Pagina 1 van 2

Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 17:55
door Obus
Aan allemaal,

Binnenkort moet ik tussen Utrecht en Den Haag reizen. Daarom bekeek ik vandaag de reisplanner van de NS, waaruit bleek dat er vier intercity's per uur tussen Utrecht en Den Haag rijden. Deze intercity's stoppen allemaal te Gouda, net zoals de intercity's uit Rotterdam (ook vier per uur). Dat geeft acht! intercity's per uur tussen Utrecht en Gouda, een plaats met net 70.000 inwoners. De halteertijd op Gouda is drie minuten. Tel daar ongeveer drie minuten verloren tijd aan optrekken/afremmen bij op. Het stoppen op Gouda kost dus ongeveer zes minuten. Dat is zonde voor al die intercity's.

Daarom stel ik voor alleen de intercity's Utrecht - Den Haag en Utrecht - Rotterdam op Gouda te laten stoppen. Zo ontstaat er een stabiele IC kwartiersdienst tussen Gouda en Utrecht. Dat is ook wat een plaats van 70.000 verdient, het is immers geen wereldstad met enorm veel reizigers. De intercity's Leeuwarden - Rotterdam en Den Haag - Enschede / Amersfoort, die niet meer op Gouda stoppen, boeken zes minuten tijdswinst. De reistijd tussen Utrecht en Den Haag wordt zo van 37 minuten verkort tot 31 minuten, dat is 16% tijdwinst!

Voor de reizigers naar Gouda verslechtert de dienstregeling nauwelijks, mits de NS goede aansluitingen realiseert vanuit Utrecht op de andere treinen. Bedenk dat de reizigers uit Gouda toch al vaak op Utrecht moeten overstappen. Reizigers uit Gouda naar Den Haag / Rotterdam kunnen daarnaast aanspraak maken op de Sprinter kwartiersdiensten. Alleen de reizigers die Gouda als overstapstation van sprinter > intercity gebruiken, zullen er door de ingreep op achteruit gaan. Dit betreft echter niet al te veel reizigers, meer mensen zullen tijdswinst boeken dan dat er mensen tijdsverlies maken. Dit tijdsverlies zal het vaakst optreden bij de reizigers tussen Zoetermeer - Utrecht, die een slechtere overstap krijgen. Dit kan ook nog voorkomen worden door de intercity Den Haag - Utrecht (die op Gouda stopt) ook op Zoetermeer te laten stoppen.

Ik hoor graag jullie mening over dit voorstel.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 18:07
door deadlock
IC's horen niet te stoppen in dorpjes als Gouda en Hilversum. Opheffen.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 18:16
door isadora
deadlock schreef:IC's horen niet te stoppen in dorpjes als Gouda en Hilversum. Opheffen.
Zelfs niet in Assen.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 18:16
door deadlock
Provinciehoofdstad, kom je niet onderuit.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 18:21
door Suus
Slecht voorstel, niet invoeren.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 18:26
door Suus
Oh, je wil een onderbouwing?

Nou, misschien omdat station Gouda een heleboel overstappers heeft vanuit stoptreinen én streekbussen. Gouda is dagelijks het vertrek- of aankomststation van meer dan 30.000 reizigers. Ja, je leest het goed, meer dan 30.000 reizigers. Daarmee genereert het station meer reizigers dan bijvoorbeeld Breda of Dordrecht.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 18:29
door Etienne
Ik reis ook dagelijks tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam, dus even doorgaande op de post van Bee:
- Het is onzin dat een stop op Gouda 6 minuten kost, vaak is de trein wel 1 tot 2 minuten te vroeg in Gouda. En ja, dan moet hij wachten op vertrekt. So What!!
- Je moest eens zien hoeveel reizigers vanuit de Sprinter overstappen op de Intercity of andersom op werkdagen. Dat zijn er best veel.
- Vanuit omliggende plaatsen (zoals Schoonhoven of Waddinxveen) komen ook veel reizigers met de bus naar Gouda om dan over te stappen op de trein.

Echt geen goed idee om zoiets in te voeren.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 19:05
door Jef400
Waarom zou je trouwens voor minder dan 5 minuten tijdwinst een stad halveren in haar treindiensten?

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 19:24
door ODRAIL
deadlock schreef:IC's horen niet te stoppen in dorpjes als Gouda en Hilversum. Opheffen.
Mag ik er even op wijzen dat Gouda al sinds 1272 stadsrechten heeft en geen dorp is :wink: .

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 19:42
door Obus
KM46 schreef:
deadlock schreef:IC's horen niet te stoppen in dorpjes als Gouda en Hilversum. Opheffen.
Mag ik er even op wijzen dat Gouda al sinds 1272 stadsrechten heeft en geen dorp is :wink: .
Austerlitz (1525 inwoners) heeft ook stadsrechten. :lol:
Bee schreef:Oh, je wil een onderbouwing?

