Bus op trein
Geplaatst: vr 09 jan 2015, 00:47
Ik had weer een briljante ingeving.
Hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer zijn de fernbussen naar onder andere Duitsland & Frankrijk. Het nadeel van deze bussen is dat ze een relatief lage verplaatsingssnelheid hebben ten opzichte van de trein. Hier op inspelend zou je een soort van bustrein kunnen maken. De bus haalt mensen op en brengt deze naar een terminal waar de bus op een soort lege goederenwagon rijdt en daarna zal de trein met diverse bussen naar een terminal nabij bestemmingen gaan waar de bussen simpel van de trein kunnen worden gereden. Gedurende de reizen zullen de mensen in de bus blijven zodat rijtuigen en overstaptijden vanuit bus <-> trein niet aan de orde zijn. De veiligheid wordt gewaarborgd door een systeem in de wagon en bus dat met elkaar communiceert en in geval van nood de benodigde trapjes automatisch uitklapt waardoor men de bus en wagon gemakkelijk kan verlaten.
Voor een terminal in Nederland zat ik zelf te denken aan Ede-Wageningen of Weert waar nog kilometers overbodig spoor liggen die omgebouwd kunnen worden. Ede-Wageningen is ideaal door de ligging nabij de A12 en al aan de spoorlijn richting Duitsland nabij Arnhem. Hier wordt een verhoogd platform gerealiseerd waardoor de bussen zo een wagon op kunnen rijden. Door deze methode wordt voor gedurende zes à zeven uur een een x aantal chauffeurs bespaard door 1 machinist in te zetten. Op de bestemmingsterminals is het mogelijk in hooguit een half uur de trein te legen en te starten met het vullen van bussen terug naar Nederland. Hierdoor maak je efficiënt gebruik van je chauffeurs door kort na aankomst (pauze) een volgende bus weer mee te nemen naar de bestemming. Een voordeel van Weert is dat je onder het Ruhrgebied Duitsland in kan en via Maastricht het Belgische netwerk kan betreden voor verbindingen naar het zuiden.
Het voordeel zit hem in het laten rijden van een trein wat chauffeurs bespaard, in een gunstig zeker een man of 10 à 15 voor zes à zeven uur werken. Dit zorgt ervoor dat de buskaartjes goedkoper kunnen worden aangeboden en door de tijdswinst wordt het product 'Bus' aantrekkelijker gemaakt.
Voor een bestemmingsterminal laat ik het over aan de busmaatschappijen. Ik heb geen inzicht aantrekkelijke verbindingen waar eventueel een terminal uit de grond kan worden gestampt.
Hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer zijn de fernbussen naar onder andere Duitsland & Frankrijk. Het nadeel van deze bussen is dat ze een relatief lage verplaatsingssnelheid hebben ten opzichte van de trein. Hier op inspelend zou je een soort van bustrein kunnen maken. De bus haalt mensen op en brengt deze naar een terminal waar de bus op een soort lege goederenwagon rijdt en daarna zal de trein met diverse bussen naar een terminal nabij bestemmingen gaan waar de bussen simpel van de trein kunnen worden gereden. Gedurende de reizen zullen de mensen in de bus blijven zodat rijtuigen en overstaptijden vanuit bus <-> trein niet aan de orde zijn. De veiligheid wordt gewaarborgd door een systeem in de wagon en bus dat met elkaar communiceert en in geval van nood de benodigde trapjes automatisch uitklapt waardoor men de bus en wagon gemakkelijk kan verlaten.
Voor een terminal in Nederland zat ik zelf te denken aan Ede-Wageningen of Weert waar nog kilometers overbodig spoor liggen die omgebouwd kunnen worden. Ede-Wageningen is ideaal door de ligging nabij de A12 en al aan de spoorlijn richting Duitsland nabij Arnhem. Hier wordt een verhoogd platform gerealiseerd waardoor de bussen zo een wagon op kunnen rijden. Door deze methode wordt voor gedurende zes à zeven uur een een x aantal chauffeurs bespaard door 1 machinist in te zetten. Op de bestemmingsterminals is het mogelijk in hooguit een half uur de trein te legen en te starten met het vullen van bussen terug naar Nederland. Hierdoor maak je efficiënt gebruik van je chauffeurs door kort na aankomst (pauze) een volgende bus weer mee te nemen naar de bestemming. Een voordeel van Weert is dat je onder het Ruhrgebied Duitsland in kan en via Maastricht het Belgische netwerk kan betreden voor verbindingen naar het zuiden.
Het voordeel zit hem in het laten rijden van een trein wat chauffeurs bespaard, in een gunstig zeker een man of 10 à 15 voor zes à zeven uur werken. Dit zorgt ervoor dat de buskaartjes goedkoper kunnen worden aangeboden en door de tijdswinst wordt het product 'Bus' aantrekkelijker gemaakt.
Voor een bestemmingsterminal laat ik het over aan de busmaatschappijen. Ik heb geen inzicht aantrekkelijke verbindingen waar eventueel een terminal uit de grond kan worden gestampt.