Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Sorry_geen_dienst
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Re.tep schreef: zo 20 jul 2025, 16:58
cassie127 schreef: zo 20 jul 2025, 16:40..... deze rijden vaak op het randje van wat de ATB toelaat, wat in een lint bijvoorbeeld goed te horen is aan de hoeveelheid bellen. Dat is een verschil wat je zeker op trajecten waar bijvoorbeeld NS rijdt ook goed kunt merken. ........
Heel interresant. En is dat gebel nou juist positief of negatief.....?
Maar hoe hoort een machinist te rijden dan, zoals volgens jou de Arriva/Keolis machinist rijdt, op het randje van de ATB met allerlei bellen, of zoals de NS machinist rijdt zonder veel gebel in de cabine ?
Waarschijnlijk rijden de treinen die cassie127 bedoelt (Keolis Zl-Wdn/Kpn) en Lint (Aml-Mrb of Zp-Hgl) onder ATB-NG. Daar heb je veel meer ATB gongslagen omdat de doelsnelheid heel vaak wisselt. Dat heeft niks te maken met ATB bellen die klinken omdat de machinist te hard rijdt maar dit is een eigenschap van ATB-NG. Een ATB-bel (trein rijdt te hard of mcn voldoet niet aan remopdracht) zou je nergens moeten horen.
Re.tep
Berichten: 255
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Re.tep »

Precies *O*
Het wat scherper rijden heeft dus niets te maken met wegbekendheid of het wat meer/minder rijden op een traject, maar de type van beveiliging door de ATB waarbij het ene type wat meer ruimte overlaat om wat scherper te rijden.

Punt is dan wel, mag een machinist rijden op de ATB of ATB-NG, of rijdt deze op de seinen en borden.

Andere conclusie zou dus zijn in deze discussie, NS machinisten rijden "altijd" volgens de planning op "onbekende baanvakken" en krijgen standaard 36 seconden meer rijtijd ?
Dionysusnu
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dionysusnu »

Re.tep schreef: zo 20 jul 2025, 17:47 Het wat scherper rijden heeft dus niets te maken met wegbekendheid of het wat meer/minder rijden op een traject, maar de type van beveiliging door de ATB waarbij het ene type wat meer ruimte overlaat om wat scherper te rijden.
cassie127 noemde dat slechts als voorbeeld/symptoom, niet als de reden zelf. Maar die zegt ook:
cassie127 schreef: zo 20 jul 2025, 16:40 een verschil wat je zeker op trajecten waar bijvoorbeeld NS rijdt ook goed kunt merken.
(Waar ATB-EG ligt, en NG dus geen afwijkende rol speelt)
Re.tep schreef: zo 20 jul 2025, 17:47 Andere conclusie zou dus zijn in deze discussie, NS machinisten rijden "altijd" volgens de planning op "onbekende baanvakken" en krijgen standaard 36 seconden meer rijtijd ?
Goede vraag, wat telt ProRail als "vaste groep"?
umbusko
Donateur
Berichten: 6045
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door umbusko »

Wubbo schreef: zo 20 jul 2025, 16:02
Re.tep schreef: zo 20 jul 2025, 13:33
Wubbo schreef: zo 20 jul 2025, 13:11Aangezien je toch niets van mij aanneemt stel ik voor dat je een keertje meekijkt bij een dienstregelingsplanner, er zitten er een paar hier. Die kunnen je dan exact vertellen hoe de te plannen halteeertijd en de te plannen rijtijdspeling in elkaar zit.
Interresant, maar wat heeft dat met de wegbekendheid van machinisten te maken ? Rijden die machinisten "ver van huis" te vroeg, te laat en/of stoppen die op de verkeerde plekken langs het perron.
Zijn daar gegevens van bekend ?
Als je niet precies bekend bent met de situatie rij je over het algemeen wat defensiever. Als je vaker een bepaald traject rijdt weet je precies waar je moet gaan remmen in welke remstand om precies op de juiste plek langs het perron uit te komen. Dat maakt de spreiding in de uitvoering kleiner.
Ik ben jarenlang wekelijks van Maastricht naar Nijmegen gereisd, waarbij er dan in Roermond een overstap van 2, 3 of 4 minuten was op de Maaslijn. Goed weer, slecht weer, volle treinen, lege treinen. Belangrijke momenten: soms een kruising in Maastricht met de binnenkomende IC, soms wachten in Sittard voor de inrijder voor een overkruisende trein naar Heerlen, dan natuurlijk de stop in Sittard en de vraag hoe snel de machinist in Roermond binnen zou komen rollen en waar hij precies zou stoppen. En mijn ervaring was dat de overstap systematisch het veiligst was bij met name de ochtendtreinen, die (uiteraard) door machinisten met standplaats Maastricht gereden werden, die daar bij gebrek aan andere NS-treinen zo'n beetje iedere dienst rijden. Bij andere treinen kon je wel eens merken dat het soms net iets onwenniger was, wat misschien maar een halve minuut scheelde op dat halve uur, dus het vertrek in Roermond kwam er niet mee in gevaar. Maar een halve minuut op zo'n krappe overstap kon dan net het verschil maken tussen snel lopen of moeten rennen. Dus ik ben het met deze observatie eens.

Goed, dat is slechts anekdotisch bewijs. Maar een verschil in rijstijl (niet per se goed/fout maar eerder gewend/onwennig) kon ik echt wel merken. Net zoals je een verschil merkt of je bij iemand in de auto stapt die dagelijks 100 kilometer rijdt, of bij iemand die 5x/jaar rijdt.
Re.tep
Berichten: 255
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Re.tep »

En dan heb je nog ritten met leerling machinisten, ritten met oude trage rotten in het vak met 45 dienstjaren, jonge net rijdende machinisten in wel in week één van hun carrière, machinisten welke netjes rijden volgens het boekje en machinisten welke bijna pauze hebben.

Het is een wonderlijke wereld, jammer dat ik zo weinig in de trein zit, zou er zeker een studie op loslaten :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], bjorn keith, Gorott, gpvos, Sorry_geen_dienst en 3 gasten