Pagina 40 van 41
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: wo 12 feb 2025, 23:31
door Gartlin9
Ik hoop wel dat de onderdoorgang hoog genoeg is wordt dubbeldekker bussen en dat er een goede logische verbinding blijft voor over de park/gelebrug
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: wo 26 mar 2025, 18:40
door omaylie
Om nog even terug te keren op de kenteken-wisseltruc bij de Zweedse Volvo's: inmiddels hebben vier van de vijf 15m Volvo's een andere kenteken gekregen. Of beter gezegd: ze hebben onderling kentekens uit zitten wisselen.
- 7662: 08-BZK-8 --> 20-BZG-7
- 7663: 20-BZG-7 --> 98-BZJ-1
- 7664: 99-BZJ-1 (niet van bus gewisseld)
- 7665: 98-BZJ-1 --> 07-BZK-8
- 7666: 07-BZK-8 --> 08-BZK-8
Lijkt ZHN wel met die buitenlande Citea's en hun kentekens.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: wo 26 mar 2025, 19:46
door ArrivaBas
Hoewel het wel zo lijkt, hoeft het niet zo te zijn dat de kentekens van bus zijn gewisseld (dan zou er sprake moeten zijn van chassisnummers die niet overeenkomen met wat er bij de RDW bekend is. In dat geval wordt een kentekenplaat als vals geregistreerd, waarop de politie er erg geïnteresseerd in kan worden). Er kan ook een wisseltruc zijn gedaan met de wagennummers, en zoals ik het zie hebben ze dat vooral gedaan om de bussen te nummeren op volgorde van kenteken.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: wo 26 mar 2025, 23:13
door JeroenSpock
Dan zou je dat misschien kunnen zien aan de stickers van het wagenparknummer, de oude stickers laten vaak wel een afdruk achter. Zeker als dta recent gedaan is.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: ma 28 apr 2025, 13:38
door Milco
Vanaf 10 mei gelden enkele aanpassingen aan de buslijnen, vervalt tijdelijk Q-link 1/11 en rijden extra buslijnen vanwege de werkzaamheden aan het spoor en station Groningen:
https://gd.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste- ... -spoorzone
Verder zijn er per 10 mei ook enkele wijzigingen die blijvend zijn:
https://gd.qbuzz.nl/gd/actueel/laatste- ... naf-10-mei
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: ma 28 apr 2025, 14:43
door Gartlin9
Alleen kan nergens iets vinden over de 102, 106 en de gewijzigde 110 qua tijden enzo, en de afbeelding van de stad abstract is een beetje wazig
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: ma 28 apr 2025, 16:14
door BasGeluk
In het artikel staat t/m 12 juli en op de beide kaartjes staat t/m 6 juli.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: ma 28 apr 2025, 16:25
door Milco
De werkzaamheden zijn tot 12 juli. De aanpassingen aan het busnet zijn tot 6 juli omdat 7 juli een nieuwe dienstregeling van start gaat bij de bussen.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: ma 28 apr 2025, 18:46
door Nicketick
6 juli was volgens mij de originele einddatum van Operatie Groningen Spoorzone, maar deze is aan beide kanten verlengd
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 14:40
door Kevster
7 juli zou de rest van de wijzigingen van de busdienstregeling inderdaad doorgevoerd worden ivm de buitendienststelling. Of dit nu ook een week later wordt... geen idee.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: do 01 mei 2025, 15:43
door Nicketick
7 juli start sowieso ook de zomervakantiedienstregeling volgens de kalender
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 22:12
door Lijn65
De werkzaamheden aan het spoor duren tot 13 juli, maar omdat de zomerroosters van de buschauffeurs op 7 juli beginnen kon de busdienstregeling niet nog een week verlengd worden met de uitgelopen spoorwerkzaamheden. Ook qua kosten van de aangepaste dienstenregeling kan het niet uit om deze een week te verlengen. In de week van 7 t/m 12 juli zijn er nog wel kleine aanpassingen die tzt nog wel gecommuniceerd worden.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: di 03 jun 2025, 16:07
door Nicketick
De ChristenUnie en SP hebben een bijzondere motie ingediend in de Groninger gemeenteraad:
https://www.oogtv.nl/2025/06/christenun ... onings-ov/ (
originele motie).