Nou, misschien omdat station Gouda een heleboel overstappers heeft vanuit stoptreinen én streekbussen. Gouda is dagelijks het vertrek- of aankomststation van meer dan 30.000 reizigers. Ja, je leest het goed, meer dan 30.000 reizigers. Daarmee genereert het station meer reizigers dan bijvoorbeeld Breda of Dordrecht.
Ik ben benieuwd waar die bewering vandaan komt. Volgens Wikipedia had station Gouda in 2010 20.357 reizigers per dag (met bronvermelding). Het lijkt mij sterk dat het aantal reizigers in een paar jaar met 50 % is gestegen.
JeffreyMeijer schreef:Waarom zou je trouwens voor minder dan 5 minuten tijdwinst een stad halveren in haar treindiensten?
Ja, Gouda wordt gehalveerd in haar treindiensten, maar er vertrekken nog steeds bizar veel treinen: 4x/u sprinter naar Den Haag/Rotterdam/Utrecht, 4x/u IC Den Haag/Rotterdam/Utrecht. Volgens mij is 8 IC/u naar Utrecht gewoon te veel. Die vijf minuten tijdwinst zullen veel reizigers als zeer prettig ervaren. Slechts weinig mensen gaan erop achteruit.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 20:18
door deadlock
KM46 schreef:Mag ik er even op wijzen dat Gouda al sinds 1272 stadsrechten heeft en geen dorp is :wink: .
Ja en Den Haag, Hengelo en Apeldoorn hebben géén stadsrechten en toch zijn dat steden. Stadsrechten definiëren niet meer of iets wel of niet een stad is.

Gouda kan trouwens prima met de helft van het aantal intercities van wat er nu stopt.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 20:32
door Daniel
Obus schreef:Volgens mij is 8 IC/u naar Utrecht gewoon te veel. Die vijf minuten tijdwinst zullen veel reizigers als zeer prettig ervaren. Slechts weinig mensen gaan erop achteruit.
Ja, 8x/uur zijn er veel maar dat is ook slechts een bijkomstigheid van het dienstregelingsmodel en niet persé iets waarop men gepland heeft. Kwartiersdiensten per IC naar Rotterdam en Den Haag zijn echter zeker wel nuttig gezien dat nu eenmaal veelgevraagde bestemmingen zijn, precies dezelfde reden als de kwartiersdienst van de Sprinters (naar Rotterdam alleen in de spits) die uiteraard ook vooral dient voor de tussengelegen stations en niet voor Gouda.

Waar je trouwens nog aan voorbij gaat: een versnelling van 6 minuten kan helemaal niet want dan zit je bij ergens bij Rotterdam Alexander op blokafstand achter de Sprinter met je IC. En minder sterk versnellen heeft geen nut want wil je bv. de aansluitingen in Rotterdam verbeteren dan moet je toch minstens 5 minuten eerder aankomen, naast dat je sowieso de strakke kwartiersdienst sloopt. Net als de aansluiting voor reizigers die van Amersfoort en oostelijker naar Rotterdam willen, want die is nu cross-platform in Gouda. En dat is ook een aansluiting waar zeker in de spits echt wel vraag naar is.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 20:36
door WSM
Het is binnen het spoor niet de bedoeling om vanuit reizigers te denken.
Het is de bedoeling om aanbodsgericht te denken vanuit het rijden van treintjes. En dan is 8 treintjes te veel.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 21:00
door Wubbo
Obus schreef:De halteertijd op Gouda is drie minuten.
De halteertijd in Gouda is 1 minuut.
Obus schreef:Tel daar ongeveer drie minuten verloren tijd aan optrekken/afremmen bij op.
Dat zal niet meer dan 2 zijn.
Obus schreef:Het stoppen op Gouda kost dus ongeveer zes minuten.
Dat zijn er dus maar 3.

Die reistijdwinst kun je vervolgens niet incasseren. Kijk maar naar de IC Amersfoort Schothorst/Enschede - Utrecht - Den Haag Centraal: kan niet later uit Utrecht (daar rijdt de IC naar Rotterdam) maar kan ook niet eerder in Den Haag zijn (daar rijdt de sprinter uit Utrecht). Kortom: je wint geen tijd met het overslaan van Gouda.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 21:15
door Fles
deadlock schreef:Provinciehoofdstad, kom je niet onderuit.
Kwartierdienst op Middelburg maar dan?

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 21:16
door Fles
KM46 schreef:Mag ik er even op wijzen dat Gouda al sinds 1272 stadsrechten heeft en geen dorp is :wink: .
Nee. Slechtste argument ooit.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 22:23
door Ronald
Krijgen we nou weer dat gel*l over stadsrechten :?

