Pagina 397 van 550

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 16 nov 2022, 22:08
door MetroRET
Zo te zien enkel bij de bus, stalling Krimpen, Kleiweg en ex. Ridderkerk.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 16 nov 2022, 22:12
door Bemined
Is dat niet gewoon de huidige dienstregeling? RET had aangekondigd dat de nieuwe dienstregeling pas in maart in zou gaan vanwege de late besluitvorming. Alleen bij de tram zouden vanaf januari enkele wijzigingen doorgevoerd worden maar die staan nog niet online.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 16 nov 2022, 22:12
door Milco
Deels inderdaad, had niet gezien dat metro en tram er maar tot begin januari instaan.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 07:59
door Meltrain
Chollo schreef: wo 16 nov 2022, 15:21 Idee: verleng de ritten van lijn 77 die tot Metro Rijnhaven rijden tot Station Zuid, via de Brede Hilledijk en dan een rondje via Laan op Zuid, Rosestraat en Vuurplaat. Zorgt voor een veel snellere verbinding richting Dordrecht voor Katendrecht.
Je wilt (in deze moeilijke tijden) dus veel extra kosten maken voor een handvol reizigers?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 08:02
door Chollo
Meltrain schreef: do 17 nov 2022, 07:59
Chollo schreef: wo 16 nov 2022, 15:21 Idee: verleng de ritten van lijn 77 die tot Metro Rijnhaven rijden tot Station Zuid, via de Brede Hilledijk en dan een rondje via Laan op Zuid, Rosestraat en Vuurplaat. Zorgt voor een veel snellere verbinding richting Dordrecht voor Katendrecht.
Je wilt (in deze moeilijke tijden) dus veel extra kosten maken voor een handvol reizigers?
Ik wil altijd dat het OV uitgebreid en verbeterd wordt ;)

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 08:08
door Meltrain
Dat is een mooi streven, maar het moet wel een zinnige uitbreiding zijn. :)
Hoeveel mensen uit Katendrecht reizen er dagelijks naar Barendrecht, Zwijndrecht en Dordrecht? Als dat er slechts een handvol zijn, is dit geen zinnige uitbreiding en kun je het geld en de middelen beter in een andere verbinding steken.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 09:03
door Busseninportland
De citaro's die zijn voorlopig terug op lijn 668. Deze lijn reed volledig met LLEs, maar er zijn 7 hybride bussen met een kapotte luchtbalg en dus moeten die LLEs weer invallen op andere lijnen

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 13:16
door Meltrain
Wat is de functie van een luchtbalk?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 13:20
door BusFreakRotterdam
Moet denk ik luchtbalg zijn ipv balk ;)

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 13:23
door Busseninportland
Meltrain schreef: do 17 nov 2022, 13:16 Wat is de functie van een luchtbalk?
Die geeft lucht aan de vering waardoor deze kan zakken en omhoog kan gaan. (Bijvoorbeeld bij mensen in een rolstoel als die de bus in moeten) en als deze kapot zijn dan is de achterkant van de bus ingezakt.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 13:35
door Milco
Je bedoelt inderdaad luchtbalg. Als je daarop googelt vind je meer informatie.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 17 nov 2022, 20:43
door mb90
Chollo schreef: wo 16 nov 2022, 15:21 Idee: verleng de ritten van lijn 77 die tot Metro Rijnhaven rijden tot Station Zuid, via de Brede Hilledijk en dan een rondje via Laan op Zuid, Rosestraat en Vuurplaat. Zorgt voor een veel snellere verbinding richting Dordrecht voor Katendrecht.
Het was hier dacht ik al ergens voorbij gekomen, maar dat gaat in 2023 al gebeuren. Lijn 77 gaat dan door de werkzaamheden aan de Roseknoop vanaf de Rijnhaven niet naar het Zuidplein, maar naar Feijenoord om daar lijn 66 te vervangen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 15:35
door Busseninportland
Ik vind dit heel raar, maar vanaf Kralinse zoom is er een extra metro naar Vlaardingen West op lijn A. Zit er nu zelf in

Update, Deze metro rijd verder naar Hoek van Holland Haven en keert dan terug op B. De stellen waren 5711 en 5630

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 15:42
door Bemined
Er hebben eerder ook extra spitsmetro's op lijn C gereden ter compensatie van het wegvallen van lijn A. Ze staan alleen niet in de dienstregeling omdat ze niet gegarandeerd rijden en ook niet elke 10 minuten zullen rijden, maar als er een extra bestuurder beschikbaar is kan je deze net zo goed een rit laten rijden. Overigens verklaart dat ook waarom de helft van de ritten op de lijn A pendel vandaag met SG2/1 rijdt i.p.v. SG3.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 15:55
door Chollo
mb90 schreef: do 17 nov 2022, 20:43
Chollo schreef: wo 16 nov 2022, 15:21 Idee: verleng de ritten van lijn 77 die tot Metro Rijnhaven rijden tot Station Zuid, via de Brede Hilledijk en dan een rondje via Laan op Zuid, Rosestraat en Vuurplaat. Zorgt voor een veel snellere verbinding richting Dordrecht voor Katendrecht.
Het was hier dacht ik al ergens voorbij gekomen, maar dat gaat in 2023 al gebeuren. Lijn 77 gaat dan door de werkzaamheden aan de Roseknoop vanaf de Rijnhaven niet naar het Zuidplein, maar naar Feijenoord om daar lijn 66 te vervangen.
Ben heel benieuwd naar de reizigersaantallen/bezettingsgraad tussen Metro Rijnhaven en Station Zuid. Lijkt mij een op het eerste oog namelijk een kansrijke route. Naast de aansluiting richting Dordrecht zit hier het ook het Albeda die zo een extra ontsluiting kan krijgen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 21:39
door jesse-cruzu
^^Ik herinner mij nog dat buslijn 66 vanuit Feijenoord nog verder ging naar Rijnhaven maar werd op een gegeven moment werd ingekort.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 22:28
door HSG3 5722
Bemined schreef: wo 16 nov 2022, 09:26 Het aantal is gebaseerd op een lengte van 45 meter. Veel langer gaat ook niet passen in de werkplaats. Maat het zou nog wel kunnen om twee eenheden semi-permanent te koppelen met alleen een hulpstuurstand om te rangeren van/naar de werkplaats. Dat levert je ook extra capaciteit op.