Ze pleiten namelijk voor de terugkeer van de wagenverkoop (losse kaartjes en dagkaarten), echter: deze is helemaal niet afgeschaft en de losse kaartjes zijn nog gewoon bij de chauffeur te koop. Er heeft wel een plan gelegen om de wagenverkoop per 1/1/2025 te stoppen, maar dit is nooit uitgevoerd.
In ander kaartjesnieuws: de borgbedragen (OV-Chipkaart en waarschijnlijk ook OVpay) zijn deze week plots verhoogd. Dit plan is destijds bij de voorstellen voor de 2025 tarieven gepresenteerd maar er werd toen gezegd dat dit een langere implementatietijd nodig had en dat dit goed gecommuniceerd moest worden. Ik heb echter nooit ergens een ingangsdatum voorbij zien komen, en ook op de website van het OV-Bureau en Qbuzz staat geen nieuwsbericht. De tarievenpagina van de Qbuzz website is wel bijgewerkt, maar de klantenservice wist ook niets van deze verhoging af.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: di 03 jun 2025, 16:39
door Dionysusnu
De motie spreekt niet over wagenverkoop specifiek, maar over het aanbod aan kaartsoorten en de overzichtelijkheid daarvan.
Het inleidende deel:
- Spoiler: show
- Constaterende dat:
• OV-Pay (inchecken met pinpas) makkelijker heeft gemaakt om het OV te gebruiken, ook als je
niet regelmatig met het OV reist;
• Het zonder toegang tot internet moeilijk te achterhalen is wat een reis per bus of trein precies kost;
• Het voor bepaalde groepen potentiële reizigers moeilijk is dit te achterhalen, denk aan (buitenlandse) toeristen, mensen zonder betaalrekening of mobiele telefoon;
• Verschillende steden in Nederland zoals Utrecht dagkaartjes of rittenkaartjes met een bepaalde tijdsduur en een vaste prijs hanteren, die op papier te koop zijn bij verkooppunten of de chauffeur;
• Vergelijkbare systemen ook in buitenlandse steden gangbaar zijn en OV toegankelijk(er) maken;
• Het OV-Bureau enkele kaartjes en dagkaartjes al succesvol inzet met de ‘P+R-kaartje Groningen’ en de dagkaart ‘Broezz’n’;
Overwegende dat:
• De gemeente Groningen en het OV-Bureau de ambitie hebben OV gebruik te stimuleren;
• Het OV-Bureau acties wil gaan opzetten om meer mensen kennis te laten maken met het OV;
• Het OV-Bureau voor de periode tot 2040 de opgave heeft het OV in de regio uit te breiden, stabiel te houden en daarbij als belangrijke opgave formuleert: “Behouden en waar nodig verbeteren van de inclusiviteit en het comfort van het OV”;
• Een vooraf bekende voordelige prijs en eenvoudige manier van aanschaf kan bijdragen aan bekendheid en gebruik van het OV in de Stad en de Groningse dorpen;
• Betaalbaarheid een belangrijke voorwaarde is om reizen voor iedereen mogelijk te maken;
En wat de motie verzoekt:
De motie schreef:Verzoekt het college:
• Samen met het OV-Bureau Groningen/Drenthe te onderzoeken of er meer enkele kaartjes en dagkaartjes kunnen worden ontwikkeld, al dan niet binnen OV-Pay;
• Hierbij rekening te houden met betaalbaarheid en toegankelijke manier van aanschaf;
• Zich te richten op reizen binnen de gemeentegrenzen;
• Eventuele meerkosten in kaart te brengen;
• De gemeenteraad per brief in Q4 2025 te informeren over de uitkomsten van deze verkenning.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: di 03 jun 2025, 17:01
door Nicketick