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: wo 16 apr 2014, 22:43
door deadlock
Fles schreef:Kwartierdienst op Middelburg maar dan?
Alsjeblieft niet. Maar als die vier treinen per uur er langs zouden komen, tjah.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 11:18
door reisthijs
Etienne schreef:- Je moest eens zien hoeveel reizigers vanuit de Sprinter overstappen op de Intercity of andersom op werkdagen. Dat zijn er best veel.
Voor die overstappers is 4x/uur een IC genoeg.
Wubbo schreef:Kortom: je wint geen tijd met het overslaan van Gouda.
Je wint wel ruimte om ergens anders extra te stoppen in plaats van in Gouda. In een van de voormalige sneltreinstations bijvoorbeeld (Woerden of Zoetermeer).

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 14:27
door Daniel
reisthijs schreef:
Etienne schreef:- Je moest eens zien hoeveel reizigers vanuit de Sprinter overstappen op de Intercity of andersom op werkdagen. Dat zijn er best veel.
Voor die overstappers is 4x/uur een IC genoeg
Richting Rotterdam/Den Haag gaat dat op, maar je kunt nou eenmaal niet wel stoppen om de kwartiersverbinding naar die twee steden te behouden en tegelijk met diezelfde trein niet stoppen om niet teveel treinen naar Utrecht te hebben.
Of je zou moeten kiezen de s2000 en s2800 alleen op Gouda - Den Haag/Rotterdam te laten rijden, wat qua sporensituatie weer niet zo handig is.

Levert wel potentieel meer winst op, want dat zou het wel een optie maken om de stop van de (12)500 in Utrecht te verkorten. En als je die dan dus in het 2000-pad naar Gouda door stuurt kan je de aansluiting op die serie ook nog behouden.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:17
door webguy
Overigens paste het tot 2006 wel he - toen stopte de IC 1700 alleen in Voorburg. Niet dat dat optimaal was - dat laatste stukje voelde dan net niet om in Den Haag te komen

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 18:00
door Suus
Sinds die tijd is Den Haag Ypenburg geopend en de s19800 bestond nog niet.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 21:36
door verfmeer
Daniel schreef:
reisthijs schreef:
Etienne schreef:- Je moest eens zien hoeveel reizigers vanuit de Sprinter overstappen op de Intercity of andersom op werkdagen. Dat zijn er best veel.
Voor die overstappers is 4x/uur een IC genoeg
Richting Rotterdam/Den Haag gaat dat op, maar je kunt nou eenmaal niet wel stoppen om de kwartiersverbinding naar die twee steden te behouden en tegelijk met diezelfde trein niet stoppen om niet teveel treinen naar Utrecht te hebben.
Of je zou moeten kiezen de s2000 en s2800 alleen op Gouda - Den Haag/Rotterdam te laten rijden, wat qua sporensituatie weer niet zo handig is.

Levert wel potentieel meer winst op, want dat zou het wel een optie maken om de stop van de (12)500 in Utrecht te verkorten. En als je die dan dus in het 2000-pad naar Gouda door stuurt kan je de aansluiting op die serie ook nog behouden.
Je zou dan ook de s2800 kunnen doortrekken naar Woerden, Amsterdam Bijlmer-ArenA en Centraal. Dat zou een leuke nieuwe verbinding op kunnen leveren.

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: do 17 apr 2014, 23:22
door Wubbo
Eigenlijk zou je voor Gouda (en het hele gebied in die hoek) een ander dienstregelingsmodel nodig hebben dan er nu ligt. Stations als Woerden en Zoetermeer hebben eigenlijk niet de bediening die ze verdienen, en Gouda is (zeker richting Utrecht) overbediend. Ik zit te denken aan een mix van treinen, bijvoorbeeld:

- een trein Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
- een trein Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht Terwijde - Vleuten - Woerden - Gouda Goverwelle - Gouda - Den Haag Centraal
- een trein Utrecht Centraal - Gouda - Zoetermeer Oost - Zoetermeer - Den Haag Ypenburg - Voorburg - Den Haag Centraal

Door zo'n soort model houdt Gouda zijn snelle verbinding met Utrecht en Den Haag, krijgt Zoetermeer een snellere verbinding met Utrecht (trein stopt onderweg alleen in Zoetermeer Oost en Gouda) en krijgt Woerden zijn snelle verbinding met Den Haag (trein stopt onderweg alleen nog in Gouda Goverwelle en Gouda). Dat de rechtstreekse verbinding tussen Terwijde, Vleuten, Woerden en Goverwelle enerzijds en Zoetermeer Oost, Zoetermeer, Ypenburg en Voorburg anderzijds daarmee vervalt lijkt me niet echt een probleem (dat zijn niet de grote reizigersaantallen volgens mij).

Re: Voorstel m.b.t. intercity's Gouda

Geplaatst: za 19 apr 2014, 08:15
door Obus
Ik ga ervan uit dat je hetzelfde voorstelt m.b.t. Rotterdam. Dan ontstaat er inderdaad een goede verbinding, mits de overstap op Gouda tussen de stoptreinen goed is.