Afstemming van frequenties op samenlooptrajecten
Geplaatst: zo 07 jun 2015, 23:02
Gezien de discussie die hier aan het ontstaan was rond rare afstemmingen tussen lijnen op een samenlooptraject zoals die bij Arriva opvallend vaker lijken voor te komen eens een voorbeeldje als startpunt voor een discussie.
Om de discussie zinvol te houden trouwens eventuele voorbeelden graag wel met een beetje onderbouwing plaatsen. In dit topic is daar immers de ruimte voor en alleen maar roepen voegt niet zoveel toe.
Om te beginnen wat achtergrondinfo: de stadsdienst van Dordrecht kent 's avonds en op zondag (als er een halfuursdienst gereden wordt) al jaren een soortgelijke knoop op het station waarin alle lijnen richting de oostelijke wijken vrijwel tegelijk op het station zijn en op de terugweg ook weer relatief kort op elkaar zitten (waarmee de meest optimale treinaansluitingen bestaan, maar tegelijk ook goede bus-overstappen binnen de stad). Deze knoop bestond altijd uit de lijnen 2, 3, 4 en 5. Lijn 7 is al meer dan 10 jaar een buitenbeentje qua tijden omdat die niet op een logische manier in de knoop te krijgen is (ligt hier aan de omloop en de rijtijden).
Nu is lijn 7 ook de lijn die de hoofdlocatie van het ziekenhuis bediend en door de afwijkende ligging van die lijn waren de aansluitingen daarheen altijd erg slecht. In 2013 werd daarvoor een oplossing doorgevoerd: lijn 2 ging voortaan via het ziekenhuis naar Dubbeldam rijden wat qua reistijden weinig uitmaakte en qua voorzieningen positief uitpakte: de verbindingen tussen Dubbeldam en het ziekenhuis werd hersteld (was na het opheffen van lijn 1 verdwenen), lijn 7 had geen verdichtingsritten naar het Leerpark op schooldagen meer nodig en 's avonds en zondag was er altijd een goede aansluiting richting ziekenhuis vanuit alle wijken.
Nu werd in de dienstregeling 2015 lijn 2 aan lijn 11/12 gekoppeld, waarbij in de avonduren de route en frequentie weliswaar gelijk gebleven zijn maar de toegevoegde waarde die er eerst was om via het ziekenhuis te rijden tot 0,0 gereduceerd is. Wat is namelijk het geval: op de tijden waarop lijn 2 iets had toegevoegd zijn de tijden met een kwartier verschoven en rijden de lijnen 2 en 7 exact tegelijkertijd van station naar ziekenhuis en dus ook beide met een kwartier overstaptijd vanuit alle wijken. En daarmee zijn we dus eigenlijk weer terug bij af. De bussen van lijn 2/11/12 rijden constant hetzelfde rondje zonder enige doorkoppeling en in precies een uur, daar komt die verschuiving van ca. 15 minuten dus niet vandaan. Dat moet bijna wel ergens met het in een efficiƫnt dienstrooster passen te maken hebben. Voor aansluitingen op treinen e.d. is het namelijk ook gunstiger om juist wel in de knoop met de rest van de stadslijnen te liggen.
Om de discussie zinvol te houden trouwens eventuele voorbeelden graag wel met een beetje onderbouwing plaatsen. In dit topic is daar immers de ruimte voor en alleen maar roepen voegt niet zoveel toe.
Om te beginnen wat achtergrondinfo: de stadsdienst van Dordrecht kent 's avonds en op zondag (als er een halfuursdienst gereden wordt) al jaren een soortgelijke knoop op het station waarin alle lijnen richting de oostelijke wijken vrijwel tegelijk op het station zijn en op de terugweg ook weer relatief kort op elkaar zitten (waarmee de meest optimale treinaansluitingen bestaan, maar tegelijk ook goede bus-overstappen binnen de stad). Deze knoop bestond altijd uit de lijnen 2, 3, 4 en 5. Lijn 7 is al meer dan 10 jaar een buitenbeentje qua tijden omdat die niet op een logische manier in de knoop te krijgen is (ligt hier aan de omloop en de rijtijden).
Nu is lijn 7 ook de lijn die de hoofdlocatie van het ziekenhuis bediend en door de afwijkende ligging van die lijn waren de aansluitingen daarheen altijd erg slecht. In 2013 werd daarvoor een oplossing doorgevoerd: lijn 2 ging voortaan via het ziekenhuis naar Dubbeldam rijden wat qua reistijden weinig uitmaakte en qua voorzieningen positief uitpakte: de verbindingen tussen Dubbeldam en het ziekenhuis werd hersteld (was na het opheffen van lijn 1 verdwenen), lijn 7 had geen verdichtingsritten naar het Leerpark op schooldagen meer nodig en 's avonds en zondag was er altijd een goede aansluiting richting ziekenhuis vanuit alle wijken.
Nu werd in de dienstregeling 2015 lijn 2 aan lijn 11/12 gekoppeld, waarbij in de avonduren de route en frequentie weliswaar gelijk gebleven zijn maar de toegevoegde waarde die er eerst was om via het ziekenhuis te rijden tot 0,0 gereduceerd is. Wat is namelijk het geval: op de tijden waarop lijn 2 iets had toegevoegd zijn de tijden met een kwartier verschoven en rijden de lijnen 2 en 7 exact tegelijkertijd van station naar ziekenhuis en dus ook beide met een kwartier overstaptijd vanuit alle wijken. En daarmee zijn we dus eigenlijk weer terug bij af. De bussen van lijn 2/11/12 rijden constant hetzelfde rondje zonder enige doorkoppeling en in precies een uur, daar komt die verschuiving van ca. 15 minuten dus niet vandaan. Dat moet bijna wel ergens met het in een efficiƫnt dienstrooster passen te maken hebben. Voor aansluitingen op treinen e.d. is het namelijk ook gunstiger om juist wel in de knoop met de rest van de stadslijnen te liggen.