uur terwijl lijn 390 er straks circa 25 minuten over doet. Of zie ik iets over het hoofd? :)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 18 nov 2024, 10:02
door iamthedutchdude
Ik schat zo in dat jullie elkaar verkeerd lezen: nu duurt het inderdaad ca. een uur vanwege de afwezigheid van een Qliner Sneek - Heerenveen. Ik vermoed echter dat Vinny bedoelt dat er ook prima een overstap op Prins Hendrikkade gepland had kunnen worden, waarbij reizigers uit Sneek-Zuid eerst met lijn 44/45/46 van Tinga naar Prins Hendrikkade reizen om aldaar op lijn 390 te stappen. Dan hoeft die nieuwe Qliner niet heel Sneek door (dat is immers niet bepaald waar de Qliner-formule voor staat). Ik betwijfel trouwens wel of dat inderdaad maar 5 minuten extra zou kosten, want met een betrouwbare overstap ben je die 5 minuten al bijna kwijt en dan heb je nog niet eens rekening gehouden met de extra rijtijd om van Tinga naar Prins Hendrikkade te komen (nog eens 5 minuten).

Overigens was iets soortgelijks natuurlijk ook op Frieswijkstraat te realiseren geweest. Ik denk namelijk dat een deel van Sneek-Zuid best bereid is om op de fiets naar die halte te gaan, terwijl je wel die rare slinger (die toch al gauw 3 minuten extra kost voor de doorgaande reiziger*) kwijt bent. Daarnaast vermoed ik dat je dan wel rond die 5 minuten kan blijven als reizigers wel besluiten eerst op lijn 44/45/46 te stappen vanaf Tinga (2 minuten rijtijd Tinga-Frieswijkstraat + ca. 4 minuten overstaptijd = 6 minuten extra).

*: Die 3 minuten rijtijdwinst had vervolgens gebruikt kunnen worden om ofwel de aansluiting in Heerenveen/de kering in Makkum betrouwbaarder te maken, ofwel om bij Nijland Rijksweg en/of Joure Busstation te stoppen.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 18 nov 2024, 13:37
door busfanNL
Is er al bekend op welke lijnen die Altas Cityline busjes gaan rijden, en wanneer deze geleverd worden?