Pagina 1 van 6
Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: wo 12 aug 2015, 22:16
door huibf
Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017 :
viewtopic.php?f=36&t=12676
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de liefhebbers:
De plannen voor 2016 zijn deels te vinden op.
http://www.reizigersoverlegbrabant.nl/alle-adviezen
En ligt een idee om samen met De Lijn 2 lijnen naar Meersel Dreef te laten samenvloeien in 1 doorgaande lijn.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: do 13 aug 2015, 11:11
door jwalk1
Net even het stukje over Oost gelezen.
Grappig dat ze van plan zijn lijn 92 (of 91 volgens ROB) door te trekken naar Venray, ik ben zeer benieuwd of dit een succes gaat worden, wordt dan een redelijk lange lijn volgens mij.
Is het aantal reizigers op deze lijn(en) zo sterk aan het stijgen?
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 01:14
door Michael
Wat niet in de plannen staat is dat de ene rit lijn 618 in de ochtend van Moerdijk naar Breda waarschijnlijk opgeheven gaat worden.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 10:35
door huibe
Businesscase 8: Hoogstraten staat op dit moment in de ijskast door interne reorganisatie bij De Lijn.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 10:52
door CamilleKreemers
De meeste voorstellen lijken me goed voor de reiziger.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 13:50
door busje77
De wijziging voor de 159 vind ik opvallend. Niet meer over Sint Michielsgestel. Kunnen al die mensen in Schijndel zich afvragen waar de bus naar toegaat. Er zitten nog steeds mensen in die denken niet over Den Dungen te gaan

.
Ik weet nog wel een makkelijke oplossing om meer uren vrij te spelen. Geef de 156 zijn oude route terug in de avonduren en op zaterdag en zondag. Dat is voor de 156 maar een beetje langer en je spaart alle uren op de 159 buiten de kantooruren.
Op deze manier heb je voor alle haltes een alternatief. Daar waar de 306 niet in de buurt komt kan de 156 gepakt worden.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 20:01
door Pim-AllianceB95
CamilleKreemers schreef:De meeste voorstellen lijken me goed voor de reiziger.
Ik vind dat er nogal wat opgeheven wordt in de avonduren en het weekend... Zie lijn 120/121 (waarmee ook de verbinding knoop Tol - Gorinchem wegvalt!) en Oud-Gastel, dat straks op de stille uren ineens helemaal geen verbinding met Roosendaal meer heeft.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 20:21
door CamilleKreemers
Ik zeg ook, meeste wijzigingen.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 21:19
door RvdG94
Als ik het goed begrijp betreft het opheffen van een aantal ritten voor lijn 156 buiten spitstijd enkel die halve ritten tussen
St. Oedenrode en Eindhoven? Of treft het ook de volledige routes Den Bosch-Eindhoven? Ja ik heb het gelezen en nee het was niet duidelijk voor mij :')
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 22:39
door huibf
Klopt helemaal allen de losse ritten naar Eindhoven
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 14 aug 2015, 23:17
door Meltrain
CamilleKreemers schreef:Ik zeg ook, meeste wijzigingen.
De enige goede wijzigingen die ik zag, waren een streekbuslijn Cuijk - Boxmeer - Venray en frequentieverhogingen op de BrabantLiner en enkele Volans-lijnen.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: za 15 aug 2015, 18:55
door Daniel
Ook een goede wijziging is de treinaansluiting die lijn 117 in Zevenbergen in beide richtingen gaat krijgen. Die is er nu in één richting (zolang de trein een beetje op tijd is) en in de andere richting alleen als je heel veel geluk hebt (maar heeft de bus +1 dan is de kans de trein te missen al vertigvoudigd)
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: za 15 aug 2015, 19:20
door datm
Zier er positief uit voor de reizigers. Weet iemand waar de volledige business case is te vinden van Arriva?
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: za 15 aug 2015, 20:24
door huibf
Michael schreef:Wat niet in de plannen staat is dat de ene rit lijn 618 in de ochtend van Moerdijk naar Breda waarschijnlijk opgeheven gaat worden.
Dat staat er niet in. Lijn 618 blijft dan ook rijden.
datm schreef:Zier er positief uit voor de reizigers. Weet iemand waar de volledige business case is te vinden van Arriva?
Niet online.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: do 20 aug 2015, 10:41
door fogeltje
jwalk1 schreef:Net even het stukje over Oost gelezen.
Grappig dat ze van plan zijn lijn 92 (of 91 volgens ROB) door te trekken naar Venray, ik ben zeer benieuwd of dit een succes gaat worden, wordt dan een redelijk lange lijn volgens mij.
Is het aantal reizigers op deze lijn(en) zo sterk aan het stijgen?
De bedoeling is daarmee twee buurtbussen en een schoolbus te vervangen.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 09:13
door SLToilet
Jammer dat er niks wordt gedaan aan de vakantiedienstregelingen: die zijn nu A: heel drastisch en B: duren langer dan de schoolvakanties waardoor in de eerste weken van juli de bussen vaak extra vol zaten, en al vanaf de Reeshof op lijn 2 mensen moesten staan naar het centrum toe in de spits en tijdens de kermis ook in de middag.
