Pagina 40 van 43

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: do 17 okt 2024, 23:57
door TomSteyl
Standaard en praktijk is nog wel een verschil :lol:
Ik vraag me af hoe hoog dit eigenlijk is:
Afbeelding

In Duitsland heb je nog wel eens 38cm perronhoogte (vgs mij rondom Kassel). Daar is Extra3 met enige regelmaat onderweg om een leuke reportage over te maken. Kunnen ze in België ook wel eens doen. :X

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 24 nov 2024, 14:29
door TomSteyl
Vrij recentelijk nog een overzicht gevonden van de perronhoogtes in België. Daar zie je dat er eigenlijk nog heel veel stations op 28cm perronhoogte zitten.link

Hoe gaat het met de Flirts in Bressoux intussen? Kunnen ze de 55cm perronhoogte wel handelen?

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 24 nov 2024, 16:44
door Daniel
In Bressoux wordt omgeroepen dat het perron laag ligt, met daarbij ook een verkeerde uitstapzijde de laatste keer dat ik er langs kwam: dan is de stap wel heel diep :mrgreen:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 24 nov 2024, 17:05
door TomSteyl
55 centimeter en meer de diepte in :mrgreen:
De verschillen zijn gewoon soms erg fors.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 20 dec 2024, 19:46
door ICE11
De problemen op de RE18 duiken nu ook op in de regionale pers: https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... 19188.html

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 23:50
door umbusko
Ik was even wat dingen aan het uitproberen in de Glimble-app m.b.t. de Drielandentrein. Er is echt geen touw aan vast te knopen. :')
  • Je kunt kaartjes kopen voor een volledige rit van Liège-Guillemins naar Aachen Hbf voor €19,26 of andersom voor €19,32. Waar het verschil vandaan komt: geen idee. Maar ik vind het al heel wat dat een kaartje voor het hele traject mogelijk is.
  • Meestal krijg je een "enkele reis". Maar soms krijg je een "enkele reis Drielandentrein". Dat heb je zelf niet in de hand en het is ook niet altijd duidelijk welk van de twee goedkoper is. Voorbeeld: je krijgt een "enkele reis" Maastricht-Eijsden voor €1,64 of een "enkele reis Drielandentrein" Maastricht Randwyck - Eijsden voor €2,60.
  • Naar het buitenland geldt hetzelfde. Een "enkele reis" Maastricht-Visé kost je €4,54. Een "enkele reis Drielandentrein" Maastricht Randwyck-Visé €5,60 en een "enkele reis Drielandentrein" Eijsden-Visé €5,10. :s :')
  • Als ik een rit van Meerssen naar Liège-Guillemins plan, kost me dat €9,38 voor een "enkele reis". Behalve wanneer ik de verbinding om 5:49 kies. Dan start de Drielandentrein pas in Maastricht en krijg ik een overstapverbinding, met een overstap in Maastricht Randwyck. En dan kost het me maar €3,70 voor een "enkele reis Drielandentrein". :shock:
  • Alleen de voorwaarden voor de "enkele reis Drielandentrein" bevatten een regel waarin staat: "Kinderen onder de 12 reizen gratis tussen Eijsden en Luik/Liège-Guillemins wanneer ze worden begeleid door een betalende volwassene." Interessant wel, ik kan me niet heugen dat dit bij de NMBS ooit zo was. :')
Wat je tegenwoordig ook kunt doen bij Glimble: swipen. Dan worden de reiskosten achteraf bepaald. Ik zou er maar niet aan beginnen. :') (Overigens mag je dan met de RE18 naar Aachen en met de RE1 of RE9 zelfs doorswipen tot aan Köln Hbf. Maar wat het kost? Geen idee.)

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 23:56
door Dionysusnu
Ik vraag me af of dat tariefverschil hem zit in de oplossing dat Arriva de treinen iov NS rijdt. Vanaf Maastricht krijg je Arrivatarief, maar bij overstap op Randwyck begin je met NS-tarief, zoiets? Voor de reizigers blijft het natuurlijk " :') "

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 00:04
door umbusko
Geen idee, maar €3,70 voor Meerssen-Liège is onder alle tarieven vreemd. :X Een simpele verklaring zie ik nog niet.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 01:11
door Dionysusnu
Is dat de volledige prijs? In de NS-reisplanner wordt bijvoorbeeld soms alleen hun deel van het traject als kosten getoond.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 02:15
door umbusko
Ja, daar staat bij dat het een kaartje is voor het hele traject. Voor sommige andere verbindingen krijg je inderdaad wel alleen een deel (Maastricht-Stolberg bijvoorbeeld, dan krijg je alleen Maastricht-Aachen.)
Afbeelding

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 02:38
door Ivan
umbusko schreef: zo 19 jan 2025, 23:50 "Kinderen onder de 12 reizen gratis tussen Eijsden en Luik/Liège-Guillemins wanneer ze worden begeleid door een betalende volwassene." Interessant wel, ik kan me niet heugen dat dit bij de NMBS ooit zo was. :')
Ik kan me juist niet anders herrineren dan dat dit het geval is. Voor het hele nmbs-net overgens.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 20 jan 2025, 09:33
door umbusko
In dat geval heb ik nooit goed opgelet en trek ik wat dit punt betreft mijn woorden terug. :)

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: do 30 jan 2025, 14:37
door KyanDGP
Het gaat weer lekker hoor, vandaag weer stellen van de NMBS die de verbinding moeten rijden.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 31 jan 2025, 10:36
door MarkNL
En ook vandaag is de NMBS 329 gespot in de RE18 dienst.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 01 feb 2025, 14:24
door IIVQ
Rijden deze Breaks dan alleen naar Mt of ook naar Heerlen?

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 01 feb 2025, 14:25
door Dionysusnu
Volgens mij alleen Maastricht, o.a. vanwege gebrek aan ATB

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 01 feb 2025, 14:26
door IIVQ
Oh ja, daar had ik niet aan gedacht, dat alleen grensbaanvakken een ATB-ontheffing hebben. Thx.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 01 feb 2025, 15:40
door ZO6176
En er zijn maar een aantal breaks die naar Maastricht mogen. Niet allemaal zijn toegelaten.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 01 feb 2025, 16:12
door MaartenD
En ik kan me niet indenken dat je met dat materieel verder wil rijden onder 1500V. Je mist een serieus stuk vermogen.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 01 feb 2025, 16:20
door Z2N
De Breaks kunnen personeel-technisch ook niet verder dan Maastricht, er zitten NMBS'ers op en die hebben geen baanvakkennis voorbij Maastricht.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 12 mar 2025, 00:18
door umbusko
Uit betrouwbare Eijsdense bron heb ik inmiddels vernomen dat er OV-chipkaartinstructies zijn verschenen.
Ben benieuwd wanneer we in België in kunnen gaan checken. :mrgreen:

Het blijft overigens onduidelijk of je in overtreding bent als je bij Arriva incheckt en in Mtr of Mt uitstapt (nou is dat niet controleerbaar, want je kunt altijd zeggen dat je overstapt op een andere Arrivatrein, maar andersom natuurlijk wel); dat kan soms qua tarief gunstig zijn.
Afbeelding

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 12 mar 2025, 00:33
door cassie127
Luik mag men nog wel even afplakken.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 12 mar 2025, 01:41
door rvdborgt
Vervoerder tussen Maastricht en de grens is NS, dus ik zie geen probleem met inchecken bij NS als je naar Maastricht gaat.
Het is eerder vreemd dat je naar Luik bij Arriva moet inchecken als je op chipkaart reist.
Dit bordje gaat er natuurlijk wel voor zorgen dat mensen denken dat je ook naar België op een chipkaart moet reizen, terwijl dat in veel gevallen is af te raden.

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 12 mar 2025, 02:21
door Dionysusnu
umbusko schreef: wo 12 mar 2025, 00:18 Het blijft overigens onduidelijk of je in overtreding bent als je bij Arriva incheckt en in Mtr of Mt uitstapt
De NS reisplanner zegt nog steeds dat je juist dat moet doen (bij reizen verder dan Maastricht, maar ook dat is natuurlijk niet controleerbaar)

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 12 mar 2025, 06:51
door huibf
Waarom is het stukje Maastricht - Eijsden Grens eigenlijk niet naar Arriva overgegaan. Er rijdt inmiddels alleen maar Arriva.
Zou bordjes en paaltjes schelen..