Diverse materieelprojecten bij NS
Diverse materieelprojecten bij NS
Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
30 oktober 2014
Vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van de frequenties op sommige trajecten en beperkte voorraden reserve-materieel schaft NS de komende jaren nieuwe Sprinters en Intercity’s aan. Ook worden treinen gemoderniseerd. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan hierbij voorop. Inmiddels zijn diverse materieelprojecten in de volgende fase beland.
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.
De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
Oude dubbeldekkers ingezet in afwachting nieuwe Sprinters
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit.
Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen komen naar verwachting -als eerste op de HSL- per 2021 in dienst. De eerste fase van de aanbesteding waarbij enkele geschikte en erkende leveranciers worden geselecteerd loopt nu en moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.
Overig
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van het dubbeldekertype VIRM (Intercity) de komende jaren volledig gemoderniseerd en duurzamer gemaakt bij NedTrain in Haarlem, zodat ze weer jaren kunnen rijden. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Hierbij draait het vooral om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden deze rijtuigen opnieuw gespoten zodat met de gloednieuwe TRAXX-locomotieven een uniforme trein ontstaat. Van binnen vinden beperkte aanpassingen plaats, omdat de treinstellen zo snel mogelijk weer nodig zijn voor inzet in actieve dienst vanaf december.
Bron en meer
30 oktober 2014
Vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van de frequenties op sommige trajecten en beperkte voorraden reserve-materieel schaft NS de komende jaren nieuwe Sprinters en Intercity’s aan. Ook worden treinen gemoderniseerd. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan hierbij voorop. Inmiddels zijn diverse materieelprojecten in de volgende fase beland.
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.
De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
Oude dubbeldekkers ingezet in afwachting nieuwe Sprinters
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit.
Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen komen naar verwachting -als eerste op de HSL- per 2021 in dienst. De eerste fase van de aanbesteding waarbij enkele geschikte en erkende leveranciers worden geselecteerd loopt nu en moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.
Overig
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van het dubbeldekertype VIRM (Intercity) de komende jaren volledig gemoderniseerd en duurzamer gemaakt bij NedTrain in Haarlem, zodat ze weer jaren kunnen rijden. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Hierbij draait het vooral om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden deze rijtuigen opnieuw gespoten zodat met de gloednieuwe TRAXX-locomotieven een uniforme trein ontstaat. Van binnen vinden beperkte aanpassingen plaats, omdat de treinstellen zo snel mogelijk weer nodig zijn voor inzet in actieve dienst vanaf december.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Zonder bron is deze render op Skyscrapercity gezet, vermoedelijk wel authentiek.
En de bron is de Technology Coordinator bij CAF. https://twitter.com/goikotrains/status/ ... 7970307075
En de bron is de Technology Coordinator bij CAF. https://twitter.com/goikotrains/status/ ... 7970307075
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Kan gezichtsbedrog zijn (referentie is altijd moeilijk in een schets ) maar eerste dat me opvalt is dat de ramen wat klein zijn vergeleken met bijv. SLT? Vind ik namelijk juist een van de fijnere dingen aan moderne treinen, goed veel daglicht en uitzicht.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
De ramen in het lagevloersgedeelte ogen niet kleiner dan in een SLT, direct achter de cabine inderdaad wel. Op dat vlak mag je trouwens heel blij zijn dat Alstom niet heeft gewonnen, want de ramen van de Coradia Continental (zeer waarschijnlijk het aangeboden model) zijn wel veel te klein.
Ik ben benieuwd, ik heb behalve de metro's in Amsterdam en Brussel eigenlijk geen ervaring met het materieel van CAF.
Ik ben benieuwd, ik heb behalve de metro's in Amsterdam en Brussel eigenlijk geen ervaring met het materieel van CAF.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Is het ald uidelijk wel type CAF-trein(en) in aanmerking komt/komen voor de SNG?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EXhFVC-qyEY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v8ityJ5kBhk[/youtube]
Filmpjes zijn wel over een Italiaanse trein,maar geeft een aardig beeld van het interieur,dat klapzitjes balkon kun je bijvoorbeeld verwachten in de trein.
Hopelijk kiest NS voor de 1e klas op zijn minst een (glazen)afscheidingswand en als mogelijk is ook iets betere stoelen of stopcontacten, in het filmpje lijkt het erop dat er geen 1e klas aanwezig is.
Is het al bekend of er voor dubbeldeksmaterieel,enkeldeks of misschien wel getrokken materieel wordt gekozen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v8ityJ5kBhk[/youtube]
Filmpjes zijn wel over een Italiaanse trein,maar geeft een aardig beeld van het interieur,dat klapzitjes balkon kun je bijvoorbeeld verwachten in de trein.
Hopelijk kiest NS voor de 1e klas op zijn minst een (glazen)afscheidingswand en als mogelijk is ook iets betere stoelen of stopcontacten, in het filmpje lijkt het erop dat er geen 1e klas aanwezig is.
Thom91 schreef: Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen komen naar verwachting -als eerste op de HSL- per 2021 in dienst. De eerste fase van de aanbesteding waarbij enkele geschikte en erkende leveranciers worden geselecteerd loopt nu en moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.
