Pagina 393 van 550
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 09:03
door Meltrain
MetroRET schreef: ↑vr 14 okt 2022, 08:16
Als je dan toch gaat koppelen, koppel dán de 24 aan de 4 of 8, dat lijkt me een betere oplossing dan de 24 aan de rand van de stad te laten eindigen op Marconiplein.
Heb je het nu over een tijdelijke situatie of over een (potentieel) definitieve situatie? Want de inkorting van lijn 24 is immers maar tijdelijk, maar wel in een periode dat koppeling aan lijn 4 niet kán (en letterlijk gezien aan lijn 8 ook niet, want die is vervangen door lijn 18).
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 12:01
door Busseninportland
Meltrain schreef: ↑do 13 okt 2022, 22:03
Het probleem is dat je bij Heemraadsplein niet kunt overstappen op de metro, waardoor het een beetje een onhandig eindpunt is.
Ik vind van niet, omdat metrostation Coolhaven op 5 minuten afstand ligt (400 meter) van Heemraadsplein (tramhalte).
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 12:43
door Chollo
Ik ga er vanuit dat er vrijwel niemand is die overstapt van Coolhaven naar Heemraadsplein, deels omdat velen dit niet weten (het staat immers niet op de kaart aangegeven zoals in Londen) en deels omdat velen er geen zin in hebben dat stuk te lopen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 15:27
door jesse-cruzu
Busseninportland schreef: ↑vr 14 okt 2022, 12:01
Ik vind van niet, omdat metrostation Coolhaven op 5 minuten afstand ligt (400 meter) van Heemraadsplein (tramhalte).
Dat kan je wel zo vinden, maar je denkt niet na over de groep reizigers die dat stuk niet zo makkelijk even kunnen overbruggen om wat voor reden dan ook. En dit is op veel plekken al het geval waardoor mensen in een sociaal isolement raken omdat er geen OV bij hun in de buurt meer komt of gedwongen moeten omreizen, overstappen ect. ect.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 17:06
door Bemined
Overdrijf je niet een beetje met 'sociaal isolement' omdat je niet op het eindpunt maar een paar haltes eerder moet overstappen op de metro? Overigens is ook Dijkzigt dichterbij dan je zou denken, de zijuitgang in de Saftlevenstraat zit op slechts 160 meter van de Nieuwe Binnenweg. De overstap tussen tram en bus op Rotterdam Centraal kan verder zijn afhankelijk van welk perron.
Ik zag vanmiddag trouwens een Citaro bus rijden bij Alexander, en zie op busposities dat er vandaag weer meerdere actief zijn op de lijnen van Krimpen. Hadden die niet met pensioen gegaan moeten zijn toen de nieuwste elektrische bussen hun intrede deden?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 18:01
door Chollo
Nee, dat is geen overdrijven, ondanks dat het maar om een kleine groep mensen gaat. Natuurlijk kan je overstappen, en nog een keer overstappen, en nog een keer overstappen. Maar op een gegeven moment is het OV niet aantrekkelijk meer wanneer je over een afstand van hemelsbreed 5 kilometer meer dan een uur onderweg bent. Zo ga je ook nooit mensen uit de auto krijgen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 18:05
door Bemined
Dat is de overtreffende trap van overdrijven. De extra reistijd is hooguit 10 minuten, voor de meeste reizigers minder. En mensen die een auto hebben zijn niet de groep waar het over ging, waarschijnlijk ben je sneller bij een metrostation dan bij een vrije parkeerplaats.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 18:26
door Meltrain
Overstappen is niet het probleem, maar dan moet er wel een (goede) mogelijkheid zijn om over te kunnen stappen.