De frequentieverlaging van lijn 142 buiten de spits verbaast me niet veel gezien het feit dat de verhoging vorig jaar wel heel positief was. Als de spitsuren maar breed genoeg zijn...
Fijn ook dat de Brabantliner eindelijk vaker gaat rijden, eindelijk 2x per uur in de daluren overdag doordeweeks, hoewel ik net als het Reizigersoverleg vind dat 1x/2 uur op zondag laag is en de laatste rit in Utrecht wel heel erg laat begint. En natuurlijk de langverwachte Volans-verbinding via de nieuwe busbaan, mét een hogere frequentie is zeer prettig. Arriva lijkt er overigens goed in te slagen om eindelijk ademruimte te geven op de Avanslijnen.
Maar vooral in West-Brabant in de avonden en op zondag is het schering en inslag met weer een aantal dorpen erbij zonder verbinding. West-Brabant mag zich nu bij dezelfde club aansluiten als Oost-Brabant waarbij je bus niet altijd meer rijdt wanneer je wil dat die rijdt.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 10:30
door Pim-AllianceB95
De laatste rit in Utrecht wel heel erg laat begint? Wat bedoel je precies?
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 11:17
door nvdw
Waarschijnlijk bedoelt hij de eerste rit vanuit Utrecht naar Breda (staat ook zo in het advies genoemd). De eerste 401 vertrekt pas een paar minuten na zeven uur waardoor je pas om half negen in Breda kunt zijn. Dat kan wel iets vroeger met een overstap (eerste 400 naar Oosterhout en dan overstappen op de 401 die op Sleeuwijk Tol begint). Nu bestaat die overstap officieel niet (400 komt net een minuut te laat op de Tol) maar zou dat wel lukken, dan heb je binnen de bestaande ritten al een halfuur 'gewonnen'.
Als je een overstapvrije verbinding wil en dat wil oplossen zonder een enorme materiaalrit dan moet Arriva een extra vroege rit vanuit Breda of Oosterhout inleggen of iets met de stalling in Schelluinen regelen.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 13:03
door waldo79
nvdw schreef:
Als je een overstapvrije verbinding wil en dat wil oplossen zonder een enorme materiaalrit dan moet Arriva een extra vroege rit vanuit Breda of Oosterhout inleggen of iets met de stalling in Schelluinen regelen.
Ik denk dat Arriva weinig doet, zonder dat er zak met euro's tegenover staat (A) En ik geef ze daarin gelijk.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 13:55
door nvdw
Bovendien: als het om een reis van station naar station gaat, is de trein ook gewoon een reële optie.
Dat de bijl er in gaat is voor de dorpen natuurlijk jammer, maar als er niemand in de bus zit, waarom dan klagen?
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 17:01
door Pim-AllianceB95
Er wordt volgens mij nergens geschreven dat er niemand inzit, en op een aantal lijnen die het voor de kiezen krijgen kan ik me dat ook niet voorstellen.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 17:56
door datm
@Pim-AllianceB95 ik denk dat je alles niet zo letterlijk moet nemen ik denk dat ndvw bedoelt dat er vrij weinig mensen er gebruik van maken.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 20:15
door Michael 1988
busje77 schreef:De wijziging voor de 159 vind ik opvallend. Niet meer over Sint Michielsgestel. Kunnen al die mensen in Schijndel zich afvragen waar de bus naar toegaat. Er zitten nog steeds mensen in die denken niet over Den Dungen te gaan

.
Ik weet nog wel een makkelijke oplossing om meer uren vrij te spelen. Geef de 156 zijn oude route terug in de avonduren en op zaterdag en zondag. Dat is voor de 156 maar een beetje langer en je spaart alle uren op de 159 buiten de kantooruren.
Op deze manier heb je voor alle haltes een alternatief. Daar waar de 306 niet in de buurt komt kan de 156 gepakt worden.
De reden dat nu lijn 159 over den dungen rijdt (net zoals wat die nog in de jaren '90 deed) en niet de 156 is omdat lijn 155 is komen te vervallen. Hierdoor moesten reizigers vanuit sint oedenrode nog langer in de bus zitten voor naar den bosch. Door het weghalen van den dungen, is er min of meer een compensatie getroffen. Voor reizigers vanuit veghel is er nog altijd lijn 306.
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 21:38
door SLToilet
datm schreef:@Pim-AllianceB95 ik denk dat je alles niet zo letterlijk moet nemen ik denk dat ndvw bedoelt dat er vrij weinig mensen er gebruik van maken.
Inderdaad, de provincie heeft de norm voor het aantal reizigers overigens ook wel heel scherp gezet: zeven per uur betekent dat een bus al opgeheven wordt, maar dan kunnen dat er inderdaad zeven zijn en buiten de meetmomenten om misschien wel meer, zeker als die momenten op een baggertijdstip gepland worden (zoals in mei, het beste is om eind september/begin oktober/in november te meten).
Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 21:45
door Pim-AllianceB95
datm schreef:@Pim-AllianceB95 ik denk dat je alles niet zo letterlijk moet nemen ik denk dat ndvw bedoelt dat er vrij weinig mensen er gebruik van maken.
Dat begrijp ik, maar ik kan mij echt niet voorstellen dat trajecten als Roosendaal - Oud-Gastel een ophefwaardig aantal reizigers hebben.