Bezuinigingen Midden Overijssel
Geplaatst: za 16 apr 2016, 15:24
Aangezien de provincie Overijssel bezuinigingsplannen heeft voor de busconcessies die worden aanbesteed. Heb ik een nieuw lijnnet ontworpen, waarbij de parallelliteit met de spoorlijnen in de provincie zoveel mogelijk worden vermeden. Daarnaast heb ik geprobeerd streekdiensten delen van stadsdiensten te laten overnemen om ritten te laten uitsparen.
Lijnennetkaart (Nieuwe Lijnennetkaart na discussie)
Even een korte toelichting bij de lijnen:
Stadsdienst Deventer
Lijn 1 vervangt het traject van de huidige lijn 160 van en naar Bathmen, verder behoudt deze lijn in Deventer een groot gedeelte van zijn huidige route. Het traject tussen Bathmen en Rijssen van lijn 160 komt door parallelliteit met de spoorlijn te vervallen.
Lijn 2 gaat niet langer naar Platvoet rijden, maar naar Diepenveen. Lijn 161 tussen Zwolle en Diepenveen komt te vervallen door parallelliteit. Diepenveen krijgt door de bediening van lijn 2 een betere ontsluiting en krijgt ook in de avonduren en op zondag een busverbinding.
Lijn 3 bedient nog steeds Zandweerd en Platvoet, echter is de heenweg niet meer gelijk aan de terugweg omdat lijn 4 tussen Deventer en Raalte in mijn plan niet meer gaat rijden. Een gedeelte van het traject van lijn 4 in Deventer wordt door lijn 3 overgenomen.
Lijn 5 behoudt zijn route tussen Vijfhoek en Colmschate, maar wordt 2x/uur verlengd naar Grote Ratelaar (door wegvallen lijn 1) en 2x/uur naar Colmschate Zuid (door wegvallen lijn 6). De frequentie tussen Vijfhoek en Station wordt in de spits verhoogd naar 6x/uur om de passagiers genoeg plaats te geven, wanneer de bus al vol zit van of naar Colmschate.
Stadsdienst Zwolle
Lijn 1 gaat alleen tussen Station en Stadshagen rijden en krijgt in de spits een verhoogde frequentie (6x/uur).
Lijn 2 gaat alleen tussen Station en Ittersumerbroek rijden en de koppeling met lijn 4 vervalt. De lijn keert op zichzelf en maakt een kleine lus door de wijk.
Lijn 4 gaat alleen tussen Station en Ittersum rijden en rijdt niet langer naar Ittersumerbroek maar tot Ittersum. De lijn wordt een volledige ringlijn in beide richtingen. De lijn gaat ook via Assendorp rijden (door vervallen lijn 3).
Lijn 5 neemt de bediening van Voorsterpoort van lijn 6 op zich.
Lijn 9 blijft zoals in de huidige situatie.
Lijn 11 gaat tussen Station en Oosterenk rijden met een hoge frequentie en gaat in plaats van de lijnen 1, 7 en 8 rijden.
Lijn 12 neemt het traject tussen Station en Holtenbroek van huidige lijn 2 voor zijn rekening.
Lijn 14 neemt het traject tussen Station en Aa-Landen van de huidige lijn 4 voor zijn rekening.
Streekdienst
Lijn 28 gaat tussen Dedemsvaart, Ommen en Nijverdal rijden en vervangt daarmee een gedeelte van lijn 31 (Balkbrug - Ommen) van de concessie GD en lijn 96 (Hellendoorn - Nijverdal) van de concessie Twente. Ook worden Lemele en Luttenberg bediend door de nieuwe streekdienst. In Lemele bestaat er aansluiting op lijn 165 naar Raalte en Deventer.
Lijn 29 gaat de huidige lijnen 29, 30 en 83 vervangen. In de spits wordt een hoge frequentie geboden tussen Zwolle en Dedemsvaart door het wegvallen van de sneldienst. Vanuit Lutte wordt naar drie eindpunten gereden: Coevorden, Hardenberg en Hoogeveen.
Lijn 40 wordt ingekort tot het traject Zwolle - Staphorst en gaat in Zwolle via Berkum rijden om het wegvallen van lijn 3 te compenseren.
Lijn 140 wordt de nieuwe sneldienst over de A28 tussen Zwolle en Staphorst om zo het langzamere traject van lijn 40 via Berkum te omzeilen.
Lijn 160 rijdt van Holten naar Raalte en bedient daarmee doordeweeks Heeten en Nieuw-Heeten. Tussen Heeten en Raalte wordt gereden als de huidige lijn 4.
Lijn 165 gaat tussen Deventer - Raalte - Lemelerveld en (maandag tot en met zaterdag) verder naar Lemele met aansluiting op lijn 28. De lijn rijdt in de spitsuren in Deventer een rondje Kloosterlanden als vervanging van de huidige lijn 7. De lijnen zijn op dit moment al aan elkaar gekoppeld. Lemelerveld krijgt ook op zaterdag weer een busverbinding (direct met Deventer).