Bij Delfshaven is die er zeker, maar bij Heemraadsplein is dat minder handig.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 18:26
door Chollo
Die 10 minuten tellen toch steeds op. Bij een volgende bezuiniging komen er nog eens 10 minuten bij. Telkens zijn het steeds "maar" 10 minuten. De mensen die een auto bezitten gaan ook nooit bij de groep behoren, als het niet aantrekkelijk gemaakt wordt. Rotterdam binnenstad kan veel minder auto's gebruiken dan dat er nu op een dagelijkse basis rondrijdt.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 14 okt 2022, 18:56
door Bemined
Meltrain schreef: ↑vr 14 okt 2022, 18:26
Overstappen is niet het probleem, maar dan moet er wel een (goede) mogelijkheid zijn om over te kunnen stappen.
Bij Delfshaven is die er zeker, maar bij Heemraadsplein is dat minder handig.
Maar je hoeft niet tot het eindpunt te blijven zitten en daar pas over te willen stappen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 13:07
door Meltrain
Tijdens de werkzaamheden aan de Pompenburg rijdt lijn 8 alleen tussen Oostplein en Kleiweg. Het had in mijn ogen slimmer geweest om lijn 8 helemaal niet te laten rijden (of het traject van lijn 18 het lijnnummer 8 te geven) en alle ritten van lijn 38 naar Crooswijk te laten rijden.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 13:23
door Milco
Verlenging van lijn 38 vergt extra buschauffeurs en aanpassingen in de roosters van de buschauffeurs en het -materieel.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 13:23
door mverz
Bemined schreef: ↑vr 14 okt 2022, 17:06
Overdrijf je niet een beetje met 'sociaal isolement' omdat je niet op het eindpunt maar een paar haltes eerder moet overstappen op de metro? Overigens is ook Dijkzigt dichterbij dan je zou denken, de zijuitgang in de Saftlevenstraat zit op slechts 160 meter van de Nieuwe Binnenweg. De overstap tussen tram en bus op Rotterdam Centraal kan verder zijn afhankelijk van welk perron.
Ik zag vanmiddag trouwens een Citaro bus rijden bij Alexander, en zie op busposities dat er vandaag weer meerdere actief zijn op de lijnen van Krimpen. Hadden die niet met pensioen gegaan moeten zijn toen de nieuwste elektrische bussen hun intrede deden?
Volgens mij moeten we eens af van de denkwijze dat iedereen die met het OV reist goed ter been is, goed kan lopen enzovoort.....Maar goed, de MRDH bepaalt want er zijn alle hele wijken in Rotterdam en de buurgemeenten die niet of nauwelijks bereikbaar zijn en dat wordt niet verbeterd op korte termijn.
De Citaro's rijden nog omdat er teveel VDL-bussen defect zijn.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 13:27
door mverz
Meltrain schreef: ↑za 15 okt 2022, 13:07
Tijdens de werkzaamheden aan de Pompenburg rijdt lijn 8 alleen tussen Oostplein en Kleiweg. Het had in mijn ogen slimmer geweest om lijn 8 helemaal niet te laten rijden (of het traject van lijn 18 het lijnnummer 8 te geven) en alle ritten van lijn 38 naar Crooswijk te laten rijden.
Hoe komen de mensen dan op de Kleiweg of ergens langs de route van lijn 8 zoals bijvoorbeeld de Zaagmolenstraat??? Overstappen op lijn 7 of die ene 38 die naar Crooswijk gaat, meer bussen die kant op kan maar daar hebben we de chauffeurs niet voor.
Metro?? Is best een stukje wandelen vanaf de Melanchthonweg ook al ben je goed ter been.
Tram?? Lijn 4 of lijn 25 en dan de Kleiweg uitwandelen??
Bus?? Lijn 174 die een keer per half uur rijdt(in het gunstige geval)
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 13:36
door Meltrain
Zoals ik al schreef, het kan alleen als álle bussen van lijn 38 het volledige traject rijden. Dan is er in elk geval op de Linker Rottekade en in Crooswijk voldoende capaciteit.
Ik denk namelijk dat reizigers langs de Linker Rottekade op lijn 38 wachten (als die rijdt), aangezien lijn 8 niet naar het centrum rijdt. Ik vrees dat lijn 8 op dat stuk vooral lucht zal vervoeren.