Ja, het gekke is dus dat er in de motie alleen over de P+R Kaartjes en Broezz'n tickets gesproken wordt. Echter is het overige aanbod van tickets in de afgelopen jaren niet of nauwelijks inhoudelijk gewijzigd (alleen in prijs verhoogd). Daarmee komt de motie op mij nog steeds heel vreemd over, want kaartjes voor een reis (niet rit, want overstappen is toegestaan) zijn gewoon verkrijgbaar en worden ook nog daadwerkelijk gekocht door reizigers. Zie ook
https://gd.qbuzz.nl/gd/abonnementen-kaa ... buskaartje
Ik weet ook niet of ik "al dan niet binnen OVpay" moet interpreteren als een voorstel tot fare capping of een flat-fare product.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: do 05 jun 2025, 10:50
door Z2N
In Utrecht is de wagenverkoop helemaal gestopt, omdat inchecken met OVpay eigenlijk altijd goedkoper was.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: za 07 jun 2025, 09:18
door JeroenSpock
Nicketick schreef: ↑di 03 jun 2025, 16:07In ander kaartjesnieuws: de borgbedragen (OV-Chipkaart en waarschijnlijk ook OVpay) zijn deze week plots verhoogd. Dit plan is destijds bij de voorstellen voor de 2025 tarieven gepresenteerd maar er werd toen gezegd dat dit een langere implementatietijd nodig had en dat dit goed gecommuniceerd moest worden. Ik heb echter nooit ergens een ingangsdatum voorbij zien komen, en ook op de website van het OV-Bureau en Qbuzz staat geen nieuwsbericht. De tarievenpagina van de Qbuzz website is wel bijgewerkt, maar de klantenservice wist ook niets van deze verhoging af.
Borg is nu €6, en bij Qliners en nachtbussen €8 geworden. Omdat €4 minder is dan de kostprijs van veel ritten waardoor het goedkoper is om niet uit te checken. Je moet nu ook 2 of 4 euro op de kaart hebben staan, dat was 0.
OV chip en OV pay.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: zo 22 jun 2025, 17:42
door Etienne
Iemand die een verklaring heeft voor
deze buslijn tussen Zuidbroek en Veendam, die ik in OVinfo vond? De lijn rijdt helemaal de route van lijn 174, met een extra lusje via Meeden en rijdt alleen maar 's avonds en in het weekend.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: zo 22 jun 2025, 18:23
door Milco
Ik zie wel dat lijn 174 vanaf die datum niet meer op zaterdagen rijdt.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: zo 22 jun 2025, 18:41
door CamilleKreemers
De 274 rijdt avonden en hele weekend.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: zo 22 jun 2025, 18:45
door Milco
Dat zegt Etienne toch ook? Daarop reageer ik dat lijn 174 op zaterdagen vervalt zodra lijn 274 gaat rijden.

Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: zo 22 jun 2025, 18:54
door Kevster
Als ik de route zie vermoed ik een vervanging voor 174 en mogelijk (een deel van) 13.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: zo 22 jun 2025, 20:56
door Nicketick
Als ik de hoofdlijnen dienstregeling van 2025 zo bekijk lijkt het er op dat dit plan daar in was opgenomen om meer reismogelijkheden te bieden in de avonduren en het weekend. Alleen 274 als lijnnummer wordt daar niet in genoemd, maar 13/174.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: zo 22 jun 2025, 21:04
door iamthedutchdude
Reactie op inbreng n.a.v. ontwerp-hoofdlijnen 2025 schreef:Bediening Meeden in avond en weekend
De bedoeling is een buslijn (al dan niet onder twee lijnnummers) die rijdt van Zuidbroek via Muntendam naar Meeden en van Meeden weer via Muntendam naar Veendam.
Re: Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)
Geplaatst: do 26 jun 2025, 10:45
door ThatPCDude
De Yutongs voor deze concessie gaan nummers in de 77xx krijgen.
De eerste foto's....