Een beter Zeeuws totaalproduct
Geplaatst: wo 29 okt 2014, 19:25
In topic OV Zeeland was de algemene mening: de huidige stop-IC is nuttig voor een kleine groep en irritant voor de meeste reizigers. Ik voeg een belangwekkend argument toe: met een herstelde IC kan het hele Zeeuwse OV beter en rendabeler worden. Ik kan dit hier goed laten zien.
Rotterdam – Terneuzen
Rotterdam v .10/a .50 -– herstelde IC -– Middelburg a .33/v .27.
Middelburg v .40/a. 20 –- Tol .00 -– Terneuzen (Rooseveltl.) a .27/v. 33 – Axel – Hulst (halfuur rust, avond a .57/v .05).
Dit zijn 138 reisminuten, net als over Goes. Voor (daltarief) €15,25 i.p.v. €14,25 over Goes.
Met op deze 'lijn 10-next' gelede bussen en een halfuursdienst (zondags tot Terneuzen) is er ook een wervend aanbod voor regionale reizigers. Zoals naar Evenementenpark, ROC & ziekenhuis-bouwlocatie en route.
Goes-snelbus 20 kan dus zowaar opgeheven c.q. vervangen worden door een semi-snelbus (zie verderop). Als alleen haar ‘Calvijn'-ritten blijven bestaan, kunnen slimme Terneuzers toch met de 2e-lesuur-bus de allervroegste daltrein blijven pakken: de blijvende stop-IC van 1 minuut over...9 uur.
Deze avond-tijden van bus 10 zijn krap maar niet tè. Want er hoeft geen uitgebreidere avondroute in Terneuzen gemaakt (de Oostburg-bus springt bij, zie verderop) en de Hulst-halten kunnen in 1 richting bediend. Als je trein s'avonds meer dan 5 min. te laat in Goes doorkomt, kun je besluiten uit te stappen en met een Tol-overstap Terneuzen bereiken:
Rotterdam – Beveland – Sas van Gent
Rotterdam v .10/a .50 -– Goes a .21/v 39.
[Heinkenszand v .07/a .53--] Goes v .27 (& .01)/a .33 (& .59) –-N666-– Tol a .52 (& .26)/v .08 (& .34) -– Sas a .25/v . 35. Op de verkeersrustige zondag is Zelzate-Dh. haalbaar. Avondtijden een half uur later en ook tot Zelzate. Deze trein-bus-reis heeft een overstap minder, duurt even lang, maar s'avonds een halfuur langer.
Voor Terneuzer forensen is fijn dat deze semi-snelbus langs het Goeser bedrijfspark en ziekenhuis komt. Als voorts de Vlissingen-Terneuzen-spitsbus blijft rijden (op haar huidige vertrektijden bij de hogeschool), duikt er resumerend elk spitshalfuur een gelede en een standaardbus de tunnel in (plus de Calvijn-ritten).
Hierbij past mooi een buurtbus-halfuursrondje vanaf een N666-halte door Oudelande en Hoedekenskerke (bus 25 rijdt dan alleen nog in de spits). En avond-actieve dorpelingen hoeven maar kort te fietsen i.p.v. prijzig Flexnet te bellen.
Relevant is ook het buurtbusje Axel-Zuiddorpe-Sas. Zodra de bus uit Goes arriveert, kan zij doorgaan tot Zelzate-Dh. Als de Goesenaar na zessen weer terugreist uit Gent, treft hij de directe bus Zelzate-Goes.
Zeeuws-Vlaanderen intern
Completerend is deze strikvormige buslijn:
Oostburg v .05 & .35 / a .55 & .25 -– Sluiskilbrug (overstap Goes) a .40/v .20 -- Ziekenhuis -- Gezellestr. -- Stad .30 & .00 -- Busstation -- Sluiskil Randweg -- Zelzate Dh. a .57/v .03.
Tussen Busstation en Sas heb je dan een :25/:35-patroon (plus een collegebus dunkt me). Het busstation verliest al haar overige overstapfuncties. Prima, er is hier gezegd dat het zou moeten wijken voor sluis-vergroting.
Overdags behoren doorheen Terneuzen 4 bussen per uur te rijden. Thans zijn dit noodzakelijk bus 10, 20 en (Axelse) 7 en daarom ontbreekt een bus naar België. Deze zit er nu wel in. Ook wordt bij de Sluiskilbrug een stuk bedrijfspark gepasseerd; zodat de Hulst-bussen dat links kunnen laten liggen en vlotter over Magrette gaan.
s'Avonds rijdt de Oostburg-bus het best een kwartier later: beginned op Terneuzen busstation om :45. Een Terneuzenaar kan met een Walcherense kennis meerijdend Nederland in, en s'avonds weer op Tol worden afgezet. Want vanaf daar kun je dan ongeveer halfuurs (in)direct huiswaarts. (Evenzo kan een collega-Sloewerker je daar droppen.)
