Op een zonnige donderdagmiddag trok ik naar het verre Limburg, om de laatste tekenen van leven van Veolia Transport te zien. Rond het middaguur werd Roermond bereikt, alwaar de stoptrein naar Nijmegen op het punt stond van vertrekken. De diesel-GTW's zijn ondertussen allemaal voorzien van Arriva-logo's.
De OV-chipkaartchaos is in Roermond alvast aangepast naar de nieuwe situatie, de Veolia-paaltjes gaan over naar Arriva.
Met de NS-sprinter ging het verder naar Maastricht. In Sittard was men nog niet zover met de paaltjes als in Roermond, wat natuurlijk een goed teken is als de betreffende palen in drie dagen nodig gaan zijn... :X
Een klein uurtje na vertrek uit Roermond werd Maastricht bereikt. De sprinter waar ik net nog op zat rijdt naar Randwyck verder.
In afwachting van de volgende rit nam ik een kijkje in de stationshal, waar Arriva een nieuwe kaartautomaat geïnstalleerd heeft.
De sneltrein naar Heerlen staat op het punt van vertrekken. Een trein met Arriva-stickers en Veolia-personeel, ik vond het wel wat hebben! :Y
Met de stoptrein ging ik naar het pittoreske Houthem-St Gerlach. De goede vrienden bij TLS zullen het alleen niet weten... :X
Ook hier heeft Arriva een automaat geplaatst. Vervoersbewijzen kopen voor reizen naar buiten Limburg gaat hier echter nog steeds niet... :')
Vanuit Valkenburg kwam de stoptrein binnen naar Maastricht Randwyck, ook op de Heuvellandlijn zijn alle treinen ondertussen al voorzien van Arriva-stickers.

En nadat de sneltrein naar Heerlen nog doorkwam...
... was het tijd om terug te keren naar mijn eigen polder. We zijn ondertussen een dagje later, en het weer was in mijn moeras omgeslagen naar grijs en grauw. De spoorlijn Alphen - Gouda verliest vanaf morgen het geel-blauw van NS, vanaf morgen rijden hier Flirt-treinen in R-net huisstijl. Aangezien dat wat donker is, besloot ik naar de rand van Alphen te fietsen, naar het Rietveldpad.
Nog voor ik goed en wel ter plaatse was kwam de Alphense goederentrein langs, de 4 keer per week rijdende Electrolux-trein. Ergens in 2017 zal deze trein moeten verschuiven naar de late avond, door de frequentieverhoging van de stoptreinen tussen Alphen en Gouda.
Middenin de blubber tussen Alphen en Boskoop kwam een kwartiertje later de stoptrein naar Gouda langs.
En eventjes later kwam ook de trein naar Alphen en Leiden voorbij, de directe verbinding Boskoop - Leiden is nu ook de geschiedenisboeken in gegaan.
Met de fiets ging het weer terug naar Alphen. In het steeds donker wordende Alphen kwam de sprinter naar Gouda voorbij.
Gisterenavond was het voor het spoor een trieste dag, nu de laatste nachttrein-verbinding is opgeheven. De laatste trein vertrok om 20:28 uit Amsterdam, en dus trok ik in het donker naar Amsterdam.
Tegen 8 uur stond CNL 419 aan spoor 2 in Amsterdam.
Ik ga dit treintje persoonlijk erg missen... :N
Met circa vijf minuten vertraging vertrok de rit uit Amsterdam. Het boordpersoneel (dat deels de baan kwijtraakt met het verdwijnen van de CNL) vond het allemaal wel prima, mensen die meewouden mochten tot Arnhem mee.
In de trein zelf was het niet te missen dat het de laatste trein was, er hing een zeer interresante sfeer aan boord, Rover en Pro Bahn voerden actie aan boord en vaste reizigers en liefhebbers hielden een gathering.
Aankomst in Utrecht. De opkomst is zoals ik hem gewend ben, de spotters hadden zich veelal aan de overkant (spoor 15) en kopje perron verzameld.
De opkomst in ligrijtuig 189 was nog best behoorlijk voor een laatste rit, met 23 reizigers was het rijtuig voor zo'n 65% gevuld.
Doorkomst in Veenendaal-De Klomp...
... en Oosterbeek. Opengaande ramen hebben ook wel wat. :D
En onder luid getyfoneer vertrok de laatste nachttrein uit Arnhem.
En daarmee zat voor mij de laatste dag dat ik reisde met de dienstregeling 2016 er op. Morgenochtend stap ik weer op de trein, dan echter met de dienstregeling 2017. Commentaar wordt gewaardeerd! :D