Pagina 1 van 5

Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Geplaatst: za 06 feb 2016, 10:44
door OVinspecteur
Den Haag zou eenvoudig internationaal bediend kunnen worden door een aantal keer per dag (afgestemd op de contacttijden van die internationale organisaties) een treinstelletje aan- en af te koppelen in Rotterdam. Dit wordt dan in rijrichting Brussel het voorste treinstel zodat het reizigers uit Amsterdam maar een paar minuten extra reistijd kost.

Bij de IC Brussel kan dat natuurlijk pas wanneer er treinstellen komen. Ik neem aan dat dit het geval is bij de instroom van IC nieuwe generatie rond 2020. Bij de Thalys zou het wellicht nu al kunnen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 06 feb 2016, 12:48
door Bemined
OVinspecteur schreef:Bij de IC Brussel kan dat natuurlijk pas wanneer er treinstellen komen. Ik neem aan dat dit het geval is bij de instroom van IC nieuwe generatie rond 2020. Bij de Thalys zou het wellicht nu al kunnen.
De Thalys is een geheel van 200 meter, je kunt er niet een stukje vanaf halen. En om nou met een trein van 400 meter te gaan rijden omdat er zo nodig een deel naar Den Haag moet lijkt me niet reëel. Benelux is inderdaad pas mogelijk zodra ICNG er is, en dan ook nog niet direct want de eerste levering is niet voor België geschikt volgens de huidige planning. Kortom, voor de komende 5 jaar is dit geen optie.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 06 feb 2016, 14:32
door MetroRET
Zugführer schreef:Enkele Thalys treinen rijden dagelijkst al met twee stellen heb ik mij laten vertellen, dus van die treinen een stel naar Den Haag laten rijden zou een reële optie kunnen zijn. Het is natuurlijk de vraag of Den Haag er echt veel mee op schiet, één verbinding met Parijs per dag :p
De enige trein die met 2 stellen rijdt is de 9370 op vrijdag met een deel voor naar Lille (9998).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 06 feb 2016, 20:19
door reisthijs
OVinspecteur schreef:Bij de IC Brussel kan dat natuurlijk pas wanneer er treinstellen komen. Ik neem aan dat dit het geval is bij de instroom van IC nieuwe generatie rond 2020.
Dat is vooralsnog niet het geval.
De ICNG's die vanaf dienstregeling 2021 tussen Amsterdam en Breda moeten gaan rijden kunnen niet naar België rijden. Benelux samenvoegen met ICdirect is dan ook niet mogelijk.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 06 feb 2016, 20:26
door Hainje
reisthijs schreef:Dat is vooralsnog niet het geval. De ICNG's die vanaf dienstregeling 2021 tussen Amsterdam en Breda moeten gaan rijden kunnen niet naar België rijden. Benelux samenvoegen met ICdirect is dan ook niet mogelijk.
Waarom kunnen die niet naar België rijden? De toelatingsprocedure moet het probleem niet zijn.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 06 feb 2016, 20:42
door Suus
De eerste deelorder ICNG heeft geen Belgiëpakket. Zowel het Belgiëpakket als het Duitslandpakket zijn optionele uitbreidingen bij vervolgbestellingen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 12 feb 2016, 23:28
door Zugführer
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de Benelux via Breda en Dordrecht de meest ideale oplossing is, ook voor de situatie tussen Breda en Dordrecht. Maar de concessie-eisen schijnen dat niet toe te staan, dus dat is een beetje jammer :p

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 10:00
door Bemined
Als de Benelux via Breda én Dordrecht gaat wordt de reistijd nog langer, Breda is immers al een omweg maar doordat er tussen Rotterdam en Breda via de HSL gereden wordt compenseert dat deze omweg weer een beetje.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 11:44
door Daniel
Nee, want de grap is nu juist dat de Benelux extra traag is om én via Den Haag te kunnen rijden én op de juiste grenstijd België in te gaan. Het is al eerder langsgekomen dat de Benelux zonder ook maar een minuut trager te worden via Dordrecht kan rijden. Hij komt dan weliswaar later in Breda aan, maar hoeft daar vervolgens ook minder lang stil te staan.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 11:52
door JWM
Als de vernieuwde Benelux via Breda ook via Dordrecht gaat rijden omdat het nu toevallig past roept de NS weer een hoop verongelijkt gezeur over zichzelf af op het moment dat het praktischer is om het over te slaan. :')

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 12:25
door Ardan
Ik ben helemaal de draad kwijt na al die berichten van jullie met 'via Den Haag', 'via Dordrecht', 'via Breda', 'via Roosendaal' en 'via HSL'. Hoe gaat de Benelux nou rijden in drgl17, zoals het er nu naar uit ziet?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 12:29
door JWM
Amsterdam Centraal - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam Centraal - Breda - Noorderkempen - Antwerpen Centraal - Berchem - Mechelen - Brussel Airport - Brussel NCZ. Tussen Rotterdam en Antwerpen dus over de HSL, maar wel met ommetje via Breda.