Lijn 166 neemt de bediening van de stadsdienst trajecten van Dalfsen en Heino (aanvoer functie naar het station) over alsmede de bediening van Hoonhorst. De lijnen huidige lijnen 166 en 167 komen grotendeels te vervallen.
Ben benieuwd wat jullie van dit lijnennet vinden.
Lijnennetkaart (Nieuwe Lijnennetkaart na discussie)
Even een korte toelichting bij de lijnen:
Stadsdienst Deventer
Lijn 1 vervangt het traject van de huidige lijn 160 van en naar Bathmen, verder behoudt deze lijn in Deventer een groot gedeelte van zijn huidige route. Het traject tussen Bathmen en Rijssen van lijn 160 komt door parallelliteit met de spoorlijn te vervallen.
Lijn 2 gaat niet langer naar Platvoet rijden, maar naar Diepenveen. Lijn 161 tussen Zwolle en Diepenveen komt te vervallen door parallelliteit. Diepenveen krijgt door de bediening van lijn 2 een betere ontsluiting en krijgt ook in de avonduren en op zondag een busverbinding.
Lijn 3 bedient nog steeds Zandweerd en Platvoet, echter is de heenweg niet meer gelijk aan de terugweg omdat lijn 4 tussen Deventer en Raalte in mijn plan niet meer gaat rijden. Een gedeelte van het traject van lijn 4 in Deventer wordt door lijn 3 overgenomen.
Lijn 5 behoudt zijn route tussen Vijfhoek en Colmschate, maar wordt 2x/uur verlengd naar Grote Ratelaar (door wegvallen lijn 1) en 2x/uur naar Colmschate Zuid (door wegvallen lijn 6). De frequentie tussen Vijfhoek en Station wordt in de spits verhoogd naar 6x/uur om de passagiers genoeg plaats te geven, wanneer de bus al vol zit van of naar Colmschate.
Stadsdienst Zwolle
Lijn 1 gaat alleen tussen Station en Stadshagen rijden en krijgt in de spits een verhoogde frequentie (6x/uur).
Lijn 2 gaat alleen tussen Station en Ittersumerbroek rijden en de koppeling met lijn 4 vervalt. De lijn keert op zichzelf en maakt een kleine lus door de wijk.
Lijn 4 gaat alleen tussen Station en Ittersum rijden en rijdt niet langer naar Ittersumerbroek maar tot Ittersum. De lijn wordt een volledige ringlijn in beide richtingen. De lijn gaat ook via Assendorp rijden (door vervallen lijn 3).
Lijn 5 neemt de bediening van Voorsterpoort van lijn 6 op zich.
Lijn 9 blijft zoals in de huidige situatie.
Lijn 11 gaat tussen Station en Oosterenk rijden met een hoge frequentie en gaat in plaats van de lijnen 1, 7 en 8 rijden.
Lijn 12 neemt het traject tussen Station en Holtenbroek van huidige lijn 2 voor zijn rekening.
Lijn 14 neemt het traject tussen Station en Aa-Landen van de huidige lijn 4 voor zijn rekening.
Streekdienst
Lijn 28 gaat tussen Dedemsvaart, Ommen en Nijverdal rijden en vervangt daarmee een gedeelte van lijn 31 (Balkbrug - Ommen) van de concessie GD en lijn 96 (Hellendoorn - Nijverdal) van de concessie Twente. Ook worden Lemele en Luttenberg bediend door de nieuwe streekdienst. In Lemele bestaat er aansluiting op lijn 165 naar Raalte en Deventer.
Lijn 29 gaat de huidige lijnen 29, 30 en 83 vervangen. In de spits wordt een hoge frequentie geboden tussen Zwolle en Dedemsvaart door het wegvallen van de sneldienst. Vanuit Lutte wordt naar drie eindpunten gereden: Coevorden, Hardenberg en Hoogeveen.
Lijn 40 wordt ingekort tot het traject Zwolle - Staphorst en gaat in Zwolle via Berkum rijden om het wegvallen van lijn 3 te compenseren.
Lijn 140 wordt de nieuwe sneldienst over de A28 tussen Zwolle en Staphorst om zo het langzamere traject van lijn 40 via Berkum te omzeilen.
Lijn 160 rijdt van Holten naar Raalte en bedient daarmee doordeweeks Heeten en Nieuw-Heeten. Tussen Heeten en Raalte wordt gereden als de huidige lijn 4.
Lijn 165 gaat tussen Deventer - Raalte - Lemelerveld en (maandag tot en met zaterdag) verder naar Lemele met aansluiting op lijn 28. De lijn rijdt in de spitsuren in Deventer een rondje Kloosterlanden als vervanging van de huidige lijn 7. De lijnen zijn op dit moment al aan elkaar gekoppeld. Lemelerveld krijgt ook op zaterdag weer een busverbinding (direct met Deventer).
Lijn 166 neemt de bediening van de stadsdienst trajecten van Dalfsen en Heino (aanvoer functie naar het station) over alsmede de bediening van Hoonhorst. De lijnen huidige lijnen 166 en 167 komen grotendeels te vervallen.
Ben benieuwd wat jullie van dit lijnennet vinden.