Persoonlijk zou ik nieuwe metro's voor lijn B kopen, die kan wel iets langere metro's gebruiken (90 ipv 85 meter) en het materieel wat nu op B rijdt is geschikt voor de RandstadRail en kan dus doorschuiven. Dan heeft het nieuwe materieel geen ZUB nodig en bied je gelijk iets extra capaciteit op lijn B zonder daar de frequentie te verhogen.
Er is nog totaal niet bekend hoelang de nieuwe stellen gaan worden. Er bestaat zelfs een kans dat het gewoon 2tjes worden. In iedergeval krijgen ze zowel LZB als ZUB.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 22:31
door HSG3 5722
Bemined schreef: vr 18 nov 2022, 15:42 Er hebben eerder ook extra spitsmetro's op lijn C gereden ter compensatie van het wegvallen van lijn A. Ze staan alleen niet in de dienstregeling omdat ze niet gegarandeerd rijden en ook niet elke 10 minuten zullen rijden, maar als er een extra bestuurder beschikbaar is kan je deze net zo goed een rit laten rijden. Overigens verklaart dat ook waarom de helft van de ritten op de lijn A pendel vandaag met SG2/1 rijdt i.p.v. SG3.
Spitspendels worden gereden met materieel wat overstaat. Dat kan dus van alles zijn. Daarom wordt er stadaard gereden tussen de Terp en Schiedam Centrum en wanneer t kan door naar Vlaardingen West. Heeft dus niks met de inzet van sg2/1 op de A lijn te maken

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 19 nov 2022, 23:34
door Bemined
HSG3 5722 schreef: vr 18 nov 2022, 22:28In iedergeval krijgen ze zowel LZB als ZUB.
Dat lijkt me een beetje voorbarig, aangezien er een project loopt om ZUB na 2030 te vervangen. Komend jaar worden hiervoor de scenario's uitgewerkt, doel is om voor de bestelling van het nieuwe materieel duidelijkheid te hebben over hoe men dit wil gaan aanpakken.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 00:09
door Matt5154
Alleen op het treject Nootdorp-Rotterdam CS of het gehele Rara gebied?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 09:26
door Bemined
Men richt zich vooral op het samenloopdeel aangezien men daar de frequentie wil verhogen, maar men heeft het er over dat de beveiliging einde levensduur zou zijn en dat lijkt me dan op het hele gebied van toepassing.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 10:22
door Meltrain
Even voor de minder goed ingewijden: wat is het verschil tussen ZUB en LZB?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 12:43
door HSG3 5722
Bemined schreef: zo 20 nov 2022, 09:26 Men richt zich vooral op het samenloopdeel aangezien men daar de frequentie wil verhogen, maar men heeft het er over dat de beveiliging einde levensduur zou zijn en dat lijkt me dan op het hele gebied van toepassing.
De beveiliging kan wel einde levensduur zijn maar dat betekend niet dat ZUB verdwijnd. LZB ligt er ook al sinds '68 en is keer op keer gemoderniseerd en gedigitaliseerd

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 13:00
door Bemined
Het punt was dat dit project nog loopt en er dus nog geen besluit over genomen is. Overigens acht ik de kans dat men ZUB moderniseert erg klein omdat de manier waarop ZUB werkt niet aansluit bij wat men wil in de toekomst. De ZUB beveiliging kent lange blokken met enkelvoudige remmingen, waar de LZB beveiliging met korte blokken met remmingen over meerdere blokken werkt. Bij de modernisering van LZB is met name de aansturingstechniek opnieuw gebouwd, bij ZUB zou je zowel de techniek, de seinbeelden en de blokindeling compleet moeten herzien om te voldoen aan de toekomstige eisen te voldoen. In feite heb je een compleet nieuw systeem, wat hooguit bij dezelfde fabrikant afgenomen kan worden maar veel meer relatie met het huidige ZUB verwacht ik niet.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 22:34
door yourick
Meltrain schreef: zo 20 nov 2022, 10:22 Even voor de minder goed ingewijden: wat is het verschil tussen ZUB en LZB?
ZUB: Simpel gezegd maar dat lijkt vrij veel op de lichtsignalen van het treinspoornet. Waar nu ZUB ligt was ook namelijk een oud trein traject. Als je te dicht op een volgende metro rijdt krijg je dan een geel/oranje lichtsignaal.

LZB: LZB, ook wel ATB genoemd, werkt zonder lichtsignalen, maar via zender tussen het spoor. Daar heb je ook blokken, maar alle informatie wat je via de lichtsignalen zou krijgen, krijg je nu in de metro zelf te zien. Als je te dicht op een volgende metro rijdt krijg je automatisch te zien om langzamer te rijden.

Grappig genoeg zie je dit ook op reguliere spoorlijnen en hogesnelheidslijnen, waar op de reguliere lijnen lichtsignalen (ZUB) gebruikt worden, is op de hogesnelheidslijnen juist LZB gebruikt.

TLDR; LZB is alles op het dashboard van de metro, en ZUB is met lichtpalen, net als de trein. :pos: