Corridor dienstregeling
Geplaatst: za 23 jan 2016, 17:54
Met plannen als ETMET, PHS en OV-SAAL, lijkt het erop dat Nederland (misschien zelfs al deels vanaf 2017?) een corridor dienstregeling gaat krijgen. Dat houdt in dat treinen met hogere frequenties gaan rijden (vaak 6x/uur in plaats van 4x/uur), maar aan de andere kant ook dat treinen steeds meer via corridors gaan rijden (zelfde begin- en eindputen en minder vaak variabele bestemmingen).
Zo'n corridor dienstregeling heeft zo zijn voordelen:
- Hogere frequenties en dus kun je als reiziger vaker je reis maken, met elke 10 minuten een trein hoef je je reis eigenlijk niet eens meer van te voren te plannen.
- Betrouwbaardere dienstregeling: een storing op de ene corridor hoeft de andere corridor niet te verstoren, maar er zijn ook bijv. minder wissels nodig en dus minder wisselstoringen.
- Theoretisch zouden treinen ook sneller kunnen gaan rijden omdat het spoorverkeer in zo'n corridor homogener is. Je zit alleen nog met intercity vs. sprinters, maar verder kunnen de treinseries in dezelfde corridor met hetzelfde materieel gereden worden. En al het treinverkeer heeft dezelfde richting waardoor treinen minder last hebben van kruisende treinen etc.
Maar ook zo zijn nadelen:
- Minder rechtstreekse bestemmingen.
- En dus vaker overstappen.
- Minder flexibiliteit. Het is veel lastiger treinen om te leiden omdat ze dan in de knoop komen met andere corridors en omdat de wissels mogelijk ontbreken.
En, voor de reiziger niet per se een direct voor- of nadeel, maar wel belangrijk:
- Er kunnen kortere treinen rijden maar door de hoge frequentie wordt toch dezelfde capaciteit aangeboden.
- Omdat er meer treinen rijden is er meer personeel nodig.
Vooral vanwege de nadelen, weet ik dat er veel gebruikers op dit OV-forum zijn die tegen zo'n dienstregeling zijn. Maar ik wil in dit topic niet discussiëren over of zo'n corridor dienstregeling goed/slecht is en wie voor/tegen is. Mocht er nog een voor- of nadeel ontbreken kun je mij een PBtje sturen en dan vul ik het lijstje hierboven aan. Waar ik in dit topic wel over wil discussiëren is hoe zo'n dienstregeling er het best uit kan zien. Dus met andere woorden: welke treinen zouden er kunnen rijden (en hoe vaak?), waar komen er overstappunten/knooppunten tussen de corridors en hoe zouden we omgaan met de overgang van frequente corridors (6x/uur) naar minder frequentie corridors (4 of 2x/uur).
Zelf ben ik al een tijdje aan het puzzelen op deze opgave. Om het niet al te lastig te maken beperk ik me tot intercity's, later zal ik ook mijn sprinter-plan aan te vullen. Ik ben zo veel mogelijk uitgegaan van al bestaande plannen en ik heb geprobeerd zoveel mogelijk Nederlandse steden te verbinden met max. 1 overstap. Ik kom op het volgende uit:
A2/Rijnspoorweg:
Lijn 1: 6x uur Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven, vanuit Alkmaar 2x/uur door naar Den Helder, vanuit Eindhoven 2x/uur Sittard - Maastricht, 2x/uur Sittard - Heerlen en 2x/uur naar Venlo.
Lijn 2: 6x uur Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht - Arnhem, vanuit Arnhem 4x/uur door naar Nijmegen
Op Utrecht zou cross-platform overstap geboden worden tussen lijn 1 en lijn 2.
HSL:
Lijn 3: 4x/uur Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam, dan 2x/uur door naar Breda (in spits eventueel: Breda - Tilburg - Eindhoven) en 1 à 2x per uur door naar Antwerpen - Brussel en verder (als Thalys?)
Lijn 4: 4x/uur Den Haag Centraal - Den Haag HS - Rotterdam, dan 2x/uur door naar Breda - Tilburg - Eindhoven en 1 à 2x per uur door naar Antwerpen - Brussel (eventueel via Roosendaal?)
Op Rotterdam zou (cross-platform) overstap geboden worden tussen lijn 3 en lijn 4 op zo'n manier dat je elk kwartier van Amsterdam/Den Haag naar Breda kunt en andersom.
Oude Lijn:
Lijn 5: 4x/uur Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht en dan 2x/uur door naar Roosendaal - Middelburg - Vlissingen. Theoretisch zou ook nog 2x/uur naar Breda kunnen (ter compensatie van lijn 4 die nu over de HSL rijdt en Dordrecht overslaat, maar dit geeft wel een overkill tussen Rotterdam - Breda).
Op Rotterdam zo'n goed mogelijke overstap tussen lijn 3 en lijn 4.
SAAL/Noordoost:
Lijn 6: 6x/uur Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS. Vanuit Lelystad 4x/uur door naar Zwolle en dan 2x/uur naar Groningen (als IC) en 2x/uur naar Leeuwarden (als SPR). De treinen van Groningen en Leeuwarden komen netjes om het kwartier aan in Zwolle. De overgang naar een 10 minuten dienstregeling wordt gecreëerd doordat de treinen uit Leeuwarden extra stoppen in Kampen Zuid en Dronten waardoor deze treinen in een 20/10 interval vertrekken vanuit Lelystad, met de trein die in Lelystad begint aangevuld tot een 10 minuten dienstregeling.
Lijn 7: 4x/uur Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Gouda - Rotterdam. Vanuit Zwolle 2x/uur door naar Groningen (als SPR) en 2x/uur naar Leeuwarden (als IC).
In Zwolle cross-platform overstap tussen lijn 6 en lijn 7 zodat je elk kwartier richting Groningen/Leeuwarden/Den Haag/Rotterdam kunt reizen.
Lijn 8: 4x/uur Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Utrecht - Gouda - Den Haag CS. Vanuit Deventer 2x/uur door naar Almelo - Hengelo - Enschede.
Bij voorkeur rijden lijn 7 en lijn 8 ongeveer om en om, om de 7,5 minuut tussen Amersfoort en Gouda en indien mogelijk op zo'n manier dat een trein die aankomt in Utrecht (en die nog moet kopmaken) een cross-platform overstap geeft op een trein die dan net vertrekt in de andere richting. Dus Zwolle - Den Haag CS en Deventer - Rotterdam. Prioriteit gaat naar de aansluiting Deventer - Rotterdam omdat Zwolle - Den Haag CS ook al direct mogelijk is via Amsterdam Zuid.
Lijn 9: 4x/uur Amersfoort Schothorst - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen
Op Amersfoort zou dan (cross-platform) overstap zijn tussen lijn 8 en lijn 9.
Lijn 10: 1x/uur of 1x/2uur Berlijn - Hengelo - Almelo - Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam Centraal. Deze rijdt tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal eventueel in het treinpad van lijn 9.
Tangentiële lijnen, overige intercity's, etc:
Lijn 11: 2x/uur Zwolle - Deventer - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Tilburg - Breda - Roosendaal. Deze lijn rijdt op zo'n manier dat er in Zwolle aansluiting is op lijn 6/7 richting Groningen/Leeuwarden (en v.v.), vult lijn 2 aan tot een 10 minuten dienst tussen Arnhem en Nijmegen, biedt in Den Bosch overstapmogelijkheden: Eindhoven - Nijmegen en Utrecht - Tilburg (en v.v), rijdt indien mogelijk een 15 minuten met lijn 4 tussen Breda en Tilburg en sluit in Roosendaal aan op lijn 5 voor een overstap richting Middelburg - Vlissingen (en v.v.)
Lijn 12: 2x/uur (eventueel alleen in de spits) Hoorn - Alkmaar - Haarlem
Lijn 13: 2x/uur Leeuwarden - Groningen
Lijn 14: 2x/uur Utrecht - Leiden
Lijn 15: 2x/uur Maastricht - Heerlen (- Aken?)
Een snelle schematische schets van mijn plan is hier te vinden: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Elke lijn heeft een eigen kleur, sommige lijnen zijn samengenomen. De dikte is representatief voor de frequentie van de lijn.
To zo ver mijn plan, als het goed is heb ik alle IC's beschreven.
Een paar dingen waar ik nog niet helemaal tevreden over ben, met name rond Amsterdam:
- Er is geen directe verbinding Lelystad/Almere - Amsterdam Centraal. Reizigers kunnen wel gebruik maken van de Noord-Zuid metrolijn. Dit kan ook eventueel opgelost worden door directe sprinters Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal of doortrekken van lijn 5 vanuit Amsterdam naar Almere (en Lelystad).
- Er is geen directe verbinding Twente/Deventer/Amersfoort/Hilversum - Amsterdam Zuid/Schiphol. Reizigers moeten dan reizen via Utrecht (is om), of via Amsterdam Centraal (is ook om en is een 2e overstap in het geval je uit Twente komt). Eventueel zou lijn 6 2x/uur vanuit Lelystad doorgetrokken kunnen worden naar Zwolle - Almelo - Hengelo - Enschede, maar dan moet de lijn Zwolle - Almelo een grote upgrade krijgen en is er nog een puzzel op te lossen rondom de knoop in Zwolle en het lost maar een deel van het probleem op. De IC van Berlijn zou ook eventueel naar Schiphol kunnen gaan i.p.v. Amsterdam Centraal.
- Er is geen directe verbinding Schiphol - Den Haag HS. Op zich niet zo'n groot probleem. Je kunt wel van Schiphol naar Den Haag CS of naar Rotterdam via de HSL.
- Er is geen directe verbinding Amsterdam - Den Haag CS, bovendien gaat de directe verbinding Amsterdam - Den Haag HS via Haarlem. Reizigers kunnen wel gebruik maken van de Noord-Zuidlijn en vanuit Amsterdam Zuid naar Den Haag CS. Of er moet overgestapt worden op Schiphol.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn voorstel en jullie eigen ideeën voor een corridor dienstregeling in Nederland!
Zo'n corridor dienstregeling heeft zo zijn voordelen:
- Hogere frequenties en dus kun je als reiziger vaker je reis maken, met elke 10 minuten een trein hoef je je reis eigenlijk niet eens meer van te voren te plannen.
- Betrouwbaardere dienstregeling: een storing op de ene corridor hoeft de andere corridor niet te verstoren, maar er zijn ook bijv. minder wissels nodig en dus minder wisselstoringen.
- Theoretisch zouden treinen ook sneller kunnen gaan rijden omdat het spoorverkeer in zo'n corridor homogener is. Je zit alleen nog met intercity vs. sprinters, maar verder kunnen de treinseries in dezelfde corridor met hetzelfde materieel gereden worden. En al het treinverkeer heeft dezelfde richting waardoor treinen minder last hebben van kruisende treinen etc.
Maar ook zo zijn nadelen:
- Minder rechtstreekse bestemmingen.
- En dus vaker overstappen.
- Minder flexibiliteit. Het is veel lastiger treinen om te leiden omdat ze dan in de knoop komen met andere corridors en omdat de wissels mogelijk ontbreken.
En, voor de reiziger niet per se een direct voor- of nadeel, maar wel belangrijk:
- Er kunnen kortere treinen rijden maar door de hoge frequentie wordt toch dezelfde capaciteit aangeboden.
- Omdat er meer treinen rijden is er meer personeel nodig.
Vooral vanwege de nadelen, weet ik dat er veel gebruikers op dit OV-forum zijn die tegen zo'n dienstregeling zijn. Maar ik wil in dit topic niet discussiëren over of zo'n corridor dienstregeling goed/slecht is en wie voor/tegen is. Mocht er nog een voor- of nadeel ontbreken kun je mij een PBtje sturen en dan vul ik het lijstje hierboven aan. Waar ik in dit topic wel over wil discussiëren is hoe zo'n dienstregeling er het best uit kan zien. Dus met andere woorden: welke treinen zouden er kunnen rijden (en hoe vaak?), waar komen er overstappunten/knooppunten tussen de corridors en hoe zouden we omgaan met de overgang van frequente corridors (6x/uur) naar minder frequentie corridors (4 of 2x/uur).
Zelf ben ik al een tijdje aan het puzzelen op deze opgave. Om het niet al te lastig te maken beperk ik me tot intercity's, later zal ik ook mijn sprinter-plan aan te vullen. Ik ben zo veel mogelijk uitgegaan van al bestaande plannen en ik heb geprobeerd zoveel mogelijk Nederlandse steden te verbinden met max. 1 overstap. Ik kom op het volgende uit:
A2/Rijnspoorweg:
Lijn 1: 6x uur Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven, vanuit Alkmaar 2x/uur door naar Den Helder, vanuit Eindhoven 2x/uur Sittard - Maastricht, 2x/uur Sittard - Heerlen en 2x/uur naar Venlo.
Lijn 2: 6x uur Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht - Arnhem, vanuit Arnhem 4x/uur door naar Nijmegen
Op Utrecht zou cross-platform overstap geboden worden tussen lijn 1 en lijn 2.
HSL:
Lijn 3: 4x/uur Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam, dan 2x/uur door naar Breda (in spits eventueel: Breda - Tilburg - Eindhoven) en 1 à 2x per uur door naar Antwerpen - Brussel en verder (als Thalys?)
Lijn 4: 4x/uur Den Haag Centraal - Den Haag HS - Rotterdam, dan 2x/uur door naar Breda - Tilburg - Eindhoven en 1 à 2x per uur door naar Antwerpen - Brussel (eventueel via Roosendaal?)
Op Rotterdam zou (cross-platform) overstap geboden worden tussen lijn 3 en lijn 4 op zo'n manier dat je elk kwartier van Amsterdam/Den Haag naar Breda kunt en andersom.
Oude Lijn:
Lijn 5: 4x/uur Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht en dan 2x/uur door naar Roosendaal - Middelburg - Vlissingen. Theoretisch zou ook nog 2x/uur naar Breda kunnen (ter compensatie van lijn 4 die nu over de HSL rijdt en Dordrecht overslaat, maar dit geeft wel een overkill tussen Rotterdam - Breda).
Op Rotterdam zo'n goed mogelijke overstap tussen lijn 3 en lijn 4.
SAAL/Noordoost:
Lijn 6: 6x/uur Lelystad - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS. Vanuit Lelystad 4x/uur door naar Zwolle en dan 2x/uur naar Groningen (als IC) en 2x/uur naar Leeuwarden (als SPR). De treinen van Groningen en Leeuwarden komen netjes om het kwartier aan in Zwolle. De overgang naar een 10 minuten dienstregeling wordt gecreëerd doordat de treinen uit Leeuwarden extra stoppen in Kampen Zuid en Dronten waardoor deze treinen in een 20/10 interval vertrekken vanuit Lelystad, met de trein die in Lelystad begint aangevuld tot een 10 minuten dienstregeling.
Lijn 7: 4x/uur Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Gouda - Rotterdam. Vanuit Zwolle 2x/uur door naar Groningen (als SPR) en 2x/uur naar Leeuwarden (als IC).
In Zwolle cross-platform overstap tussen lijn 6 en lijn 7 zodat je elk kwartier richting Groningen/Leeuwarden/Den Haag/Rotterdam kunt reizen.
Lijn 8: 4x/uur Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Utrecht - Gouda - Den Haag CS. Vanuit Deventer 2x/uur door naar Almelo - Hengelo - Enschede.
Bij voorkeur rijden lijn 7 en lijn 8 ongeveer om en om, om de 7,5 minuut tussen Amersfoort en Gouda en indien mogelijk op zo'n manier dat een trein die aankomt in Utrecht (en die nog moet kopmaken) een cross-platform overstap geeft op een trein die dan net vertrekt in de andere richting. Dus Zwolle - Den Haag CS en Deventer - Rotterdam. Prioriteit gaat naar de aansluiting Deventer - Rotterdam omdat Zwolle - Den Haag CS ook al direct mogelijk is via Amsterdam Zuid.
Lijn 9: 4x/uur Amersfoort Schothorst - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen
Op Amersfoort zou dan (cross-platform) overstap zijn tussen lijn 8 en lijn 9.
Lijn 10: 1x/uur of 1x/2uur Berlijn - Hengelo - Almelo - Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam Centraal. Deze rijdt tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal eventueel in het treinpad van lijn 9.
Tangentiële lijnen, overige intercity's, etc:
Lijn 11: 2x/uur Zwolle - Deventer - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Tilburg - Breda - Roosendaal. Deze lijn rijdt op zo'n manier dat er in Zwolle aansluiting is op lijn 6/7 richting Groningen/Leeuwarden (en v.v.), vult lijn 2 aan tot een 10 minuten dienst tussen Arnhem en Nijmegen, biedt in Den Bosch overstapmogelijkheden: Eindhoven - Nijmegen en Utrecht - Tilburg (en v.v), rijdt indien mogelijk een 15 minuten met lijn 4 tussen Breda en Tilburg en sluit in Roosendaal aan op lijn 5 voor een overstap richting Middelburg - Vlissingen (en v.v.)
Lijn 12: 2x/uur (eventueel alleen in de spits) Hoorn - Alkmaar - Haarlem
Lijn 13: 2x/uur Leeuwarden - Groningen
Lijn 14: 2x/uur Utrecht - Leiden
Lijn 15: 2x/uur Maastricht - Heerlen (- Aken?)
Een snelle schematische schets van mijn plan is hier te vinden: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Elke lijn heeft een eigen kleur, sommige lijnen zijn samengenomen. De dikte is representatief voor de frequentie van de lijn.
To zo ver mijn plan, als het goed is heb ik alle IC's beschreven.
Een paar dingen waar ik nog niet helemaal tevreden over ben, met name rond Amsterdam:
- Er is geen directe verbinding Lelystad/Almere - Amsterdam Centraal. Reizigers kunnen wel gebruik maken van de Noord-Zuid metrolijn. Dit kan ook eventueel opgelost worden door directe sprinters Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal of doortrekken van lijn 5 vanuit Amsterdam naar Almere (en Lelystad).
- Er is geen directe verbinding Twente/Deventer/Amersfoort/Hilversum - Amsterdam Zuid/Schiphol. Reizigers moeten dan reizen via Utrecht (is om), of via Amsterdam Centraal (is ook om en is een 2e overstap in het geval je uit Twente komt). Eventueel zou lijn 6 2x/uur vanuit Lelystad doorgetrokken kunnen worden naar Zwolle - Almelo - Hengelo - Enschede, maar dan moet de lijn Zwolle - Almelo een grote upgrade krijgen en is er nog een puzzel op te lossen rondom de knoop in Zwolle en het lost maar een deel van het probleem op. De IC van Berlijn zou ook eventueel naar Schiphol kunnen gaan i.p.v. Amsterdam Centraal.
- Er is geen directe verbinding Schiphol - Den Haag HS. Op zich niet zo'n groot probleem. Je kunt wel van Schiphol naar Den Haag CS of naar Rotterdam via de HSL.
- Er is geen directe verbinding Amsterdam - Den Haag CS, bovendien gaat de directe verbinding Amsterdam - Den Haag HS via Haarlem. Reizigers kunnen wel gebruik maken van de Noord-Zuidlijn en vanuit Amsterdam Zuid naar Den Haag CS. Of er moet overgestapt worden op Schiphol.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn voorstel en jullie eigen ideeën voor een corridor dienstregeling in Nederland!