NS heeft nu een voorstel gedaan dat de Benelux een paar minuten sneller kan door ook op Sloterdijk en Lelylaan te stoppen in het rijpad van een sprinter.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 12:38
door Ardan
JWM schreef:Amsterdam Centraal - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam Centraal - Breda - Noorderkempen - Antwerpen Centraal - Berchem - Mechelen - Brussel Airport - Brussel NCZ. Tussen Rotterdam en Antwerpen dus over de HSL, maar wel met ommetje via Breda.
Prima, niks meer aan doen :pos:

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 12:42
door reisthijs
Wat vind je zo geweldig aan deze kronkelroute?
Zugführer schreef:Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de Benelux via Breda en Dordrecht de meest ideale oplossing is, ook voor de situatie tussen Breda en Dordrecht. Maar de concessie-eisen schijnen dat niet toe te staan, dus dat is een beetje jammer :p
De concessie-eisen schijnen dat nou net wél toe te staan.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 12:49
door Meltrain
SLToilet schreef: En 'wij', Brabant ten oosten van Roosendaal en alles wat er nog achter ligt met de gebakken peren laten zitten? Het is vreemd dat er voor een minieme groep reizigers (Drechtsteden, Roosendaal en Zeeland) een hele hoop reizigers (Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem-Nijmegen) tergend lang onderweg zijn. De route is bovendien iets sneller.

Ik vraag me af of de route met een overstap in Breda echt zo veel sneller is dan de route met een overstap in Roosendaal.
SLToilet schreef:Dordrecht krijgt mogelijk een uurlijkse pendel waarmee de langere reistijd minimaal zal zijn.
Die kans is volgens mij niet al te groot. Daarnaast rijdt die trein (als ik eerdere posts goed begrepen heb) juist een half uur verschoven van de Benelux omdat het anders te druk wordt tussen de aansluiting met de HSL en Breda.
SLToilet schreef:In feite blijft dan alleen de dode hoek in het zuidwesten van Nederland over waar afhankelijk van de Belgen en aansluitingen de reistijd 15 minuutjes langer wordt. Een veel groter deel van Nederland krijgt echter veel grotere reistijdwinst.
"Dode hoek" klinkt nogal denigrerend. :? Verder betwijfel ik dus de veel grotere tijdwinst en betreft het daarnaast ook de stations tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht.
Maar de Benelux via Dordrecht én Breda is voor die laatste groep natuurlijk wel een oplossing.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 12:54
door Ardan
reisthijs schreef:Wat vind je zo geweldig aan deze kronkelroute?
Valt wel mee toch? Alleen de stop in Noorderkempen en Berchem is wellicht wat overdreven. En als je écht per se vet snel moet zijn pak je de Thalys maar, of het vliegtuig voor mijn part. Den Haag wordt bediend en zelfs de zeurkousen uit Brabant hebben niks te klagen.
Bovendien, stoppen in Sloterdijk :') Lelylaan :') BLAAK :') :') :')

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 13:09
door IC140
Daniel schreef:Nee, want de grap is nu juist dat de Benelux extra traag is om én via Den Haag te kunnen rijden én op de juiste grenstijd België in te gaan. Het is al eerder langsgekomen dat de Benelux zonder ook maar een minuut trager te worden via Dordrecht kan rijden. Hij komt dan weliswaar later in Breda aan, maar hoeft daar vervolgens ook minder lang stil te staan.
Toch zou ik dat niet doen. Door Dordrecht over te slaan kan de Benelux 'zo snel mogelijk' Antwerpen - Rotterdam via Breda rijden, waarmee het grootste deel van de reizigers alsnog een redelijk snelle verbinding heeft en de kans dat je een goede overstap hebt op een IC-direct het grootst is. Tussen Rotterdam en Amsterdan kun je dan al je tijd versukkelen om je slot op de Westtak te halen, want daar voegt de Benelux toch bijna niets toe.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 13:32
door Daniel
De Benelux krijgt in Breda een lange stop voor kopmaken met loc omlopen (of wisselen) en al. Snel wordt het dus toch nooit: allicht kan je als je snel in Amsterdam wilt zijn beter al in Breda op de ICd overstappen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 15:56
door reisthijs
Meltrain schreef:
SLToilet schreef: En 'wij', Brabant ten oosten van Roosendaal en alles wat er nog achter ligt met de gebakken peren laten zitten? Het is vreemd dat er voor een minieme groep reizigers (Drechtsteden, Roosendaal en Zeeland) een hele hoop reizigers (Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem-Nijmegen) tergend lang onderweg zijn. De route is bovendien iets sneller.

Ik vraag me af of de route met een overstap in Breda echt zo veel sneller is dan de route met een overstap in Roosendaal.
Vanuit Eindhoven scheelt het ongeveer een half uur of je naar Breda of Roosendaal reist, dat noem je niet veel?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 16:01
door reisthijs
Ardan schreef:
reisthijs schreef:Wat vind je zo geweldig aan deze kronkelroute?
Valt wel mee toch? Alleen de stop in Noorderkempen en Berchem is wellicht wat overdreven. En als je écht per se vet snel moet zijn pak je de Thalys maar, of het vliegtuig voor mijn part. Den Haag wordt bediend en zelfs de zeurkousen uit Brabant hebben niks te klagen.
Bovendien, stoppen in Sloterdijk :') Lelylaan :') BLAAK :') :') :')
Het valt niet mee.
Het hoeft niet vet snel te zijn.
Die paar extra stops op stations waar je toch langs komt boeien niet.
Maar drie keer (Den Haag, Breda, Zaventem) afdwalen van de directe route is gewoon te veel.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 17:32
door starx
Eigenlijk lees ik in de adviesaanvraag tussen de regels door dat NS zelf ook niet gelukkig is met de uitwerking van de Benelux. Meestal benadrukken ze niet zo sterk wat de nadelige effecten zijn van aan aanpassing en nu dus wel.
Ik vermoed (en hoop) dat NS, gesteund door de reizigersorganisaties, met de staatssecretaris wil heronderhandelen over de Benelux. Het voorstel van het Locov is niet alleen beter voor de meeste reizigers, maar scheelt ook nog eens bakken met geld.

Op de langere termijn (als de ICd met treinstellen rijdt) kan er misschien in Rotterdam een trein uit Den Haag combineren met de HSL-Benelux.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 17:39
door Meltrain
reisthijs schreef:
Meltrain schreef:
SLToilet schreef: En 'wij', Brabant ten oosten van Roosendaal en alles wat er nog achter ligt met de gebakken peren laten zitten? Het is vreemd dat er voor een minieme groep reizigers (Drechtsteden, Roosendaal en Zeeland) een hele hoop reizigers (Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem-Nijmegen) tergend lang onderweg zijn. De route is bovendien iets sneller.

Ik vraag me af of de route met een overstap in Breda echt zo veel sneller is dan de route met een overstap in Roosendaal.
Vanuit Eindhoven scheelt het ongeveer een half uur of je naar Breda of Roosendaal reist, dat noem je niet veel?
Oke, vanuit Eindhoven is het verschil wel groter vanwege de extra overstap, maar vanaf de andere genoemde stations is Roosendaal nog geen 20 minuten verder dan Breda.
Daarnaast vraag ik me af hoe goed de aansluitingen in Breda zullen zijn en of de reistijd Breda - Antwerpen veel korter zal zijn dan Roosendaal - Antwerpen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 17:46
door waldo79
Roosendaal - Antwerpen duurt nu zo'n 28 minuten en Breda - Antwerpen naar verwachting zo'n 25 minuten. Vanuit het oosten en zuidoosten is het een verbetering en vanuit Zeeland en West-Brabant een verslechtering.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 18:24
door Bemined
Dan zou de Benelux sneller gaan rijden dan de V250, die had namelijk een geplande reistijd van 29 minuten van Breda naar Antwerpen. Ik zie elders 34 minuten genoemd worden voor de BeneluxPlus, dat lijkt me dan aannemelijker.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 13 feb 2016, 18:48
door VIRM
Ik denk dat NS hoe dan ook een hoop gezeik over zich heen krijg met de extra stop in Breda. Moet de loc daar überhaupt niet worden omgereden?

Wat waren de plannen destijds met de Fyra? Sloeg die Breda gewoon over in de korte tijd dat hij nog reed?