Rotterdam - Hulst - Kloosterzande
Rotterdam (2015 v .05 / a. 55) -– Breda (2017) -- Antwerpen a .15/v .45 -– tram Linkeroever
Linkeroever v .40 /a .20 –- Hulst zuidpoort -– Hulst noordrandhalte -– Kloosterzande a .27/ v .33.
In dit nieuwe jasje kan lijn 19 ook s'avonds -tweeuurs- gaan rijden. Dit is tevens een realistische manier om Kloosterzande s'avonds überhaupt bebust te houden. Tussen twee haakjes: overdags blijft Kloosterzande wel ook aangedaan door een pendelbus naar Terneuzen-zuid Scholen, i.p.v. lijn 10 thans.
De trein kent billijke en onbillijk geprijsde tickets. Men kan dat wat compenseren door de (avond-) bus gratis te maken met een toonbaar treinticket. Thans gebruiken studentforensen Breda-lijn 19 en die brengen evenmin geld in het laatje.
Dit is even duur als thans
Spitsuren: er rijden overal evenveel bussen heen als thans. Waaronder nu dus ook gelede bussen. Deze meerprijs wordt betaald uit de ingekorting van lijn 19 waarop 1 á 2 bussen minder nodig zijn.
Daluren: 2x/u naar Middeiburg en 1x/u naar Goes, dus net omgekeerd aan thans. Een tweede bus tussen Tol en Goes wordt gereden door de huidige bus 25. Er rijdt voorts de hele dag een bus meer naar Sas, maar naar Axel rijden de hele dag geen 3 maar 2 (gelede) bussen.
Avonduren: 7 bussen zijn nodig (lijn 10, semisnelbus en lijn 19). Thans zijn dit er 4 (lijn 20) + tot acht uur lijn 10 en 19.
De kleine stations
Men beseft in Zeeland onderhand toch wel dat men tevreden mag zijn als dorpen een daglange uursbediening hebben. Als NS en Zeeland samen toestemming vragen om de kleine stations weer uurs te bedienen, zal 'Den Haag' die heus geven. Van precedent-werking is geen sprake: NS is druk bezig elders de resterende uurs-intervallen weg te nemen.
Zo zie ik een gezonde basis voor het OV in de dunstbevolkte provincie. Helaas ben ik laat tot dit inzicht gekomen. Ik hoop nu maar dat de concessie-winnaar het net zo heeft gezien. Wie hoopt dit niet en waarom? Of klopt hier iets niet? Praat mee.
Kaartje (een dag later toegevoegd) Zeeland-zuid http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLBODRYB.jpg
en Terneuzen http://www.mijnalbum.nl/Foto-DXBDF8JL.jpg
Rotterdam – Terneuzen
Rotterdam v .10/a .50 -– herstelde IC -– Middelburg a .33/v .27.
Middelburg v .40/a. 20 –- Tol .00 -– Terneuzen (Rooseveltl.) a .27/v. 33 – Axel – Hulst (halfuur rust, avond a .57/v .05).
Dit zijn 138 reisminuten, net als over Goes. Voor (daltarief) €15,25 i.p.v. €14,25 over Goes.
Met op deze 'lijn 10-next' gelede bussen en een halfuursdienst (zondags tot Terneuzen) is er ook een wervend aanbod voor regionale reizigers. Zoals naar Evenementenpark, ROC & ziekenhuis-bouwlocatie en route.
Goes-snelbus 20 kan dus zowaar opgeheven c.q. vervangen worden door een semi-snelbus (zie verderop). Als alleen haar ‘Calvijn'-ritten blijven bestaan, kunnen slimme Terneuzers toch met de 2e-lesuur-bus de allervroegste daltrein blijven pakken: de blijvende stop-IC van 1 minuut over...9 uur.
Deze avond-tijden van bus 10 zijn krap maar niet tè. Want er hoeft geen uitgebreidere avondroute in Terneuzen gemaakt (de Oostburg-bus springt bij, zie verderop) en de Hulst-halten kunnen in 1 richting bediend. Als je trein s'avonds meer dan 5 min. te laat in Goes doorkomt, kun je besluiten uit te stappen en met een Tol-overstap Terneuzen bereiken:
Rotterdam – Beveland – Sas van Gent
Rotterdam v .10/a .50 -– Goes a .21/v 39.
[Heinkenszand v .07/a .53--] Goes v .27 (& .01)/a .33 (& .59) –-N666-– Tol a .52 (& .26)/v .08 (& .34) -– Sas a .25/v . 35. Op de verkeersrustige zondag is Zelzate-Dh. haalbaar. Avondtijden een half uur later en ook tot Zelzate. Deze trein-bus-reis heeft een overstap minder, duurt even lang, maar s'avonds een halfuur langer.
Voor Terneuzer forensen is fijn dat deze semi-snelbus langs het Goeser bedrijfspark en ziekenhuis komt. Als voorts de Vlissingen-Terneuzen-spitsbus blijft rijden (op haar huidige vertrektijden bij de hogeschool), duikt er resumerend elk spitshalfuur een gelede en een standaardbus de tunnel in (plus de Calvijn-ritten).
Hierbij past mooi een buurtbus-halfuursrondje vanaf een N666-halte door Oudelande en Hoedekenskerke (bus 25 rijdt dan alleen nog in de spits). En avond-actieve dorpelingen hoeven maar kort te fietsen i.p.v. prijzig Flexnet te bellen.
Relevant is ook het buurtbusje Axel-Zuiddorpe-Sas. Zodra de bus uit Goes arriveert, kan zij doorgaan tot Zelzate-Dh. Als de Goesenaar na zessen weer terugreist uit Gent, treft hij de directe bus Zelzate-Goes.
Zeeuws-Vlaanderen intern
Completerend is deze strikvormige buslijn:
Oostburg v .05 & .35 / a .55 & .25 -– Sluiskilbrug (overstap Goes) a .40/v .20 -- Ziekenhuis -- Gezellestr. -- Stad .30 & .00 -- Busstation -- Sluiskil Randweg -- Zelzate Dh. a .57/v .03.
Tussen Busstation en Sas heb je dan een :25/:35-patroon (plus een collegebus dunkt me). Het busstation verliest al haar overige overstapfuncties. Prima, er is hier gezegd dat het zou moeten wijken voor sluis-vergroting.
Overdags behoren doorheen Terneuzen 4 bussen per uur te rijden. Thans zijn dit noodzakelijk bus 10, 20 en (Axelse) 7 en daarom ontbreekt een bus naar België. Deze zit er nu wel in. Ook wordt bij de Sluiskilbrug een stuk bedrijfspark gepasseerd; zodat de Hulst-bussen dat links kunnen laten liggen en vlotter over Magrette gaan.
s'Avonds rijdt de Oostburg-bus het best een kwartier later: beginned op Terneuzen busstation om :45. Een Terneuzenaar kan met een Walcherense kennis meerijdend Nederland in, en s'avonds weer op Tol worden afgezet. Want vanaf daar kun je dan ongeveer halfuurs (in)direct huiswaarts. (Evenzo kan een collega-Sloewerker je daar droppen.)
Rotterdam - Hulst - Kloosterzande
Rotterdam (2015 v .05 / a. 55) -– Breda (2017) -- Antwerpen a .15/v .45 -– tram Linkeroever
Linkeroever v .40 /a .20 –- Hulst zuidpoort -– Hulst noordrandhalte -– Kloosterzande a .27/ v .33.
In dit nieuwe jasje kan lijn 19 ook s'avonds -tweeuurs- gaan rijden. Dit is tevens een realistische manier om Kloosterzande s'avonds überhaupt bebust te houden. Tussen twee haakjes: overdags blijft Kloosterzande wel ook aangedaan door een pendelbus naar Terneuzen-zuid Scholen, i.p.v. lijn 10 thans.
De trein kent billijke en onbillijk geprijsde tickets. Men kan dat wat compenseren door de (avond-) bus gratis te maken met een toonbaar treinticket. Thans gebruiken studentforensen Breda-lijn 19 en die brengen evenmin geld in het laatje.
Dit is even duur als thans
Spitsuren: er rijden overal evenveel bussen heen als thans. Waaronder nu dus ook gelede bussen. Deze meerprijs wordt betaald uit de ingekorting van lijn 19 waarop 1 á 2 bussen minder nodig zijn.
Daluren: 2x/u naar Middeiburg en 1x/u naar Goes, dus net omgekeerd aan thans. Een tweede bus tussen Tol en Goes wordt gereden door de huidige bus 25. Er rijdt voorts de hele dag een bus meer naar Sas, maar naar Axel rijden de hele dag geen 3 maar 2 (gelede) bussen.
Avonduren: 7 bussen zijn nodig (lijn 10, semisnelbus en lijn 19). Thans zijn dit er 4 (lijn 20) + tot acht uur lijn 10 en 19.
De kleine stations
Men beseft in Zeeland onderhand toch wel dat men tevreden mag zijn als dorpen een daglange uursbediening hebben. Als NS en Zeeland samen toestemming vragen om de kleine stations weer uurs te bedienen, zal 'Den Haag' die heus geven. Van precedent-werking is geen sprake: NS is druk bezig elders de resterende uurs-intervallen weg te nemen.
Zo zie ik een gezonde basis voor het OV in de dunstbevolkte provincie. Helaas ben ik laat tot dit inzicht gekomen. Ik hoop nu maar dat de concessie-winnaar het net zo heeft gezien. Wie hoopt dit niet en waarom? Of klopt hier iets niet? Praat mee.
Kaartje (een dag later toegevoegd) Zeeland-zuid http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLBODRYB.jpg
en Terneuzen http://www.mijnalbum.nl/Foto-DXBDF8JL.jpg