De Zaagmolenstraat wordt tijdens de werkzaamheden bediend door lijn 7.
Mijn plan is inderdaad wel nadelig voor de Kleiweg.
Milco schreef: ↑za 15 okt 2022, 13:23
Verlenging van lijn 38 vergt extra buschauffeurs en aanpassingen in de roosters van de buschauffeurs en het -materieel.
Aanpassingen in de roosters (bij de tram) zijn sowieso nodig.
Mijn plan bespaart wel weer trambestuurders, dus mogelijk kunnen een aantal trambestuurders tijdelijk dienstdoen als buschauffeur (mits ze de diploma's hebben)?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 13:48
door Milco
Aangezien er meerdere werkzaamheden bij de tramlijnen zijn, zijn aanpassingen daar sowieso nodig. Bij de bussen niet en dat vergt nu dus juist extra energie en mankracht, die er mogelijk niet eens is vanwege personeelstekort. Trampersoneel inzetten als buschauffeur klinkt leuk, maar dan nog moet je extra busdienst-roosters maken. De vraag is in hoeverre daar mankracht voor is en of het echt opweegt tegen het aantal reizigers dat er uiteindelijk gebruik van gaat maken.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 14:31
door hauptbahnhof
Hoezo moeten er extra roosters gemaakt worden? De extra buschauffeurs vangen gewoon alles op wat niet ingevuld is?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 14:32
door Milco
Omdat Meltrain voorstelt dat álle ritten van lijn 38 gaan doorrijden naar Crooswijk, waar dat nu niet het geval is.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 15:07
door mverz
hauptbahnhof schreef: ↑za 15 okt 2022, 14:31
Hoezo moeten er extra roosters gemaakt worden? De extra buschauffeurs vangen gewoon alles op wat niet ingevuld is?
Welke extra buschauffeurs....de halve RET(bus, tram, metro, veilig en verkeersleiding enzovoort) draait op overwerk......

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 15:09
door hauptbahnhof
Dat zal vast. Is overal zo. Maar men heeft het hier over trambestuurders bus laten rijden (indien mogelijk). Daar hoef je geen nieuw rooster noch dienstpaketten voor te maken.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 17:05
door Matt5154
Zoals mverz al zei, er is personeelstekort. Daardoor vallen er ook ritten uit. Ben bang dat de volgende dienstregelingjaar wat minder ritten zullen zijn. En er komt een 3 daagse staking ook nog. Van 19 t/m 21 oktober.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 18:47
door jesse-cruzu
Tramlijn 8 had gewoon over de Blaak gekund. Dan was de route zelfs een fractie korter dan nu via Centraal en had je gewoon nog een verbinding met een Intercity station en langs het Centrum. Ik begrijp de keuze voor het opsplitsen van tram 8 niet zo goed. Alsof dit de enige oplossing was.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 19:16
door mverz
Geloof mij....zat RET'ers met jou die niet veel begrijpen van de komende omleidingen hoor, er hadden veel betere omleidingen voor de passagiers kunnen worden gekozen

Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 okt 2022, 19:30
door Suus
Ik snap vooral niet waarom de werkzaamheden aan de Mathenesserbrug zo dringend zijn dat ze niet tot volgend jaar hadden kunnen wachten, als de trambaan op de Lage Erfbrug/Schiedamseweg weer begaanbaar is.
Of gaan ze die niet meer begaanbaar maken

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 16 okt 2022, 08:30
door Busseninportland
jesse-cruzu schreef: ↑za 15 okt 2022, 18:47
Tramlijn 8 had gewoon over de Blaak gekund. Dan was de route zelfs een fractie korter dan nu via Centraal en had je gewoon nog een verbinding met een Intercity station en langs het Centrum. Ik begrijp de keuze voor het opsplitsen van tram 8 niet zo goed. Alsof dit de enige oplossing was.
Lijn 8 kan ook gewoon via Eudokiaplein naar Schiekade en dan naar CS door naar Spangen. Lijn 7 doet dit ook maar niet via Schiekade.