Is het al bekend of er voor dubbeldeksmaterieel,enkeldeks of misschien wel getrokken materieel wordt gekozen.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Over de laatste is nog niets bekend, het kan zowel enkel- als dubbeldeksmaterieel worden.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Die render ziet er wel stoer uit.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Als je de uitgevraagde hoeveelheid bakken combineert met de treinlengtes en jacobsdraaistellen en het aantal zitplaatsen wat het zou moeten opbrengen dan vind ik het wel erg ambitieus om dat met alleen maar enkeldeksbakken voor elkaar te krijgen. Dubbeldeks of dubbel-enkeldekshybride ligt dan meer voor de hand. Maar, wie weet hoe creatief de treinenbouwers zijn.Freek schreef:Over de laatste is nog niets bekend, het kan zowel enkel- als dubbeldeksmaterieel worden.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Ik vroeg me af het bij die 120 Sprinters om 120 treinstellen gaat of om 120 bakken. CAF levert de Civity in iedere lengte tussen 3 en 8 bakken, dus 120 treinstellen zegt helemaal niets.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Want als het 120 bakken zijn kan je klagen over dat het er te weinig zijn toch? :pos:
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Dit is toch wel duidelijk?NS schreef:circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen
Ik pak ook even de oorspronkelijke vraag erbij Sprinter next generation
Samengevat:
*Korte treinstellen met ca 150 zitplaatsen
*Langere treinstellen met ca 200 tot 250 zitplaatsen
*In totaal tussen de 10.000 en 20.000 zitplaatsen.
Vertaald naar de Civity krijg je korte stellen van 3 of 4 bakken, en lange stellen met 5 of 6 bakken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Is het dan de bedoeling dat deze toekomstige treinserie de SGM gaat vervangen?
:N
:N
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Jazeker, en het resterende plan-V
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
In 2018 resteert er geen plan-V meer. Dat wordt eerder al vervangen.
De komst van SNG zal wel een eind maken aan de tijdelijke inzet van DDAR.
De komst van SNG zal wel een eind maken aan de tijdelijke inzet van DDAR.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
idd, Plan V zal dan wel uitgefaseerd zijn. Kreeg in Zuid-Limburg met die dingen naar Heerlen al het gevoel in een museumtrein te zitten. Ze zijn zeker mooi voor hun tijd, maar voor dagelijks vervoer gewoon niet meer echt handig, efficiënt (SLT heeft hogere capaciteit per strekkende meter) of zelfs prettig. Het is uiteraard leuk als er een paar bewaard blijven. Ook de SGMm is toe aan vervanging, maar ook dat zal weinigen verbazen ondanks de renovatie naar de Vlaflip.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Plan V zal mogelijk eind 2015 vervangen worden door DDM-1 dat weer in dienst komt. NS moet toch wat om de reizigers te vervoeren tot 2018... daarna zal vermoedelijk eerst DDM-1 en DDAR aan de kant gaan, gevolgd door SGM. En dan zijn we wel effe verder.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
DDAR is slechts toevoeging, geen vervanging. Op dit moment, kan over half jaar alweer anders zijn natuurlijk..reisthijs schreef:In 2018 resteert er geen plan-V meer. Dat wordt eerder al vervangen.
De komst van SNG zal wel een eind maken aan de tijdelijke inzet van DDAR.
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Plan V vervangen door DDM-1? Qua capaciteit is dat niet bepaald 1-op-1 vergelijkbaar. Ik ga ervanuit dat dat een hoop geschuif in de inzet oplevert? DDM-1 vervangt SGM/SLT, het SGM/SLT dat vrijkomt vervangt weer het Plan V waar dat nu nog rijdt?
Ik doe ook maar wat
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Met 4 bakken DDM kan je prima treinen met 3xV vervangen (bijv. Nijmegen-Deurne)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Het klinkt wel een beetje als een "van de regen in de drup" verhaal, want om nu te zeggen dat DDM-1 in een goede staat verkeerd...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Ik beweer ook niet dat DDAR een vervanging is voor Plan V...Thom91 schreef:DDAR is slechts toevoeging, geen vervanging. Op dit moment, kan over half jaar alweer anders zijn natuurlijk..reisthijs schreef:In 2018 resteert er geen plan-V meer. Dat wordt eerder al vervangen.
De komst van SNG zal wel een eind maken aan de tijdelijke inzet van DDAR.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Maar daar wat aan doen is waarschijnlijk wel een stukje makkelijker dan plan v nog langer op de baan houden. Bovendien kan je ze eventueel als ze weer rijden zelfs nog 10 jaar op de baan houden mocht dat om wat voor reden dan ook nodig zijn.Bee schreef:Het klinkt wel een beetje als een "van de regen in de drup" verhaal, want om nu te zeggen dat DDM-1 in een goede staat verkeerd...
Waarschijnlijk zal de afweging die gemaakt wordt inhouden dat men DDM-1 in gaat zetten als dat evenveel kost als plan v of slechts beperkte meerkosten oplevert.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS in de volgende fase
Waardoor vervangen dan wel? Of, wat beweer je wel?reisthijs schreef:Ik beweer ook niet dat DDAR een vervanging is voor Plan V...Thom91 schreef:DDAR is slechts toevoeging, geen vervanging. Op dit moment, kan over half jaar alweer anders zijn natuurlijk..reisthijs schreef:In 2018 resteert er geen plan-V meer. Dat wordt eerder al vervangen.
De komst van SNG zal wel een eind maken aan de tijdelijke inzet van DDAR.
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten